Jump to content
IGNORERAD

Farliga Phuket I Aftonbladet


Naam jai

Recommended Posts

andersbangkok

Jag tycker att artikeln har en hel del poänger. Om myndigheterna på allvar vill föra tillbaka Phuket till en trevlig turistö, då måste det tas krafttag med taximaffia, turistrelaterad kriminalitet och annat elände.

Nu riskerar ön att fullständigt sjunka till ett fd. turistområde.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    12

  • Baa

    10

  • Up2You

    10

  • Herr Chang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner

Före detta turist område blir det aldrig, det kommer bara fler och fler turister dit, svenskarna är bara en liten bråkdel i mängden.

Ryssar ,koreaner, kineser , japaner , Indier bara ökar och ökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Källman tog förmodligen ett beställningsjobb från AB,trist förvisso men han är bara en röst av många utländska medier som rapporterar om Phuket som ett paradis i förvandling.

En fördel med mediatrycket är att strålkastar ljuset ligger på Phuket och myndigheterna är nu mäkta oroade att tappa turister och samtidigt förlora arbetstillfällen.

AB som tidning skriver för att sälja lösnummer i ren skrämseltaktik men glömmer bort samtidigt att nyansera artikeln.Det vore hedersamt om de jämförde olika resmål men det är inget som de bryr sig i.AB är en skitblaska i mina ögon och min enda förhoppning att de tappar läsare som själva är Phuket resenärer och som absolut inte känner igen sig.

Personligen föredrar jag Patong alla dagar i veckan i JMF med Pattaya.

Jisses Kjell, har du aldrig läst nån av Aftonbladets resebilagor ? Där finns väl hur många exempel som helst där Phuket med dess stränder beskrivs som rena drömmen som semestermål för en svensk familj.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det ???

Nu för tiden så blir det Pattaya men enbart pga avståndet till frun i BKK. Förutom att jag själv varit i Phuket många gånger så har jag många vänner som bor där och de känner sig aningen kränkt av bilden om Phuket. Läser man kommentarerna i AB av Jannes artikel så är jag knappast ensam att gilla Phuket och många är förbaskade på den förljugna bilden. Om några veckor åker min kamrat med familj för femte gången ned till Kata och de känner verkligen inte igen sig i beskrivningen som trummas ut i många medier.

Anledningen till att jag gillar Phuket är att jag föredrar det lugnare tempot än det som finns i Pattaya. Visst finns det mer av allt där men det som finns i Phuket räcker gott och väl för mig.

Visst tyckte frun att det var dyrt i Phuket i jmf men 20B hit eller dit har ingen större betydelse. Och visst är Tuk,Tuk dyrare men det är ytterst sällan jag anvämder mig av dessa fordon.

Men visst är det bra om myndigheterna städar upp de avigsidor som Phuket ändå dras med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses Kjell, har du aldrig läst nån av Aftonbladets resebilagor ? Där finns väl hur många exempel som helst där Phuket med dess stränder beskrivs som rena drömmen som semestermål för en svensk familj.

Fritz..

Nix,jag läser ju inte AB men har hört att de blandar friskt mellan hyllningar och rena skrämselartiklar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill sälja tidningar men har inget att skriva om så ingen köper dem jag får väl göra som AB bli en mytoman och hitta på egna repotage :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu för tiden så blir det Pattaya men enbart pga avståndet till frun i BKK. Förutom att jag själv varit i Phuket många gånger så har jag många vänner som bor där och de känner sig aningen kränkt av bilden om Phuket. Läser man kommentarerna i AB av Jannes artikel så är jag knappast ensam att gilla Phuket och många är förbaskade på den förljugna bilden. Om några veckor åker min kamrat med familj för femte gången ned till Kata och de känner verkligen inte igen sig i beskrivningen som trummas ut i många medier.

Anledningen till att jag gillar Phuket är att jag föredrar det lugnare tempot än det som finns i Pattaya. Visst finns det mer av allt där men det som finns i Phuket räcker gott och väl för mig.

Visst tyckte frun att det var dyrt i Phuket i jmf men 20B hit eller dit har ingen större betydelse. Och visst är Tuk,Tuk dyrare men det är ytterst sällan jag anvämder mig av dessa fordon.

Men visst är det bra om myndigheterna städar upp de avigsidor som Phuket ändå dras med.

Nar man laser detta inser man snabbt varfor du foredrar Phuket/patong, vill man betala 30-40-50 upp till 100-150 bath mer for en dricka, 100 bath for en skiva SomO pa beachen och inte inser att det precis pa det sattet det blivit som det ar, de som inte bryr sig ar de som sjalva trissar upp priserna...att de boend inte kanner igen sig, rent av lojligt, nar jag bodde dar, redan for 6-7 ar sedan va det vanligaste samtalsamnet pa bl.a. gubbarna (och karringarna med for den delen) hur dyrt det blivit och hur mycket pengar dom behovde lagga pa ev,, inhyrd arbetskraft, men det ar inget nytt fenomen att man gar i svaromal nar ens eget revir attakeras utifran.

Sen att din fru inte tycker det ar dyrt, alltsa Kjell, shoppar man loss i Paris ar fortfarande Phuket skitbilligt! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland måste jag besöka mitt eget rövhål... tyvärr ingen annan som vill göra det åt mig :wink:

Herr Chang har talat.

ett par tusingar i patong så finns det nog karndinater :y15:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv gillar jag Patong och det bekväma avståndet till allt möjligt.

Pattayas fördel är väl priset och utbudet, men då är ytan mycket större och för en slö människa som jag som vill ha allt inom en armlängds avstånd så ser jag ingen fel på Patong.

Självklart så kan man även hitta allt inom armlängds avstånd i pattis också, men jag känner mig mer hemma i Patong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bra i Phuket då man känner en massa folk där. Är ytterst sällan i Patong för jag tycker det blir too much,därför håller jag mig i lungna Chalong och Rawai mest,men ibland blir det Karon och Kata ochså för att hälsa på vänner som bor där.

Link to comment
Dela på andra sajter

FF tycker att Phuket Patong är ett bättre alternativ om man också vill ha lite sol o bad..

Vadå dyrt att transportera sig hyr en moppe för 200 bath dygn..

Ölen o maten var något dyrare än i Pattaya, FF o Ea orkade gå till gågatan varje kväll..

post-5021-0-59224200-1350828708_thumb.jp

Hotellet vi bodde på kostade 600 bath med ac fritt internet..

post-5021-0-71339100-1350828968_thumb.jp

FF

post-5021-0-59224200-1350828708_thumb.jp

post-5021-0-71339100-1350828968_thumb.jp

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar man laser detta inser man snabbt varfor du foredrar Phuket/patong, vill man betala 30-40-50 upp till 100-150 bath mer for en dricka, 100 bath for en skiva SomO pa beachen och inte inser att det precis pa det sattet det blivit som det ar, de som inte bryr sig ar de som sjalva trissar upp priserna...att de boend inte kanner igen sig, rent av lojligt, nar jag bodde dar, redan for 6-7 ar sedan va det vanligaste samtalsamnet pa bl.a. gubbarna (och karringarna med for den delen) hur dyrt det blivit och hur mycket pengar dom behovde lagga pa ev,, inhyrd arbetskraft, men det ar inget nytt fenomen att man gar i svaromal nar ens eget revir attakeras utifran.

Sen att din fru inte tycker det ar dyrt, alltsa Kjell, shoppar man loss i Paris ar fortfarande Phuket skitbilligt! :thumbsup:

Nu var det 2 eller möjligen 3 år sedan jag var på Phuket men de pris skillnader du pratar om rent löjliga,en inhemsk öl kostade väl ungefär samma som i Pattis eller möjligen 10 B mer i Phuket.Alltid svårt att jmf då det beror på var man sitter och tar sin pilsner. Hotellrum kan jag heller inte se att det skulle vara billigare i Pattaya.Vet inte vad du avser med revir så det kan jag inte svara på. Tycker att det är trist när det blir ett drev mot Phuket och det är det jag försöker styra upp lite. Angående min fru så upplevde hon att det var dyrare på Phuket än både BKK och Pattaya men det var inga större summor att tala om.Jag kan bara tala om mina upplevelser och de jag känner och de stormtrivs i Phuket och vantrivs i Pattaya. Mer än så är det inte...Alla har vi olika favoriter och det är väl inget mer med det..

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

En något besynnerlig och motsägesfull artikel. Inledningen med "Och nu närmar sig högsäsongen – som kan bli en av de sista för Phuket som populär semesterö." vill tydligen ge intryck av döende turistort. För säkerhets skull uppbackat med siffror som visar att antalet svenskar som åker till Thailand minskar. Vad nu det har med turismen på Phuket att göra.

Tittar man i stället på antalet personer som kommer till Phuket via flyg får man dock ett helt annorlunda besked. (http://www.domesticflightsthailand.com/News/Phuket-Airport-Arrivals-Hit-a-Record-High-20120127.htm). Nya rekordsiffror år efter år. 2010 upp 22%. 2011 upp 20% till. Så långt ifrån en döende turistö man komma.

Olyckligtvis för hotell och restaurangägare har antalet hotell och restauranger ökat ännu mer. Något som har skapat rent priskrig mellen hotellen. Billigare boende än på Phuket , i alla fall under lågsäsong, finns nog knappast att finna på någon turistort i Thailand. Samma gäller för många resturanger som kör med "dagen rätt" eller speciella "sommarmenyer" med riktigt låga priser. Men myten om dyra Phuket frodas friskt. Inte minst här på MPR. Även om "experterna" för säkerhets skull noga påpekar att de minsann inte satt sin fot på Phuket på många herrans år. Men dyrt är det. Det vet de.

Sen kan det diskuteras det smarta med att använda sig av "vattenmoppe" som Phuketproblem. Alla registrerade (märkta) "vattenmoppar" är försäkrade. Något som lär vara ganska unikt för just Phuket så det borde snarare tala för Phuket än emot.

Vanliga hyrmoppar är dock snarast regelmässigt oförsäkrade. Oavsett om det är på Phuket eller någon annanstans i Thailand. Och stjäls din hyrda moppe är det riktigt att det kan kosta stora pengar. Dock inte mer på Phuket än i övriga Thailand.

Men visst finns det problem på Phuket. Svindyra Tuk Tuk t.ex. och milt sagt taskig kollektivtrafik. Finns bussar, men linjenäten är inte direkt anpassade för turister. Snarare tvärtom.

Och att som ovan MC förare köra omkring med en rejäl dos alkohol i blodet är direkt livsfarligt. Både på Phuket och andra ställen. Annars tvivlar jag starkt på att Phuket skulle vara farligare än jämförbara turistorter. Jag har inte hittat några siffror. Men det har nog Jan Källman eftersom att de inte fanns med. Att ta upp en svensk som mördas av andra svenskar efter trassel med ett bluffbolag i Pattaya är väl trots allt ett något långsökt exempel på Phukets farlighet. Eller en bilolycka i Phangnga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bra i Phuket då man känner en massa folk där. Är ytterst sällan i Patong för jag tycker det blir too much,därför håller jag mig i lungna Chalong och Rawai mest,men ibland blir det Karon och Kata ochså för att hälsa på vänner som bor där.

Min kompis "kungen" håller till i svensk området i Chalong,låter det smeknamnet bekant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis "kungen" håller till i svensk området i Chalong,låter det smeknamnet bekant?

Inte som jag kan komma på nu direkt..men ser jag han så känner/känner igen han säkert

Link to comment
Dela på andra sajter

FF tycker att Phuket Patong är ett bättre alternativ om man också vill ha lite sol o bad..

Vadå dyrt att transportera sig hyr en moppe för 200 bath dygn..

Ölen o maten var något dyrare än i Pattaya, FF o Ea orkade gå till gågatan varje kväll..

post-5021-0-59224200-1350828708_thumb.jp

Hotellet vi bodde på kostade 600 bath med ac fritt internet..

post-5021-0-71339100-1350828968_thumb.jp

FF

200 bath skulle du köpa moppen

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till Åland på semester eller håll er hemma förbannade amatörer

Måste vara jobbigt att bära upp denna fasad..

Inte många som är så tuffa och kaxiga som du..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte som jag kan komma på nu direkt..men ser jag han så känner/känner igen han säkert

Anders och hans fästmö från Tjeckien bor inne på Scandinavian Lagoon Resort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo gillar man att betala tre gånger så mycket för mat, dricka och uppehälle, alltid bli blåst när man skall ta sig någonstans, 500 baht 200 meter, alltid måste kolla notor så att de inte ökat priset eller lagt på ett antal saker, betala 10 ggr mer för kläder och annan shopping samt träffa svenskar i tusentals, då är ju Patong orten att vara i.

Om man inte gillar ovanstående, då är Pattaya/Jomtien det naturliga valet 10 dagar i veckan.

Ja för i Pattaya är dit änglarna har bosatt sig.

Så du menar att i Pattaya kan man komma undan alla avarter?

Folk blir lurade och rånade dagligen i Pattaya..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kul och läsa hur vissa ogillar phuket så mycket och älskar Pattis och hur billigt det är jämförelsevis med Phuket som är såååå dyrt :_russian: Som jag tror så är det ända som är dyrare i Phuket är Taxi o Tuk-Tuk..nåt annat kan jag inte komma på..

Ok,vi jämför.

Chang,Tiger eller Singha 35-60 bath beroende på vart man sitter. Vad kostar dom i Pattis? 10-30 bath??

Någon nämde dyra kläder i Phuket. T-shirt 100-150 bath . Pattis 50-100 bath??

Boende i phuket finnas allt från 3500 bath/månad och uppåt och en natt brukar kosta 800-1200bath natten om man vill bo mitt i smeten..Pattis?? säkert 2000/mån och 300/natten mitt i smeten.

Kan nog rabbla upp mer saker.. Är det så här ni menar?eller är det ännu billigare i Pattis än det jag gissade på?? hmmm... mycket svårt att tänka mig det att Phuket skulle vara 3 ggr dyrare än pattis :14: Om jag nu har fel och ni rätt så ska jag börja fundera på att åka till Pattis i fortsättningen :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig artikel för oss som trivs i Pattaya. Inte fan vill jag se Phuketresenärer i Pattaya iaf!

Själv spenderar vi runt 50-60k för en månad i Thailand. Man hade väl fått dubbla den budgeten om man skulle välja Phuket ist. En gång Phuket, aldrig mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kul och läsa hur vissa ogillar phuket så mycket och älskar Pattis och hur billigt det är jämförelsevis med Phuket som är såååå dyrt :_russian: Som jag tror så är det ända som är dyrare i Phuket är Taxi o Tuk-Tuk..nåt annat kan jag inte komma på..

Ok,vi jämför.

Chang,Tiger eller Singha 35-60 bath beroende på vart man sitter. Vad kostar dom i Pattis? 10-30 bath??

Någon nämde dyra kläder i Phuket. T-shirt 100-150 bath . Pattis 50-100 bath??

Boende i phuket finnas allt från 3500 bath/månad och uppåt och en natt brukar kosta 800-1200bath natten om man vill bo mitt i smeten..Pattis?? säkert 2000/mån och 300/natten mitt i smeten.

Kan nog rabbla upp mer saker.. Är det så här ni menar?eller är det ännu billigare i Pattis än det jag gissade på?? hmmm... mycket svårt att tänka mig det att Phuket skulle vara 3 ggr dyrare än pattis :14: Om jag nu har fel och ni rätt så ska jag börja fundera på att åka till Pattis i fortsättningen :thumbsup:

Vad får du ge för ett sånt här rum i Phuket för en månad? Ska vi (2 vuxna 1 barn) åka upp till Maitans från Hotellet till Jomtien, tar väl cirka 20-30min med grisbilen. Hoppa vi på Soi buakao/Pattaya Klang, har vi tur så kostar det oss 30 tbh dit, annars får vi byta bil och slanta 30 tbh till. Det blir ingen billig historia om man skulle åka taxi lika mycket som vi gör. Som nån sa, så är jag också lat. :)

22k tbh månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin lgh måste jag säga,och för bra pris. Det finns i Phuket ochså för dom pengarna. Bror min och hans familj har hyrt helt nybyggda bungalow i Phuket för 25k bath /mån och då har dom 3 sovrum,2 badrum varav ett med bubbel badkar,stort fullt utrustat kök,2 st verandor m.m. Det finns 8 bungalow på området med portvakt och gemensam stor pool och bubbelpool..kanon fint ställe mellan Chalong och Kata.

Jag kan mycket väl förstå att det blir dyrt om man tar taxi varje dag. Jag hyr alltid moppe eller motorcyckel när jag är där nere då jag flänger omkring mellan byarna väldigt mycket. En Moppe kostar 4500 bath månad,och då är den sprillans ny.Finns gamla moppar man kan hyra betydligt billigare ochså,men nytt är alltid nytt :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...