Jump to content
IGNORERAD

frågor angående UT?


chiangmaithai

Recommended Posts

chiangmaithai

Vad för blankett ska jag fylla i som hon ska ha med sig till ambassaden när hon lämnar in ansökan?

Jag har tagit kopia på mitt pass, skaffat personbevis men är det nåt papper jag ska fylla i som visar att jag är referent eller kommer det senare efter att hon varit på intervju? Tjejen tjatar om att jag ska fylla i samma blankett som jag har fyllt i när jag garanterat henne vid besöksvisum men det är väl inte den eller?

Sen gällande personbeviset så var jag på skatteverket och då sa jag att jag ville ha ett personbevis för att tjejen ska söka UT och då fick jag ett personbevis där det står ambassadärenden på, är det rätt? Har läst om att det är ett familjebevis man ska ha men det kanske är samma sak.

Det står ju alla uppgifter om mig att jag är ogift mm.mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Blankett 114021 ska du fylla i har jag för mig  finns på Migrationsverket.se

det du behöver står där,,,

personbevis för uppehålls tillstånd ska du ha ,,finns på skatteverket.se

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

tack!

Men då är dom ju idi*ter på skatteverket då. jag sa att hon skulle söka UT och då gav hon mig ett personbevis där det står ambassadärenden, då kommer väl inte tjejen få lämna in ansökan imorgon då när hon kommer dit.

eller kan hon lämna in ansökan och ta med det nya personbeviset när hon går på intervju?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vanligt personbevis räcker. Det kommer fylla i papper när du får svar från MIG i Sverige. Be tjejen din att hon verkligen kolla upp alla papper hon får från Amphur och be henne ringa och kolla med Ambassaden så att papperna stämmer, innan hon åker på intervju.

Be tjejen ta med lite fotografi när ni är tillsammans, det uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej chiangmaithai,

Om det framgår av ditt personbevis att du är ogift så torde det räcka för UT-ansökan, oavsett vad det nu är för rubrik på personbeviset.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

hej!

Tjejen var och lämnade in ansökan idag fredag och fick tid nästa torsdag 6 november, det gick fort tycker jag, hoppas nu bara att resten går lika fort men man ska väl inte hoppas på det antar jag.

men man får väl vara glad åt det lilla iallafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag bara hör om snabba UT besked men jag fick ett email med att dom skickat frågeformulär men där dom säger räkna inte med att det är klart till jul och vår ambition är att det ska vara klart innan april 2009? ??? ? Är det en standardfras?

Annars har allt gått smidigt min tjej beställde intervju 16/10 fick intervju 21/10 och jag frågeformulär skickade igår 30/10 men jag blir orolig för innehållet i emailet. Kan man byta MIG om så önskas eller...jag har Sundsvall och dom ska ju vara snabba enl många!

Tacksam för en lugnande kommentar.

Tjejen sitter i Thailand mår dåligt har lämnat dottern till pappan sagt upp jobbet och bara vill iväg snabbt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det dags för nervös väntan idag 6/11 skickade jag in mitt frågeformulär...tjejen intervju 21/10 jag skickat idag in mitt idag.nu upp till MIG Sundsvall hur snabba dom är! Önska mig lycka till jag är orolig för hon mår inte bra i Thaialnd för väntan. Hon vill fort hit! Jag med men det är ju en seriös relation så torde ju gå snabbt då dom fått papperen.eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla vänner.

Jag uppskattar allas kommentarer och kunskap i UT frågorna. Jag undrar om man ev kan byta till ett snabbare MIG om handläggningstiden tar tid efter inlämnandet av frågeformuläret eller är det en dum tanke?  Alltså EVENTUELLT OM det går? Kanske går fort bara för jag ställer frågan...hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte är gift får du nog räkna med att du blir kallad till en intervju.

För att kontrollera status på ert ärende kan du göra så här:

1. Ring till Migrationsverket i Sundsvall och fråga om ni har fått en handläggare. Be att få namnet

    på handläggaren.

    Frågetelefon: 010-485 65 32 mellan 10.00 och 11.30 alla vardagar utom torsdagar

2. Det brukar vara mycket svårt att få tag på handläggaren. Om du inte får tag på handläggaren

    skicka ett majl till förnamn.efternamn@migrationsverket.se (förnamn.efternamn avser alltså

    handläggarens namn rätt stavat)

Just nu är det ganska bra fart på Migrationsverket. Så visst har du chans att få hit din tjej innan

jul om alla era papper är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

varför skulle han bli kallad till intervju bara för att han inte är gift?

dom allra flesta, gift eller inte gift behöver bara fylla i papperet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har lämnat in mitt skriftliga frågeformulär tillsammans med foton från vår tid tillsammans (Bott tillsammans 2.5 månad) Kopia på kvitto fölovningsringar, hindersprövning samt referenser på personer hon träffat tillsammans med mig. Så jag antar det är bara vänta och det är egentligen inga konstigheter med vår relation den är seriös. Tack för att ni skriver och ger tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte är gifta eller har varit sambos en längre tid gör Migrationsverket en så kallad

seriositetsprövning. Detta beror på utlänningslagens utformning:

"Uppehållstillstånd skall ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige"

"Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges"

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

rogga

jag känner flera som inte är gifta eller ens har planer på att gifta sig, dom har inte blivit kallad till intervju.

och intervjuförättaren sa till min tjej när hon var på intervju häromdagen att han skickar papperen till stockholm sen får din pojkvän hem några papper att fylla i, men givetvis så kanske dom gör stickprov och intervjuar nån då och då men jag tror det är väldigt sällan det händer men om dom nu skulle göra det så spelar det väl ingen roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man lämnat en bra dokumentation till seriositetsprövningen

(foton, intyg, kvitton mm) så behöver man inte bli kallad till en

intervju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...