Jump to content
IGNORERAD

Barnarbete i Thailand

stugan5

Recommended Posts

Både löner och arbetstider strider mot lagen, menar organisationerna Swedwatch och Fair Trade Center som presenterade en rapport i dag om arbetsförhållanden på hotell i Thailand och Brasilien som anlitas av svenska researrangörer.

- Har man etiska riktlinjer måste man se till att de efterlevs, säger Eléonore Elfström Fauré, projektledare på Fair Trade Center till TV4.

Kan inte försörja sig

I studien intervjuade man anställda vid 16 hotell i Thailand som används av svenska researrangörer och fann att många var gästarbetare från grannländerna Burma och Kambodja som arbetar långa dagar för låga löner. Ibland jobbar de anställda upp till 14 timmar per dag i sex eller sju dagar och lönen är ändå för låg för att försörja sig på, än mindre försörja en familj på, enligt Swedwatch.

- Vi har hittat exempel på arbetare som lurats på sin lön, säger Eléonore Elfström Fauré, projektledare på Fair Trade Center.

Barnarbete förekommer

Man hittade även indikationer på att barn anlitas för att bygga eller renovera hotell och minderåriga tillåts arbeta kvällstid eller under farliga förhållanden, vilket strider mot thailändsk lag och FN:s barnkonvention.

Arbetsförhållandena beskrivs som otrygga då de anställda ofta saknar skriftliga kontrakt och inte heller får någon säkerhetsutrustning eller utbildning.

"Har etiska kontrakt"

Hotellen som ingick i studien anlitas av researrangörerna Fritidsresor, Ving och Apollo. På Apollo känner man till problemet med gästarbetare i Thailand, men säger att man upprättar etiska kontrakt med hotellen.

- De förbinder sig att det inte ska förekomma barnarbete och att de anställda ska ha drägliga arbetsvillkor och få minimilön. De ska hålla sig inom det landets lag och de kontrakten skriver alla våra hotell på, säger Kajsa Moström, informationschef Apollo.

Har ni kontrollerat att de etiska kontrakten efterlevs?

- Vi påbörjar en systematisk uppföljning nu där vi kontrollerar att hotellen håller sin del av avtalet, säger hon till TV4.

Dela på andra sajter

Jag är absolut inte för barnarbetare,  Men jag tycker nog att man kan " städa rent" i Sverige först,

där jag bor så står det små vietnamesbarn på sommaren och säljer jordgubbar i gatuhörnen i centrum,

detta måste väl också vara en form av barnarbete, dom här ungarna hade säkert viljat att bada och leka istället,

Men dom här små jordgubbsförsäljarna hjälper väl bara sina föräldrar,  fast på nåt annat sätt

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är nog lätt att se ner på u-länder där även barn får dra sitt strå till stacken för att familjen ska få det att gå ihop.

Och dom organisationer som jobbar mot detta borde istället ge dessa familjer ett annat alternativ inte bara klaga och skuldbelägga.

Glöm inte att vi "hade" barnarbete i Sverige tills för bara ca 60 år sedan.

Min farfar började som springpojk i stans största industri när han var 10 år, i deras smedja och gjuteri.

Min morfar blev såld på auktion som barn till lägstbjudande och användes till grovarbete på en stor bondgård.

Men eftersom han "köptes" och inte tillhörde familjen fick han sova hos djuren i ladugården.

Detta gjorde han tills han var 14-15 år sedan var han stark nog att slå ner bonden och flytta.

Så när rika bortskämda människor ägnar sig åt att klaga på folk i tredje världen så förtränger dom våran egen historia.

Dessa länder kommer också att utvecklas, men ge dom en rimlig tid, åtminstone halva tiden som vi i Sverige behövde.

Våra barn spelar dataspel och leker och bor hemma tills dom är 25-30 år, helt utan ansvar är det en bra utveckling?

Dom får dessutom problem med fetma och går inte att använda i det militära längre, många får ålderssjukdomar som unga, är det bra?

Barnen t.ex i Thailand får tidigt lära sig att hjälpa till hemma, diska, laga mat, och städa, är det inte bra?

Att barnen hjälper till med sådd och skörd av ris eller andra grödor, och lär sig hur det går till, är det inte bra?

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Bra svar IsanLover... det ligger mycket mycket i detta...

Men det vågar man knappt ta upp i dagens bekväma samhälle där barnen bor och lever som på hotell

hemma hos föräldrarna till de närmar sig 25-30...

OCH...hjälpa till.vad e det för något...inte många gör något speciellt för att hjälpa till heller.

Nää... öppna ögonen gott folk.

Mvh Greven

Dela på andra sajter

Det borde vara varje barns rättighet att få uppleva sin barndom på ett barns sätt, samt att ha rättighet till en vettig och grundläggande skolutbildning.

Många barn tvingas ut i förvärvsarbetet p g a fattigdom och misär i familjen.

Detta måste hela den civiliserade världen ständigt ha på agendan för åtgärder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Thailand har ganska val kommit till ratta med barnarbete bland thailandska barn och skulle givetvis aven kunna komma tillratta med barnarbete

for burmesiska barn om viljan fanns. Visst kan man saga att dessa barn bidrar till sin familjs forsorning och att det ar fattigdomen i Burma som

istallet ska tacklas men faktum ar ju att Thailand tillsammans med Kina ar den Burmesiska regeringens storsta bundsforvanter och forhindrar

denna bekampning. Det finns nog ganska manga ledande politiker och andra inflytelserika manniskor i Thailand som garna ser ett status quo sa

att barnen kan fortsatta utnyttjas och vinsterna for enskilda personer bibehallas. Att vi en gang i tiden hade barn- och slavarbete i Sverige

innebar val inte att vi ska acceptera att ett antal redan rika thailandare och utlanningar ska kunna fortsatta att sko sig pa barnens bekostnad?

Om dessa thailandare och utlanningar betalade vuxna burmeser enligt det avtal som faktiskt finns sa skulle inte deras barn behova jobba.

Att thailandska barn hjalper till med enklare sysslor i foraldrarnas jordbruk har inget med detta att gora och inte heller att vissa barn/ungdomar

i vast skamms bort av sina svaga foraldrar. Ovanligt korkad jamforelse.

Dela på andra sajter

"Våra barn spelar dataspel och leker och bor hemma tills dom är 25-30 år".

Där ser man, på min tid bodde vi bara hemma tills vi var 20-25, det var bättre förr!  :he:

Tror inte just det med att bo kvar hemma är något man strävar efter, men att leka och spela dataspel skulle jag önska att varenda unge i hela världen fick chans att göra, så och skörda kan dom göra senare.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Dela på andra sajter

Barnarbete av tex illegalt invandrande burmesiska barn har sa oandligt mkt storre konsekvenser an endast det faktum att de maste arbeta istallet for att kunna leka och ga i skolan osv. I manga fall ar de separerade fran sina familjer och befinner sig i en mkt utsatt situation. De ar de facto helt rattslosa och helt utlamnade till vanligtvis skrupelfria arbetsgivares nycker. Ett standigt hot om anmalan till tex. polis med deportering som foljd gor dem an mera "lattstyrda". Barnarbetare ar pa inga satt begransade till byggindustrin utan mer forekommande i tex. textil- och maidbranschen. Det ar fortfarande sa att det forekommer ett stort antal fall av systematiskt vald/misshandel samt sexuellt utnyttjande av barnarbetare och da framforallt av illegallt invandrade. Av de stickprovsundersokningar som genomforts sa ser verkligheten mkt deprimerande ut.

Att som barn inte ha tryggheten att skyddas av sina foraldrar/slaktingar och dessutom ibland ar ensamma i ett frammande land ar onekligen en mkt svar situation. Att dra paralleller till overgodda och tv-spelande svenska ungdomar och forekommande "barnarbete" i Sverige kanns ovanligt verklighetsfranvant och marginaliserar barnarbetares svara situation pa ett mkt ignorant satt.

Det ar en vasentlig skillnad pa det som tex. IL beskriver och det som internationellt def. som olaglig form av barnarbete (worst forms of child labor) och som andock, trots stora forbattringar forekommer ganska frekvent i Thailand (maste halla med Atom om att det var en mkt ogenomtankt jamforelse). Detta gor mig fundersam eftersom flera skribenter med lang erfarenhet av livet i Thailand ger sken av en sa glorifierad bild av hur situationen faktisk ser ut.

Man behover inte sitta i vast och endast fordomma som vissa antyder, men jag anser att man som vuxen har ett moraliskt ansvar att inte heller ge sitt tysta medgivande. I Thailand sa har jag stott pa fenomenet i flera olika fall och ibland valt att forsoka gora nagot at det. Nar jag bodde i Khao Lak sa handlade det om att samtala med den hotelchef som daglig slog och fornedrade smagrabbarna som hade hand om tradgarden, har i Bangkok sa hjalpte jag till att skriva in en illegal invandrad tjej som arbetade som husa hos en bekant pa ett NGO baserat kvallsskoleprogram osv osv lstan kan numera goras mkt lang. Man kan sakerligen alltid gora nagot bade har och i Sverige - om man bara tar sig tid och har ork att bry sig.  Att forsoka rationalisera bort problemet av de direkta overgrepp av barns grundlaggande rattigheter som systematiskt sker i Thailand nar man ger sitt tyst medgivande till barnarbete kanns lika produktivt som att stoppa huvudet i sanden.

Senaste rapporten angaende varsta formerna av barnarbete i Thailand -http://www.unhcr.org/refworld/country,COI,,,THA,,48caa4923c,0.html

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tog mig friheten att lägga in M150 inlägg ifrån tråden "Semesterparadisen byggs för skräplöner" här.

"Nu handlar det tyvärr inte om att tigga ihop lite godis till sig själv... Vet som sagt inte hur det funkar nu, men för ca 20 år sedan så var inte Dn sena med att utnyttja barn för deras kommersiella syften.. Tycker det stinker dubbelmoral utan des like att proklamera om 13-åringar som jobbar i Thailand då jag själv var i 10-11-års åldern när jag krängde deras oberonde liberala budskap... "

Vi ser gärna andras brister och fel men är inte perfekta heller.

Själv jobbade jag på lager i affär ifrån 13 års ålder, samtidigt som jag gick i skolan.

Min morbror blev sjöman när han var 14 år o.s.v

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Vi ser gärna andras brister och fel men är inte perfekta heller.

Själv jobbade jag på lager i affär ifrån 13 års ålder, samtidigt som jag gick i skolan.

Min morbror blev sjöman när han var 14 år o.s.v

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Arbetade du 10-14 timmar per dag? Var du hundratals mil ifran dina foraldrar. Blev du ofta utsatt for vald och fornedring pa arbetsplatsen? Tycker du verkligen att det ar en rimlig jamforelse? Har du den blekaste aning om hur forhallanderna ser ut for manga av de barnarbetare som finns i Thailand?

Man kan val knappast krava att alla som har en asikt skall vara helt felfria sjalv (och dessutom ha ett felfritt forflutet). Med samma resonemang sa ar i princip alla utom mojligtvis Moder Theresa diskvalificerade fran att ha en asikt om nagot. Blir helt absurt om man drar det till sin spets. Maste man vara perfekt for att fa anmarka pa det som man sjalv upplever vara brister?

Dela på andra sajter

Hejsan,  jag började som traditionell rörmokarelärling i Juni 1971,  fick 4,29 kronor i timmen och efter 1000 arbetstimmar höjt till 4,63 i timmen,

min resa var ju inte så lång,  Färjestaden-Kalmar med färja och BPA som företaget hette på den tiden tillhandahöll med cykel på Kalmarsidan,

det var ju kanon, precis slutat 9:an och jobb,  har inte varit arbetslös en dag sen dess,

har väl inte med ämnet att göra egentligen

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Exactemente, undertecknad började i byggsvängen i 4 årsåldern och vi bodde dessutom i en sjö. Dit flyttade vi från en skokartong på en motorväg.

[move]Värstingen Arne[/move]

Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja ..

"Jag bodde i skokartong på motorvägen och gick upp innan jag gått och lagt mig och käkade en näve grus till frukost när jag var ung"

fritt citerat från Monte Pyton

för övrigt tycker jag det är utmärkt att det uppmärksammas när thailändska företag bryter mot thailändska arbetslagstiftning och minimilöner.

mvh LP

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Som alla förstår som har följt den här tråden och läst inläggen, så förespråkar jag inte barnarbete.

Det jag säger är att det är lätt för folk som har gott om pengar och lever ett bra liv att klaga på dom som är fattiga i tredje världen,

för att deras barn måste hjälpa till för att dom ska överleva.

Jag tror att föräldrar i både rika och fattiga länder vill sina barn väl, men det kan vara svårt om man saknar pengar och mat.

Om man t.ex lyckas utestänga dessa från alla möjligheter att försörja sig och sina familjer via dåligt betalda jobb, var ska dom då få mat och husrum?

Av dom rikas organisationer som gjorde dom arbetslösa? Knappast.

Fanns det ett bra alternativ skulle problemet inte funnits.

Jag önskar att vi i väst tog vårat ansvar och fördelade jordens resurser jämnare, men det är det nog inte många som ställer upp på.

Alternativet för många gästarbetare från t.ex Burma är kanske att jobba för halva lönen i Burma eller något ännu värre, kanske slavarbete utan lön åt militärjuntan.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...