Jump to content
IGNORERAD

Odubbade vinterdäck


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Inget antisladd och antispinn på mitt monster :rotfl:

Nja, det handlar ju bara om att anpassa farten efter väglaget. Det går inte att köra lika fort på halt underlag jämfört med en torr vägbana. Och det spelar ingen roll vilken utrustning bilen har.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • pigge01

    12

  • andrejsdenruskige

    10

  • Mr Ning Ning

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan du utveckla ditt påstående lite tack!

Jag har kört långtradare i många år och massor av mil.

Kan du kanske förklara för mig varför lastbilars spårvidd inte stämmer med dom spår som blir.

Man vinglar ur de ena och i de andra.

Nä du!

Dessa spår uppkommer till största del av personbilar med dubbdäck.

Samma spår finns även i asfalten på många ställen pga dubbdäck.

Och dom är inte roliga för lastbilstrafiken.

Den tunga trafiken i Sverige är ett gissel, den förstör vägarna och orsakar många olyckor, speciellt nu med alla undermåliga chaufförer(baltnegrer) och risiga bilar.

Tex en väg i min hemkomun nedan.

http://helahalsingla...afik-pa-vag-583

Den vägen är förjävla spårig vintertid pga av att lastbilarna förstör den, den tunga trafiken borde bära sina egna kostnader...men tyvärr är det en utopi då vi har två stora lastbilstillverkare i landet.

Den mesta transporten i Syd <-> Nord borde ske med den miljövänliga sjöfarten, och låta lastbilar köra den Väst<->Ostliga transporten...men tyvärr är det bara en dröm, så länge vi har Scania och Volvo kvar i landet.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan du utveckla ditt påstående lite tack!

Jag har kört långtradare i många år och massor av mil.

Kan du kanske förklara för mig varför lastbilars spårvidd inte stämmer med dom spår som blir.

Man vinglar ur de ena och i de andra.

Nä du!

Dessa spår uppkommer till största del av personbilar med dubbdäck.

Samma spår finns även i asfalten på många ställen pga dubbdäck.

Och dom är inte roliga för lastbilstrafiken.

Dessa spår uppkommer även utan dubbdäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tunga trafiken i Sverige är ett gissel, den förstör vägarna och orsakar många olyckor, speciellt nu med alla undermåliga chaufförer(baltnegrer) och risiga bilar.

Tex en väg i min hemkomun nedan.

http://helahalsingla...afik-pa-vag-583

Den vägen är förjävla spårig vintertid pga av att lastbilarna förstör den, den tunga trafiken borde bära sina egna kostnader...men tyvärr är det en utopi då vi har två stora lastbilstillverkare i landet.

Den mesta transporten i Syd <-> Nord borde ske med den miljövänliga sjöfarten, och låta lastbilar köra den Väst<->Ostliga transporten...men tyvärr är det bara en dröm, så länge vi har Scania och Volvo kvar i landet.

Dom enda vägar jag sett sönderkörda av lastbilar är i norrland t.ex vägen till Bolidengruvan.

Men där gick det extra tunga bilar på dispens.

Har även sett några där det varit mkt timmertransporter.

Den hittils bästa satsningen på "rätt" transportsätt var Svelast.

Dom körde längs landet med tåg och tvärs med lastbil.

Jag förstår att du gärna vill öka sjöfartens del i transporterna.

Tyvärr blir det för dyrt och för många omlastningar.

Så länge det är billigare att köra t ex 500ton spannmål med bil från,

Norrtälje till Halmstad så kommer kunderna välja det före sjöfrakt

Det är ju inte Volvo och Scanias fel att den tunga trafiken ökat på senare tid.

Det är snarare att industrernas "lager" ligger på flaken på lastbilarna idag som styr det.

Jag skulle gärna se att mer gick på sjö och järnväg men tyvärr kommer det nog inte bli så.

Titta bara på all avveckling av hamnområden som nu sker till förmån för lyxbostäder.

Och järnvägen faller på eget grepp med sin stora prishöjningar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa spår uppkommer även utan dubbdäck.

Ja i viss mån gör dom det.

Detta ofta pga att alla bilister kör i samma spår.

Själv kör jag bara dubbat på vintern.

Men jag kör brevid dessa spår för där gör mina däck bäst nytta

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla ditt påstående lite tack!

Jag har kört långtradare i många år och massor av mil.

Kan du kanske förklara för mig varför lastbilars spårvidd inte stämmer med dom spår som blir.

Man vinglar ur de ena och i de andra.

Nä du!

Dessa spår uppkommer till största del av personbilar med dubbdäck.

Samma spår finns även i asfalten på många ställen pga dubbdäck.

Och dom är inte roliga för lastbilstrafiken.

Stämmer bra

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du gärna vill öka sjöfartens del i transporterna.

Tyvärr blir det för dyrt och för många omlastningar.

Så länge det är billigare att köra t ex 500ton spannmål med bil från,

Klart det blir dyrt så länge biltrafiken gynnas, skulle den tunga trafiken betala för vägslitage etc etc så skulle prisbilden varit annorlunda.

Tex hur mycket betala lastbilar i hamnavgift när de kör inom ett hamnområde, inte en krona! utan det är sjöfarten som bekostar hamnplanen som lastbilarna kör på!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det blir dyrt så länge biltrafiken gynnas, skulle den tunga trafiken betala för vägslitage etc etc så skulle prisbilden varit annorlunda.

Tex hur mycket betala lastbilar i hamnavgift när de kör inom ett hamnområde, inte en krona! utan det är sjöfarten som bekostar hamnplanen som lastbilarna kör på!

Inte en krona? Om du bara visste vad hamnavgiften är per ton.. Iaf i finland, värta och stadsgården... Likaså är det nog liiite mer vägskatt på en lastbil än en vanlig personbil så lastbils chaffisar kan slita på vägarna utan att få dåligt samvete för det... Finns inte många saker som inte åkt lastbil... Till å med era personbilar å allt vad det nu är kommer med lastbil..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en krona? Om du bara visste vad hamnavgiften är per ton.. Iaf i finland, värta och stadsgården... Likaså är det nog liiite mer vägskatt på en lastbil än en vanlig personbil så lastbils chaffisar kan slita på vägarna utan att få dåligt samvete för det... Finns inte många saker som inte åkt lastbil... Till å med era personbilar å allt vad det nu är kommer med lastbil..

Nu tänkte jag inte på färjeterminaler då.

Jag vill nog ändå påstå att lastbilstrafiken inte betalar sina kostnader gentemot vad de kostar eller för de vägar de utnyttjar.men som sagt vi har två stora lastbilstillverkare i Sverige, så det är kanske inte så konstigt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det blir dyrt så länge biltrafiken gynnas, skulle den tunga trafiken betala för vägslitage etc etc så skulle prisbilden varit annorlunda.

Tex hur mycket betala lastbilar i hamnavgift när de kör inom ett hamnområde, inte en krona! utan det är sjöfarten som bekostar hamnplanen som lastbilarna kör på!

Man kan se det på olika sätt.

Om inte Lastbilarna körde till hamnen hade ni i sjöfarten inget att frakta.

Om sen all vägskatt som alla fordon betalar skulle gå tillbaka till vägskötsel och likn.

Ja då skulle du inte se några dåliga vägar i landet.

Eller tror du att personbilarnas slitage på vägarna är billigare än lasbilarnas?

Dom flesta stora vägarna asfalteras om på grund av slitage från dubbdäck.

Detta enligt några jag känner som kör asfalt.

Det största problemet är nog bristen på sammarbete mellan olika transportsätt och åkerier.

Skulle detta öka så gick det att minska mängden lastbilar på vägarna.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänkte jag inte på färjeterminaler då.

Jag vill nog ändå påstå att lastbilstrafiken inte betalar sina kostnader gentemot vad de kostar eller för de vägar de utnyttjar.men som sagt vi har två stora lastbilstillverkare i Sverige, så det är kanske inte så konstigt.

Enligt vad jag läste i en båttidning för en tid sedan så är sjöfartsverket bekymmrat över att sjöfarten inte bär upp sina egna kostnader.

Tydligen därför som dom släcker ner fyrar och minska utprickningen i våra farleder.

Om vi nu ska tala om att bära upp kostnader så är ingen bättre än den andra.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul fråga, eller rättare sagt annorlunda svar, många har ju helt olika förutsättningar då vi bor i ett tämligen avlångt land med olika klimat..när man diskuterar vinterdäck kanske man inte kan jämföra tex Hälsingborg och Gävle, det är ju helt olika förutsättningar.

Men i Hbg är det kallt vilket icke norrläningar tror. Det är en fuktig kyla Det känns mycket kallare i Hbg än Uppsala Men hur det påverkar väglaget låter jag till Skåningarna att svara på

Offe

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag läste i en båttidning för en tid sedan så är sjöfartsverket bekymmrat över att sjöfarten inte bär upp sina egna kostnader.

Tydligen därför som dom släcker ner fyrar och minska utprickningen i våra farleder.

Om vi nu ska tala om att bära upp kostnader så är ingen bättre än den andra.

Det då läser i en båttidning kan du nog inte sätta i realitet till den kommersiella delen, vad man gör är att man minskar på utprickning fyrar/belysning etc etc i leder som används av fritidsbåtar, den kommersiella sjöfarten bär mer än väl upp sina kostnader...men den ska inte behöva stå för kostnader för fritidsbåtsleder, så som den gör idag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men i Hbg är det kallt vilket icke norrläningar tror. Det är en fuktig kyla Det känns mycket kallare i Hbg än Uppsala Men hur det påverkar väglaget låter jag till Skåningarna att svara på

Offe

Uppsala?

Det riktiga norrland börjar i Kvikkjokk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det då läser i en båttidning kan du nog inte sätta i realitet till den kommersiella delen, vad man gör är att man minskar på utprickning fyrar/belysning etc etc i leder som används av fritidsbåtar, den kommersiella sjöfarten bär mer än väl upp sina kostnader...men den ska inte behöva stå för kostnader för fritidsbåtsleder, så som den gör idag.

Jag är tveksam till det.

Sen tycker du att lastbilstrafiken prioriteras.

Hur är det för sjöfarten då?

Ni har väl fortfarande skattefri diesel mm.

En åkare kan dra av momsen.Ock får några öre i rabatt från bensinbolaget

Och snart drabbas nog lastbilarna av en ny kallduch.

Regeringen vill att dom ska börja med vinterdäck vilket medför enorma kostnader.

Det ekipaget jag kör har 26 hjul som ska bytas 2ggr per år.

Kostnaden för att köpa nya hjul är ca 5000kr styck =130000.

SEn kan man räkna ca 3 tim inkomstbortfall per byte.

Ta en åkare med 40 bilar t ex.=5200000 i hjul.

Sen får han ca 3veckors inkomstbortfall totalt, bara på att byta hjul.

Såna små pålagor drabbas inte ni av i sjöfarten.

Det tråkiga blir att du och jag får dessa kostnader när vi går och handlar mat mm i förlängningen.

Vi ska nog vara tacksamma för att Volvo och Scania gjort enorma framsteg med bränsleekonomi mm.

Annars hade all redan varit dyrare att köpa.

Därmed låter jag tråden handla om de den startades för..Dubbdäck el Friktionsdäck

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till det.

Jag är tämligen säker på det.

Men tillbaka till topic.

Vinterdäck för lastbilar, och kanske lite overkill söderut, men krav på däckmönster etc etc, kanske inte hade varit så dumt?..hade inte det kunna rensat ut lite oseriösa östländska åkare, och på så sätt gynnat de Svenska?

Som jag förstå så är många av lastbilarna som kommer ifrån öst dåligt vinterutrustade och ofta undermåliga däck?.tycker man ofta ser de inblandade i incidenter vintertid iaf!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tämligen säker på det.

Men tillbaka till topic.

Vinterdäck för lastbilar, och kanske lite overkill söderut, men krav på däckmönster etc etc, kanske inte hade varit så dumt?..hade inte det kunna rensat ut lite oseriösa östländska åkare, och på så sätt gynnat de Svenska?

Som jag förstå så är många av lastbilarna som kommer ifrån öst dåligt vinterutrustade och ofta undermåliga däck?.tycker man ofta ser de inblandade i incidenter vintertid iaf!

Rätt.

Här krävs poitiska beslut men dom vågar inte.

Gör som i Tyskland.

Där får du böter på plats.(dom tar kontokort)

Kan du inte betala så får du stå på polisens uppställningsplats tills det är betalt.

Och varför slipper utlänsk trafik att betala t.ex trängselskatt i Sverige?

Bara i Sthlm äker de dagligen tusentals entreprenörer från öst bl.a som inte betalar en krona.

Och all trafik till och från färjorna är likadant.

Här kan man tala om snedvriden konkurrens.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med vinterdäck året runt på lastbilen,drivdäcken går precis ett år och framdäcken går 2 år ,så ingen vits med att byta till ngt annat den lilla vinsten äts upp av bytes kostnaden + att man ska ha 2 uppsättningar däck

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...