Jump to content
IGNORERAD

Varg!


amja

Recommended Posts

Jakthundar är avlade för att jaga, har aldrig hört talas om någon hund som blivit dödav av björn Att läsa det du skriver innebär att vi föräldrar inte kan släppa ut våra barn på gator för lära sig att cykla för då kan vi skylla oss själva som ansvar som föräldrar.Tycker att jag själv kan avgöra om min dotter är mogen att få cykla på allmän väg mera än vad någon skåning som aldrig varit här kan avgöra

Citat:

-Att läsa det du skriver innebär att vi föräldrar inte kan släppa ut våra barn på gator för lära sig att cykla för då kan vi skylla oss själva som ansvar som föräldrar

Detta har de flesta svenska föräldrar missat, att det är de som har ansvaret för sina barn-inte alla andra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • Svar 394
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    29

  • Soengsang

    29

  • flor

    26

  • Wanchai

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Såpan fortsätter....

 

 

 

 

EU sågar svenska planer på vargjakt

Uppdaterad 2012-12-20 21:44. Publicerad 2012-12-20 21:44

 

 

varg-1.jpg

 

 

 

Det blir ingen vargjakt i Sverige den här vintern - om EU-kommissionen får som den vill. I ett brev till miljöminister Lena Ek © riktar EU:s miljökommissionär Janez Potocnik stark kritik mot den svenska skötselplanen för vargstammen. Det gör Ek upprörd.

Potocnik skriver att man i planen inte lyckats förklara hur vargstammen ska nå gynnsam bevarandestatus, och uppmanar regeringen att upprätthålla det nuvarande jaktförbudet.

Annons: empty.gif

Janez Potocnik avslutar sitt brev till miljöministern med att säga att "en ny jakt inte skulle vara i linje med Sveriges skyldigheter enligt EU:s art- och habitatdirektiv".

Lena Ek, som har haft förhoppningar om att en begränsad vargjakt åter ska bli verklighet den här vintern, säger sig vara upprörd över Potocniks brev.

"Jag är oerhört arg. Vi har försökt att hitta en balans mellan bevarandeintresset och den frustration som människor i vargområdena känner, men kommissionen tänker enbart på bevarandeintresset", säger Ek.

Hon har nu bett Naturvårdsverket att analysera brevet för att se hur man ska kunna gå vidare. Hon hoppas fortfarande kunna få förståelse för en jakt i vinter. Men skulle jakten bli av, utan EU:s godkännande, är risken uppenbar att Sverige dras inför EU:s domstol.

Ann Dahlerus, generalsekreterare i Svenska rovdjursföreningen, säger att hon inte kan se något skäl till att sätta i gång en vargjakt i vinter.

Rovdjursföreningen var en av organisationerna som gjorde anmälan till EU-kommissionen. Anledningen var att det inte finns någon möjlighet att överklaga jaktbeslut i domstol i Sverige, säger hon.

Hon säger att Lena Ek och Centerpartiet är ute efter att fiska röster bland "de människor som är mest vargnegativa i landet".

"Egentligen är det ganska sorgligt att kommissionen ska behöva gå in och rätta upp den här politiken i Sverige och att svenska politiker inte kan åstadkomma en vargpolitik som är långsiktigt hållbar och förnuftig", säger Ann Dahlerus.

Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd, håller med Lena Ek i hennes kritik mot EU-kommissionen. Han vill se en riktad jakt mot de vargar "som inte tillför stammen en förbättrad genetik". Han tycker också att beslut måste fattas nära dem som berörs mest.

"Jag tycker att det är förvånansvärt att nu kommissionen och bevarandesidan — som skrivit till kommissionen i frågan - inte tar möjligheten att förbättra genetiken i vargstammen. Man väljer en väg där man både ökar polariseringen i vargdebatten och försämrar möjligheterna för vargstammens långsiktiga överlevnad", säger han.

TT

 

 

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/12/20/eu-sagar-svenska-planer-pa-vargjakt/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Såpan fortsätter....

 

 

 

 

EU sågar svenska planer på vargjakt

Uppdaterad 2012-12-20 21:44. Publicerad 2012-12-20 21:44

 

 

varg-1.jpg

 

 

 

Det blir ingen vargjakt i Sverige den här vintern - om EU-kommissionen får som den vill. I ett brev till miljöminister Lena Ek © riktar EU:s miljökommissionär Janez Potocnik stark kritik mot den svenska skötselplanen för vargstammen. Det gör Ek upprörd.

Potocnik skriver att man i planen inte lyckats förklara hur vargstammen ska nå gynnsam bevarandestatus, och uppmanar regeringen att upprätthålla det nuvarande jaktförbudet.

Annons: empty.gif

Janez Potocnik avslutar sitt brev till miljöministern med att säga att "en ny jakt inte skulle vara i linje med Sveriges skyldigheter enligt EU:s art- och habitatdirektiv".

Lena Ek, som har haft förhoppningar om att en begränsad vargjakt åter ska bli verklighet den här vintern, säger sig vara upprörd över Potocniks brev.

"Jag är oerhört arg. Vi har försökt att hitta en balans mellan bevarandeintresset och den frustration som människor i vargområdena känner, men kommissionen tänker enbart på bevarandeintresset", säger Ek.

Hon har nu bett Naturvårdsverket att analysera brevet för att se hur man ska kunna gå vidare. Hon hoppas fortfarande kunna få förståelse för en jakt i vinter. Men skulle jakten bli av, utan EU:s godkännande, är risken uppenbar att Sverige dras inför EU:s domstol.

Ann Dahlerus, generalsekreterare i Svenska rovdjursföreningen, säger att hon inte kan se något skäl till att sätta i gång en vargjakt i vinter.

Rovdjursföreningen var en av organisationerna som gjorde anmälan till EU-kommissionen. Anledningen var att det inte finns någon möjlighet att överklaga jaktbeslut i domstol i Sverige, säger hon.

Hon säger att Lena Ek och Centerpartiet är ute efter att fiska röster bland "de människor som är mest vargnegativa i landet".

"Egentligen är det ganska sorgligt att kommissionen ska behöva gå in och rätta upp den här politiken i Sverige och att svenska politiker inte kan åstadkomma en vargpolitik som är långsiktigt hållbar och förnuftig", säger Ann Dahlerus.

Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd, håller med Lena Ek i hennes kritik mot EU-kommissionen. Han vill se en riktad jakt mot de vargar "som inte tillför stammen en förbättrad genetik". Han tycker också att beslut måste fattas nära dem som berörs mest.

"Jag tycker att det är förvånansvärt att nu kommissionen och bevarandesidan — som skrivit till kommissionen i frågan - inte tar möjligheten att förbättra genetiken i vargstammen. Man väljer en väg där man både ökar polariseringen i vargdebatten och försämrar möjligheterna för vargstammens långsiktiga överlevnad", säger han.

TT

 

 

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/12/20/eu-sagar-svenska-planer-pa-vargjakt/

 

Tur man ente bor däruppe...Hade vargen tatt min hund hade jau nog reagerat  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en anledning att vi sköt ut 99,8 % av dessa odjur, men är det någon 08 som vill ha dessa, är det bara att komma och hämta skiten!

I Gävleborg / Dalarna finns tydligen halva sveriges vargstam! Så ni behöver inte åka så långt...

Här börjar vapnen hos många åka fram, för en tur i svampskogen...

Nä fy tusan!

Mvh. borje222

håller fullständigt med!  så lätt att tycka i en lägenhet att "mångfallden ska bibehållas och vårdas" men fan,, när de stryker runt knuten oc du inte törs släppa ut hunden,,, törs du då låta ungen leka bak på gräsmattan!??  nä,, bort me skiten!

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Äntligen!!! Nu är det bekräftat, varg finns på Ekerö!

Nu ska vi se om "mångfalden ska bibehållas och vårdas"  :D

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Äntligen!!! Nu är det bekräftat, varg finns på Ekerö!

Nu ska vi se om "mångfalden ska bibehållas och vårdas"  :D

 

Mvh. borje222

Om vi ska vara petiga så siktades vargen på Färingsö vilket är grannön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska vara petiga så siktades vargen på Färingsö vilket är grannön.

Han är smart innanför tullarna med en bunt kompisar... :thumbsup:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Han är smart innanför tullarna med en bunt kompisar... :thumbsup:

 

Mvh. borje222

Förflyttar sig vargen en bit in mot city så kan han/hon ta sig smakbit av kungens får! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå.

Även jag kan bekräfta att vargen fanns/finns på Färingsö. Jag fick höra av mitt ex som bor ute vid Färentuna/Kungsberga att hon sett vargen och vår hund Jezzi reagerade då hon passerade över vargens spår.

 

 

Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa hoppas dom bildar revir i slottsparken på Drottningholm..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förflyttar sig vargen en bit in mot city så kan han/hon ta sig smakbit av kungens får! :crazy:

 

Det kan ju bli ett exotiskt inslag, när högadeln kan få bevittna fårslakt i trädgården...Misstänker att det kommer att klia lite i avtryckarfingret...

Kanske han gör en "Runar"...

Sedan kan ju prinsessorna släppa ut ungarna och leka med "de gulliga vovvarna"...

 

post-7126-0-82425100-1397507977.jpgpost-7126-0-77336400-1397507991.jpg

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jodå.

Även jag kan bekräfta att vargen fanns/finns på Färingsö. Jag fick höra av mitt ex som bor ute vid Färentuna/Kungsberga att hon sett vargen och vår hund Jezzi reagerade då hon passerade över vargens spår.

 

 

Robbanthai

då kan dom ju bura in den he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen!!! Nu är det bekräftat, varg finns på Ekerö!

Nu ska vi se om "mångfalden ska bibehållas och vårdas" :D

Mvh. borje222

Ja vi 08 har ingen varg fobi.

Möjligen har vi andra saker att tänka på.

Jag är uppväxt på Färingsö.

Tidigare riktnummer 0756

Numera 08560

Link to comment
Dela på andra sajter

vi hade 8 vargar där jag bodde och det var kul att se när alla rådjur var inne i samhället

jägarna var grymt arga när dom inte fick nått att skjuta

Ändrades av hassla
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi 08 har ingen varg fobi.

Möjligen har vi andra saker att tänka på.

Jag är uppväxt på Färingsö.

Tidigare riktnummer 0756

Numera 08560

Ja, det är just så att ni kan se det, som en fobi...medan för oss som har de springande i trädgården ser det som ett reellt hot...

Men det kanske, eller rättare sagt, jag är helt övertygad om att det är många som inte kommer att tycka att det är lika roligt med dessa springande SÅ nära...

( Det blir trots allt lite mer spännande att skicka ut frugan och ungarna i svampskogen... :thumbsup: )

Som jag sagt tidigare, det fanns en anledning till att vi sköt ut skiten en gång i tiden...(sedan förstår jag att ni även har fler saker som skulle behöva skjutas av...)

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är just så att ni kan se det, som en fobi...medan för oss som har de springande i trädgården ser det som ett reellt hot...

Men det kanske, eller rättare sagt, jag är helt övertygad om att det är många som inte kommer att tycka att det är lika roligt med dessa springande SÅ nära...

( Det blir trots allt lite mer spännande att skicka ut frugan och ungarna i svampskogen... :thumbsup: )

Som jag sagt tidigare, det fanns en anledning till att vi sköt ut skiten en gång i tiden...(sedan förstår jag att ni även har fler saker som skulle behöva skjutas av...)

Mvh. borje222

Varg äter inte fruar.

Den dödar din hund om du släpper den lös i naturen, men att den skulle råka på en varg är dock inte sannolikt. Om man är orolig så koppla ditt tamdjur.

Tidigare sköt vi allt som rörde sig, bara för att man kunde och tyckte det var kul. Kanske inte nåt att ha som måttstock.

Tamhundar river mer boskap än varg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varg äter inte fruar.

Den dödar din hund om du släpper den lös i naturen, men att den skulle råka på en varg är dock inte sannolikt. Om man är orolig så koppla ditt tamdjur.

Tidigare sköt vi allt som rörde sig, bara för att man kunde och tyckte det var kul. Kanske inte nåt att ha som måttstock.

Tamhundar river mer boskap än varg.

Du har förmodligen helt rätt, frun klarar sig säkert, om hon har ungarna med sig...Och kan man sin historia, så vet man att det mesta står på deras meny...

Och det är väl trevligt för er som tycker om dessa, att ni nu kommer att få uppleva dem på nära håll... :thumbsup:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har förmodligen helt rätt, frun klarar sig säkert, om hon har ungarna med sig...Och kan man sin historia, så vet man att det mesta står på deras meny...

Och det är väl trevligt för er som tycker om dessa, att ni nu kommer att få uppleva dem på nära håll... :thumbsup:

Mvh. borje222

Då är jag mer rädd för pitbull och annan ohyra.

Där har jag även stöd av statistik över dödade/skadade människor, varav många barn.

Tyvärr finns mer sån skit i Stockholm än det finns varg, och det träffar man på bara man går till ICA. Det är nära håll så det räcker och blir över.

Inte många vargbett på akuten i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...