Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

Fredan börjar tidigt idag, kan det ligga Vargblod i groggen kanske :crazy:

... eller så är det en Vargtass i glaset!

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror som du, och förespådde så i mitt första inlägg i denna tråd.

Så jag passar också.

Det kanaske ar lika bra da du antyder att de flesta andra ar mer eller mindre.......!

Sadana uttalanden brukar straffa sig, tank pa Karman!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Börja med att skjuta ut alla dessa satans vildsvin så har Sveriges jägare att göra ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanaske ar lika bra da du antyder att de flesta andra ar mer eller mindre.......!

Sadana uttalanden brukar straffa sig, tank pa Karman!

Det tolkar du fel, jag vill nog påstå att det är ett så pass hett ämne som är som gjutet för lite osämja och avstägningar så här på en fredag.

Alla har nog en åsikt nog så god, baserat på egna erfarenheter och behov.och det bör respekteras.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att skjuta ut alla dessa satans vildsvin så har Sveriges jägare att göra ett bra tag.

Hur mycket ”cred” tror du att en järgare får om han kommer hem och säger att han har skjutit en gris?

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har hundar och barn som ni är rädda om se var de är annars tar vargen dem.08 har nog inte så mycket varg intill tuben och sergelstorg mm annars hade nog vi skjutit bort satans bestarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ser redan detta uppe i Dalarna, vi ser inga Älgkalvar längre. Visst finns det kalvar (eftersom vi ser fjolingar ibland) men Björn och Varg tar dom lättaste först.

Det händer åxå allt oftare att vi skjuter Älg som vid Slakten uppvisar slag och bitmärken.

Och by the way...

Om jag hade varit Älg så hade jag tusen gånger hellre blivit skjuten än offer för ett rovdjur, för fy f-n vilket grymt sätt att dö på...

Blir det för lite älg så lär ni inte få skjuta dem heller eller någon annan art som det finns för få av. Det blir ju ganska logiskt det hela att vi måste värna om de arter det finns för få av och tillåta "er" att skjuta av de arter där det finns för många exemplar allt för att det skall kunna finnas någon slags balans i naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska vi ha en vargstam värd namnet i Sverige, dess farlighet för människan är betydligt mindre än den för björn. Och björn finns det ju nästan bakom varje buske nu för tiden. Till skilland från varg så dör det ett antal människor varje år världen över efter björnattacker och inte är det någon som vill utrota björnen för det. Vargen är i teorin potentiellt farlig men i verkligheten egentligen inte alls.

Och när vargstammen är så pass stor att den kan beskattas så ska vargen förstås jagas precis som björnen. Problemet just nu är väl att hela den svenska vargstammen är väldigt koncentrerad, så lokalt kan det finnas på tok för många vargar medan det på de flesta ställen inte finns några alls.

För övrigt så är det största problemet med jakt kontra varg är inte att de tar ett antal älgar utan att vi i Sverige har en lång tradition av att använda oss av hundar vid jakt. I andra, vargtätare länder är detta i princip en omöjlighet eftersom vargen söker upp och dödar hundar som de ser som revirinkräktare.

Renskötsel och varg går inte heller att kombinera, så här uppe i norr blir vargarna som vandrar in sällan långlivade.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredan börjar tidigt idag, kan det ligga Vargblod i groggen kanske :crazy:

Vargblod vet jag inte, men vargtass slinker nog ner här och där.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska vi ha en vargstam värd namnet i Sverige, dess farlighet för människan är betydligt mindre än den för björn. Och björn finns det ju nästan bakom varje buske nu för tiden. Till skilland från varg så dör det ett antal människor varje år världen över efter björnattacker och inte är det någon som vill utrota björnen för det. Vargen är i teorin potentiellt farlig men i verkligheten egentligen inte alls.

Och när vargstammen är så pass stor att den kan beskattas så ska vargen förstås jagas precis som björnen. Problemet just nu är väl att hela den svenska vargstammen är väldigt koncentrerad, så lokalt kan det finnas på tok för många vargar medan det på de flesta ställen inte finns några alls.

För övrigt så är det största problemet med jakt kontra varg är inte att de tar ett antal älgar utan att vi i Sverige har en lång tradition av att använda oss av hundar vid jakt. I andra, vargtätare länder är detta i princip en omöjlighet eftersom vargen söker upp och dödar hundar som de ser som revirinkräktare.

Renskötsel och varg går inte heller att kombinera, så här uppe i norr blir vargarna som vandrar in sällan långlivade.

Jägarna får väl börja använda Amstaff hundar i jakten så vargen kan få lite motstånd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vi ser redan detta uppe i Dalarna, vi ser inga Älgkalvar längre. Visst finns det kalvar (eftersom vi ser fjolingar ibland) men Björn och Varg tar dom lättaste först.

Det händer åxå allt oftare att vi skjuter Älg som vid Slakten uppvisar slag och bitmärken.

Och by the way...

Om jag hade varit Älg så hade jag tusen gånger hellre blivit skjuten än offer för ett rovdjur, för fy f-n vilket grymt sätt att dö på...

Finns väl en och annan älgstackare som blir skadeskjuten av klantiga jägare också som sen blir jagad, eller som ni kallar det "spårad" av skällande hundar som hetsar älgstackarn att springa tills den inte orkar mer.. Så jag vet inte jag, kanske det är bättre att bli klippt över strupen och pinas ett par minuter av en varg än att skadeskjuten bli hetsad i ett par timmar av skenheliga jägare och dess skällande hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jägarna får väl börja använda Amstaff hundar i jakten så vargen kan få lite motstånd!

Problemet med Amstaff är väl att de inte duger som jakthund.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Amstaff är väl att de inte duger som jakthund.

Irländsk varghund kanske skulle passa bättre

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ganska kul att läsa denna tråd varghat o att ha vargar..

Som motpool till detta är väl vildsvinen, som inte fanns på 60talet i vår fauna..

Så man hade några i inhängdad att skjuta för överklassen, som alla visste att dom skulle rymma ifrån..

Visst är kul att ta reda på fotbollsplanen i byn där dom letade efter mask o rötter i.

Men jägarna har fått ett objekt att skjuta o samla prydnader att sätta upp på väggen..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Wikipedia att det varit 11 varg attacker i med dödlig utgång i hela världen under hela 2000 talet, varav två på zoo.

Om man jämför med t.ex björn, så dödas det i genomsnitt tre människor varje år i USA av björnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Wikipedia att det varit 11 varg attacker i med dödlig utgång i hela världen under hela 2000 talet, varav två på zoo.

Och 500 dödas av elefanter varje år, så fram med bössan, dom skall utrotas

och 1000 av hästar så borte med dom med

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla fjanteri det här med vargskräck. Det finns inget man kan kalla vargflock i Sverige och strövargar är inte så mkt att bekymmra sig över.

Och det där med att det skulle nog låta annorlunda om det var i Stockholm eller något stämmer ju inte heller,det blev en varg ihjälkörd i Göteborg för sju-åtta år sedan och det blev ingen vargskräck alls

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfödd med jakt och jakthundar och varit med ute i skogen sedan barnsben tror jag inte att det, (även om en harstek, rådjurssadel och älgfile, inte är att förakta) är just den förlusten som svider för de flesta jägare. För mig var det upplevelsen att sitta i skogen en fin höstdag och lyssna till ett fint har eller rådjursdrev, förstår att det inte går att förklara för den som aldrig upplevt eller är uppvuxen med det. Nu har jag som tur är tack vare usla knän och en överdrivet Budistisk fru slutat med jakten och har heller inga jakthundar, (hade som mest 4 taxar och en stövare samtidigt). Nu är det inte möjligt här i Dalarna eller även på andra ställen att bedriva jakten på detta vis som vi gjort så länge jag vet och säkert generationer före mig. Att ni som inte har det som intresse tycker att det är bagateller kan jag förstå och som en som inte hade en aning om Harjakt föreslog mig att "du kan väl ha harhunden i band" vilket är skrattretande för alla jägare som vet hur det funkar. Att sedan tycka det är OK att vargen går in på en gård och dödar en sällskapshund fattar jag däremot inte, skulle vilja se löpsedlarna om en varg nypit en pudel på Lidingö , tror nog att det låtit lite annorlunda då. Att även fäbodbruket håller på att dö ut är ju också enligt mig synd, men det är väl som allt annat enbart nya tider som gäller, våra traditioner och seder är ju som Mona sade inte mycket att hänga i julgranen.Kan upplysningsvis berätta att senaste (eller sista) året jag jagade älg roade mig att räkna ut vad köttet kostade med förlorad inkomst ,( utan att räkna vad gevär ammunition mm. kostat mig), och fick fram ca. 600 kronor per kg. Så att man jagar enbart för att fylla frysboxen är nog inte helt sant. Nu ska jag kolla fotboll och hoppas att Sverige har tagit en betryggande ledning efter en halvlek så jag i lugn och ro får förhoppningsvis se Leksand vinna och önskar därmed alla MPRàre en trevlig helg.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ta det som det är att bli ett visst svinn på jakthundar i områden där det är varg,men å andra sidan så gör ju dom en del av den jakten på vilt som behövs i vårat land

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfödd med jakt och jakthundar och varit med ute i skogen sedan barnsben tror jag inte att det, (även om en harstek, rådjurssadel och älgfile, inte är att förakta) är just den förlusten som svider för de flesta jägare. För mig var det upplevelsen att sitta i skogen en fin höstdag och lyssna till ett fint har eller rådjursdrev, förstår att det inte går att förklara för den som aldrig upplevt eller är uppvuxen med det. Nu har jag som tur är tack vare usla knän och en överdrivet Budistisk fru slutat med jakten och har heller inga jakthundar, (hade som mest 4 taxar och en stövare samtidigt). Nu är det inte möjligt här i Dalarna eller även på andra ställen att bedriva jakten på detta vis som vi gjort så länge jag vet och säkert generationer före mig. Att ni som inte har det som intresse tycker att det är bagateller kan jag förstå och som en som inte hade en aning om Harjakt föreslog mig att "du kan väl ha harhunden i band" vilket är skrattretande för alla jägare som vet hur det funkar. Att sedan tycka det är OK att vargen går in på en gård och dödar en sällskapshund fattar jag däremot inte, skulle vilja se löpsedlarna om en varg nypit en pudel på Lidingö , tror nog att det låtit lite annorlunda då. Att även fäbodbruket håller på att dö ut är ju också enligt mig synd, men det är väl som allt annat enbart nya tider som gäller, våra traditioner och seder är ju som Mona sade inte mycket att hänga i julgranen.Kan upplysningsvis berätta att senaste (eller sista) året jag jagade älg roade mig att räkna ut vad köttet kostade med förlorad inkomst ,( utan att räkna vad gevär ammunition mm. kostat mig), och fick fram ca. 600 kronor per kg. Så att man jagar enbart för att fylla frysboxen är nog inte helt sant. Nu ska jag kolla fotboll och hoppas att Sverige har tagit en betryggande ledning efter en halvlek så jag i lugn och ro får förhoppningsvis se Leksand vinna och önskar därmed alla MPRàre en trevlig helg.

Mycket bra skrivet

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla fjanteri det här med vargskräck. Det finns inget man kan kalla vargflock i Sverige och strövargar är inte så mkt att bekymmra sig över.

Och det där med att det skulle nog låta annorlunda om det var i Stockholm eller något stämmer ju inte heller,det blev en varg ihjälkörd i Göteborg för sju-åtta år sedan och det blev ingen vargskräck alls

Blev en varg överkörd i stockholm för ca tio år sen när den tog sig över E18 i Järfälla. Blev ingen varghets av det vad jag minns. Detdär 08 symdromet som finns hos vissa individer är bara pinsamt men på landsbyggden verkar det vara väldigt trångsynt ibland.

Skål bönder, imorron kör vi skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...