Jump to content
IGNORERAD

Fläskfilé, vad göra????


gubben4906

Recommended Posts

Hej, jag skriver här eftersom de flesta läser denna del av forumet. Jag har ett problem, vad ska jag göra med 594 gram Fläskfilé? Jag är så less på den klassiska stekt/grillad Fläskfilé med Béarnaisesås och pommes. Kom med några förslag tack. Jag tänkte tillaga maten nu på fredag eftermiddag. Eftersom det är nästan 600 gram så ska det med i matlådan på måndag är det tänkt så inte allt för flytande. Ser fram emot många svar om mumsiga tips.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, god mat är gott.

Mal köttet, salta och peppra, tillsätt lite i mjölk svällt ströbröd samt en ägggula. Blanda smeten och fyll lite tarm inhandlad på COOP och du har en god korv.

Låt korven sjuda i 5 minuter och servera i ett bröd med lite senap.

[move]Receptfrie Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Köttbullar kanske, har blivit bjuden på det ett par gånger i Thailand, anledningen var samma pris på fläskfilén som andra delar av grisen... Gott, inte alls... :no:

Det är visserligen inte grillsäsong i allafall inte här i skåne, och du ville inte grilla heller men en höjdare när det är grillsäsong är att snitta filén som ett dragspel så det blir som typ en stor biff, grilla den och servera med klyftpotatis och tzatziki, samt Old el-paso medium thick´n chunky salsa (den gillar vi skarp, används till nästan allt grillat/stekt kött eller äts som dipp med majschips)..Den är lagom stark så alla kan äta den..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra en wok på den . Lite wok grönsaker och en sån där burk med curry paste , ja inte en hel burk men

ett par skedar . Lite kokosmjölk . servera med ris eller nudlar . Gott !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte skriva hur man kan skoja med och visa fläskfilen och fråga tjejen "Same?" men  jag lyckades inte få till något som inte kan missuppfattas :crazy:

i matlagning Thai så blir nog inte lätt.

Köpte idag 3 paket kött.

Två fina benfria kotlett längder och en karre längd med ben. (rea)

Karrelängden blir Thaimat

Sedan har jag också problem med två fläskfiler Plastinförbackadade( Billigt nu)som inte håller sig hur länge som helst trots förbackning.

Ögnade också genom tasteline men mycket att välja på

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, jag skriver här eftersom de flesta läser denna del av forumet. Jag har ett problem, vad ska jag göra med 594 gram Fläskfilé? Jag är så less på den klassiska stekt/grillad Fläskfilé med Béarnaisesås och pommes. Kom med några förslag tack. Jag tänkte tillaga maten nu på fredag eftermiddag. Eftersom det är nästan 600 gram så ska det med i matlådan på måndag är det tänkt så inte allt för flytande. Ser fram emot många svar om mumsiga tips.

  :morgon: gubben  :morgon:

Gör en flygande jakob med filen.Blanda 2dl creme-f med 3dl vispad grädde,1.5dl chillisås.1 banan i botten lägg i stekta filen.200grader i ungnen 15min.

Knaperstekta bacon läggs på när den är färdig och 1dl jordnötter.MUMS

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg fläskfilen på en skärbräda o gnugga/rulla den i presad vitlök o salt o vitpeppar.

Se till att kryddorna kommer in i köttet.

Linda nu in fläskfilen i bacon som du lägger omlott så att varje baconskiva låser den andra. Stek den hel i c:a 20-25 minuter, lägg upp under folie så den får vila i 5 min.

Häll i 3-4 dl röd grädde i stekpannan och koka ihop med vätskan du har från köttet.

Tillsätt lite vitpeppar o en buljongtärning...smaka av.

Serveras med en råstekt potatis och hemmagjord aioli samt smörslungade champinjoner.

Ätes med ett gott kraftigt rödvin.

ha de

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Här e två lättlagade Thairecept.

Kopierade några recept jag lagt under Thaimat och anpassar till den råvara du har, fläskfile.

Ta fram STORA hackkniven och hacka fläskfilen till en grovmalen färs, något grovare än butiksmalt blir fint ala dente.

Så här brukar vi göra all vår färs. Tar ca 10 min och känns mycket fräshare än

butiksmalt.

Laab

Recept för 4 portioner.

Vad som behövs:

600 gram färs

10-12 charlottenlök.

3-4 limefrukter.

ca 2 msk Torkad grovmalen chili,

1-2 msk fishsås,

1-2 msk ljus soja.

1. Skala och hacka charlottenlöken i små bitar.

2. Pressa limefrukterna.

3. Fräs färsen med några matskedar olja tills den är färdigstekta.

4. Låt färsen svalan till den är nästan halvljummen.

5. Mixa allting i en serveringsskål.

Klart! Serveras med fördel med jasminris och valfr bordsdryck.

Kha Phao

För 4 pers behövs.

600 gram färs.

8-10 st färska chili, små thaichili.

8-10  klyftor vitlök.

100 gram ( 1 påse) Thai Basilika (khapao) obs från asiatisk butik ej ICA varianten.

3-4 matskedar Fishsauce, 3-4 matskedar Oyster sauce.

1. Plocka av löven och små kvistar från khapao. Skölj noga.

2. Skala och hacka vitlöken.

3. Skölj och hacka chili.

4. Värm stekpanna modell större till lagom värme.

5 Fräs vitlök och chili med 1 msk  Fishsauce, 1 matsked Oyster sauce.

6. Lägg i färs, vänd i pannan tills den är klar.

7. Lägg till Khapao och 1  msk  Fishsauce, 1 matsked Oyster sauce, rör runt 5-10 minuter. Lägg till en kopp vatten om det ser torrt ut.

Klart! Serveras med fördel med jasminris och valfr bordsdryck.

mvh LP

ps För övrigt tycker jag det är en fördel om vi kör under rätt avdelningar i forumet ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för alla tips och admin, skulle ni kunna köra över den här länken till rätt forum?

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja ..

ursäkta mitt påpekande om rätt avdelning, det kanske är rätt avd. eftersom det är en allmän fråga mer än thaimatfråga.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej LP, jag tänkte mest på att det skulle vara bra att kanske ha all mat på samma ställe även om det är ett thaiforum där maten kan hamna var som helst har jag förstått.  :crazy:   :diablo:   :diablo:   :grrrrrr:   :grrrrrr:   :great:   :great:

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Skär den i centimetertjocka skivor efter att du har tagit bort senor och hinnor. Fräs upp dom i smör till trevlig yta.

Skiva ett gäng champignoner och fräs på dom i samma panna som filén, när dom ser ut att ha fått lagom färg slår du på ett glas torrt vitt vin och släpper i ett par krossade vitlöksklyftor, ett par matskedar fransk senap (dijon-typ), och saltar och pepprar. Därefter lägger du i fläskbitarna och slår på lite riktig grädde och kokar ihop det hela till angenäm konsistens. Smaka av så det inte är för klent med senap. Servera med farangris så att såsen kan sugas upp ordentligt. En variant på Biff Butler.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skär den i centimetertjocka skivor efter att du har tagit bort senor och hinnor. Fräs upp dom i smör till trevlig yta.

Skiva ett gäng champignoner och fräs på dom i samma panna som filén, när dom ser ut att ha fått lagom färg slår du på ett glas torrt vitt vin och släpper i ett par krossade vitlöksklyftor, ett par matskedar fransk senap (dijon-typ), och saltar och pepprar. Därefter lägger du i fläskbitarna och slår på lite riktig grädde och kokar ihop det hela till angenäm konsistens. Smaka av så det inte är för klent med senap. Servera med farangris så att såsen kan sugas upp ordentligt. En variant på Biff Butler.

Klockrent låter gott! :great:

Detta måste jag prova.

pigge01 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...