Jump to content
IGNORERAD

Årlig skattning/försäkring/besiktning av motorcykel


Myran

Recommended Posts

Hej.

Köpte en Honda Bros 400cc i Pattaya under 2011. Den har green book i mitt namn och skattemärke för år 2555(2012). Registreringsskylten är dock från Chon Buri, och jag bor nu i Bangkok.

Behöver hjälp angående hur jag fixar ett nytt märke för nästa år, eftersom det står rätt olika ute på nätet.

Måste jag köra hojen till Department of Land Transport, eller räcker det att dra dit med green book? Har läst att man endast måste besiktiga motorcyklar vart 5e år i samband med att man skattar dom?

Har även läst att man kan lämna in green book till en störra Honda-handlare, så fixar dom allt, sant?

Tacksam för all hjälp inom ämnet // Myran

post-5751-0-48728100-1345806635_thumb.jp

post-5751-0-48728100-1345806635_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Köpte en Honda Bros 400cc i Pattaya under 2011. Den har green book i mitt namn och skattemärke för år 2555(2012). Registreringsskylten är dock från Chon Buri, och jag bor nu i Bangkok.

Behöver hjälp angående hur jag fixar ett nytt märke för nästa år, eftersom det står rätt olika ute på nätet.

Måste jag köra hojen till Department of Land Transport, eller räcker det att dra dit med green book? Har läst att man endast måste besiktiga motorcyklar vart 5e år i samband med att man skattar dom?

Har även läst att man kan lämna in green book till en störra Honda-handlare, så fixar dom allt, sant?

Tacksam för all hjälp inom ämnet // Myran

Du ska göra det varje år. Motorcykeln ska med så dom kan läsa av ram o motor nummer. Dock går det att ta sig till ett besiktningombud. Så tar dom några dagar på sig att återlämna boken.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hojan ska besiktigas varje år efter den är fem år gammal, är regeln har jag lärt mej.

Lämnade in min idag på Motorway i Pattaya, ligger på Sukken norrgående strax innan Bangkok hospital.

Dom tar hand om skatten och försäkringen samtidigt.

Besiktningen är ett skämt, dom rör inte ens hojen. Man får vänta 2 dagar sen hämtar man det nya skattemärket på samma ställe.

Köpte du den i Pattaya så är den registrerad i Chon buri provinsen. Du måste ändra det till den provins du bor i.

Vet tyvärr inte var eller hur man gör det , men på besiktningen borde dom veta.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hojan ska besiktigas varje år efter den är fem år gammal, är regeln har jag lärt mej.

Lämnade in min idag på Motorway i Pattaya, ligger på Sukken norrgående strax innan Bangkok hospital.

Dom tar hand om skatten och försäkringen samtidigt.

Besiktningen är ett skämt, dom rör inte ens hojen. Man får vänta 2 dagar sen hämtar man det nya skattemärket på samma ställe.

Köpte du den i Pattaya så är den registrerad i Chon buri provinsen. Du måste ändra det till den provins du bor i.

Vet tyvärr inte var eller hur man gör det , men på besiktningen borde dom veta.

Har haft hojen med chonburiplåtar fast jag varit reggad Bangkok i 9 år utan problem.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Där man betalar skatten å försäkringen ändrar man det till rätt provins, kostade 2000thb för oss på en honda click

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Att ändra provins är helt meningslöst, förut var man tvungen att betala skatten i rätt provins.

Nu kan man betala den i alla provinser oavsett vad det står på plåten.

Jag vet detta eftersom jag har vägrat byta plåtar trots släktens gnäll, kostar ju bara 2000...

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju kört i Krabi sen i november utan nåra problem. Har iof inte blivit stoppad heller, hehe.

Vet att det finns nån regel om att hojen ska vara reggad i samma provins som man bor annars kan det bli problem.

Men har inte hört från nån att det har hänt...asså, ingen har åkt dit på den regeln så vitt jag vet.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...