Jump to content
IGNORERAD

Musik Branschen vs Piratkopiering i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

Såg ett debatt-program igår om fildelning på TV.

Diskussioner om huruvida fildelning (och piratkopiering) förstör för musik/film branschen.

Nu sitter jag och funderar på om musikanterna i Thailand mår sämre av att det säljs så mycket piratkopierad musik...?

Eller gör detta helt enkelt att de måste tjäna pengar på att spela på de ställen som betalar och vi (publiken) får våra idoler live på scen på t.ex. ställen som Tawan Daeng i Surin och andra små ställen.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pirat cd på Koh Chang 100 bath, äkta vara typ 150 bath i BKK!

Jag snackar om Thai music, till exempel Clash.  :crazy:

Värför ska man köpa pirat?

Mvh

kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Ski Bibbi, i prisjämförelsen så får du ju ta med reskostnaden från Koh Chang till Bangkok tor.

[move]Konsumentvägledare Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Pirat cd på Koh Chang 100 bath, äkta vara typ 150 bath i BKK!

Jag snackar om Thai music, till exempel Clash.  :crazy:

Värför ska man köpa pirat?

Mvh

kimmo

Kanske för att det är enklare att få tag på pirater i Thailand...  :crazy:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg programmet också. Jag kan inte begripa varför musikindustrin gnäller för. När det här med fildelning började för kanske 10 - 15 år sedan så hade de chansen att starta upp en egen fildelning och börja sälja låtar styckevis för låt säga 5 kronor styck, då skulle en cd-skiva med 10 låtar kosta 50 kronor och då fick du de låtar du ville ha. När jag idag köper en skiva i affären så är det kanske 1 eller 2 låtar som går att lyssna på, de andra är bara utfyllnad. De 2 bästa skivorna i mitt tycke är Pink Floyd "The Wall" och The Beatles "S:t Pepper Lonley Heart Club Band".

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Pirat cd på Koh Chang 100 bath, äkta vara typ 150 bath i BKK!

Jag snackar om Thai music, till exempel Clash.  :crazy:

Värför ska man köpa pirat?

Mvh

kimmo

Är det inte någon typ av namn stöld att kalla sitt band för CLASH ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en annan skrev på ett annat forum där fildelning inte ens får kommenteras.

Jag vill gärna se åtminstone ett exempel där fildelning är orsaken till att en produkt inte slår.

Sen kan jag ge ett exempel, AC-DC_-_Black_Ice-2008-KME laddade jag ner ungefär 2 veckor innan albumet släpptes,

och idag ligger det list-etta ungefär över hela världen trots att det är gamla gubbar som spelar rock.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Cd plattor är ju ganska praktiska o använda. Men tyvärr kan det inte leva upp till en riktig vinylplatta.

Ljudet är mycket mer levande på vinyl o bättre ljudbild. Okej om tycker det ok med lite knaster.

De gamla banden håller än idag för de vet hur det skall låta o svänga. De har en massa rutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben

"och börja sälja låtar styckevis för låt säga 5 kronor styck, då skulle en cd-skiva med 10 låtar kosta 50 kronor"

Detta finns faktiskt, nästan. På iTunes kan du nu köpa låtar för nio spänn styck. Man behöver inte köpa hela album. OK, det är inte CD-kvalitet, men i vår ålder hör man nog ingen större skillnad ;-)

"När jag idag köper en skiva i affären så är det kanske 1 eller 2 låtar som går att lyssna på, de andra är bara utfyllnad."

Ja, det är deprimerande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Metallica's nya, original för ca 600 baht. Kunde köpt piratkopierad för 100 baht. Med facit i hand skulle jag nog gjort det.

Nog kan man förstå varför thailändare inte vill betala 600 baht för en skiva?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått det här med att dela fil, när man väl fått ner dem på datan så är det ju stört omöjligt att få in dem på vinylplattan.

[move]Trattgrammofonören Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...