Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Windows

Herr Chang

Recommended Posts

Eftersom det är mycket på gång i Windowsvärlden nu så anser jag det motiverat att starta denna tråd. Jag är förvisso ingen anhängare av Windows och Microsoft, men det finns väl några Windows fanboys som vill breda ut sig här :wink:

Fredag 26 oktober är det alltså dags för Microsoft att presentera Windows 8 och pekplattan Surface RT. Måndag 29 oktober ska Windows Phone 8 presenteras, och tisdag 30 oktober blir det stora konferensen Build för utvecklare. Alla är inte imponerade just nu:

http://www.wired.com...-just-cant-win/

Microsoft hade väl tänkt sig att detta skulle uppmärksammas stort i media. Kanske blir det så, kanske inte. Apple har ju lagt några event nära Microsofts. Och gissa vad som händer tre timmar innan Microsofts presentation av Windows Phone 8? Då ska Google premiärvisa nästa version av Android OS, Key Lime Pie dvs Android 4.2:

http://appleinsider.at-oct-29-event

Spännande tider!

Själv är jag lite nyfiken på Windows 8, och kommer möjligen att inhandla Parallels Desktop virtualisering för $80 och Windows 8 Pro som enligt uppgift ska säljas för $70 fram till januari. Speciellt det nya gränssnittet Metro vore intressant att se hur intuitivt det är. Fast Metro ska det tydligen inte heta, det namnet var upptaget.

Men man måste nog prova i verkligheten... jag förstår inte mycket av det jag läst:

post-3080-0-91701300-1350738218.jpg

Hur fungerar det? Det ska dock understrykas att jag inte har något mot Microsoft. De och Apple är överens om patent och annat. Och uppfriskande nog kan jag knappast tycka att Windows Phone 8 är en kopia av iOS.

Emotser era synpunkter på detta. Blir Microsofts stora satsning en succé eller ett fiasko?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 498
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

94

• andrejsdenruskige

69

• Tallviking

56

• Singha711

41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Läste att man kunde ha två "fönster" öppna samtidigt på deras plattor.

Det är väl något som är bra.

Sedan kommer tydligen Windows att bli mer "inlåsta" i ren Apple anda. Vilket både är bra och dåligt. Men det är en kompromiss och då har man prioriterat stabilitet och säkerhet i detta fallet.

Sedan får man hoppas att det blir lite sparsmakad UI och att krutet läggs på effektivitet istället för flashiga animeringar och annat lull.

Succé? nej, tror inte det, men det betyder inte att det är helt åt h*lvete

Dela på andra sajter

Njaa nån succé typ Apple´s dom senaste åren på privatmarknaden tror jag inte,

men knappast nåt fiasko heller.

Själv väntar jag på Surface pro :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Jag har läst något om att man inte har nya gränssnittet Metro fullt ut, ibland trillar man ut i traditionellt Windows gränssnitt och sen är man plötsligt tillbaka i Metro.

Det blir ingen lätt uppgift för IT-ansvariga att utbilda i detta. Fast jag ska nog prova själv innan jag uttalar mig.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Njaa nån succé typ Apple´s dom senaste åren på privatmarknaden tror jag inte,

men knappast nåt fiasko heller.

Själv väntar jag på Surface pro :thumbsup:

Ungefär så, ja.

Det blir spännande att se vilket pris man sätter på Surface Pro. Den lär ju bli dyrare än Surface RT, och frågan är hur mycket konsumenter är villiga att betala om det finns billigare netbooks.

Herr Chang har talat

Dela på andra sajter

Jag har läst något om att man inte har nya gränssnittet Metro fullt ut, ibland trillar man ut i traditionellt Windows gränssnitt och sen är man plötsligt tillbaka i Metro.

Det blir ingen lätt uppgift för IT-ansvariga att utbilda i detta. Fast jag ska nog prova själv innan jag uttalar mig.

Herr Chang har talat.

Ja, det är just gränssnittet jag är tveksam till, det är sånt som kan bli kostsamt ur ett

företagssynpunkt.

Dela på andra sajter

Ungefär så, ja.

Det blir spännande att se vilket pris man sätter på Surface Pro. Den lär ju bli dyrare än Surface RT, och frågan är hur mycket konsumenter är villiga att betala om det finns billigare netbooks.

Herr Chang har talat

Själv har jag (frugan ) en Asus platta privat, en Ipad och Samsung Note på jobbet, och det finns inte på kartan

att jag skulle köpa en Surface privat. Förväntar mej dock en del fördelar med en platta (på företaget) som

kör Microsoft operativ, och det finns nog fler än jag som tänker så. I min lilla hjärna har jag plan på att

fimpa en bärbar och enbart använda nya windows plattan.Detta har jag inte kunnat/villat göra än.

Edit; använder i tillägg till ovanämnda även en bärbar och en stationär dator i arbetet,så att fimpa

några vore rätt skönt. Fast den stationära åker inte inom överskådlig tid, stabiliteten definierat :14:

Ändrades av Khemmarat

Dela på andra sajter

Får jag vara med med min Windows baserad iOS ? :crazy:

Jag har blandat båda operativsystem tillsammans för att suga ur det bästa av båda :14:

Dela på andra sajter

Fem skäl: Därför kan Windows 8 klå IOS

För många användare av Ipad har det tidigare inte funnits något alternativ. Windows 8 på surfplattor kan komma att ändra på det.

http://www.idg.se/2.ndows-8-kla-ios

Hmm... jag är fortfarande skeptisk. Men måste som sagt prova själv först innan jag uttalar mig bestämt.

Artikeln nämner för övrigt ingenting om eventuellt motstånd från inbitna XP-användare.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Artikeln nämner för övrigt ingenting om eventuellt motstånd från inbitna XP-användare

Dom har nog insätt att dom måste uppgradera, inte minst för att ha stöd för ny maskinvara.

Dela på andra sajter

Hmm... jag är fortfarande skeptisk. Men måste som sagt prova själv först innan jag uttalar mig bestämt.

Artikeln nämner för övrigt ingenting om eventuellt motstånd från inbitna XP-användare.

Herr Chang har talat.

Det var något nytt

Var har du läst om sådana ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det är nåt han fantiserat ihop. :)

Eller läst om på ett Apple-forum ! :whistle:

Dela på andra sajter

I LOVE GOOGLE :brunett:

Grattis att du har nåt att älska, själv älskar jag min fru och mina barn :thumbsup:

Dela på andra sajter

Det var något nytt

Var har du läst om sådana ?

Det har jag läst här och där, och inte endast på Applesajter.

Men men, vi får väl se om ett år hur många som uppgraderat till Windows 8. Och hur många som klamrar sig fast vid Windows XP och kräver att Microsoft ska fortsätta supporta det.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Det har jag läst här och där, och inte endast på Applesajter.

Men men, vi får väl se om ett år hur många som uppgraderat till Windows 8. Och hur många som klamrar sig fast vid Windows XP och kräver att Microsoft ska fortsätta supporta det.

Herr Chang har talat.

Dom jag träffat på ute hos olika företag jag konsultat hos sitter med XP av en eller flera av följande anledningar:

- Det är ett dyrt och komplicerat projekt att byta alla datorer och OS och måste samordnas budgetmässigt med avskrivningar på befintlig plattform etc

- De sitter med gamla applikationer som har problem i 64-bitarsmiljöer eller med Win7-klienter

Jag har ALDRIG träffat på kunder eller IT-avdelningar som VILL ha kvar XP utan dom tvingas ha kvar det av ovanstående anledningar

Dela på andra sajter

Dom jag träffat på ute hos olika företag jag konsultat hos sitter med XP av en eller flera av följande anledningar:

- Det är ett dyrt och komplicerat projekt att byta alla datorer och OS och måste samordnas budgetmässigt med avskrivningar på befintlig plattform etc

- De sitter med gamla applikationer som har problem i 64-bitarsmiljöer eller med Win7-klienter

Jag har ALDRIG träffat på kunder eller IT-avdelningar som VILL ha kvar XP utan dom tvingas ha kvar det av ovanstående anledningar

Hmm ja... men nu menar du väl IT-ansvariga? Jag menar vanliga användare. Enligt min erfarenhet kan det finnas stort motstånd mot att lära sig något nytt, och Windows 8 får väl betraktas ganska olikt Windows XP?

Visserligen går det säkert att tvinga dom, men ändå...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hmm ja... men nu menar du väl IT-ansvariga? Jag menar vanliga användare. Enligt min erfarenhet kan det finnas stort motstånd mot att lära sig något nytt, och Windows 8 får väl betraktas ganska olikt Windows XP?

Herr Chang har talat.

Herr chang ,kör du dygnet runt nu he he ??

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Har aldrig träffat någon användare som uttryckligen vill ha kvar XP heller..

Dom som kan och har råd byter sina datorer och får då automatiskt Win7 sedan ett antal år tillbaka

Tyvärr finns det många människor i vårt samhälle som inte har råd att byta ut sina gamla datorer som bara kan klara av att köra Windows XP (som dom levererades med)

Folk köper inte separata OS normalt utan köper ny dator och tar det OS som kommer med från fabriken

Så hos privata användare är det datorns ålder som avgör vilket OS dom kör normalt

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Hade xp i gamla fick win 7 i nya för ett år sedan funkar bra

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har aldrig träffat någon användare som uttryckligen vill ha kvar XP heller..

Dom som kan och har råd byter sina datorer och får då automatiskt Win7 sedan ett antal år tillbaka

Tyvärr finns det många människor i vårt samhälle som inte har råd att byta ut sina gamla datorer som bara kan klara av att köra Windows XP (som dom levererades med)

Folk köper inte separata OS normalt utan köper ny dator och tar det OS som kommer med från fabriken

Så hos privata användare är det datorns ålder som avgör vilket OS dom kör normalt

När jag köpte min stationära så var det Windows Vista i. Vista rosade ju inte marknaden direkt och jag bytte till XP, nu kör jag Win7 32-bitars i den :thumbsup:

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Windows7 är enligt mig helt ok.

Nu har jag använt win7 i strax under ett år på jobbet.

Allt funkade bra i början, fast nu har jag konstiga krascher och speciellt när adobe eller excel är inblandat.

Men Win7 är bättre än XP.

Men att storföretag skulle börja med Windows8 tror jag inte på.

Dom byter nog från XP till 7:an eller så behåller dom XP eller 7:an, om dom sitter på den.

Dela på andra sajter

Herr chang ,kör du dygnet runt nu he he ??

Det kan se så ut ;) Jag har just inga tider att passa, och går och lägger mig när jag är trött, inte förr.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...