Jump to content
IGNORERAD

Facebook - är du för eller emot?


Oregistrerad

Har du sida på Facebook?  

201 röster

  1. 1. Har du sida på Facebook?

    • Nej, det kommer jag aldrig skaffa.
      68
    • Nej, men jag kan eventuellt tänka mig det framöver.
      13
    • Ja, det har jag.
      88
    • Ja, fast jag har funderat på att gå ur.
      32


Recommended Posts

Skulle vara kul att veta hur många det är av dom som är emot som har testat överhuvudtaget.

Jag tycker det är ett grymt bra sätt att ha kontakt med gammla kompisar och såna som bor långt bort.

 

Jag behöver inte testa. För mig räcker det att veta att Facebook inte har några som helst skrupler vad gäller att sälja vidare alla personliga uppgifter om mig.

 

Men det kanske är OK för dig?

 

Våga vägra Facebook!

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 216
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    23

  • Tommy

    13

  • Soengsang

    9

  • mamma bäng fan pappa käng

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag hade FB men raderade kontot. Anledningen är att det kändes så onödigt. T.ex. skickade ngn upp en bild på en kaffekopp med texten "Morgonkaffe på jobbet". Efter ett par timmar var det ett antal "gilla" samt några kommentarer. Jag såg inte poängen helt enkelt.

Visserligen hittade även jag gamla vänner man tappat kontakten med. Men det är nog ett skäl att man glidit ifrån varandra också - man hade inte ett smeck att säga till dom när dom väl låg på vänlistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Messengerfuktionen är svinbra tycker jag, att läsa hur fantastiska liv alla andra har och hur de fikar med "bästaste" och "finaste" och allt vad det är kan man vara utan.

Det som suger mest är placeringen av "FB Gillaknapparna" på detta forumet, strategiskt placerade så att man skall trycka fel när man sitter med paddan. 

Precis vad jag gjorde i somras och länkade snyggt till "en stark resa med mackan33" till alla jag känner på FB, därav blev större delar av resan stark censurerad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har facebook.

Jag har haft det i mitt namn och gått ur. nu har har det i ett anonymt namn utan chans att spåra till en hushmailadress.

kul att kolla vad som händer och hur alla vänder ut och in på sitt liv.

Men det är inte för mig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är emot (eller kanske inte)..

Ett exempel från verkligheten är följande:..

 

Min bror ringde mig och sa att han hade bildat en "Facebookgrupp" så vi kunde ha en kusinträff...

"Alla var med men du har ju inte Facebook, så jag var ju tvungen att ringa dig"...

 

Ja fan va hemskt att du behövde ringa din storebror och faktiskt prata med mig!

Mannen som räddat dig från all skit, så att du kan ha en underbar familj idag....

 

Otacksamhet är dess namn.....

 

Men ja´é inte bitter.....

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade en gång en kompis på stan, vi stod och pratade lite då kommer fram en man / lite flummig och halv drucken / , hälsar på min kompis och säger

att de är vänner på fejan :ahh:  de snackar lite helt plötslig vill han låna pengar från min kompis som facebook vän. De aldrig träffades förut men var vänner  :ahh:

i minst ett halvt år  :crazy:

 

Jag ringer till mina vänner sedan träffas vi på stan eller hemma hos någon. Aldrig på internet.

Jag har ingen konto på Facebook. :ahh:  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli allt mer less på fb. Det är ju nästan ingen som har något intressant att komma med i alla fall förutom mig själv då  ;)

Facebook skulle kunna vara så mycket bättre om bara folk bemödade sig om att skriva vad de verkligen tyckte och tänkte

istället för att alldagligt och utan någon som helst finess berätta om vad de sysslar med. Personligen är jag tex ganska

ointresserad över att få reda på vad folk äter, vilka fina ungar de har eller vem som fyller år. Statusuppdateringarna avlöser

varandra, den ena tristare än den andra. Vill man läsa något som sticker ut får man stå för det själv:

 

Resguiden verkar vara i Sverige nu. Någon vid namn Nisse har sökt mig vid ett flertal tillfällen. Undrar vad han vill...

 

Statusuppdateringar likt ovanstående hade jag gärna sett fler lägga in men de flesta är väl helt enkelt lika "too busy looking good"

framför datorn som de är IRL. Inte konstigt att ens ointresse för folk ökat under senare tid. Kanske vore bäst om man tog ledigt

från Facebook ett tag :-)  

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli allt mer less på fb. Det är ju nästan ingen som har något intressant att komma med i alla fall förutom mig själv då  ;)

Facebook skulle kunna vara så mycket bättre om bara folk bemödade sig om att skriva vad de verkligen tyckte och tänkte

istället för att alldagligt och utan någon som helst finess berätta om vad de sysslar med. Personligen är jag tex ganska

ointresserad över att få reda på vad folk äter, vilka fina ungar de har eller vem som fyller år. Statusuppdateringarna avlöser

varandra, den ena tristare än den andra. Vill man läsa något som sticker ut får man stå för det själv:

 

Resguiden verkar vara i Sverige nu. Någon vid namn Nisse har sökt mig vid ett flertal tillfällen. Undrar vad han vill...

 

Statusuppdateringar likt ovanstående hade jag gärna sett fler lägga in men de flesta är väl helt enkelt lika "too busy looking good"

framför datorn som de är IRL. Inte konstigt att ens ointresse för folk ökat under senare tid. Kanske vore bäst om man tog ledigt

från Facebook ett tag :-)  

 

Uppenbarligen fyller det ett djupt känt behov hos somliga att få berätta utförligt om sin banala vardag. Är det ingen som vill lyssna IRL? Om detta är IQ-relaterat eller beror på andra faktorer kan vi lämna därhän.

 

Detta i sig stör mig inte speciellt. Vad jag inte gillar är att Facebook på diverse sätt försöker tjäna pengar på detta. Ett skitföretag som ej förtjänar någon beundran enligt min åsikt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen fyller det ett djupt känt behov hos somliga att få berätta utförligt om sin banala vardag. Är det ingen som vill lyssna IRL? Om detta är IQ-relaterat eller beror på andra faktorer kan vi lämna därhän.

 

Detta i sig stör mig inte speciellt. Vad jag inte gillar är att Facebook på diverse sätt försöker tjäna pengar på detta. Ett skitföretag som ej förtjänar någon beundran enligt min åsikt.

 

Herr Chang har talat.

 

Min läsförståelse är nog inte alltid den bästa. Här får jag tex för mig att du insinuerar att mina IQ-värden inte skulle vara på topp vilket

iof sig säkert kan stämma. Eller var det kanske mina fb-kontakter du syftade på? Jag känner inte till alla oegentligheter som skett inom 

skitföretaget Facebook men dem ska de så klart ha skit för om de är sanna. Att ett företags avsikt är att tjäna pengar låter ju inte så märkligt. 

Ska man inte kunna tjäna stora pengar på sociala medier eller skulle du gå med om ett annat finare företag som Apple(bara ett exempel :giggle: )

stod bakom?

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen fyller det ett djupt känt behov hos somliga att få berätta utförligt om sin banala vardag. Är det ingen som vill lyssna IRL? Om detta är IQ-relaterat eller beror på andra faktorer kan vi lämna därhän.

 

Detta i sig stör mig inte speciellt. Vad jag inte gillar är att Facebook på diverse sätt försöker tjäna pengar på detta. Ett skitföretag som ej förtjänar någon beundran enligt min åsikt.

 

Herr Chang har talat.

 

De två första meningarna känns lite intressanta med tanke på att du har över 12000 inlägg på forumet  ;)

 

Jag är helt övertygad om att många av dina vänner/släktingar t ex skulle uppskatta dina bilder och reseberättelser mm även om du la upp dem på facebook  :) Där kan du dessutom själva välja vilka som får tillgång till vilka bilder och berättelser på ett sätt som du inte kan göra på forumet.

 

Att sedan facebook försöker tjäna pengar på sin verksamhet är väl inte konstigare än att t ex Apple försöker tjäna pengar på sina produkter?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut för emot.. Ne den är bra sätt att berätta hela världen när jag går på toa, vad jag äter, var är jag etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen hittade även jag gamla vänner man tappat kontakten med. Men det är nog ett skäl att man glidit ifrån varandra också - man hade inte ett smeck att säga till dom när dom väl låg på vänlistan.

Nog blir det antingen svårpratat..har troligen helt olika liv. Men jag tycker att det är "lyxigt" att jag kan bara klicka på namnet oxh sen får jag komma in i deras värld...det som man väljer att visa. Och det är oftast jättekul att se hur livet levs hos folk man känner men inte umgås med längre. Ungar som växer upp...nya planer...gamla foton osv...

Det blir som sitt eget spindelnät, och man bara springa iväg på en tråd ibland liksom...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

De två första meningarna känns lite intressanta med tanke på att du har över 12000 inlägg på forumet  ;)

 

Jag är helt övertygad om att många av dina vänner/släktingar t ex skulle uppskatta dina bilder och reseberättelser mm även om du la upp dem på facebook  :) Där kan du dessutom själva välja vilka som får tillgång till vilka bilder och berättelser på ett sätt som du inte kan göra på forumet.

 

Att sedan facebook försöker tjäna pengar på sin verksamhet är väl inte konstigare än att t ex Apple försöker tjäna pengar på sina produkter?

 

/Krille

 

Det är absolut inget fel att ett företag försöker tjäna pengar. Jag vill dock inte medverka om det ska ske genom att sälja diverse information om bland annat mig, vilket är precis vad Facebook sysslar med generellt. Detta gäller även Google.

 

Vad gäller mina inlägg på MPR är det inga problem för min släkt att bli medlemmar här om man är intresserad ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min läsförståelse är nog inte alltid den bästa. Här får jag tex för mig att du insinuerar att mina IQ-värden inte skulle vara på topp vilket

iof sig säkert kan stämma. Eller var det kanske mina fb-kontakter du syftade på? Jag känner inte till alla oegentligheter som skett inom 

skitföretaget Facebook men dem ska de så klart ha skit för om de är sanna. Att ett företags avsikt är att tjäna pengar låter ju inte så märkligt. 

Ska man inte kunna tjäna stora pengar på sociala medier eller skulle du gå med om ett annat finare företag som Apple(bara ett exempel :giggle: )

stod bakom?

 

Att jag skrev IQ-relaterat har inget med dig att göra, bara en allmän spekulation om de som känner behov av att meddela på Facebook när de ska gå på toaletten, när de ska äta, vad de åt... kort sagt beskriva sitt tråkiga liv i minsta detalj.

 

Jag tvivlar starkt på att jag någonsin kommer vara med i ett socialt nätverk av typen Facebook, inte ens om Apple driver det.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med och för mig är det en självklarhet när man har fyra fantastiska döttrar mellan 20 och 28.

Min egen input på fb är dock låg,men någon gång kommer det nog nån ängel och lär mig mysteriet

med att lägga in en bild.Men fb är ett bra sätt för mig att få del och glädje av vad mina

flickor och deras vänner och pojkvänner har för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

//.. För mig räcker det att veta att Facebook inte har några som helst skrupler vad gäller att sälja vidare alla personliga uppgifter om mig...

 

 

 

I våras förlorade Facebook 9 miljoner användare.

Nya siffror visar ett ännu större tapp.

Den senaste undersökningen visar att Facebook förlorade 11 miljoner månatliga användare i England och USA.

 

Den främsta anledning till att folk lämnar Fejan tycks vara att man är orolig över vad FB gör med de private uppgifterna.

Sedan handlar det också om att folk upplever FB stress, att det tar förmycket tid, ett slags beroende.

 

Uppgifter från dagens Metro

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Frank Abagnale är känd som en av världens mest framgångsrika bedragare. Redan som 16-åring började han tjäna in sitt levebröd på att lösa in förfalskade checkar, flyga runt gratis utklädd till pilot, och jobba som doktor utan några studier bakom sig. Hans tidiga år har förevigats av Hollywood genom filmen "Catch me if you can", där han spelas av Leonardo DiCaprio. Och Frank Abagnale konstaterar att bravaderna på vita duken fortfarande går att utföra, enklare än någonsin. Här är en länk till vad han anser om "sociala medier"

http://www.idg.se/2.1085/1.527778?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Hollywood-bedragaren%20ratar%20soc&utm_campaign=Morgonens%20viktigaste%20nyheter%202

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Frank Abagnale är känd som en av världens mest framgångsrika bedragare. Redan som 16-åring började han tjäna in sitt levebröd på att lösa in förfalskade checkar, flyga runt gratis utklädd till pilot, och jobba som doktor utan några studier bakom sig. Hans tidiga år har förevigats av Hollywood genom filmen "Catch me if you can", där han spelas av Leonardo DiCaprio. Och Frank Abagnale konstaterar att bravaderna på vita duken fortfarande går att utföra, enklare än någonsin. Här är en länk till vad han anser om "sociala medier"

http://www.idg.se/2.1085/1.527778?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Hollywood-bedragaren%20ratar%20soc&utm_campaign=Morgonens%20viktigaste%20nyheter%202

 

Jo, och han var med på Skavlan häromdagen. Bra film för övrigt. Scenen i Franks hotellrum är så himla bra, när Tom Hanks skall gripa honom!

 

Så här står det i länken;

 

Frank Abagnales tips till den som vill använda sociala medier på ett säkrare sätt är att vara sparsam med vad du lägger ut, och inte lägga ut personuppgifter som när du är född eller var du bor. Han rekommenderar också att använda en profilbild där flera personer synd i bilden, eller som inbegriper någon form av aktivitet. Det minskar risken för att en bedragare kan använda bilden för att ta fram förfalskade handlingar med din identitet.

Och för företagen är rekommendationen än tydligare: Bannlys sociala medier helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå företag som butiker, restauranger m.m. är med i FB där man direkt och kostnadsfritt kan nå nya och gamla kunder. Men som privatperson, nej tack var med i 14 dagar innan jag klev ut, finns viktigare saker att göra IRL och för lite tid att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå företag som butiker, restauranger m.m. är med i FB där man direkt och kostnadsfritt kan nå nya och gamla kunder. Men som privatperson, nej tack var med i 14 dagar innan jag klev ut, finns viktigare saker att göra IRL och för lite tid att göra det.

 

Jo alla trådar om Thailands politik tar ju sin tid ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå företag som butiker, restauranger m.m. är med i FB där man direkt och kostnadsfritt kan nå nya och gamla kunder. Men som privatperson, nej tack var med i 14 dagar innan jag klev ut, finns viktigare saker att göra IRL och för lite tid att göra det.

 

Jag tycker faktiskt att ditt inlägg är lite intressant och kan inte låta bli att kommentera. Du har alltså tid att skriva nästa 4500 inlägg på MPR men inte tid att skriva några inlägg på facebook för att du har för mycket att göra IRL? ;)

 

Alla jag känner som är negativa till facebook verkar vägra förstå att man på Facebook själv väljer vad man delar med sig av och till vilka. Jag har inget intresse av att dela en bild på min "frukostmacka" på facebook men vet att det finns vänner och familj som gärna följer våra resor i Thailand på facebook.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att ditt inlägg är lite intressant och kan inte låta bli att kommentera. Du har alltså tid att skriva nästa 4500 inlägg på MPR men inte tid att skriva några inlägg på facebook för att du har för mycket att göra IRL? ;)

 

Alla jag känner som är negativa till facebook verkar vägra förstå att man på Facebook själv väljer vad man delar med sig av och till vilka. Jag har inget intresse av att dela en bild på min "frukostmacka" på facebook men vet att det finns vänner och familj som gärna följer våra resor i Thailand på facebook.

 

/Krille

FB är ett utmärkt media om man har familj eller vänner runt om i Världen, men inget som passar mig, Jag skriver på MPR och TV, men jag håller kontakt med familj och vänner IRL. En del människor kan sitta i samma villa och "Facebooka" med varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

FB är ett utmärkt media om man har familj eller vänner runt om i Världen, men inget som passar mig, Jag skriver på MPR och TV, men jag håller kontakt med familj och vänner IRL. En del människor kan sitta i samma villa och "Facebooka" med varandra

 

Ursäkta en okunnig, men vad menas med TV?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...