Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

Hej

Det är konstigt att du jämnt hamnar någonstans där det bara är ett rött partis kandidater som ger små pengagåvor?

Övriga medlemmar träffar ju dom på övriga kandidaterna också i samma ärende.

Och återigen det handlar inte om att sälja röster, och hur skulle man kunna bevisa vilket parti man slutligen hade röstat på?

Mvh isan lover

De finns många sätt att kontrollera att man röstat "rätt" men du är ju ändå inte intresserad av att höra det...

Valet 2006 täckte jag från Issan och Bangkok och trots att det bara var TRT som ställde upp så behövde de betala folk för att rösta på dem.

Men jag är nyfiken på var i södra Thailand som Kim hittade distriktet där alla betalar ut pengar till väljarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det kan väl ändå inte vara riktigt så illa ställt att du verkligen tror på vad du skriver ovan. Eller?

Genomkorrupta Thailändska politiker som slänger bort kanske 50 mille utan att få något igen. För att det är "tradition". Synd att dessa oegennyttiga politiker inte visar minsta lilla spår av samma välvilja mellan valen utan i stället med båda lagliga och olagliga medel gör allt vad som står i deras makt för att sko sig själva.

Hej

Själv tycker jag att dom gör ganska mycket för att bli återvalda, varenda by och region vill ju ha just sina vallöften infriade och det känner nog alla politiker av hela vägen ifrån byn, regionen till regering, och dom vill naturligtvis behålla sina positioner och vinna även nästa val och det gör att dom tvingas göra tillräckligt många väljare nöjda för att klara detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att dom gör ganska mycket för att bli återvalda, varenda by och region vill ju ha just sina vallöften infriade och det känner nog alla politiker av hela vägen ifrån byn, regionen till regering, och dom vill naturligtvis behålla sina positioner och vinna även nästa val och det gör att dom tvingas göra tillräckligt många väljare nöjda för att klara detta.

Mvh Isan Lover

Om något thailändsk politiker verkligen hade arbetat för att gynna sina väljare och inte sig själva (något alldeles otroligt unikt som aldrig lär ha inträffat) så hade de nog vunnit nästa val utan något som helst problem. Men om man bara arbetar för att gynna sig själv så är det nog säkrast lita till lite "traditionellt" valfusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att dom gör ganska mycket för att bli återvalda, varenda by och region vill ju ha just sina vallöften infriade och det känner nog alla politiker av hela vägen ifrån byn, regionen till regering, och dom vill naturligtvis behålla sina positioner och vinna även nästa val och det gör att dom tvingas göra tillräckligt många väljare nöjda för att klara detta.

Mvh Isan Lover

Du hävdar med en dåres envishet att väljarna är så nöjda med vad PT lyckats med så dom kommer välja dom därför

varför då betala ut alla dessa valmutor ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du hävdar med en dåres envishet att väljarna är så nöjda med vad PT lyckats med så dom kommer välja dom därför

varför då betala ut alla dessa valmutor ?

Hej

Varför delar svenska partier ut osthyvlar, t-shirts, kepsar, choklad, köper plats i olika media o.s.v, man vill naturligtvis synas och marknadsföra sig, privata företag agerar ju ofta likadant och tror sig tjäna på det, så varför skulle politiska partier inte syssla med PR?

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför delar svenska partier ut osthyvlar, t-shirts, kepsar, choklad, köper plats i olika media o.s.v, man vill naturligtvis synas och marknadsföra sig, privata företag agerar ju ofta likadant och tror sig tjäna på det, så varför skulle politiska partier inte syssla med PR?

Mvh isan Lover

OK,då vet jag var du står.Det är alltså OK med mutor och korruption för så har det alltid varit(tradition)Hur var det med det där att "måla in sig i ett hörn"

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

OK,då vet jag var du står.Det är alltså OK med mutor och korruption för så har det alltid varit(tradition)Hur var det med det där att "måla in sig i ett hörn"

Hej

Återigen, enligt tradition delar alla kandidater och partier ut små penga gåvor i samband med valen, detta är ett konstaterande och inte ett gillande.

Dessa små gåvors påverkan är nog minimal p.g.a att alla som ställer upp delar ut, gåvans storlek och för att mottagaren ändå röstar som han vill på valdagen.

Jag tycker naturligtvis att det vore bättre om inte denna tradition fanns, men den avgör absolut inga val och är bara en dålig ursäkt för demokraterna, PAD och kuppmakarna när dom ständigt förlorar landets val.

Ett bra sätt att få detta verifierat på är landets många olika opinionsundersökningar under mandatperioden som är i linje med hur folk röstar i valen och vid dessa undersökningar utbetalas ju inga gåvor

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Återigen, enligt tradition delar alla kandidater och partier ut små penga gåvor i samband med valen, detta är ett konstaterande och inte ett gillande.

Dessa små gåvors påverkan är nog minimal p.g.a att alla som ställer upp delar ut, gåvans storlek och för att mottagaren ändå röstar som han vill på valdagen.

Jag tycker naturligtvis att det vore bättre om inte denna tradition fanns, men den avgör absolut inga val och är bara en dålig ursäkt för demokraterna, PAD och kuppmakarna när dom ständigt förlorar landets val.

Ett bra sätt att få detta verifierat på är landets många olika opinionsundersökningar under mandatperioden som är i linje med hur folk röstar i valen och vid dessa undersökningar utbetalas ju inga gåvor

Mvh Isan Lover

Så i de "röda byarna" tror du inte att detta är tungan på vågen?Hur många där TÖRS rösta annorlunda?Demokraterna och övriga göre sig icke besvär att under dödshot besöka dessa hjärntvättade områden.Det kan väl bla. Ba tala om vad som hände när de röda härjade i hans områden.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Traditioner är starka, och det kommer säkert att ta lång tid innan denna sedvänja dör ut helt, men politiskt sett slänger man definitivt pengarna i sjön.

Mvh isan Lover

Så länge röstköp förekommer så går det inte att uppnå demokrati.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så i de "röda byarna" tror du inte att detta är tungan på vågen?Hur många där TÖRS rösta annorlunda?Demokraterna och övriga göre sig icke besvär att under dödshot besöka dessa hjärntvättade områden.Det kan väl bla. Ba tala om vad som hände när de röda härjade i hans områden.

Det är syftet med att skapa "röda byar" är man demokrat i en sådan by så vågar man inget annat än att rösta rött.
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du har aldrig kollat med andra familjer och byar?

Det bor ju 70 miljoner människor i landet, så ens egen fru utgör ju en extremt liten del i dett stora hela.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte att Kim heller försvarar dessa små gåvor i samband med valen ifrån samtliga kandidater och partier utan snarare konstaterar att dom finns och är allmännt förekommande.

Mvh isan lover

Min fru släkt bor i Nakhon Sri Thammarat och ingen där har fått några som helst pengar i samband med något av de senaste valen.

Kan det vara så att de pengar du pratar om är lika vanliga som att solen går upp och ner; dessa pengar utbetalas mest i de norra delarna? Det verkar logiskt eftersom det är där du håller till och du vet det så verkar det hända där.

detta i sin tur stämmer väl överens med de verifierade påståenden att de röda delarna är köpta av tahksinisterna.

Tja...svaret blev väldigt tydligt och klart nu!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Återigen, enligt tradition delar alla kandidater och partier ut små penga gåvor i samband med valen, detta är ett konstaterande och inte ett gillande.

Dessa små gåvors påverkan är nog minimal p.g.a att alla som ställer upp delar ut, gåvans storlek och för att mottagaren ändå röstar som han vill på valdagen.

Jag tycker naturligtvis att det vore bättre om inte denna tradition fanns, men den avgör absolut inga val och är bara en dålig ursäkt för demokraterna, PAD och kuppmakarna när dom ständigt förlorar landets val.

Ett bra sätt att få detta verifierat på är landets många olika opinionsundersökningar under mandatperioden som är i linje med hur folk röstar i valen och vid dessa undersökningar utbetalas ju inga gåvor

Mvh Isan Lover

I månadsskiftet mars/april 2011 genomförde ABAC en stor väljarundersökning med över 5000 svar. I den fick Puea Thai 25,5 %. I valet den 3/7 fick PT 48,4 %. En ökning på smått fantastiska 90%. På 3 månader.

Men det är klart. Precis som IL skriver. I väljarundersökningen betalades det inte ut några mutor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är nyfiken på var i södra Thailand som Kim hittade distriktet där alla betalar ut pengar till väljarna.

Jag/Vi umgås med tjejer från alla delar av Thailand här i Sverige. Syd, nord, centrala, östra och nordöstra delarna av landet är alla representerade i vår bekantskapskrets och alla vittnar de om de omfattande pengatransaktionerna som sker i hemprovinsen i samband med val.

För övrigt så försvarar jag icke röstköp som Poffa antydde i något meddelande i tråden utan konstarerar bara krasst hur det förhåller sig. Det är ju inte säkert att alla 30 partier sysslar med röstköp, det har jag ingen aning om. Men helt klart så gör alla större partier det.. även demokraterna. Är ju bara löjligt att påstå något annat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag/Vi umgås med tjejer från alla delar av Thailand här i Sverige. Syd, nord, centrala, östra och nordöstra delarna av landet är alla representerade i vår bekantskapskrets och alla vittnar de om de omfattande pengatransaktionerna som sker i hemprovinsen i samband med val.

För övrigt så försvarar jag icke röstköp som Poffa antydde i något meddelande i tråden utan konstarerar bara krasst hur det förhåller sig. Det är ju inte säkert att alla 30 partier sysslar med röstköp, det har jag ingen aning om. Men helt klart så gör alla större partier det.. även demokraterna. Är ju bara löjligt att påstå något annat.

Av det 30 tal partier som normalt sett ställer upp i ett Thailändskt val är det kanske 5-6 som mutar sig till sina röster med kontanter. Men jag skulle vilja veta specifikt hur Demokraterna köper sina röster och fördelar ut pengarna till väljarna som röstar på dem. För de har vad jag vet aldrig filmats när det sker som i ursprungsinlägget med TRT, hur fasen går det till?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Varför delar svenska partier ut osthyvlar, t-shirts, kepsar, choklad, köper plats i olika media o.s.v, man vill naturligtvis synas och marknadsföra sig, privata företag agerar ju ofta likadant och tror sig tjäna på det, så varför skulle politiska partier inte syssla med PR?

Mvh isan Lover

Det är väldigt stor skillnad mellan PR och monetära mutor

Det borde inte minst du veta skillnaden mellan..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så i de "röda byarna" tror du inte att detta är tungan på vågen?Hur många där TÖRS rösta annorlunda?Demokraterna och övriga göre sig icke besvär att under dödshot besöka dessa hjärntvättade områden.Det kan väl bla. Ba tala om vad som hände när de röda härjade i hans områden.

Hej

Att man inte blir så populär om man tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin har avsatts, och sen i rollen som PM sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati och fria val är kanske inte så svårt att förstå, och att det då blir problem när företrädare ifrån detta parti eller landets ledande generaler besöker dom områden där dom röda har stöd ifrån 85% av befolkningen är kanske inte så konstigt.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man inte blir så populär om man tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin har avsatts, och sen i rollen som PM sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati och fria val är kanske inte så svårt att förstå, och att det då blir problem när företrädare ifrån detta parti eller landets ledande generaler besöker dom områden där dom röda har stöd ifrån 85% av befolkningen är kanske inte så konstigt.

Mvh isan Lover

En stor :14::14::14::14::14::14:

för detta nya bottennapp av lögner och historierevision.

Frågan är om du trots allt inte lyckats underträffa dig själv denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man inte blir så populär om man tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin har avsatts, och sen i rollen som PM sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati och fria val är kanske inte så svårt att förstå, och att det då blir problem när företrädare ifrån detta parti eller landets ledande generaler besöker dom områden där dom röda har stöd ifrån 85% av befolkningen är kanske inte så konstigt.

Mvh isan Lover

Du har en väldigt skev uppfattning om saker och ting. Att ta ett område och beväpna sig till försvar är inte en demonstration. Det kallas i normala termer för belägring. Dom röda tillskansade sig ett område med våld utan att fråga dom som bor där i demokratisk ordning om dom ansåg detta var ok.

Om man "demonstrerar" så gör man det på gatan uppvisande av plakat och framförande av slagord och tal under begränsad tid max en dag. För att få allmännheten att förstå den possition man anser vara rätt.

Och den dag man som "demonstrant" beväpnar sig. Då har man även sagt upp rätten att kalla sig fredlig!

Att sen en förvirrad fackrepresentant från Sverige. Med svensk utbildning i samhällskunskap kan få detta till "fredliga" demonstranter är för mig en gåta.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att man inte blir så populär om man tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin har avsatts, och sen i rollen som PM sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati och fria val är kanske inte så svårt att förstå, och att det då blir problem när företrädare ifrån detta parti eller landets ledande generaler besöker dom områden där dom röda har stöd ifrån 85% av befolkningen är kanske inte så konstigt.

Mvh isan Lover

Om man bryter upp den där meningen så ser man att den helt är byggd på lögner. Fantastisk mening!

1."... tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin avsätts." Fel (i bästa fall) eller medveten lögn

2. "Sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati..." Fel (i bästa fall) eller medveten lögn. Byborna?

Konsekvent med detta så skulle de röda misshandlas och hotas i områden där det finns en klar majoritet för Demokraterna. Att du ens har en tanke på att försöka förklarar detta med lögner är så befängt så man häpnar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man inte blir så populär om man tillträder PM posten tack vare en militärkupp där landets populäraste PM någonsin har avsatts, och sen i rollen som PM sätter in tungt beväpnad militär som skjuter på byborna när dessa demonstrerar för demokrati och fria val är kanske inte så svårt att förstå, och att det då blir problem när företrädare ifrån detta parti eller landets ledande generaler besöker dom områden där dom röda har stöd ifrån 85% av befolkningen är kanske inte så konstigt.

Mvh isan Lover

Ett otroligt konstigt sätt att demonstrera för demokrati.Och varför skulle dom inte få besöka dessa byar utan att känna fara för sitt liv,det är konstigt tycker jag.Så du stöder det våld som uppstår om en demokrat besöker dessa byar.Och du är ickevåldsförespråkare.Löjligt och patetiskt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen; det är inte 100- eller 500-Bahtingen på valdagen som köper valsegern, den är bara en konfirmation på ett oskrivet kontrakt.

Det är det som händer just nu som köper valsegern. Inte att regeringen lovar bönder mer pengar för garantipris på ris, det är ett helt normalt och legalt sätt att vinna röster på. Det är sättet de utformar det på där alla officiella personer från biträdande bychef till regringstjänstemän tjänar de stora pengarna men ändå binder upp gräsrötterna i en tacksamhetsskuld genom väletablerade patroniseringsband. Här i byn får folk i år bättre betalt för riset än vanligt, dock inte några 15,000, men för att ens få det priset så tvingas de bli medskyldiga i svindeln genom att skriva på att de fått betalt för exempelvis 15 ton när det bara vara 12 ton. Alla miljarder Baht i mellanskillnad som hamnar i PooYais fickor, stora som små fickor från byar till regeringskansliet, kommer sedan delas ut i smulform under resterande del av mandatperioden. Asfalterade vägar, skoldatorer och ny sjukhusinrättning framställs då inte som något staten tillhandahåller från skatteinbetalningar utan något som PT och deras lokala lakejer tillhandahåller och givetvis måste gräsrötterna betala denna tacksamhetsskuld genom att rösta på dem.

Jag har dock ingen illusion om att Dems inte spelar samma smutsiga spel, Dr T är dock bara så oerhört mycket duktigare och hänslyslösare i sin cynisism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom,

vet du inte heller hur Dems bär sig åt för att köpa röster?

Alla vet men ingen har sett det hela?

Istället för den här komplicerade, invecklade och misslyckade vägen att få Dems upplösta genom TPI Polene pengarna så kunde de ju ha posterat ett gäng sympatisörer som filmade när Dems köpte sina röster, precis som de filmer det finns på TRT och deras avfällingar köper röster kontant.

Får de sina pengar insatta på ett Guldkort eller via internetöverföring? För ingen verkar ju ha sett det men alla hävdar att de gör det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Ja för fan alla söder om Bangkok är helt skrupelfria , mutor finnes ej på deras radar, folket norr om Bkk dom tar emot mutor när det är val, dom käkar hundar har jag hört oxå, kanske en råtta..

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja för fan alla söder om Bangkok är helt skrupelfria , mutor finnes ej på deras radar, folket norr om Bkk dom tar emot mutor när det är val, dom käkar hundar har jag hört oxå, kanske en råtta..

Japp förutom skrupelfria...det är dom i norr som är det

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har en väldigt skev uppfattning om saker och ting. Att ta ett område och beväpna sig till försvar är inte en demonstration. Det kallas i normala termer för belägring. Dom röda tillskansade sig ett område med våld utan att fråga dom som bor där i demokratisk ordning om dom ansåg detta var ok.

Om man "demonstrerar" så gör man det på gatan uppvisande av plakat och framförande av slagord och tal under begränsad tid max en dag. För att få allmännheten att förstå den possition man anser vara rätt.

Och den dag man som "demonstrant" beväpnar sig. Då har man även sagt upp rätten att kalla sig fredlig!

Att sen en förvirrad fackrepresentant från Sverige. Med svensk utbildning i samhällskunskap kan få detta till "fredliga" demonstranter är för mig en gåta.

Hej

Den bild av demonstrationer som du har verkar nästan vara tagen ifrån sagovärlden, det är inte alls ovanligt att demonstrationer blir våldsamma, det inträffar väl nästan någon våldsam demonstration dagligen i världen, och det beror ju på att det är olika intressen som står mot varandra, rika - fattiga, höger - vänster, demokrati - diktatur och inte minst i frågor om ekonomi, religion, miljö, etniska minoriteter och naturresurser som också upprör folk runt om i världen.

Och dom som har makten och kontrollerar militär och polis tvekar ofta inte att använda dessa mot sina egna befolkningar, och visst är det olagligt att ta till våld i demonstrationer, men det borde vara precis lika olagligt att skjuta på obeväpnade demonstranter, inte sällan är det ju just förtryckta och fattiga människor i tredje världen som tar till demonstrationer och olika aktioner för att påverka sin svåra situation, eller grupperingar i västvärlden som reagerar på hur hänsynslöst dom fattiga länderna utnyttjas av dom rika länderna, det kapitalistiska systemet, man demonstrerar också t.ex mot kärnkraft, miljöförstöring, världsbanken och det ekonomiska systemet.

Själv är jag glad över att folk engagerar sig i dessa för mänskligheten och världen viktiga frågor och jag har även förståelse för att det hettar till och urartar ibland när man tar upp dessa för makthavarna besvärliga frågor, och det är långt ifrån alltid demonstranternas fel, och det är nog sällan som demonstranterna står för det grövsta våldet.

Civil olydnad, demonstarationer och dessa människors (gruppers) engagemang i olika frågor har tveklöst påverkat världen positivt

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...