Jump to content
MaiChai

Läser ni böcker nuförtiden?

Recommended Posts

emulov
Aldrig läst en bok

Inte ens "Max Potta" eller "Max Nalle"? :giggle:

Sam sip sam
Inte ens "Max Potta" eller "Max Nalle"? :giggle:

Nope   har inga fritidsproblem

emulov
Nope   har inga fritidsproblem

Annars duger ju 91:an eller varför inte Fantomen när man sitter på dass. :-)

Sam sip sam
Annars duger ju 91:an eller varför inte Fantomen när man sitter på dass. :-)

Jo 91:an har jag läst som barn ,kul

audirs2
Jo 91:an har jag läst som barn ,kul

Du läser kanske på mjölkpaketen? :crazy:

Minne00

Menar du verkligen att du läser 400 st böcker om året, det blir mer än en bok per dag.

Jo det har jag också räknat ut ... eller ja min man min ekonomi och bokhyllorna räknade väl ut det för mig :-)

Jag går ingenstans utan en bok. ..

navion hispania

Tja läser alltid böcker innan jag går & lägger mig & på stranden. 

Kim

Hinner inte läsa så mycket böcker nu för tiden med två små barn att ta hand om, men några sidor blir det innan man sluter ögonen varje kväll. Hjälper åtminstone mig att skingra dagens tankar inför sömnen och bara det är en anledning så god som annan att läsa böcker.
Jag har dock på senare år fått svårare och svårare för romaner, har lite svårt för uppdiktade historier. Så det blir mest faktaböcker, helst historiska och de kan handla om egentligen vad som helst. Har plöjt böcker om diverse kungar, kejsare och tsarer. Slagfält, krig, hela länders historia till mer obskyra saker som sexualitetens historia mm.

Avslutade nyss Frans G Bengtssons gamla porträtt av Karl den tolfte, hans liv, död och fälttåg med svenska och finska trupper genom 1700 talets Europa. Är nog den fjärde eller femte Karl den tolfte skildringen jag läst och den mest patriotiske av dem. Frans G Bengtsson var ett geni, älskar hans böcker om Röde Orm, men han verkade och skrev under tiden mellan världskrigen och hans syn på Karl den tolfte är lite väl nationalistiskt ljus. Antar att han var nazist-sympatisör och trodde säkert på den ariska rasens överlägsenhet och med tanke på det är det inte så konstigt att han gärna glorifierade den svenska stormaktshistorien. Då finner jag Ernst Brunners porträtt av Karl den tolftes liv, "Carolus Rex", betydligt mer nyanserad, bättre och mer trovärdig. Men som en bok av sin tid så funkar Frans G Bengtssons skildring.
Dock är Peter Englunds "Poltava" nog den som kommer allra närmast sanningen utan att blanda in diverse konstnärliga försköningar eller tillägg. Men då blir det lite torrare att läsa..

Igår började jag med en annan historisk tegelsten, "Stalin - den röde tsaren och hans hov". Med dess tjocklek och med min låga läshastighet så lär den nog räcka hela sommaren. Efter den tar jag kanske tag i "Lutzen - 1632" som jag haft liggande inköpt men oläst väldigt länge eftersom jag redan läst så många andra skildringar över Gustav den andra Adolf och 30 åriga kriget. Kan bli nåt mer lättsmält jag får tag i också.

Barnböcker läser jag också en hel del av, igår kväll blev det "Den fula ankungen samt "Listigt Alfons" tilsammans med lillflickan.

Sam sip sam

Hur vet du det, du hade väl aldrig läst någon?

Men kan tänka mig hur jävla trist tillvaro i livet man har om man måste läsa böcker

Fredman
Men kan tänka mig hur jävla trist tillvaro i livet man har om man måste läsa böcker

Jo, men det är ju inte alla som kan ha en lika spännande och glamorös livsstil som du. B)

Scandinaviancorner

Det är klart att man skall läsa böcker, bra träning för hjärnan !  Det skulle du prova jävla ölänning

• Ge karma 1

Joy

Den som inte läst några böcker vet inte vad han eller hon går miste om.

Vill inte ens tänka på en värld utan litteratur

Sam sip sam

Jo, men det är ju inte alla som kan ha en lika spännande och glamorös livsstil som du. B)

Glamorös är den icke ,men händelserik