Jump to content
IGNORERAD

Facebook - är du för eller emot?


Oregistrerad

Har du sida på Facebook?  

201 röster

  1. 1. Har du sida på Facebook?

    • Nej, det kommer jag aldrig skaffa.
      68
    • Nej, men jag kan eventuellt tänka mig det framöver.
      13
    • Ja, det har jag.
      88
    • Ja, fast jag har funderat på att gå ur.
      32


Recommended Posts

Jag har Facebook och trivs bra med det.

Facebook blir ju precis vad man gör det till, man behöver faktiskt inte skriva in allt man gör som vissa tycks tro.

Jag har återknutit bekantskapen med ett par skolkompisar som jag aldrig skulle gjort utan Facebook.

Halva vår släkt finns även där så då får man reda på lite om vad som händer. Till och men min pappa som är 80 år har ett konto, han skriver aldrig, men får via FB reda på lite vad som händer i släkten.

Dessutom får man reda på vad ens barn håller på med och vilka kompisar de har.

Jag tror att FB kommer att bli ännu större i framtiden och kommer troligtvis att konkurrera ut Skype. Det är väl bara en tidsfråga innan FB lanserar en smartphone med FB som operativsystem där man ringer datasamtal till sina kontakter. Godnatt Telia, Tele2 osv som fortfarande lever på överprisade röstsamtal.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 216
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    23

  • Tommy

    13

  • Soengsang

    9

  • mamma bäng fan pappa käng

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag hade en sida på FB ett tag men den tog jag bort.

Inte min grej.

Så..Nej tack

Jag tog också bort min FB sida, det blev för jobbigt, nya vänförfrågningar stup i ett. Tycker det är roligare att umgås med mina vänner "In the real World"
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Facebook och trivs bra med det.

Facebook blir ju precis vad man gör det till, man behöver faktiskt inte skriva in allt man gör som vissa tycks tro.

Jag har återknutit bekantskapen med ett par skolkompisar som jag aldrig skulle gjort utan Facebook.

Halva vår släkt finns även där så då får man reda på lite om vad som händer. Till och men min pappa som är 80 år har ett konto, han skriver aldrig, men får via FB reda på lite vad som händer i släkten.

Dessutom får man reda på vad ens barn håller på med och vilka kompisar de har.

Jag tror att FB kommer att bli ännu större i framtiden och kommer troligtvis att konkurrera ut Skype. Det är väl bara en tidsfråga innan FB lanserar en smartphone med FB som operativsystem där man ringer datasamtal till sina kontakter. Godnatt Telia, Tele2 osv som fortfarande lever på överprisade röstsamtal.

/ Joe

Många blir irriterade att man kanske är offline 2 dagar.Detta irriterar mig enormt,samt vänförfrågningar stup i kvarten.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burrabus är med i facebook men mycket passiv för han bryr sig inte om att andra har åkt buss mellan jokkasjärvi och kiruna

Link to comment
Dela på andra sajter

FB blir vad användaren använder det till..

Jag finner FB väldigt användbart vid mina resor, för kontakt med familj släkt och vänner.

18 vänner har jag på FB, och det är bara dom som är viktiga flör mig.

Dom 18 vännerna älskar att följa mig på FB, när jag är i Thailand.., och jag blir uppdaterad om läget hemma.

Sen kan FB bli som en drog för många, och det spårar ur.

Det är man själv ansvarig för.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

FB blir vad användaren använder det till..

Jag finner FB väldigt användbart vid mina resor, för kontakt med familj släkt och vänner.

18 vänner har jag på FB, och det är bara dom som är viktiga flör mig.

Dom 18 vännerna älskar att följa mig på FB, när jag är i Thailand.., och jag blir uppdaterad om läget hemma.

Sen kan FB bli som en drog för många, och det spårar ur.

Det är man själv ansvarig för.

Leif

Tja du har en poäng där.Men då jag har semester då vill jag vara offline,speciellt om jag är utomlands.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Facebook passar mej bra.

Roligt att se vad vänner och bekanta gör. Semesterbilder, resturangtips etc...

När man själv är på resande fot är det lättare att publicera lite bilder som vänner och bekanta kan kolla på eller inte kolla på,

än att skicka vykort och grejs man höll på med på 80-talet. En del är väldigt intresserade och en del bryr sig inte det minsta.

Man väljer ju själv vad man publicerar och vad man läser..

Men för eller emot ... är som att säga att man är för eller emot hammare. Verktyget finns och man kan använda det om man vill..

Sen kan man ju ha synpunkter på om det är bra eller dåligt att Facebook är så marknadsledande som socialt media även om twitter och instagram också är med i bilden. Jag bryr mej inte.

mvh

Vill jag veta vad mina vänner gör och hur de mår så besöker jag de eller ringer till de.

När de visar sina bilder så dricker vi öl eller whiskey och så berättar vi historier bakom bilder.

Vi umgås på riktig med riktiga vänner.

Jag har en jobbar kompis som har över 300 vänner på FB. Vänner bara i dator inte på riktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja du har en poäng där.Men då jag har semester då vill jag vara offline,speciellt om jag är utomlands.

Vill man var offline, så är man offline. Svårare är det inte...inget tvång..

Men möjlighet att vara online finns..man väljer själv.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man var offline, så är man offline. Svårare är det inte...inget tvång..

Men möjlighet att vara online finns..man väljer själv.

Leif

Som jag skrev tidigare så blir så många irriterade att man i bland är offline.Det är mitt problem.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många blir irriterade att man kanske är offline 2 dagar.Detta irriterar mig enormt,samt vänförfrågningar stup i kvarten.

Det finns fall där många på FB blev ovänner pga att den ena eller den andra logade inte in eller kommenterade aldrig något. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Benzmansåklart

Jag skafade mig det för 1 mån sedan och fick kontakt med släktingar jag inte hört eller har haft kontakt med på 4 år , gillar det inte till 100dra med ...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vill jag veta vad mina vänner gör och hur de mår så besöker jag de eller ringer till de.

När de visar sina bilder så dricker vi öl eller whiskey och så berättar vi historier bakom bilder.

Vi umgås på riktig med riktiga vänner.

Jag har en jobbar kompis som har över 300 vänner på FB. Vänner bara i dator inte på riktig.

Det ena utesluter inte det andra. Man kan umgås på många sätt. Men många av mina vänner och bekanta bor långt borta både i Sverige och utomlands och då kan man ha lite koll på varann ändå mellan midsommarölen och julbastun.

Som sagt det passar mej men kanske inte andra .. :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

//... min pappa som är 80 år har ett konto...

Coolt!

//...det blev för jobbigt, nya vänförfrågningar stup i ett...

//Många blir irriterade att man kanske är offline 2 dagar...

//...Sen kan FB bli som en drog för många, och det spårar ur.

//...Det finns fall där många på FB blev ovänner pga att den ena eller den andra logade inte in eller kommenterade aldrig något...

Man brukar ju tala om Facebook depression. Ett begrepp som dyker upp ibland.

http://www.news.com.0-1226029570947

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster och hennes familj är mycket flitiga FB användare, så jag gick med för att hänga med i vad som händer i släkten,

.Skriver dock mycket sällan något eget inslag.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft Facebook i kanske en 5-6 år och vid sidan av mpr är det den site som besöks mest frekvent under en dag. Lägger in en hel del bilder, en youtubare lite då och då samt skriver ner en och annan statusuppdatering när andan faller på. Har ett hundratal fb-vänner var av jag kanske träffat hälften irl. Tror det var någon som påpekade att det är mer intressant att ta del av vad folk tycker och tänker än vad de gör vilket man väl kan hålla med om. Vardagstrivialiteter är ganska trist att läsa om såvida de inte är skrivna med en humoristisk ton. Sedan är det dem som alltid vill ge sken av att allt är perfekt men det är ju lite komiskt också...

Själv försöker jag vara så sanningsenlig som möjligt även om det kanske gick till överdrift den gången jag la in min maipenrai-publicerade story "Bland barerna i fiskebyn"(finns inne på nightlife) på fejan. Jag hade nämligen av misstag gjort en inställning vilket gjorde det möjligt så att inte bara de med guldstjärna utvalda fb-kontakterna kunde läsa statusuppdateringen. Allla kunde göra det...

Betvivlar iof sig att det var så värst många innan som väntat sig att jag levde munkliv under min vistelse i Siam(särskilt inte i fiskebyn). Var det så att man trodde det, ja då trodde man väldigt fel.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej facebook,och kommer ej att skaffa.Gränsen är nådd då du måste tala om att du ska till affären för att skaffa mat.Är inte intresserad och har inte tid att tala om för alla vad jag ska göra.Vägra facebook!

vadå måste? du använder din egen FBsida som du själv vill.

det där var korkat sagt tycker jag.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Våga vägra Facebook!

Herr Chang har talat.

också korkat sagt. mkt korkat tillomed.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nog ganska anti mot facebook men så gick jag med för att prova och det ångrar jag inte

Har fått kontakt med så många barndom, lumpar och raggar kompisar + en och annan ungdomskärlek :thumbsup:

Raggartråd från Uppsala där man skymtar förbi på någon bild http://www.facebook.com/groups/176057162431988/

En hel del släkt har också poppat upp. Nu tycker jag det är helt okej

Lätt ha kontakt när man är ute och reser

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fluga, det kommer snart att försvinna. Internet i allmänhet och FB i synnerhet...

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte FB och tänker heller inte skaffa. Vill jag nån kompis nåt så mejlar jag,

eller ringer detfunkar bra. FB är helt överflödigt för min del.

Några här skriver att det är bra att skriva på FB när man är på

semester och man kan lägga ut semesterbilder. Tänk då på

att det är många kriminella som också har FB. Era hus eller

era lägenheter kan vara tomma när ni kommer hem.

Undrar hur många som har upplevt detta hemska IRL

jag vet 2 st

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte FB och kommer nog aldrig att fixa det heller.Är inte intresserad och det är skrämmande att se hur fast vissa blir i FB världen,jag har tyvärr sett en som va så inne i detta att laptopen följde med även på toabesök.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

också korkat sagt. mkt korkat tillomed.

Varför det?

Gillar du att fläka ut ditt privata liv på Facebook?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par kompisar till mig var innan de gick med ganska anti men tydligen fanns där ett uppdämt behov i alla fall av att ta del av samt dela med sig av såväl vardag som fest till omvärlden.

Är ju bara att via inställningar välja vilka som ska kunna läsa det som skrivits. Och skulle någon skriva en dum kommentar är det bara att deleta. T ex har jag en kompis som av någon anledning föredrar att gå omkring utan byxor i sitt hem och därför blir kallad Kalsongmannen lite då och då av mig själv men även sin fru. Kallar jag han det på fb vilket händer har jag full förståelse för om han blir lack men då är det ju bara att radera.

En kompis bytte efternamn(endast på fb). Kanske ville han slippa vänförfrågningar från chefen eller andra oönskade personer, vad vet jag?

Känns f ö som att aktiviteten minskat under senaste tiden så det är ju möjligt att folk börjar bli mätta.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det?

Gillar du att fläka ut ditt privata liv på Facebook?

Herr Chang har talat.

Du kan ta och sätta dig in i hur det fungerar.

Om du så gitter.

Du styr vem som får ta del av de inlägg du läger in,

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ta och sätta dig in i hur det fungerar.

Om du så gitter.

Du styr vem som får ta del av de inlägg du läger in,

Hälsar pigge01

Ja, det må vara hänt att jag kan styra vilka andra personer som kan läsa min sida.

Jag kan dock inte hindra Facebook från att snoka reda på allt om mig... och sno åt sig alla bilder och text jag skriver.

Tanken på det tilltalar mig inte. Har du läst användarvillkoren pigge01?

Våga vägra Facebook!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...