Jump to content
IGNORERAD

Julmat i Udon Thani


Joafol

Recommended Posts

Ska vara nere nu över jul & nyår men jag undrar om någon vet nånstans man kan gå och äta julmat i Udon.

Finns det någon resturang som serverar detta tro???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    12

  • Alarik

    4

  • Gorocco

    3

  • stuart.b

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej, faktiskt inte, ska höra mig för bland "farangerna" om dom har några idéer...tror aldrig det kommit upp tidigare, intressant förvisso!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis är med i den nya ledningsgruppen i expat Udon, men dom har ingen rekommendation, däremot kommer (förmodligen) de större hotellen, Centara t.ex att arrangera julbordsliknande buffé, men det blir då mer amerikansk/brittisk prägel lika tidigare år.

Finns säkert någon av de scandinaviska bar/restaurangägarna som kommer att fixa något för sina gäster, men har inte sett något om det ännu.

Återkommer.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det hade ju inte varit fel med lite julemat :nyam:

Det finns ett bra sätt om man är ute efter svensk julmat och julfirande. Det är att stanna i Sverige när det är jul.

Jag blir alltid lika förundrad över att man åker från Sverige för att slippa julen men skall ändå fira på samma sätt dit man åker.

Och om man är bofast i Thailand, man gnäller över att utlänningar i Sverige inte tar seden dit man kommer men när man själva bor i ett annat land där man normalt inte firar jul vill man tvunget fira jul med svensk julmat och allt annat..

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga planer på att fira en traditonell jul,Då hade jag helt klart stannat hemma i svedala.Men finnes det tillgång till

julemat på självaste julafton så är jag först i matkön hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga planer på att fira en traditonell jul,Då hade jag helt klart stannat hemma i svedala.Men finnes det tillgång till

julemat på självaste julafton så är jag först i matkön hehe...

Du talar mot dig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker jag inte,ser inget fel i att käka lite julmat tillsammans med trevligt folk om möjlighet finnes

Tja kanske inte helt fel....

Måste faktiskt vara lite speciellt att sitta och äta julmat utomhus i den thailändska kvällen.

Får se vad som kommer fram i den hära tråden..

Annars så finns ju MacDonalds i Udon thani...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade "midsommarlunch" häromdagen, OT i o för sig men lika gott va det och ett härligt initiativ av min kompis som kom från sverige med sill o annat godis....

.Så ska en vän vara!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett bra sätt om man är ute efter svensk julmat och julfirande. Det är att stanna i Sverige när det är jul.

Jag blir alltid lika förundrad över att man åker från Sverige för att slippa julen men skall ändå fira på samma sätt dit man åker.

Och om man är bofast i Thailand, man gnäller över att utlänningar i Sverige inte tar seden dit man kommer men när man själva bor i ett annat land där man normalt inte firar jul vill man tvunget fira jul med svensk julmat och allt annat..

MVH Nonki

Om man är bosatt i Thailand och aldrig klagat över utlänningar som inte tar seden dit man kommer, är det okej att fira Jul då?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart ni ska äta julmat i Udon, dra ihop ett gäng på julafton och ordna eget julfirande, det gjorde vi.

Fixa ihop några damer som ordnar maten.

post-3468-0-47960500-1353648928.jpg

Bjud in vänner och ät julmat.

post-3468-0-50132100-1353648927.jpg

Se Kalle och hans vänner.

post-3468-0-49578900-1353648929.jpg

Ordna en stor efterfest på byn efter alla är mätta och belåtna och ha skoj.

post-3468-0-43944500-1353648930.jpg

P.s Låt inte glöggen värmas för länge i en vattenkokare, den kokar över. d.s

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett bra sätt om man är ute efter svensk julmat och julfirande. Det är att stanna i Sverige när det är jul.

Jag blir alltid lika förundrad över att man åker från Sverige för att slippa julen men skall ändå fira på samma sätt dit man åker.

Och om man är bofast i Thailand, man gnäller över att utlänningar i Sverige inte tar seden dit man kommer men när man själva bor i ett annat land där man normalt inte firar jul vill man tvunget fira jul med svensk julmat och allt annat..

MVH Nonki

Tror dock inte att så många har som främsta mål att slippa julen när de åker. Trevligt att kunna få i sig en bit

lax o sill nån dag..:) Vet inte om thailändsk julfirande men så länge jag varit där så har grannar o vänner kommit

o alla köpt en present (förutbestämt värde max 100b) och delat ut dem i typ lotteri sinsemellan efter en grillbuffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Julmat i Chiang Mai? Kanske det skulle vara en ny tråd men jag vet inte hur jag gör så jag ställer frågan här./ Stefan Täby

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett bra sätt om man är ute efter svensk julmat och julfirande. Det är att stanna i Sverige när det är jul.

Jag blir alltid lika förundrad över att man åker från Sverige för att slippa julen men skall ändå fira på samma sätt dit man åker.

Och om man är bofast i Thailand, man gnäller över att utlänningar i Sverige inte tar seden dit man kommer men när man själva bor i ett annat land där man normalt inte firar jul vill man tvunget fira jul med svensk julmat och allt annat..

MVH Nonki

Tjena!

Det finns ett annat sätt. Låt din Thailändska vänner och framförallt barnen få fira jul tillsammans med dig.

Bjud gärna på en fet Jultomte. Paket till alla barnen. Få se alla barnens förväntan inför mat,julklappar,tomten.

Sånt dom i princip bara sett på tv. Så jag firar hellre Jul i Thailand där en Julklapp för 20-25 Baht uppskattas.

post-8709-0-70276300-1353749043.jpg

post-8709-0-82465300-1353749059.jpg

post-8709-0-74549600-1353749086.jpg

post-8709-0-57190100-1353749123.jpg

post-8709-0-54743800-1353749148.jpg

post-8709-0-48935500-1353749168.jpg

post-8709-0-14487800-1353749199.jpg

post-8709-0-55875100-1353749214.jpg

post-8709-0-31608700-1353749237.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilken härlig bild på skinkan,det har jag från liten grabb alltid uppskattat, när mamma kokade och sen hade den i ugnen ett kort tag helt fantastiskt hur detta relativt billiga kött kan bli så gott. Jag har inte gett några julklappar till någon i Thailand men jag kan tänka mig att barnen i Thailand uppskattar en julklapp betydligt mer än sina(bortskämda) jämnåriga i Sverige. Jag skall sponsra ett barnhem i Muang Mai Phuket och hoppas att det kan bidra till att uppmuntra de barnen.

Stefan Täby

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilken härlig bild på skinkan,det har jag från liten grabb alltid uppskattat, när mamma kokade och sen hade den i ugnen ett kort tag helt fantastiskt hur detta relativt billiga kött kan bli så gott. Jag har inte gett några julklappar till någon i Thailand men jag kan tänka mig att barnen i Thailand uppskattar en julklapp betydligt mer än sina(bortskämda) jämnåriga i Sverige. Jag skall sponsra ett barnhem i Muang Mai Phuket och hoppas att det kan bidra till att uppmuntra de barnen.

Stefan Täby

Här har du mitt tips på julskinka i Thailand.:

Recept finns det i massor på internet. Problemet var att hitta Salpeter(för att skinkan ska få lite röd färg o inte se grå ut)

Jag kör klassiskt,grovsalt,socker,salpeter o vatten.

Hittade det till sist på Apoteket.

köpte 4kg urbenad grisröv hos vår lokale slaktare.

Band upp röven med samma nät som thaiarna har till sitt fiske.(grönt nät)

Röven låg i saltlaken exakt 3 veckor.I Kylskåp. Vända den några ggr under tiden. Därefter urvattning i några timmar.

Köpte kött-termometer sista gången jag var i Pattis. Ligger en fin affär jämte Foodland som säljer köks-utrustning.

Kokade röven till innertemp var ca 71-72 grader.

Ta av nätet,skär bort svålen o griljera.

MUMMA för en hankatt :17:

Ursäkta offtopic...har ju inte med UdonThani att gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du mitt tips på julskinka i Thailand.:

Recept finns det i massor på internet. Problemet var att hitta Salpeter(för att skinkan ska få lite röd färg o inte se grå ut)

Jag kör klassiskt,grovsalt,socker,salpeter o vatten.

Hittade det till sist på Apoteket.

köpte 4kg urbenad grisröv hos vår lokale slaktare.

Band upp röven med samma nät som thaiarna har till sitt fiske.(grönt nät)

Röven låg i saltlaken exakt 3 veckor.I Kylskåp. Vända den några ggr under tiden. Därefter urvattning i några timmar.

Köpte kött-termometer sista gången jag var i Pattis. Ligger en fin affär jämte Foodland som säljer köks-utrustning.

Kokade röven till innertemp var ca 71-72 grader.

Ta av nätet,skär bort svålen o griljera.

MUMMA för en hankatt :17:

Ursäkta offtopic...har ju inte med UdonThani att gör

Tack för receptet! Absolut inte OT, kommer att användas när jag flyttar till Udon Thani nästa år :party1:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta offtopic...har ju inte med UdonThani att gör

Vafalls, allt som går att tillreda i Udon må väl vara hur topic som hellst.

Tack för ett utsökt förslag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En halv OT då ni i detta fall måste ta en sväng till BKK.

Förra året vid den här tiden så fanns det fryst julskinka på Ikea. Dock köpte vi ingen så jag vet inte om den smakar som den vi är vana vid.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...