Jump to content
IGNORERAD

SFI...Vad gäller


Katrider

Recommended Posts

Vad gäller

Undrar vad det är för regler som gäller för SFI.

Det verkar vara otroligt stor skillnad på olika skolor.

Min fru gick på SFI i Norrtälje och jag fick känslan av att dom kunde inte bli av med henne fort nog.

Visst har hon lärt sig en hel del, men inte så bra att man skulle tycka att hon är klar med skolan.

Känner flera par i Uppsala och där är det stor skillnad, vissa pratar nästan felfritt och lär sig hur sverige fungerar. Men dom går fortfarande i skolan.

Och min fru kan knappt skriva och är väldigt osäker på att prata, visst hon förstår mycket.

Men tycker jag att hon borde ha klarat alla krav för anses vara färdig, NEJ verkligen inte.

Får skolorna en bonus om dom får eleverna att ta nån sorts examen, eller hur funkar det?

Och det finns dom som kan mindre svenska än min fru som anses färdiga.

Katrider

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    5

  • Katrider

    5

  • Vaxet

    3

  • burrabus

    3

Mest aktiva i denna tråd

Låter konstigt, min frus kusin går SFI Norrtälje just nu så jag hoppas ha ett bra svar av henne inom en snar framtid .

Link to comment
Dela på andra sajter

För sfi gäller grammatik som inte ens vi svenskar kan.De läser mycket avanserad grammatik utan att ens förstå svenska varken i tal eller skrift

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nog 40 år innan jag förstod grammatik och det tog inte lång tid och glömma det mesta,

Tjejen min gick på SFI ett par år och det var inte mycket till hjälp.

Hon klagade på att somalier pratar hela tiden och lärarn säger inte till dem.

Kanske en bra affärside och skapa en skola som fungerar och lär rätt.

Grammatik? de skall väl inte skriva en bok?.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Vax har gått på SFI i Uppsala, Hermods skötte hennes upplägg och var den skola hon studerade på.

Trots att hon sedan tidigare var van att studera i Thailand och har en högre examen så tyckte hon det var svårt.

Lite tårar ibland, många gånger kände hon sig värdelös, hade ju hört om folk som fixat SFI på några månader.

Men här i Uppsala var kravet att klara alla "uppdrag" egenstudier med prov på internet, alla nationella prov och minsta fel var upphov till längre studier.

Hon har nu avslutat sina studier på SFI och vi är så glada att hon hamnade på Hermods med stenhårda men duktiga lärare.,

För mig var SFI precis tvärtom mot vad jag trodde, här är SFI bara fantastiskt bra, krävande javisst, men man lär sig också oerhört mycket.

Studierna går nu vidare och jag måste säga att det är tuffare än när jag själv studerade på Universitet, Fru Vax säger samma sak jämfört med sina tidigare massor med års studier i Thailand..

Ingen, absolut ingen, har avslutat Hermods SFI i Uppsala på kortare tid än 16 månader, och snittet är ca 30 månader, allt enligt Fru Vax lärare, så jag undrar hur folk ute i landet lyckats göra det på några månader?

Men som sagt, tur för oss att man här fokuserar på kvallitet och inte på hur snabbt man kan få folk igenom skolan.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Grammatik? de skall väl inte skriva en bok?.

Kunskap är en lätt börda att bära

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap är en lätt börda att bära

En inte alltförtung börda i sverige är att kunna prata och förstå språket inte bara grammatiskatermer som vi inte använder i daglig svenska
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap är en lätt börda att bära

Lätt och glömma också.

Använder man inte Intergraler och avancerad grammatik till vardags så glöm det.

Sådan kunskap går och få på gymnasium och högskola om man är intresserad vilket är den största drivkraften för lärandet.

På SFI nivå gäller det att få dem intresserade.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

I Uppsala så höll dom på med hur riksdagen var uppbyggd och Sverige i stort, men det har jag inte hört nått om.

Frugan har väl gott i kanske 18 månader så mycket hon har kunnat pga jobb, men att dom inte har större krav på tal och förståelse.

Och inte hjälper det att hon nu jobbar på en Thai resturang, mest snack på Thai.

Håller med om att grammatiken är svår, behövde tänka ordentligt ibland.

Hon lär sig väl, men jag tycker att man skulle kunna kräva mer av skolan.

Nu har jag ju inte pratat med rektorn eller lärarna, men jag ha r ju förstått att det antagligen inte tjänar mycket till.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

En inte alltförtung börda i sverige är att kunna prata och förstå språket inte bara grammatiskatermer som vi inte använder i daglig svenska

Är det inte så att språket´s grund är gramatiken ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kraven bör väl vara dom samma på alla SFI skolor...

Det är därför som jag börjar undra om skolorna får en bonus när eleven tar examen.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar min bäste vän grammatiken ?

:rotfl::rotfl: Vad skall en stackars invandrare svara,har inte gått SFI och lärt mej Svenska, men det är jag det

min hjärna är så full att om jag skall putta in mer så måste nåt lämna, :rotfl:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

En femåring ska inte veta vad grammatik är...<br />

Men hen pratar ju perfekt svenska :y15:

Jag var 40 innan intresseret kom och klarat mig utan teoretiskt grammatik..

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hen pratar ju perfekt svenska :y15:

Jag var 40 innan intressered kom och klarat mig utan teoretiskt grammatik..

Jag tvivlar på att du klarat dig utan grammatik i 40 år...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller

Undrar vad det är för regler som gäller för SFI.

Det verkar vara otroligt stor skillnad på olika skolor.

Min fru gick på SFI i Norrtälje och jag fick känslan av att dom kunde inte bli av med henne fort nog.

Visst har hon lärt sig en hel del, men inte så bra att man skulle tycka att hon är klar med skolan.

Känner flera par i Uppsala och där är det stor skillnad, vissa pratar nästan felfritt och lär sig hur sverige fungerar. Men dom går fortfarande i skolan.

Och min fru kan knappt skriva och är väldigt osäker på att prata, visst hon förstår mycket.

Men tycker jag att hon borde ha klarat alla krav för anses vara färdig, NEJ verkligen inte.

Får skolorna en bonus om dom får eleverna att ta nån sorts examen, eller hur funkar det?

Och det finns dom som kan mindre svenska än min fru som anses färdiga.

Katrider

Min dam sa att dom får bara en viss tid på sfi sen får dom inte gå mer och det känns som du säger att dom

vill bli av med dom så fort som möjligt

/Kicken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på att du klarat dig utan grammatik i 40 år...

40 år utan grammatik mig prata.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Vax har gått på SFI i Uppsala, Hermods skötte hennes upplägg och var den skola hon studerade på.

Trots att hon sedan tidigare var van att studera i Thailand och har en högre examen så tyckte hon det var svårt.

Lite tårar ibland, många gånger kände hon sig värdelös, hade ju hört om folk som fixat SFI på några månader.

Men här i Uppsala var kravet att klara alla "uppdrag" egenstudier med prov på internet, alla nationella prov och minsta fel var upphov till längre studier.

Hon har nu avslutat sina studier på SFI och vi är så glada att hon hamnade på Hermods med stenhårda men duktiga lärare.,

För mig var SFI precis tvärtom mot vad jag trodde, här är SFI bara fantastiskt bra, krävande javisst, men man lär sig också oerhört mycket.

Studierna går nu vidare och jag måste säga att det är tuffare än när jag själv studerade på Universitet, Fru Vax säger samma sak jämfört med sina tidigare massor med års studier i Thailand..

Ingen, absolut ingen, har avslutat Hermods SFI i Uppsala på kortare tid än 16 månader, och snittet är ca 30 månader, allt enligt Fru Vax lärare, så jag undrar hur folk ute i landet lyckats göra det på några månader?

Men som sagt, tur för oss att man här fokuserar på kvallitet och inte på hur snabbt man kan få folk igenom skolan.

Herrmods vilken djävla skit i alla fall den i solna den borde dom stänga direkt den e en skamm för SFI

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam sa att dom får bara en viss tid på sfi sen får dom inte gå mer och det känns som du säger att dom

vill bli av med dom så fort som möjligt

/Kicken

Det är därför som jag undrar om skolorna får en bonus när dom anser att eleven är klar.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför som jag undrar om skolorna får en bonus när dom anser att eleven är klar.

Det skulle inte förvåna mig eftersom denna tjänst upphandlas. Men jag vet inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför som jag undrar om skolorna får en bonus när dom anser att eleven är klar.

När dom får ut en så kan dom ta in nya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fru Vax har gått på SFI i Uppsala, Hermods skötte hennes upplägg och var den skola hon studerade på.

Trots att hon sedan tidigare var van att studera i Thailand och har en högre examen så tyckte hon det var svårt.

Lite tårar ibland, många gånger kände hon sig värdelös, hade ju hört om folk som fixat SFI på några månader.

Men här i Uppsala var kravet att klara alla "uppdrag" egenstudier med prov på internet, alla nationella prov och minsta fel var upphov till längre studier.

Hon har nu avslutat sina studier på SFI och vi är så glada att hon hamnade på Hermods med stenhårda men duktiga lärare.,

För mig var SFI precis tvärtom mot vad jag trodde, här är SFI bara fantastiskt bra, krävande javisst, men man lär sig också oerhört mycket.

Studierna går nu vidare och jag måste säga att det är tuffare än när jag själv studerade på Universitet, Fru Vax säger samma sak jämfört med sina tidigare massor med års studier i Thailand..

Ingen, absolut ingen, har avslutat Hermods SFI i Uppsala på kortare tid än 16 månader, och snittet är ca 30 månader, allt enligt Fru Vax lärare, så jag undrar hur folk ute i landet lyckats göra det på några månader?

Men som sagt, tur för oss att man här fokuserar på kvallitet och inte på hur snabbt man kan få folk igenom skolan.

Hej

För frugans del var SFI ok, men hon klagade på allt tjatter på arabiska av elever som inte verkade intreserade alls av att lära sig svenska, och att det var för lite lektioner per vecka, hon ville läsa mer.

För dom individer som oftast har studievana ifrån högre nivåer i Thailand (civil ekonom) och t.ex redan kunde engelska och Japanska är det ändå hårt arbete i princip all vaken tid som gäller om man ska gå igenom SFI på ca 3 månader, själv tycker jag att nästan var omänskligt när frugan gick igenom detta, och hon är ju inte ensam om att ha gjort det, det finns ju fler och en del har vi ju tagit del av här på forumet.

Och jag tror inte att det är någon skillnad på testerna och nivån på kunnandet oavsett om man klarar det på 3 månaders eller två år, men det är nog betydligt hälsosammare att ta lite längre tid på sig, för frugans del fortsatte det med Svenska utbildning i komvux regi tillsammans med svenska elever som läste in gymnasie nivå, här gick hon i två år, sedan läste hon Samhällskunskap tillsammans med svenska elever på gymnasienivå och även data, dessa utbildningar körde hon parallellt med arbete som Vårdbiträde, Tolk och hemspråkslärare i Thailändska för en kommun.

Det senaste är ju att hon nu har läst till undersköterska samtidigt som hon har jobbat 60% inom vården, tack vare att hon arbetade klarade hon sig med CSN stöd och tog inga studielån, som en glad överraskning fick hon efter avslutade studier 40 000 av kommunen eftersom hon tillhörde dom som innehade en fast anställning utan att vara formellt behörig, detta var ju en trevlig bonus för henne.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hen pratar ju perfekt svenska :y15:

Jag var 40 innan intresseret kom och klarat mig utan teoretiskt grammatik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...