Jump to content
IGNORERAD

Korspondenterna


born41

Recommended Posts

I morgon Lördag går TV programmat Korspndenterna i repris.

Programmet handlar om Laos och orten Van Viang där det tydligen knarkas rätt friskt, och tyvärr visar man en bild på guidebok om Thailand.

Jag var där för 5 år sedan och såg inte till några knarkare, har någon av er varit där nyligen och kan raportera?

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I morgon Lördag går TV programmat Korspndenterna i repris.

Programmet handlar om Laos och orten Van Viang där det tydligen knarkas rätt friskt, och tyvärr visar man en bild på guidebok om Thailand.

Jag var där för 5 år sedan och såg inte till några knarkare, har någon av er varit där nyligen och kan raportera?

Ingvar

Att du inte såg någon som knarkade kanske beror på att du inte letade. Knark tillhör vardagen för många backpackers och har så gjort från den första dagen de hittade till sydostasien, verkligen inget nytt. Vad var det för fel att visa en bild på en thailändsk guidebok? Världens mest kända och största knarkfest annordnas i Thailand varje månad sedan mer än 20 år.

Jag har svårt att se meningen eller syftet med reportaget. Slöseri med licenspengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det är säkert som joints skriver att letar man inte aktivt efter stoffet så kommer man inte i kontakt med branchen.

Jag har trots mer än fyra år sammanlagt i Thailand aldrig sett ett endaste knarkpiller eller blivit erbjuden att köpa något dylikt.

Har heller aldrig blivit utsatt för något våld eller några rånförsök.

Det är ju möjligt att jag enbart haft tur. Men jag tror att man ofta själv skapar sina egna problem.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var där för två vintrar sedan och det var väligt mycket droger där.

framförallt var det väldigt öppet och det kändes som att många åkte

dit för drogernas skull.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT...ryktas ju om att håller till på soi8...hur kan man missa alla droger där. nästan svårt att hitta nån där som inte sysslar med tokigheter  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag var i Vang Vieng med frugan och några vänner senast för fyra år sedan, visst finns det droger och det är backpacker folket som använder det.

Det Guest House vi bodde på vägrade låta tre unga tjejer från Isarael checka in av den anledningen.

Jag frågade varför och då svarade ägarinnan att hon inte vill ha problemfolk boende där, droger, stölder och väsen.

Majoriteten av ungdomarna var från USA, Australien, Israel och en del från Europa.

Själva märkte vi inget av själva handeln men vi gick mest på Laotiska resturanger och undvek som vanligt att hamna bland turisterna.

Det fanns väldigt mycket att uppleva förutom droger, bad i kristallklart vatten, kilometerlånga grottor och en fin nationalpark.

Dom ungdomar vi talade med var förbannade på Thaksin som motarbetade knarkhandeln i Thailand och att straffen var så höga.

Så därför passade Laos bra för dom, Laos har en liberal inställning till droger sa ungdomarna.

Det var samma typ av folk som man ser på Kao san road i Bangkok eller Kuta Beach på Bali.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Maste halla med Joints om att den som varit pa khoPangnan och sett fullmoonpatyna dar tror inte pa rykten om Thailands stranga straff for knarkare, det sker ju helt oppet, overallt, utom pa de dyraste hotellen vid bryggan men annars gar det inte att missa.

Sedan ar det ju en stor inkomstkalla med div. odlingar uppe bland bergen dit varken polis eller militar gor nagra storre anstrangningar att bromsa trafiken, ger ju en hel del klirr i deras fickor med.

Har inte satt mig in i straffsatserna for droger, ligger en bra bit utanfor mina intressen men att det finns droger aven har ute pa vischan ar helt klart. Undrar vad som skulle ske om det fanns mer pengar hos folket, skulle droger da bli ett problem aven har?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har aldrig åkt över till Kho Pangnan just för att jag visste att det fanns mycket droger där.

Det är inget som jag är intereserad av, men det är säkert samma ungdomar som kommer till ex.vis Vang Vieng.

Jag har också hört att droger säljs fritt där, kanske p.g.a att maffian är stark där och mutar polisen rejält.

Men under kampanjen mor droger drabbades även fullmånepartyna och det skrevs en hel del om det just då.

Men nu är allt säkert som vanligt igen.

En kompis till mig var där då och såg både falanger och thai med hanbojor på som kastades på bilflak och kördes därifrån.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL.Har du aldrig varit på koh pa nang ska du inte uttala dig,rykten kan förstöra mycket,jag har säkert varit på ön 10 ggr.och visst finns det droger där(röka)men absolut inte mer än på andra ställen i Thailand och det är under fullmoon som det escalerar.Själv tycker jag det är en underbar ö,men förresten det kanske är bra om du pratar skit om ön då kanske man kan slippa alla rättrådiga som aldrig har gjort ett felsteg utan lever i sin perfekta värld ,dom kan jag vara utan.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Dom ungdomar vi talade med var förbannade på Thaksin som motarbetade knarkhandeln i Thailand och att straffen var så höga.

Mvh Isan Lover

Later sa oerhort fabricerat  :oh:

Politiskt medvetna backpackers som dommer ut thaksins drogpolitik - 55!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på KOpangang och bodde nära "rätta" staranden för fulmoonparty , fast jag var dä'r mittemellan fullmåne, och anledningen var att jag träffade en brutta vars morsa hade ett gesthose på platsen. den morgonen jag skulle åka vidare med båten låg det en död man längs vägen och när jag paserade så frågade jag några Thai som stod i närheten om dom hade ringt polisen. DERAS SVAR VAR: NEJ DET ÄR BARA EN SOM TAGIT FÖR MYCKET KNARK SÅ INGEN BRYR SIG!

Som västerlänning och humanist så förfärades jag över svaret.

Om man håller sig borta från partystranden så fins det mycket positivt med ön.

Iaktagaren

Ingvara

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tycker det var ett gediget inslag. Jag har varit i Vang Vieng Flera gånger och det har alltid varit droger, dock inte så mycket som nu. Framför allt på ett så respektlöst sätt. Det tragiska är ju hur svart och vitt allt på något sätt blir bara 30-40 km bort ligger striderna ofta tätt mellan Hmong gerillan och dem statliga förtryckar trupperna. En totalt bortglömd och hemsk konflikt likt den av ockupationen i Pattani i södra Thailand. Jag tycker att man egentligen borde ta avstånd från Laos men själv gör jag inte det, för det är juuuu såååå underbart land/folk. Men vem vet kanske vänder sakerna sakta men säkert då ekonomin har blivit något bättre dem senaste åren. Jag vet jag kanske är lite tråkigt politisk, men politik förändrar.  :great:

DJ

Fotobloggen www.djingen.blogspot.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...