Jump to content
IGNORERAD

Thailändskt efternamn / Svenskt efternamn?


skunk_10

Recommended Posts

Ni som är gift med en thailändsk kvinna eller man vilket efternamn har ni tagit?

Thai, Swe, dubbla efternamn eller kanske inte ändrat alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tog mitt Svenska efternamn, enkelt val, då det verkar vara samma tradition i Thailnd som i Sverige.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju inte gift på riktigt med fru Chang, endast den traditionella ceremonin. Men om vi gått till amphur och registrerat tror jag inte hon skulle bytt till mitt efternamn.

För mycket pappersexercis till liten nytta enligt min åsikt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej vilken kvinna vill va gift med en beergubbe.

BTT

Det finns säkert många kvinnor som vill heta Noi Tok Tok!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Även här blev det mitt svenska efternamn. Tydligen det normala i Thailand och klart enklast om vi, och ev framtida barn, har samma namn.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi antog mitt svenska efternamn eftersom frugan ville det av romantiska skäl. Jag, som är mer praktiskt lagd hade gärna låtit namnen vara som dom var.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ville väldigt gärna byta till mitt efternamn, jag tyckte det skulle bli för mycket krångel med passbyte o.s.v. så hon gick efter mycket om och men på att använda båda.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej flor!

Ha du lagt till din frus efternamn också eller är det bara hon som har dubbla?

Vi vill båda ha dubbla efternamn nämligen men det var inte så lätt så jag ville kolla om någon här inne hade erfarenhet av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi tog mitt Svenska efternamn, enkelt val, då det verkar vara samma tradition i Thailnd som i Sverige.

MVH Tommy

Har fått för mig att i Thailand MÅSTE man ha makens efternamn(endast) om man är gift.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har fått för mig att i Thailand MÅSTE man ha makens efternamn(endast) om man är gift.

Nej, det är sedan några år tillbaka tillåtet att behålla eller anta kvinnan efternamn för dom som önskar det. Om dom tillåter dubbelnamn har jag dock ingen aning om? ???

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kan man göra så att att min man antar mitt efternamn som mellan namn och behåller sitt efternamn.Jag ändrar sedan mitt efternamn till mitt mellannamn och tar min mans efternamn till mitt efternamn. Måste göras i den ordningen går inte om jag ändrar först. Om det fungerar likadant i Thailand vet jag inte?

Nu: Bus (Förnamn) Petsuk (Efternamn)

Sedan: Bus (Förnamn) Andersson (mellannamn) Petsuk (Efternamn)

Nu: Anna (Förnamn) Maria (Mellannamn) Andersson (Efternamn)

Sedan: Anna (Förnamn) Maria (mellannamn) Andersson (mellannamn) Petsuk( Efternamn )

På det viset kan vi ha samma namn kombination.

Jag var i kontakt med thailändska ambassaden och hon sa att han måste ändra sitt namn på Amphur i Thailand först, alltså lägga till mitt efternamn som sitt mellannamn.

Bara att vänta och se om det går vägen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, det är sedan några år tillbaka tillåtet att behålla eller anta kvinnan efternamn för dom som önskar det. Om dom tillåter dubbelnamn har jag dock ingen aning om? ???

Ok det var när frugan adopterade sin brorsdotter så det var viktigt att hon använde mitt efternamn hos amphur där hon genomförde adoptionen. Det var år 2001. Ok laget kanske har ändrats senn dess.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan behöll sitt Thaiefternamn enklast så tyckte vi

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tog mitt efternamn för att hon ville det hon tyckte det var mest praktiskt så.

Pappers jobbet var inte speciellt krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...