Jump to content
IGNORERAD

Bygga hus i Korat


Esspe

Recommended Posts

Vi äger lite mark i Korat och funderar på att bygga hus. Känner mig dock osäker på hur vi ska gå till väga, har lite dåliga erfarenheter av thaibygge sedan tidigare. Som byggamatör skulle jag vara tacksam för lite allmänna tips om vad man bör tänka på. Mina byggerfarenheter omfattar hittills endast Lego men där är förstås erfarenheterna stora. Har egenhändigt skruvat ihop många 10+ byggsatser så helt novis är jag inte. Skulle någon ha en bra kontakt i Korat så skulle det vara kanon.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    8

  • Esspe

    7

  • andrejsdenruskige

    2

  • BBJ

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Mina tips är skittråkiga. Men du får några ändå.

Nr1. Ha inga förväntningar

Nr2. Låt dom göra som dom vill...för dom gör det ändå

Nr3. Ta inga lån

Och det viktigaste.

Nr4. Bygg i närheten av mig så man har gångavstånd efter några öl. Att ta Tuk-Tuk är ju skitjobbigt i Korat

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en granne som har byggfirma i Korat, men vi åker ner först i slutet av månaden så jag kan åtekomma med telefonnr till honom om du är intresserad. Han är Thai men pratar hyfsad engelska. Han har byggt åt olika husföretag i Korat, men jag har ingen egen erfarenhet av hur han är som byggare.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar anlita en thailänsk byggare. Men man lär vara på plats och övervaka vad som händer för du anar inte hur många sätt man kan missförstå varandra.

Fördelen med honom är att han är ärlig och bra men framför allt så är det inga problem om man påpekar att något inte blev bra.

Han gör om det utan att ta illa vid sig och tappa ansiktet som är så vanligt i Thailand.

Så oavsett om du köper att färdigt huspaket eller bygger i egen regi så är det viktigt att vara på plats när det byggs.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tips är skittråkiga. Men du får några ändå.

Nr1. Ha inga förväntningar

Nr2. Låt dom göra som dom vill...för dom gör det ändå

Nr3. Ta inga lån

Och det viktigaste.

Nr4. Bygg i närheten av mig så man har gångavstånd efter några öl. Att ta Tuk-Tuk är ju skitjobbigt i Korat

Jo så långt är jag med :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en granne som har byggfirma i Korat, men vi åker ner först i slutet av månaden så jag kan åtekomma med telefonnr till honom om du är intresserad. Han är Thai men pratar hyfsad engelska. Han har byggt åt olika husföretag i Korat, men jag har ingen egen erfarenhet av hur han är som byggare.

Mvh

BBJ

:wai:

Tack gärna.

Frugan är i Korat nu och har pratat lite löst med folk men jag vill gärna vara med och välja någon som man får lite förtroende för och hoppas att omdömet stämmer även när det är färdigt. Skulle hellre köpa färdigbyggt men eftersom vi nu har marken så har chefen bestämt att vi ska bygga nytt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar anlita en thailänsk byggare. Men man lär vara på plats och övervaka vad som händer för du anar inte hur många sätt man kan missförstå varandra.

Fördelen med honom är att han är ärlig och bra men framför allt så är det inga problem om man påpekar att något inte blev bra.

Han gör om det utan att ta illa vid sig och tappa ansiktet som är så vanligt i Thailand.

Så oavsett om du köper att färdigt huspaket eller bygger i egen regi så är det viktigt att vara på plats när det byggs.

Kan inte vara på plats och betvivlar att det skulle göra någon skillnad. Skulle förmodligen ändå inte sett om det blev vajsing nånstans. Frun kommer att finnas där men hon har ju inte heller någon byggingenjörsexamen.

Rent praktiska saker som material osv, finns det några tips där. Trä ska man väl iaf undvika så långt det nu går?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju Alan the builder här på forat,p3 har hans nummer om du inte hittar det här bland reklamen.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan inte vara på plats och betvivlar att det skulle göra någon skillnad. Skulle förmodligen ändå inte sett om det blev vajsing nånstans. Frun kommer att finnas där men hon har ju inte heller någon byggingenjörsexamen.

Rent praktiska saker som material osv, finns det några tips där. Trä ska man väl iaf undvika så långt det nu går?

Då rekommenderar jag mitt 2:a tips kombinerat med 1:a tipset. Låt dom göra som dom vill men ha inga större förväntningar.

Annars kommer du nog att först bli gråhårig för att sluta som helt skallig.

Oavsett så kommer du nog aldrig att få ett slott för vettiga pengar och ska dom följa svenska byggnormer och standard så slutar priset på det samma som i Sverige.nästan.

Vad är din budget? Det är nog det som avgör vad du kan och ska förvänta dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då rekommenderar jag mitt 2:a tips kombinerat med 1:a tipset. Låt dom göra som dom vill men ha inga större förväntningar.

Annars kommer du nog att först bli gråhårig för att sluta som helt skallig.

Oavsett så kommer du nog aldrig att få ett slott för vettiga pengar och ska dom följa svenska byggnormer och standard så slutar priset på det samma som i Sverige.nästan.

Vad är din budget? Det är nog det som avgör vad du kan och ska förvänta dig.

Gråhårig är jag snart ändå så det gör ingen skillnad. Budget har jag ingen än så länge utan det handlar nog mer om vad jag får för pengarna men något större bygge är inte aktuellt. 2-3 rum och runt 70 kvm är väl tanken.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju Alan the builder här på forat,p3 har hans nummer om du inte hittar det här bland reklamen.

Tackar, ska leta fram det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte vara på plats och betvivlar att det skulle göra någon skillnad. Skulle förmodligen ändå inte sett om det blev vajsing nånstans. Frun kommer att finnas där men hon har ju inte heller någon byggingenjörsexamen.

Rent praktiska saker som material osv, finns det några tips där. Trä ska man väl iaf undvika så långt det nu går?

Det finns ett par saker jag tycker man skall tänka på.

1. Om det är möjligt så bygg huset så att du undviker att få direkt solljus in genom något fönster. Då får du ett svalare hus.

2, Thailändare brukar förorda rödtegel i väggarna för att "det håller bäst" Om budgeten är liten vilket den ofta är för thailändare använder man betonghålsten vilket blir billigare och går fortare. Men det bästa är att använda lättbetong som finns av några olika fabrikat i Thailand. Lättbetongen går är dyrare än vanligt rödtegel men går mycket fortare att bygga med då blocken är stora. Dessutom har dom ett bra isolervärde vilket gör att huset blir svalare.

3. Isolera taket mot värmen. Finns en isolering som läggs direkt under yttertaket. Vidare finns det isolering som läggs ovanpå innertaket. Envänd minst en gärna båda dessa.

Följer du dessa tre råd kommer du att få ett hus som din blivande AC-anläggning inte behöver jobba så hårt för att hålla svalt. Det i sin tur betyder förutom bättre komfort även mycket lägre elräkningar i framtiden.

Lycka till med bygget och dela gärna med dig av bilder när det framskrider.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök absolut att vara på plats så mycket som möjligt, för du kan inte ana vilka "lysande" ideer dessa "bybyggmästare" kan komma på. Men får du tag på en riktig entreprenör som Måne tipsade om kan du nog vara lugn men då blir det troligtvis dyrare också.

Kan ju skriva såhär att jag litade på fruns släktingar som byggde vårat hus och som kan ALLT men ingenting, fick bland annat byta yttertaket efter ett par år för en kostnad av cirka 50,000 Baht och att huset blev 24 kvm mindre än jag ritat det.

Så hädanefter vill jag knappt se dessa "byggmästare" längre och när jag tagit upp detta dom så har dom skylt på frugans svåger Pin som dog precis när huset var klart om det någon gång blir klart.

Så är inte jag på plats i huset så får ingen vare sig slå i en spik eller dra ett penselstreck för man vet inte hur de kan sluta.

Lycka till med husbygget.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hej,

Jag ar inne pa mitt andra hus i Thailand,ar nojd med den standarden dom ar byggda efter,varfor ska man bygga efter Svensk standard och norm i Thailand?Nar jag byggde mitt senaste hus tog jag in offerter fran 3 olika byggare,fick tips om olika byggare nar jag fragade runt pa byggvaruhandlare och liknande,bade jag och frun var helt nya i denna trakten sa vi hade inga kontakter.

Hade turen att hitta en byggare med skrivet avtal,forseningsbot,ingen forskotts betalning fore byggstart,betalningen uppdelad i 3 delbetalningar efter bygget framskred.

Det ar extremt mycket billigare att bygga i Thailand jamfort med Sverige.Du far mycket for pengarna har.

Man kan investera hur mycket som helst for att fa bort varme instralning i huset,men det far man overvaga och jamfora payback tiden for investerade pengar.

Lycka till med bygget.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Nu är bygget i gång och vi får hoppas på det bästa. Min fru hade hittat en byggare som jag träffade och han gjorde ett seriöst och bra intryck. Kontrakt skrivet och 4 delbetalningar. Totalt ca 900.000 Bath exkl marken. 2 våningar med 3 rum o kök. Ca 80 kvm. Var ute och tittade på ett annat hus han hade byggt och det var inga dåliga grejor. Låg strax utanför Korat och ägare var polischefen i Udon  :y2: , borde borga för att det inte ramlar ihop vid första vindpust iaf. Frugan är kvar men jag är tillbaka i Svedala. Klart slutet mars är det beräknat till. Ska se om frugan lyckas skicka några bilder men hon är lika bra på teknik som jag är på byggen så det blir nog svårt  :wink2:

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taklagsfest?  Inflyttningsfest? :thumbsup:

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygget i gång redan!

Hoppas allt blir bra. Har hört många skräckhistorier.

Var & kollade på svenska trähus för några år sedan.

15km mil norr om Phimai om jag minns rätt.

Tydligen special behandlat trä för att inte myrorna skulle äta upp kåken.

Någon som vet något om detta företag?

Swedish wood castle, dream house eller något åt det hållet tror jag dom kallades.

Visnings ex synligt från väg nr2 som går genom landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygget i gång redan!

Hoppas allt blir bra. Har hört många skräckhistorier.

Var & kollade på svenska trähus för några år sedan.

15km mil norr om Phimai om jag minns rätt.

Tydligen special behandlat trä för att inte myrorna skulle äta upp kåken.

Någon som vet något om detta företag?

Swedish wood castle, dream house eller något åt det hållet tror jag dom kallades.

Visnings ex synligt från väg nr2 som går genom landet.

 

 

Om du inte redan beställt det så se till att dom bygger med lättbetongblock och inte rödtegel eller hålsten.

Lättbetong spara många AC-timmar för dig i framtiden.

Vidare bör du vara noga med att den värmereflekterande folien unte takpannorna som jag hoppas du beställt läggs hela vägen net till takfoten.

Jag har sett att thailändarna av någon anledning slutar med den jämns med väggen vilket gör att all solvärme som alstras från taket utanför väggen faktist letar sig upp på vinden.

 

Tänk på dessa två saker och du kommer att tacka mig i framtiden.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på svenska trähus i Thailand. Det är helt enkelt fel klimat. Bygg med lättbetong. Klä det möjligtvis med fuskträ (komposit) om du absolut vill ha träfasad.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att en fd moderat här på forat har erfarenhet och kunskap i detta(trähus/friggebodar)

Jag vill också gärna tro att den Svenska furan inte lämpar sig i klimatet, men tydligen är det så.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste av allt...bygg inte för mer än du har råd att förlora...!

( Kanske låter grymt, men mitt absoluta bästa råd.)

För du kommer aldrig att äga något, vad som än påstås...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste av allt...bygg inte för mer än du har råd att förlora...!

Mvh. borje222

Mycket klokt.och givetvis, låna aldrig till ett bygge.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

80 kvadrat på 2 plan låter lite märkligt i mina öron om det nu inte är en väldigt liten tomt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Kan inte vara på plats och betvivlar att det skulle göra någon skillnad. Skulle förmodligen ändå inte sett om det blev vajsing nånstans. Frun kommer att finnas där men hon har ju inte heller någon byggingenjörsexamen.

Rent praktiska saker som material osv, finns det några tips där. Trä ska man väl iaf undvika så långt det nu går?

 Bygg i rödtegel är mitt råd.Se huset i tråden byggstart.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är bygget i gång och vi får hoppas på det bästa. Min fru hade hittat en byggare som jag träffade och han gjorde ett seriöst och bra intryck. Kontrakt skrivet och 4 delbetalningar. Totalt ca 900.000 Bath exkl marken. 2 våningar med 3 rum o kök. Ca 80 kvm. Var ute och tittade på ett annat hus han hade byggt och det var inga dåliga grejor. Låg strax utanför Korat och ägare var polischefen i Udon  :y2: , borde borga för att det inte ramlar ihop vid första vindpust iaf. Frugan är kvar men jag är tillbaka i Svedala. Klart slutet mars är det beräknat till. Ska se om frugan lyckas skicka några bilder men hon är lika bra på teknik som jag är på byggen så det blir nog svårt  :wink2:

 

Grattis till byggstarten. Lite frågande är jag dock till tidsplanen som verkar kort, men lycka till med bygget iaf. :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...