Jump to content
IGNORERAD

Ett bygge till


Galten

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    47

  • Khun Ken

    5

  • Babysnake

    4

  • Oscar

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

 

Har lika dan avloppsbrunn men aldrig tömt den på 8 år, dom kopplade på ett större rör på utgående så då slipper man tömma (det flyter vidare)  :thumbsup:

Ibland kan Thailändare oxå tänka ett steg till  :14:

 

Detta gäller i Ayuttahaya

Mvh.Dolle

post-9967-0-41090000-1406821355_thumb.jp

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man få ordning på torpet.

En trevilg vakt patrullerade utanför också.

Lite blev det planterad runt huset och köpte även ett provplätt gräs som inte växer högre.

Promenad avstånd till havet får väl duga :thumbsup:

Snygg kåk får man fråga vad kåken kostar att bygga minus tomten.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hus, verkar vettigt byggt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg kåk får man fråga vad kåken kostar att bygga minus tomten.

//Gustav

Fråga får man alltid men jag vet inte då allt är inklurerad men tomten är svindyr.

En granne påstod att värdet på huset har dubblerats men det tar jag givetvis med salt på.

Faktum är dock att bygget nedanför går på 4.5 mille idag.

Med tanke på detta så är Inga billiga lösningar och tänka på med tanke på värdet vid eventuella dåliga tider för oss.

Köket  har jag tänkt att en lokal snickare fixar.

Blir en aning dyrare än färdiggrej men mycket snyggare och anpassad.

 

Byggs som f-n I Bang Sare och det genuina är nog snart borta.

Ett stort affärscentrum skall byggas söder om oss.

Är nöjd med thai affären följd av 7/11 lotus och minibig C I rad när vi kommer ut på gatan norrut.

Thaiaffären är frekvent besökt då de inte har alkoholtider som måste hållas.

 

Ren gissning  2 mille drygt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga får man alltid men jag vet inte då allt är inklurerad men tomten är svindyr.

En granne påstod att värdet på huset har dubblerats men det tar jag givetvis med salt på.

Faktum är dock att bygget nedanför går på 4.5 mille idag.

Med tanke på detta så är Inga billiga lösningar och tänka på med tanke på värdet vid eventuella dåliga tider för oss.

Köket  har jag tänkt att en lokal snickare fixar.

Blir en aning dyrare än färdiggrej men mycket snyggare och anpassad.

 

Byggs som f-n I Bang Sare och det genuina är nog snart borta.

Ett stort affärscentrum skall byggas söder om oss.

Är nöjd med thai affären följd av 7/11 lotus och minibig C I rad när vi kommer ut på gatan norrut.

Thaiaffären är frekvent besökt då de inte har alkoholtider som måste hållas.

 

Ren gissning  2 mille drygt.

Tack du har fått ett välligt fint hus. Vi brukar vara i BangSare och sitta på stranden, toppen ställe. Och så har ni ju eran egen Walking Street :-) Hus och lägenhetspriserna kommer nog öka där tror jag. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack du har fått ett välligt fint hus. Vi brukar vara i BangSare och sitta på stranden, toppen ställe. Och så har ni ju eran egen Walking Street :-) Hus och lägenhetspriserna kommer nog öka där tror jag. 

 Våran Walking street är ju inte som grannens men trevlig ändå :y15:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Om jag förstod det rätt har du köpt det avsevärt billigare än 4,5 mille, låter som en riktigt bra affär.

Skulle man lyssna på vad grannarna värderar husen till så har man gjort en lysande affär...synd att de inte får sålt..

Grattis till en bra affär, vi är nästan grannar så kanske tar vi en bira någongång.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Om jag förstod det rätt har du köpt det avsevärt billigare än 4,5 mille, låter som en riktigt bra affär.

Skulle man lyssna på vad grannarna värderar husen till så har man gjort en lysande affär...synd att de inte får sålt..

Grattis till en bra affär, vi är nästan grannar så kanske tar vi en bira någongång.

Erkki

Givetvis. men nu dröjer det ett år till nästa semester så det får bli då :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
UglyFarang

Septitanken ska helst inte tömmas, vid varje tömmning så förstörs bakteriekulturen i den. Ta hand om bakterierna istället, de behöver också lite tillskott kan ju inte leva på bara skit.

En död råtta då och då gillar de men enklare är att köpa nedan avbildade produkt och spola ner i en av toaletterna 1 gång per månad. Kostar 35 b. hos Homepro och 40 b. hos Tesco-Lotus.

 

 

attachicon.gifDSCN2805.JPG

 

Vi har inte tömt vår tank på 5,5 år och vi har grannar, de som gav oss tipset, som är uppe i över 9 år utan tömmning.

 

 

Oscar.

 

Förr i tiden i Sverige så slängde man gärna i något dött i sketabrunnen, tex en död Hare eller Höna för att få igång nedbrytningsprocessen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden i Sverige så slängde man gärna i något dött i sketabrunnen, tex en död Hare eller Höna för att få igång nedbrytningsprocessen.

Borde väl ge samma resultat om man spolar ner lite matrester eller slamsor som man putsar bort på kött och dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl ge samma resultat om man spolar ner lite matrester eller slamsor som man putsar bort på kött och dylikt.

Så länge man inte skickar ner kemikalier, trivs bakterierna utmärkt och gör ett "jättejobb".

 

I Sverige är glykol för "vintrande" av fritidshus förödande.

 

Thailand och starka rengöringsmedel i toan kan ha samma negativa effekt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Borde väl ge samma resultat om man spolar ner lite matrester eller slamsor som man putsar bort på kött och dylikt.

 

Vet faktiskt inte, men gissar att det kan ha med mag/tarmbakterierna att göra, men som sagt en gissning.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vad de har växt igen,

Vi anländer kl 22,00 på kvällen och vill ha i ordning specielt som kommande gäster från borås redan väntar på flygplatsen.

Geckon har visst skitit ner golvet inomhus och en tredje dubbelmadrass är skaffat för 3000 bath.

Gissar modell stenhård men man kan inte få allt som man vill ha det..

11261860_466514720191860_530185584400693

11026158_466514373525228_431948844792816

 

10990665_466514610191871_818485937540232

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Får vänta med bildertills vi kommer hem och har kablar.
idag började de och bygga kärringfasaden bakom  huset för utekök mm och hade räknat med en stålkonsruktion ala  thai men fem betongpelare stog upp när jag tittade till.

Kan bli bra detta och för 90 000 bath.

ytterligare 25 000 går till myggnäten då vi satsar på kvalite.

brukar säga får kosta om det blir bra men nu får jag hålla tyst och spara lite,

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Klinkers utanför 7500 bath för 37 kvadratmeter är ju som hittat.

Tittade utanför äffären när gumman tittade inne och när jag väl kom in skrek jag till gumman att dessa är väl fina?

Gumman hade dock redan tittat på dessa och tyckte de var dyra men eftersom vi båda tittat och affärförsäljskan sa att vi har samma hjärtan så fick det bli så.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja så var semestern slut.

Vi skaffade rejäla myggnät till alla fönster inte för att det är farligt mycke mygg men efter skymningen kommer det ett par,

Vi slipper även myror och flugor  och det blev lite dyrt med 25000 bath men då ingick en skjut dubbelgallerdörr för hållbarheten.

Trodde jag hade en del bilder där men får skylla på spriten.

Här bygger vi baksidans utekök för 90 000 bath, inklusive eldragning mm.

Lite material först

 

P7280285.JPG

P7280286.JPG

P7310306.JPG

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad det gick undan. Jag var mycket imponerad av Thaiarbete då bygget var klart på en vecka.

Tyvärr blev det fel  när vattentanken hamnade under tak.

Nu får vi duscha i kallvatten.

 

DSC02121.JPG

DSC02139.JPG

DSC02164.JPG

DSC02143.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera inköp och så småningnom så skall det bli ett fungerande hus .

Det går dock och bo i för det finns kyl, frys, diskbänk rejäl mm.

köpte ett provisorium till skåp som flyttas till utsidan när det blir riktig kök.

Nästa år satsar vi dock på utsidan med mer klinker kanske 70-80 kvadrat eller mer.

En tvättmaskin för 4000bath och skåpet 6000bath.

En Ljudanläggning gick på 3000 bath.

Grillen kanske 100bath och lite fiskegrejer för totalt kanske 1000bath.

Tog första bilden på fiskegrejer med vanlig kamera och den andra med systemkamera och visst blir det skillnad.

DSC02156.JPG

P7150213.JPG

P8010331.JPG

P8100533.JPG

DSC02197.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad det gick undan. Jag var mycket imponerad av Thaiarbete då bygget var klart på en vecka.

Tyvärr blev det fel  när vattentanken hamnade under tak.

Nu får vi duscha i kallvatten.

 

 

 

 

 

Ska du nog vara glad för, uppvärmt vatten som står länge (ni bor ju inte där ännu) är en finfin miljö för bakterietillväxt!

Dessutom finns ju genomströmningsvärmare till vettiga priser!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soffan glömde jag.

Blev lite dyrare för det var svårt och hitta så dryga 30 000 bath.

 

P7170225.JPG

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer från Thailand.

Taket visade sig ha en läcka men de fixade det snabbt.

En objuden gäst skulle inspektera uterummet men gumman blev arg och halshögg han.

DSC02198.thumb.JPG.2eea3ac4087c53ac21426

En gullig grej från Bangkok.

En nästan nyfödd kattunge hade ramat från någon tak och modern visade inget intresse så den blev omhändertagen.

Riktig bröstmjölk varierat med mjölkersättning skall väl få ungen på fötter.

Lite block från stranden.

 

 

P7290292.JPG

DSC02132.JPG

P8100537.JPG

P8100539.JPG

P7310297.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Snart blir det en ny resa.

Kommer att lägga klinkers utanför ca100kvadrat och en stor AC som klarar ett rum  på ca8x5x4m? någon som vet vad det kan kosta behöver bara en billig grej som bara är på då och då.

Börjar även fundera på trädgårdsgubbe som tittar till ibland och det blir nog lite knivigare.

 

 

 

 

 

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Galten:

Snart blir det en ny resa.

Kommer att lägga klinkers utanför ca100kvadrat och en stor AC som klarar ett rum  på ca8x5x4m? någon som vet vad det kan kosta behöver bara en billig grej som bara är på då och då.

Börjar även fundera på trädgårdsgubbe som tittar till ibland och det blir nog lite knivigare.

 

 

 

 

 

 

15000b-20000b för en AC ink installation för din volym av rummet av enklare model. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...