Jump to content
IGNORERAD

SFI...Vad gäller


Katrider

Recommended Posts

Hej

För frugans del var SFI ok, men hon klagade på allt tjatter på arabiska av elever som inte verkade intreserade alls av att lära sig svenska, och att det var för lite lektioner per vecka, hon ville läsa mer.

För dom individer som oftast har studievana ifrån högre nivåer i Thailand (civil ekonom) och t.ex redan kunde engelska och Japanska är det ändå hårt arbete i princip all vaken tid som gäller om man ska gå igenom SFI på ca 3 månader, själv tycker jag att nästan var omänskligt när frugan gick igenom detta, och hon är ju inte ensam om att ha gjort det, det finns ju fler och en del har vi ju tagit del av här på forumet.

Och jag tror inte att det är någon skillnad på testerna och nivån på kunnandet oavsett om man klarar det på 3 månaders eller två år, men det är nog betydligt hälsosammare att ta lite längre tid på sig, för frugans del fortsatte det med Svenska utbildning i komvux regi tillsammans med svenska elever som läste in gymnasie nivå, här gick hon i två år, sedan läste hon Samhällskunskap tillsammans med svenska elever på gymnasienivå och även data, dessa utbildningar körde hon parallellt med arbete som Vårdbiträde, Tolk och hemspråkslärare i Thailändska för en kommun.

Det senaste är ju att hon nu har läst till undersköterska samtidigt som hon har jobbat 60% inom vården, tack vare att hon arbetade klarade hon sig med CSN stöd och tog inga studielån, som en glad överraskning fick hon efter avslutade studier 40 000 av kommunen eftersom hon tillhörde dom som innehade en fast anställning utan att vara formellt behörig, detta var ju en trevlig bonus för henne.

Mvh Isan lover

Kul för din fru att klara av SFI på 3 månader, hade hon bott här så hade detta dock varit omöjligt.

Bara uppdragen sträcker sig över 14 månader så detta torde vara minimitiden, men som jag sa, ingen har passerat Hermods SFI C och D på kortare tid än 16 månader.

Och då är det dessutom massor med gäststuderande på Uppsala Universitet med mycket höga studier i bagaget som pluggar där.

Som jag skrev så har Fru Vax flera högre examina från Thailand men hon tyckte det var svårt i alla fall, och några ointresserade klasskamrater har hon aldrig haft problem med, de hamnade nämligen på en annan SFI i staden.

Att SFI skiljer gigantiskt från stad till stad och skola till skola är det ingen tvekan om när man läser denna tråd.

Lika mycket som att det inte är någon tvekan om att 3 månaders hårda studier ger oerhört mycket mindre kunskap än mer än 16 månaders mycket hårda studier.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    5

  • Katrider

    5

  • Tack och Hej

    3

  • burrabus

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kul för din fru att klara av SFI på 3 månader, hade hon bott här så hade detta dock varit omöjligt.

Bara uppdragen sträcker sig över 14 månader så detta torde vara minimitiden, men som jag sa, ingen har passerat Hermods SFI C och D på kortare tid än 16 månader.

Och då är det dessutom massor med gäststuderande på Uppsala Universitet med mycket höga studier i bagaget som pluggar där.

Som jag skrev så har Fru Vax flera högre examina från Thailand men hon tyckte det var svårt i alla fall, och några ointresserade klasskamrater har hon aldrig haft problem med, de hamnade nämligen på en annan SFI i staden.

Att SFI skiljer gigantiskt från stad till stad och skola till skola är det ingen tvekan om när man läser denna tråd.

Lika mycket som att det inte är någon tvekan om att 3 månaders hårda studier ger oerhört mycket mindre kunskap än mer än 16 månaders mycket hårda studier.

Varför skickade du inte fru Vax till Högskolan här i Sverige. Det finns ju Svenska för utländska akademiker på högskolor rund om i landet.

8-9 månader sedan pratar hon och skriver mycket bra. Men hi kanske aldrig har fått den information.

Dessutom är det mycket lättare att få ett jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skickade du inte fru Vax till Högskolan här i Sverige. Det finns ju Svenska för utländska akademiker på högskolor rund om i landet.

8-9 månader sedan pratar hon och skriver mycket bra. Men hi kanske aldrig har fått den information.

Dessutom är det mycket lättare att få ett jobb.

Vi ville kunna avbryta studierna för några längre stopp i Thailand och det går inte på Universitetet.

Dessutom kände sig Fru Vax lite osäker och ansåg att hon inte var tillräckligt bra på att att skriva och läsa Engelska och hon var därmed orolig för att hon inte skulle hänga med.

Hon har dock en bekant som valde detta alternativ, först Fokuniversitetet ABC(ca 15 veckor) och sedan direkt till Uppsala universitet och svenskakurser.

Tjejen har en Doktor examen från Thailand, men det räckte inte för att hänga med på Universitetet så hon hoppade av och började på Hermods i samma kurs som frugan.

Detta säger väl också en hel del om hur det står till med de Thailändska högre studierna och hur dessa står sig internationellt, ....tyvärr!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ville kunna avbryta studierna för några längre stopp i Thailand och det går inte på Universitetet.

Dessutom kände sig Fru Vax lite osäker och ansåg att hon inte var tillräckligt bra på att att skriva och läsa Engelska och hon var därmed orolig för att hon inte skulle hänga med.

Hon har dock en bekant som valde detta alternativ, först Fokuniversitetet ABC(ca 15 veckor) och sedan direkt till Uppsala universitet och svenskakurser.

Tjejen har en Doktor examen från Thailand, men det räckte inte för att hänga med på Universitetet så hon hoppade av och började på Hermods i samma kurs som frugan.

Det säger väl en hel del om hur det står till med det Thailändska högre studierna och hur dessa står sig internationellt, ....tyvärr!

Min fru klarade det bra. Hennes studier gick bara på svenska. Inga andra språk var tillåtna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är ju att komma ut i arbetslivet och lära sig där.

Frugan jobbar som jag nämde tidigare på en Thai restaurang och det är väl inte det bästa stället om man ska lära sig svenska.

Hon hade ett annat jobb tidigare på ett konferanshotell där det bara var svensk personal, men tyvärr så blev det för jobbigt av flera anledningar.

Språket var en grej, men sen blev det väldigt sena nätter och plus att hon blev gravid under den tiden. Sen blev det Thai restaurangen, vi får väl se vad det blir efter mamma ledigheten.

Men just att det är så gigantiskt stor skillnad på Norrtälje och Uppsala retar mig, dom borde ju ha samma kurs plan med samma inlärnings krav.

Men det är väl som många skriver att lärarna inte är engagerade, men sen finns det kanske ett överflöd på duktiga och engagerade lärare¨på andra ställen. Typ en universitets stad som Uppsala.

Jag vet inte men det verkar lite så.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kul för din fru att klara av SFI på 3 månader, hade hon bott här så hade detta dock varit omöjligt.

Bara uppdragen sträcker sig över 14 månader så detta torde vara minimitiden, men som jag sa, ingen har passerat Hermods SFI C och D på kortare tid än 16 månader.

Och då är det dessutom massor med gäststuderande på Uppsala Universitet med mycket höga studier i bagaget som pluggar där.

Som jag skrev så har Fru Vax flera högre examina från Thailand men hon tyckte det var svårt i alla fall, och några ointresserade klasskamrater har hon aldrig haft problem med, de hamnade nämligen på en annan SFI i staden.

Att SFI skiljer gigantiskt från stad till stad och skola till skola är det ingen tvekan om när man läser denna tråd.

Lika mycket som att det inte är någon tvekan om att 3 månaders hårda studier ger oerhört mycket mindre kunskap än mer än 16 månaders mycket hårda studier.

Hej

Hur stora skillnader det är på SFI runt om i Sverige vet jag inte, dom borde ju ha ungefär samma upplägg och material, prov och så vidare, men det varierar säkert en del, problemet med att avvika ifrån den i förväg planerade studietakten löste frugan genom att övertala lärarna att få göra proven tidigare och hon klarade sig då vidare fortare än övriga.

Men hennes avsikt var inte att hasta igenom SFI, hon ville lära sig allt, bara lite fortare, och hon fortsatte ju direkt ifrån SFI till komvux grupper med näst intill helsvenska klasser, och här tyckte hon att utbildningen gav mer än på SFI.

Men den stora risken med hårda och snabba studier är enligt mig främst mer personliga än att studieresultatet blir sämre, det är en stor påfrestning mentalt och hög stress om man ska göra något sådant och det påverkar även övriga familjen, så jag förordar definitivt en lugnare studietakt.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nog 40 år innan jag förstod grammatik och det tog inte lång tid och glömma det mesta,

Tjejen min gick på SFI ett par år och det var inte mycket till hjälp.

Hon klagade på att somalier pratar hela tiden och lärarn säger inte till dem.

Kanske en bra affärside och skapa en skola som fungerar och lär rätt.

Grammatik? de skall väl inte skriva en bok?.

Det fanns två distinkta grupper när hustrun läste SFI häromåret.

Den ena gruppen, vari thailändskor ingick, var där frivilligt för att lära sig svenska men fick endast deltaga 3 dagar i veckan och utan någon ersättning därför.

Varför den andra gruppen var där förstod först inte min hustru.

Personerna i gruppen, verkade ointresserade av studierna. Tyckte de kunde gå och komma som de ville. Prata högljutt sinsemellan eller i mobiltelefon under lektionstid. Till och med fara ihop och slåss vid ett tillfälle.

Sedan förstod min hustru att de tydligen var där utav ekonomiska skäl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det fanns två distinkta grupper när hustrun läste SFI häromåret.

Den ena gruppen, vari thailändskor ingick, var där frivilligt för att lära sig svenska men fick endast deltaga 3 dagar i veckan och utan någon ersättning därför.

Varför den andra gruppen var där förstod först inte min hustru.

Personerna i gruppen, verkade ointresserade av studierna. Tyckte de kunde gå och komma som de ville. Prata högljutt sinsemellan eller i mobiltelefon under lektionstid. Till och med fara ihop och slåss vid ett tillfälle.

Sedan förstod min hustru att de tydligen var där utav ekonomiska skäl.

Hej

Och förmodlighen sitter dom där än, frugan beskrev exakt samma sak och dom var åtminstone kvar 3-4 år efter det att frugan hade avslutat SFI, dom var tydligen tvungna att gå dit om dom skulle få sin dagpenning, dessa fick även gratis mat på skolan, gratis busskort, gratis böcker, frugan fick betala för maten i skolan, köpa egna busskort och även köpa en hel del studiematerial själv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och förmodlighen sitter dom där än, frugan beskrev exakt samma sak och dom var åtminstone kvar 3-4 år efter det att frugan hade avslutat SFI, dom var tydligen tvungna att gå dit om dom skulle få sin dagpenning, dessa fick även gratis mat på skolan, gratis busskort, gratis böcker, frugan fick betala för maten i skolan, köpa egna busskort och även köpa en hel del studiematerial själv.

Mvh isan lover

Precis!

Och jag förstår att din fru inte var mindre arg än min.

Men frugan stod ut och blev godkänd.

Din fru fixade säkert det också.

mvh Gorobei

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och förmodlighen sitter dom där än, frugan beskrev exakt samma sak och dom var åtminstone kvar 3-4 år efter det att frugan hade avslutat SFI, dom var tydligen tvungna att gå dit om dom skulle få sin dagpenning, dessa fick även gratis mat på skolan, gratis busskort, gratis böcker, frugan fick betala för maten i skolan, köpa egna busskort och även köpa en hel del studiematerial själv.

Mvh isan lover

Stämmer bra det.

Flatheten mot dessa personer är förbluffande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur komunerna delat in SFI-eleverna varierar och även studieupplägget.

Vissa komuner har inte SFI på alla olika nivåer samtliga dagar i veckan utan kan tex. köra nybörjargrupp några dagar och mer avancerad grupp andra dagar.

Gemensamt är dock proven dom måste klara för att avancera till nästa nivå.

Många elever som inte kommit hit som kärleksinvandrare verkar sakna motivationen att komma vidare eftersom avslutad SFI innebär att dom måste försörja sig genom att tex. arbeta.

Thailänskor med studiebakgrund i Thailand kan ofta klara SFI på rätt kort tid då dom oftast är motiverade.

Men för andra med lite studievana eller dålig motivation kan tiden bli längre.

Min fru gick 2005 ut SFI på sex månader om man räknar bort sommarlovet. Hon hade gärna velat sluppit forcera så mycket och hellre fått högre betyg än bara godkännt på slutprovet.

Men en stor mage gjorde att hon var tvungen att skynda på lite med studierna.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...