Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

Guest Isan Lover

I risbyn är det ytterst Poo Yai Baan som talar om hur folk skall rösta.

Hej

Han är en av dom som försöker påverka byns väljare, men byn besöks av olika kandidater och partier, och numera har ju många egna bilar och kan få information i grannbyar, städer och på informations möten, via press och TV, och på valdagen är det individen själv som avgör vem han lägger sin röst på, det är ett självständigt beslut, där man väger han in vad dom olika kandidaterna och partierna har lovat genomföra om han/dom vinner, hur dom har skött sig den senaste mandatperioden, m.m, fick vi dom utlovade vägförbättringarna, bättre skola, satsades det på vården o.s.v.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I en riktig demokrati utgår makten från folket, inte från plånboken. Detta innebär att Thailand inte kommer att få en "riktig" demokrati under överskådlig tid.

Inte från plånboken. Tveksamt mycket tveksamt.

Senaste valet hemma så var väl den egna plånboken valfrågan.

Fan det blir ju muta kom jag på i skrivande stund, lite förtäckt, men

Här är mycket sagor i denna tråd nu väntar jag bara på en repris från murveln hur det går till i val lokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I risbyn är det ytterst Poo Yai Baan som talar om hur folk skall rösta.

Plus tre anda.

Ock då kan det bli fest i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte från plånboken. Tveksamt mycket tveksamt.

Senaste valet hemma så var väl den egna plånboken valfrågan.

Fan det blir ju muta kom jag på i skrivande stund, lite förtäckt, men

Här är mycket sagor i denna tråd nu väntar jag bara på en repris från murveln hur det går till i val lokalen.

??????
Link to comment
Dela på andra sajter

Det märkliga är att inga andra partier än de som har sitt väljarstöd i Issan/Norra Thailand har ertappats på exempelvis film med att köpa röster på ett flagrant och odemokratiskt sätt?

Finns tydligen inte en käft med en mobilkamera söder om Bangkok...

Passa på att intervjua någon som bor i en sydlig provins om det delas ut pengar i samband med val, det har jag gjort. fast jag inte är journalist. Inte svårare än så att ta reda på hur det går till.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Passa på att intervjua någon som bor i en sydlig provins om det delas ut pengar i samband med val, det har jag gjort. fast jag inte är journalist. Inte svårare än så att ta reda på hur det går till.

Hej

Dessa små gåvor i samband med olika val är lika självklara landet runt i Thailand som att solen går upp på morgon och ner på kvällen, jag har väldigt svårt att förstå hur någon har kunnat missa detta, men jag är inte det minsta förvånad över att forumets gula gäng försöker förvränga sanningen och använda det som en förklaring till varför befolkningen gång på gång förkastar kuppvännernas, generalernas, elitens och PAD,s önskan om att dom ska rösta på demokraterna, detta faktum försöker man förklara bort med att dom "röda" köpte sig valsegern, vilket är helt befängt.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dessa små gåvor i samband med olika val är lika självklara landet runt i Thailand som att solen går upp på morgon och ner på kvällen, jag har väldigt svårt att förstå hur någon har kunnat missa detta, men jag är inte det minsta förvånad över att forumets gula gäng försöker förvränga sanningen och använda det som en förklaring till varför befolkningen gång på gång förkastar kuppvännernas, generalernas, elitens och PAD,s önskan om att dom ska rösta på demokraterna, detta faktum försöker man förklara bort med att dom "röda" köpte sig valsegern, vilket är helt befängt.

Mvh isan Lover

Uppenbarligen går solen inte alltid upp på morgonen och ner på kvällen för under de år jag har bott här i Ayutthaya har det hållits 3 val till parlamentet och de sammanlagda "gåvor" som min fru fått av de politiska partierna är noll (0) bath. Hon har f.ö. inte fått ett enda bath i något val under den tiden vi bott här (6 år).

Jag bodde tidigare i södra Thailand och trots att det under den tiden hölls två val till parlamentet fick min dåvarande dam inte ett enda bath från något parti. Något som även gällde de av hennes släkt som jag hade koll på. Ska dock sägas att där förekom en del gåvor (normalt inga pengar) i samband med lokala val.

Sen tycker jag att det snarast pinsamt att någon som påstår sig stödja demokrati försvarar valfusk!

I Thailand var det bortåt 30 partier som ställde upp i valet, och möjligen 5-6 partier som betalade ut några som helst mutor så att påstå att det inte påverkar valresultat är ren djävla lögn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om det inte påverkar valen, varför delar dom då ut sina "gåvor" ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Uppenbarligen går solen inte alltid upp på morgonen och ner på kvällen för under de år jag har bott här i Ayutthaya har det hållits 3 val till parlamentet och de sammanlagda "gåvor" som min fru fått av de politiska partierna är noll (0) bath. Hon har f.ö. inte fått ett enda bath i något val under den tiden vi bott här (6 år).

Jag bodde tidigare i södra Thailand och trots att det under den tiden hölls två val till parlamentet fick min dåvarande dam inte ett enda bath från något parti. Något som även gällde de av hennes släkt som jag hade koll på. Ska dock sägas att där förekom en del gåvor (normalt inga pengar) i samband med lokala val.

Sen tycker jag att det snarast pinsamt att någon som påstår sig stödja demokrati försvarar valfusk!

I Thailand var det bortåt 30 partier som ställde upp i valet, och möjligen 5-6 partier som betalade ut några som helst mutor så att påstå att det inte påverkar valresultat är ren djävla lögn.

Hej

Du har aldrig kollat med andra familjer och byar?

Det bor ju 70 miljoner människor i landet, så ens egen fru utgör ju en extremt liten del i dett stora hela.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte att Kim heller försvarar dessa små gåvor i samband med valen ifrån samtliga kandidater och partier utan snarare konstaterar att dom finns och är allmännt förekommande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och om det inte påverkar valen, varför delar dom då ut sina "gåvor" ? :whistle:

Hej

Jag tror att det är tradition.

Svenska partier lägger ju ganska mycket pengar på PR och opinionsbildning och det är ju också bara i förhoppning om att det ska betala sig, och samma är det väl med dessa gåvor i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det är tradition.

Svenska partier lägger ju ganska mycket pengar på PR och opinionsbildning och det är ju också bara i förhoppning om att det ska betala sig, och samma är det väl med dessa gåvor i Thailand.

Mvh isan lover

Så du jämställer att göra reklam för sitt parti och vad det står för i media med att ge pengagåvor direkt i handen på folk ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har aldrig kollat med andra familjer och byar?

Det bor ju 70 miljoner människor i landet, så ens egen fru utgör ju en extremt liten del i dett stora hela.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte att Kim heller försvarar dessa små gåvor i samband med valen ifrån samtliga kandidater och partier utan snarare konstaterar att dom finns och är allmännt förekommande.

Mvh isan lover

Nu håller ju Du till i Isan och där är det riktigt och sant att valfusk är vanligt förekommande. Damen familj kommer Isan och de har de senaste 2 valen fått 200 bath per person för att rösta rätt. Endast ett parti har tillåtelse att göra politisk propaganda och dela ut mutor i deras by. Jag behöver knappast nämna vilket.

Men Thailand är inte bara byar i Isan. Något som Du har ohyggligt svårt att inse.

Att ni sen är två här på forumet som försvarar valfusk gör inte försvaret mindre pinsamt. Det finns inte ett enda parti i Thailand som ens ställer upp med kandidater i alla valkretsar i landet så dravlet om "samtliga kandidater och partier" är just dravel.

Valfusk är alltid valfusk och ska bestraffas om landet ska ha en chans att få en demokratisk utveckling. Som det är nu är det en eller möjligen två släkter på en ort som sen "urminnes tider" ( i alla fall sen 1932) vunnit alla val. Och som genom sin position som politiker berikat sig ytterligare så att de med lätthet kan köpa hem kommande val. Med runt 50.000 röster för en plats i parlamentet a 200-500 bath styck är det inte lätt för en nykomling att etablera sig i politiken. Något som passar den gamla eliten perfekt. Även de uppe i Isan. (Vilket parti de sen ställer upp för avgörs av vilken partiägare som betalar bäst!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har aldrig kollat med andra familjer och byar?

Det bor ju 70 miljoner människor i landet, så ens egen fru utgör ju en extremt liten del i dett stora hela.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte att Kim heller försvarar dessa små gåvor i samband med valen ifrån samtliga kandidater och partier utan snarare konstaterar att dom finns och är allmännt förekommande.

Mvh isan lover

IL, hur tror du att jag som valarbetare iklädd gul skjorta kommit till en sk. proklamerad röd by. tror du att jag kommit levande därifrån även om jag endast kommit med föresatsen att dela ut som du kallar "små gåvor". Tror att det som du förespråkar om demokrati skiljer sig väldigt mycket från vad de flesta normala Svenskar tycker.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det är tradition.

Svenska partier lägger ju ganska mycket pengar på PR och opinionsbildning och det är ju också bara i förhoppning om att det ska betala sig, och samma är det väl med dessa gåvor i Thailand.

Mvh isan lover

Skulle det då inte vara bättre att använda de pengarna till att informera valdeltagarna om vilken politik som är deras isf. att muta till sig rösterna.Eller är det så att de tycker bönderna är så dumma att dom inte fattar ändå?Ett första steg borde väl vara att tillåta alla att föra fram sina budskap och inte som de röda gör nu ,införa röda byar där ingen törs rösta annat än vad överheten säger.Och som flor säger,idags läget är det ju förenat med livsfara för de som röstar annat än rött att visa sig i de "röda byarna" börjar likna Pol Pots ideologi."Håll packet ovetande om vad som händer,de ska inte tänka själva" IL,du har lång väg att vandra till dess du kan kalla dig förespråkare för demokrati.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att IL har underårets lopp visat på en del opinions undersökningar, i början på veckan kom ytterligare en till.

Alla visar ju på att förtroendet är stort för den sittande regeringen.

Då kan man ju börja fundera vad det beror på.

Ni gula tjatar ju om valfusk.

Så då kan ni kanske svara på hur man mutar de intervjuade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du jämställer att göra reklam för sitt parti och vad det står för i media med att ge pengagåvor direkt i handen på folk ?

Hej

Om man ger någon osthyvlar, kepsar, t-shirts eller 100 baht är enligt mig näst intill likvärdigt, och jag tror att påverkan av detta är högst marginell, dom mest avgörande sakerna som avgör hur man röstar är nog den personliga ekonomin, klasstillhörighet, utbildningsnivå, var man bor och av vem man är född, en gåva på hundra baht hit och dit förändrar inte mycket.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på att intervjua någon som bor i en sydlig provins om det delas ut pengar i samband med val, det har jag gjort. fast jag inte är journalist. Inte svårare än så att ta reda på hur det går till.

Det gjorde jag faktiskt inför valet 2007 i en Moobaan utanför Khao Lak. Endast ett parti, PPP, lovade pengar. 100 baht om du kom på deras valmöte och 500 baht om du sedan kunde bevisa att du röstat på PPP efter valet.

Frågade byhövdingen om vad han tyckte. Han var minsta sagt förbannad på TRT och hur de hade rånat byn på deras mark och liv efter Tsunamin. De fick höra att det var för farligt att flytta tillbaka till de stränder och öar de bott på i 100 tals år av TRT. Men samtidigt så såldes strandmarken till investerare, både thailändska och utländska.

Nu satt de där i en av militären byggd moobaan långt ifrån vattnet och deras levebröd.

Samma mark som TRT förklarat för dem var livsfarlig att bo på...

Frågade också byhövdingen om han hade fått något ekonomiskt stöd av något annat parti för att påverka byn i någon riktning och det förnekade han, men hans inställning till TRT och Thaksin var ganska klar. De var inte populära alls på grund av att de grundlurat dem och enligt honom var de de enda som erbjöd pengar för rösterna.

En del hade gått på informationsmötet men valet i distriktet vanns solklart av Demokraterna.

Den här traditionen med att köpa röster verkar vara starkast i Issan och norra Thailand.

I vilken provins var det du hittade folk som sålde sina röster?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man ger någon osthyvlar, kepsar, t-shirts eller 100 baht är enligt mig näst intill likvärdigt, och jag tror att påverkan av detta är högst marginell, dom mest avgörande sakerna som avgör hur man röstar är nog den personliga ekonomin, klasstillhörighet, utbildningsnivå, var man bor och av vem man är född, en gåva på hundra baht hit och dit förändrar inte mycket.

Mvh Isan lover

Och likt förbannat fortsätter dessa politiker att dela ut belopp på kanske upp till 50 miljoner (inklusive "distributionsavgift") vid varje val. Trots att det inte gör den minsta nytta. Och att de dessutom riskerar avstängning från politiken i 5 år om de avslöjas.

Tror du verkligen själv på att thailändska politiker är så in i helvete dumma att de fortsätter att betala ut mutor om det inte gör någon nytta. Riktigt låga tankar har inte ens jag om dom i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är det ju så att IL har underårets lopp visat på en del opinions undersökningar, i början på veckan kom ytterligare en till.

Alla visar ju på att förtroendet är stort för den sittande regeringen.

Då kan man ju börja fundera vad det beror på.

Ni gula tjatar ju om valfusk.

Så då kan ni kanske svara på hur man mutar de intervjuade.

Hej

Ja det faktum att både opinionsundersökningarna inför valet och efter valet, samt valresultatet talar sitt tydliga språk tar ju definitivt udden av alla påståenden om att valsegern är köpt och att regeringen är impopulär och ifrågasatt, sanningen är ju att dom utklassar ex.vis Abhisit,s regering på i princip samtliga punkter.

Det är naturligtvis så att oppositionen och kuppmakarna känner sig totalt underlägsna och chanslösa politiskt, så dom ser det väl som sin enda möjlighet att smutskasta och förkasta både Yingluck, hennes regering och den förda politiken i förhoppning om att detta ska kunna vända opinionen, men hitills verkar deras plan inte fungera så bra, stödet har ju istället ökat i dom senaste undersökningarna.

Och därför är det väl inte helt oväntat att en f,d General allierad med tidigare kuppmakare härom dagen gick ut och förespråkade en ny militärkupp, han sa sig beklaga att han inte längre hade en position som gav honom makten att arrangera en ny kupp och sa att om han hade suttit i den positionen så hade en ny kupp varit genomförd redan, och han beklagade sig över att dagens ledande generaler var så veka.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det faktum att både opinionsundersökningarna inför valet och efter valet, samt valresultatet talar sitt tydliga språk tar ju definitivt udden av alla påståenden om att valsegern är köpt och att regeringen är impopulär och ifrågasatt, sanningen är ju att dom utklassar ex.vis Abhisit,s regering på i princip samtliga punkter.

Det är naturligtvis så att oppositionen och kuppmakarna känner sig totalt underlägsna och chanslösa politiskt, så dom ser det väl som sin enda möjlighet att smutskasta och förkasta både Yingluck, hennes regering och den förda politiken i förhoppning om att detta ska kunna vända opinionen, men hitills verkar deras plan inte fungera så bra, stödet har ju istället ökat i dom senaste undersökningarna.

Och därför är det väl inte helt oväntat att en f,d General allierad med tidigare kuppmakare härom dagen gick ut och förespråkade en ny militärkupp, han sa sig beklaga att han inte längre hade en position som gav honom makten att arrangera en ny kupp och sa att om han hade suttit i den positionen så hade en ny kupp varit genomförd redan, och han beklagade sig över att dagens ledande generaler var så veka.

Mvh isan lover

Och likt förbannat så måste dessa otroligt populära politiker betala ut mutor i storleksordningen 2-3 dagslöner för att bli omvalda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte från plånboken. Tveksamt mycket tveksamt.

Senaste valet hemma så var väl den egna plånboken valfrågan.

Fan det blir ju muta kom jag på i skrivande stund, lite förtäckt, men

Här är mycket sagor i denna tråd nu väntar jag bara på en repris från murveln hur det går till i val lokalen.

Nu är du ute och simmar "snickarn" hoppas du har flytväst. "Plånboksfrågor" i ett val och åka ut i byarna och köpa röster är två skilda saker.

I svenska vallokaler har du sett parti representanter stå och erbjuda folk kontanter för deras röster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det gjorde jag faktiskt inför valet 2007 i en Moobaan utanför Khao Lak. Endast ett parti, PPP, lovade pengar. 100 baht om du kom på deras valmöte och 500 baht om du sedan kunde bevisa att du röstat på PPP efter valet.

Frågade byhövdingen om vad han tyckte. Han var minsta sagt förbannad på TRT och hur de hade rånat byn på deras mark och liv efter Tsunamin. De fick höra att det var för farligt att flytta tillbaka till de stränder och öar de bott på i 100 tals år av TRT. Men samtidigt så såldes strandmarken till investerare, både thailändska och utländska.

Nu satt de där i en av militären byggd moobaan långt ifrån vattnet och deras levebröd.

Samma mark som TRT förklarat för dem var livsfarlig att bo på...

Frågade också byhövdingen om han hade fått något ekonomiskt stöd av något annat parti för att påverka byn i någon riktning och det förnekade han, men hans inställning till TRT och Thaksin var ganska klar. De var inte populära alls på grund av att de grundlurat dem och enligt honom var de de enda som erbjöd pengar för rösterna.

En del hade gått på informationsmötet men valet i distriktet vanns solklart av Demokraterna.

Den här traditionen med att köpa röster verkar vara starkast i Issan och norra Thailand.

I vilken provins var det du hittade folk som sålde sina röster?

Hej

Det är konstigt att du jämnt hamnar någonstans där det bara är ett rött partis kandidater som ger små pengagåvor?

Övriga medlemmar träffar ju dom på övriga kandidaterna också i samma ärende.

Och återigen det handlar inte om att sälja röster, och hur skulle man kunna bevisa vilket parti man slutligen hade röstat på?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och likt förbannat fortsätter dessa politiker att dela ut belopp på kanske upp till 50 miljoner (inklusive "distributionsavgift") vid varje val. Trots att det inte gör den minsta nytta. Och att de dessutom riskerar avstängning från politiken i 5 år om de avslöjas.

Tror du verkligen själv på att thailändska politiker är så in i helvete dumma att de fortsätter att betala ut mutor om det inte gör någon nytta. Riktigt låga tankar har inte ens jag om dom i alla fall.

Hej

Traditioner är starka, och det kommer säkert att ta lång tid innan denna sedvänja dör ut helt, men politiskt sett slänger man definitivt pengarna i sjön.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Traditioner är starka, och det kommer säkert att ta lång tid innan denna sedvänja dör ut helt, men politiskt sett slänger man definitivt pengarna i sjön.

Mvh isan Lover

Det kan väl ändå inte vara riktigt så illa ställt att du verkligen tror på vad du skriver ovan. Eller?

Genomkorrupta Thailändska politiker som slänger bort kanske 50 mille utan att få något igen. För att det är "tradition". Synd att dessa oegennyttiga politiker inte visar minsta lilla spår av samma välvilja mellan valen utan i stället med båda lagliga och olagliga medel gör allt vad som står i deras makt för att sko sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...