Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar till byn?


Jerker

Hur mycket pengar skickar du varje månad?  

128 röster

  1. 1. Hur mycket pengar skickar du varje månad?

    • 5000 bath
      35
    • 10000 bath
      19
    • 15000 bath
      8
    • 20000 bath
      6
    • 30000 bath
      1
    • Ingenting
      61


Recommended Posts

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • pigge01

    3

  • Jerker

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Vi skickar 3000 THB, men jag valde 5000 i din undersökning. Tolkar det som: mindre än eller lika med 5000.

Ett tips, när man designar undersökningar av den här typen, är att ange intervall för svaren. Man kanske skulle sätta El Negro (Svarten) på att kunsultera vid skapande av "polls".   ;)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

skickar inga pengar alls så jag kan inte rösta. vore det inte bra med ett 0 alternativ?

ha det

Neil

Tänkte inte på det   :bag:

Man kan ju lämna medelande förklara varför? :bad:   man inte ställer upp några bah i månaden till LOS.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, skickar större belopp, vore det inte bra med ett alternativ "Betydligt mer än 30000".

[move]Givmilde Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar också alternativet 0. I alla fall är det summan vi skickar månatligen.

Fast vi bidrar ju istället med att betala någon investering på huset eller så då och då och senast köpte vi ju t ex en bil för 55-60 tusen kr som pappan får slita med hälsan när vi inte finns på plats i landet.

Mitt nästa bidrag kommer att vara något skoj till den stora fest som kommer att hållas när frugans bror ska bli munk vid nyår. Jag bad förra veckan frugan ringa och säga åt familjen att beställa ett par elefanter som ska gå med i släkttåget som kommer att gå runt byn med dansande och tjoande människor (inklusive mig såklart) med en mobil orkester och munkbrodern längst bak. Jag betalar gärna för elefanterna meddelade jag, bara dom ser till att det finns såna på plats.

Tyvärr så meddelade familjen veckan efter att dom fått rådet att inte ha några elefanter när man som brodern bara ska vara munk i en vecka. Det blir tydligen för överdådigt och skrytsamt för att det ska passa sig i just det fallet. Så nu har jag börjat fundera på att istället beställa en scen och såna däringa snygga hulahula tjejer som dansar och underhåller på kvällen med sång och musik. Borde väl inte vara så fasligt dyrt trots allt. Någon här som har en ungefärlig prisuppgift på ett dylikt arrangemang?

Och förutom det så kommer jag förstås att sponsra en himla massa mat och dryck till denna begivenhet, fast det vet inte familjen eller brodern om ännu. Det får komma som en glad överaskning vid tillfället.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

såna däringa snygga hulahula tjejer

Nja är det så bra?

Nästan lite taskigt inför broderns celibat hehe. :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo Nitt71 sänder ner 5000bath/m till sin moder.

Det betales av hennes lön.

5000bath är ju en månadslön i Thailand!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min sambo Nitt71 sänder ner 5000bath/m till sin moder.

Det betales av hennes lön.

5000bath är ju en månadslön i Thailand!

pigge01

Dom flesta har en lön lön på  8000-10000  bath/ månaden har jag för mig.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jerker,

Tog mig friheten att lägga till valet "Ingenting" i omröstningen. Själv röstade jag på THB 5000 då det är ungefär vad fru Chang skickar varje månad. Pengar som fru Chang tjänat på egen hand alltså. Själv bidrar jag ibland vid speciella tillfällen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja i Bangkok och på/ i storstäder eller turistorter.

mini lön per dag är 170-200bath för outbildad arbrtskraft.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Dom flesta har en lön lön på  8000-10000  bath/ månaden har jag för mig.

Lönerna skiljer ju nog ganska mycket beroende på var och vad man jobbar med precis som här...

Frugan hade själv 8000 när vi träffades för 3½ år sedan har hon berättat,

men då var det allt som allt vad hon lyckade skrapa ihop genom jobb på

en resebyrå samt som medhjälpare på syrrans karaokebar...

3000 gick till hyran.

För 15år sedan hade hon 100baht för tre dagars hårt slit i bergen som majsplockare !

Skickar inte heller några fasta belopp varje månad utan slänger över en skvätt

när det finns läge eller det verkligen krisar sig för hennes föräldrar p.g.a olika anledningar.

I övrigt föredrar jag att precis som Kim skriver, stötta på plats med olika saker,

som t.ex nytt tak på kåken då det regnade in och liknande saker...

Skicka rena pengar som man köper guld för och lägger i lådan känner inte jag för.

//Röstade på 5000 alternativet som var lägsta innan det kom upp "ingenting".

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar runt 10 000 nar vi ar i Svedala, men da ingar alla kostnader for grabbens skola, typ skolskjuts, extra matpengar, lite till froken(muta) for s.k. laxhjalp e.t.c. samt alla utgifter for huset och svarmor. Inte sa farligt tycker vi.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skickar ingenting, men frugan skickar 3-5000 baht av sin lön varje månad till pappa.

Men då sköter hennes pappa om våran trädgård och ser till våra eucalyptus odlingar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tjata fram att vi ska skicka 20000 ett par gånger per år. Frugan ser mest förbryllad ut när jag frågar henne, men med tanke på att bredbandet kostar, och ungarna behöver böcker och kläder, så tycker jag att det känns motiverat. Men inget regelbundet.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns inget alternativ som passade...

Denna månaden skickades 220.000bath

:glasses: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Tommy,

Ja, det sved nog i plånboken. Men du skickar väl knappast det beloppet varje månad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte varje månad... :whistle:

:wai: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Vi skickar 3000 THB, men jag valde 5000 i din undersökning. Tolkar det som: mindre än eller lika med 5000.

Ett tips, när man designar undersökningar av den här typen, är att ange intervall för svaren. Man kanske skulle sätta El Negro (Svarten) på att kunsultera vid skapande av "polls".   ;)

:wai:

Ha ha! Det var roligt UT. Det är klart att intervall ska användas.

Vilken intressant användning av ordet polis du har. Tjurar du fortfarande för att världssamfundet placerar Sverige på första plats i överlevnaden i cancer, m.m.? Samt att Sverige hamnar ganska långt ner när det gäller kostnader för hälso- och sjukvården?

Jag har bara förklarat hur man har kommit fram till dessa uppgifter, hur många miljoner människor som ingår i kontrollsystemen samt hur lätt uppgifter är att ändra på när fel upptäcks. Är detta att vara polis? Är det det våra svenska poliser gör? Förklarar hur mått är uppbygda? Intressant!!!!

Som jag sade förrut kan du bara tala om vad felet är och Sveriges rätta placering kan korrigieras lätt som en plätt. Det blir intressant att höra vilka fel som du har hittat!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Har satt 4st syskonbarn i bättre skola och extra engelska , skolkläder , skolmat . transport till skolorna.

Ca 80.000bath år  = ca 6600 per mån = ca 1650 per barn och mån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten,  UT skrev "Polls" vilket som du vet betyder "Undersökningar", inte Polis...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...