Jump to content
IGNORERAD

En mycket viktig fråga!!


Joints

Recommended Posts

Idag fick jag reda på att det produceras en ny ölsort i Thailand. Namnet är Federbrau och de ska tydligen bryggas enligt de gamla tyska reinhetsgebot (stavning??). Det låter bra och för en finsmakare som Joints kanske detta är räddningen. Jag är väldigt förtjust i öl men det som serveras i Thailand faller mig inte riktigt i smaken. Och det är också den dåliga nyheten. Federbrau ska tydligen bryggas av samma bryggeri som chang..jag vet att jag är ganska ensam om att dissa detta öl men så är det tyvärr.

Har någon smakat Federbrau? Vad tycks? Är det ett premiumöl? Vad ligger priset på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    6

  • BaBoo

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    4

  • Odin

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skall bryggas av Chang-folket, då är det inte lönt att provsmaka, blir väl som det andra danska surölet.

Öl ska va gott, annars kan de kvetta.

[move]Gode Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte provat, men jag har sett det på Foodland i Bkk, för ca 7 månader sedan och senare, så ingen direkt nyhet...

Köpte inte eftersom jag tyckte det var dyrt, vilket troligen betyder att det kostade ca 60 bath för en stor flaska :drunk:

:wai:Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Tommy.

Man får väl dra slutsatsen att det nya ölet inte haft något större genomslag hos medlemmarna. Jag ser iallafall fram emot att prova själv vid nästa besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Nu har jag testdruckit Federbrau flera gånger och kan med säkerhet slå fast att den är min nya favvo thaiöl. Säger visserigen inte så mycket men jag tycker smaken är helt ok. Påminner om tyskt öl och enligt information görs den alltså enligt de tyska renhetslagarna vilket bara det gör den till en bättre öl än de andra kemikaliesorterna.

Den kommer nog få det svårt att överleva eftersom distributionen är snål men framförallt därför den är lite dyrare och har en fjäder som symbol istället för en tiger, elefant eller lejon. Så tummen ner för marknadsföringen.

Finns det någon mer som uppskattar Federbrau?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ska prova så fort tillfälle ges. Har du testa Kloster Beer. Den är helt OK och den bästa i Thailand enl. mig.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag reda på att det produceras en ny ölsort i Thailand. Namnet är Federbrau och de ska tydligen bryggas enligt de gamla tyska reinhetsgebot (stavning??). Det låter bra och för en finsmakare som Joints kanske detta är räddningen. Jag är väldigt förtjust i öl men det som serveras i Thailand faller mig inte riktigt i smaken. Och det är också den dåliga nyheten. Federbrau ska tydligen bryggas av samma bryggeri som chang..jag vet att jag är ganska ensam om att dissa detta öl men så är det tyvärr.

Har någon smakat Federbrau? Vad tycks? Är det ett premiumöl? Vad ligger priset på?

Ja kemikalierölet piss chang går ju inte att dricka smakar inte det minsta öl

Jo provsmakade fedrebrau i februari i år och får väl vara godkänt för att vara i Thailand

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Samma fråga om Klosterbeer?

Kloster är bryggd för att smaka bra och inte för att inehålla så mycket alkhol som möjligt.

Den är alltså bryggd där just den öltypen smakar bäst. % kommer jag inte ihåg men kanske 4.8 - 5.2 något sådant. Priset är 5-10 baht dyrare i affären och 20-40 baht dyrare på resturang jämfört med Singa. Största problemet är att den finns på väldigt få resturanger och inte i alla affärer.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska genast prova... om jag kan hitta den i Surin. Kanske Big-C eller Tesco har den?

Big-C vet ej men den finns på Tesco. Kostar 57 för en stor och 32 för en burk. Procenten tror jag ligger på knappt 5%, men kommer inte ihåg exakt. Har fortfarande inte sett den i någon bar :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Ska prova så fort tillfälle ges. Har du testa Kloster Beer. Den är helt OK och den bästa i Thailand enl. mig.

/mvh

Javisst. Kloster var min tidigare favvo men jag har inte sett den någonstans nu. Finns det fortfarande kvar? Skulle vara kul att göra en blindtest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kemikalierölet piss chang går ju inte att dricka smakar inte det minsta öl

Jo provsmakade fedrebrau i februari i år och får väl vara godkänt för att vara i Thailand

Sam sip sam,

Fin bild, var har du tagit den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tycker att Joints med flera fokuserar lite för mycket på själva "öl-smaken".

Minst lika viktigt när det gäller mat och dryck är ju att det är estetiskt tilltalande i sin "förpackning" eller serverat med en smakfull "finess".

Detta har ölmärket LEO tagit fasta på, vilket jag personligen tycker är riktigt trevligt.

Produkten LEO kan man både förtära och se på med stort välbehag! :great:

post-5068-126079677728_thumb.jpg

post-5068-126079679733_thumb.jpg

http://www.thairath.co.th/content/ent/52953

post-5068-126079677728_thumb.jpg

post-5068-126079679733_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle just fråga vilken ölsort som har snyggaste tjejerna i sin reklam :crazy:

å så kom Siam-Nilsson med svaret! Magic! :preved:

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte thaisvenska Mix Haxholm till vänster på Siam-Nilssons andra Leo-bild?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Är det inte thaisvenska Mix Haxholm till vänster på Siam-Nilssons andra Leo-bild?

Japp, det var vaket av dig att se det.

Det är i alla fall vad jag kan utläsa av Thai Rath texten.

Det är den vackra bågskytten Jenjira "Mix" Haxholm som har blivit "body-painted" med LEO över tuttarna.

Är det någon som vet var man kan beställa LEO's nya kallender för 2010? /i]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

Finns Federbrau bara på burk i affärer?

Testade en burk för två dagar sen, men blev inte så jätteimponerad. Helt OK, men inte mer.

Idag har jag fått i mig både lite dunkel och lite weissbier, passade smaklökarna bättre.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Igår blev jag så sugen på riktig öl så jag tog en Taxi från Lad prao ner till Landmark hotel och drack 2 Hoegaarden och sen taxi tilllbaks. Happy hour 440 thb + 200 thb taxi./mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Va fan e det med er? Efter 3 öl känner man ingen skillnad längre :D

Det är ju sant ska man dricka finöl så får det bli en eller två sen blir smaklökarna lite bedövade och tillslut så kan man dricka vilken skitöl som helst om man är lite törstig.

Ändrades av Chrille Columbus

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...