Jump to content
IGNORERAD

Nya krav fö UT ansökan från ambassaden i Bangkok!

Luttrad

Recommended Posts

Då och då ändrar ambassaden i Bangkok på reglerna för visumansökan, exempelvis krav på tidsbokning för att lämna in en ansökan om "besöksvisum"

När jag tittade senast på ambasadens hemsida så skriver de att de har lagt till ett krav på

"domstolsbeslut angående faderskapet".

"Förteckningen över handlingar som bifogas en ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd har kompletterats med ytterligare ett dokument.

Kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd som har barn i Thailand, ombeds lämna in domstolsbeslut avseende faderskapet. Detta gäller oavsett om barnet/barnen är medsökande eller om de blir kvar i Thailand.

Anledningen till den nya rutinen är att förenkla framtida folkbokföringsrutiner i Sverige samt fasställande av faderskap för barn födda i Thailand som kan komma ifråga för underhållsstöd från Svenska försäkringskassor."

Jag gissar att detta nya krav beror på att försäkringskassan skall avkräva den biologiske Thailändske pappan underhåll för sitt barn i Sverige? Lycka till försäkringskassan, detta domstolsbeslut blir säkert till stor hjälp!

Det framgår dock inte om detta krav även gäller för vuxna barn.

Gäller detta även för minderåriga barn som modern ej har vårdnaden om, barnet lever t ex. med faderns familj?

Ej heller framgår det vilken typ av domstolsbeslut ambassaden efterfrågar.

Vilken domstol utfärdar detta dokument?

Vad heter domstolsbeslutet på Svenska/Engelska och Thai?

På barnets födelseattest borde väl fadern vara namngiven?

Har någon av forumets medlemmar tagit reda på vad detta innebär i praktiken?

mvh.

Luttrad.

Dela på andra sajter

Har faktiskt inte förstått varför dessa kvinnor ska få underhålls stöd..

Det ska väl räcka med barnbidraget..Får hoppas dom löser denna sjuka utbetalning..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

hej

har varit i kontakt med ambassaden angående domstolsbeslutet om faderskap. Regeln är endast till för att spara ambassaden arbete och har vad jag förstår det ingen egentlig betydelse för en kvinnas UT ansökan. När jag ställde frågan: om min flickvän lämnar in ansökan utan ett domstolsbeslut kommer det då att påverka hennes ansökan på något negativt sätt? Så var svaret kort och gott: NEJ.

ha det

Neil

Dela på andra sajter

Har faktiskt inte förstått varför dessa kvinnor ska få underhålls stöd..

Det ska väl räcka med barnbidraget..Får hoppas dom löser denna sjuka utbetalning..

Vad är det för sjukt med det,  det krävs ju tillbaka av den andra parten, nu går det ju inte alltid...

Barn kostar ungefär 1 miljon fram tills de är myndiga, barnbidraget blir 200 tusen (16 är)..

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag E-postade ambasaden om det nya kravet för kvinnlig sökande och fick följande svar!

Barn över 18 år kan inte söka uppehållstillstånd för att bo med förälder i Sverige.

Kravet gäller för samtliga barn under 18 år.

Domslutsbeslutet kan erhållas på "the Local Juvenile and Family Court"  som på thai låter ungefär

"Saan Jao-wa-chon lä Krååb-Kroa" .

Barn över 18 år är således undantagna från detta nya krav, även om det inte framgår på ambasadens hemsida!

mvh.

Luttrad.

Dela på andra sajter

hej

har varit i kontakt med ambassaden angående domstolsbeslutet om faderskap. Regeln är endast till för att spara ambassaden arbete och har vad jag förstår det ingen egentlig betydelse för en kvinnas UT ansökan. När jag ställde frågan: om min flickvän lämnar in ansökan utan ett domstolsbeslut kommer det då att påverka hennes ansökan på något negativt sätt? Så var svaret kort och gott: NEJ.

ha det

Neil

Är inte detta krav bara för att om kvinna ej angett att hon har vårdnaden så kan hon inte senare få hit sina sitt barn senare om hon önskar det.

Kolla med Thaikonsult.se han kan mycket om detta. Kycka till

"Nypan"

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...