Jump to content
IGNORERAD

Har vi verkligen fyllt i rätt blankett?


redbullie

Recommended Posts

Hej,

Har precis insett att jag är på väg att göra ett stort misstag... kanske.

Min flickvän vill komma till Sverige och bosätta sig med mig, grunden är vårat förhållande sedan 5 år tillbaka. Hon har besökt Sverige på turistvisa i början av detta år och jag har besökt henne samtliga 5 år tidigare.

Nu till frågan. Vilken är blanketten hon ska fylla i? Är det ResidencePermit (BT), blankett 115021. Eller har jag fått allting om bakfoten? Om det inte är blankett 115021, kan någon vänligen hänvisa mig till rätt blankett?

En följdfråga, ska vi ange att vårat förhållande är nyetablerat eller redan etablerat? Vi har ju inte bott längre än 3 månader tillsammans åt gången, vilka är kraven för att få kalla sig som etablerat förhållande.

Tacksam för svar.

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för snabbt svar.

Tycker dock en sak är lite konstig.

Enligt filnamnet så verkar det röra sig om blankett 114021, http://www.migration...t_114021_en.pdf

När man dock öppnar blanketten, så ser man i det övre vänstra hörnet att dokumentets faktiska identifikationsnummer är 115021... så man blir ju lite konfunderad? Är ansökan om ResidencePermit (RP) det samma som Uppehålls Tillstånd (UT).

Håller mig helst till den engelska versionen då hon i sådana fall kan fylla i den själv.

Vidare funderingar, under particulars, alltså skälet till varför hon söker UT har hon skrivit:

[*]När och var vi träffades

[*]Kortfattat de gånger vi träffats under årens lopp och vart vi rest tillsammans

[*]Datum för förlovning samt att giftermål finns i planerna inom en snar framtid

[*]Att hon ämnar bosätta sig i Sverige permanent med mig efter att vi övervägt möjligheterna och ansett att det är det lämpligaste för oss

[*]Att hon ämnar överlämna det företag hon driver till sina familjemedlemmar

[*]Att hon ämnar lära sig svenska, och därefter söka jobb inom den universitetsutbildning hon har/alternativt vidareutbilda sig om så krävs för att få jobb

Slutligen... vilket är det personbevis jag ska dra ut? Finns ju i princip ett för varje tänkbart ändamål, just förutom Ansökan om UT specifikt. Så vilket är det man ska välja, inbjudan?

Mvh

PS: Sorry om man verkar överambitiös... men vill helst att det här blir en  (och endast en) resa till Bangkok utan massa krångel och komplettering av dokument. Så man vill ju vara på den säkra sidan så att säga.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan.

Gå in och kolla där,står allt du behöver -->> http://www.swedenabr...e____16960.aspx

familjebevis som personbevis och glöm inte att damen måste till amphur och fixa papper på att hon är ogift och huspapper-vilka som bor på hennes adress

ska ni göra det mycket enkelt för er så går hon in på 17 våningen i ambassadhuset europevisa heter det tror jag så hjäper dom till med allt för några hundringar bath + det viktiga pappret på syskon och föräldrar osv

jag blanketten är riktig såg det också att siffrorna inte stämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt bara kul att hjälpa till frugan och jag är mitt uppe i detta nu med hon har gjort intervjun och jag väntar på min (skriftlig).

    "* När och var vi träffades

    * Kortfattat de gånger vi träffats under årens lopp och vart vi rest tillsammans

    * Datum för förlovning samt att giftermål finns i planerna inom en snar framtid

    * Att hon ämnar bosätta sig i Sverige permanent med mig efter att vi övervägt möjligheterna och ansett att det är det lämpligaste för oss

    * Att hon ämnar överlämna det företag hon driver till sina familjemedlemmar

    * Att hon ämnar lära sig svenska, och därefter söka jobb inom den universitetsutbildning hon har/alternativt vidareutbilda sig om så krävs för att få jobb"

Tycker det var mycket och vettig info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hejsan.

Gå in och kolla där,står allt du behöver -->> http://www.swedenabr...e____16960.aspx

Jo tack. Där har jag varit inne ett par gånger. Det mesta är ju glasklart... men jag vart ju lite panikslagen nu när jag upptäckte att blankettnumren inte stämde överens. Men det ska vara så...  :crazy:

Quote

familjebevis som personbevis och glöm inte att damen måste till amphur och fixa papper på att hon är ogift och huspapper-vilka som bor på hennes adress
Amphur var hon inne på idag och det gick utan problem... hon skulle tagit en buss till Bangkok idag. Men den var tydligen full så det blir imorgon.

Quote

ska ni göra det mycket enkelt för er så går hon in på 17 våningen i ambassadhuset europevisa heter det tror jag så hjäper dom till med allt för några hundringar bath + det viktiga pappret på syskon och föräldrar osv
Jo, hon fick både adress och telefonnummer dit. Detta utnyttjade hon genom att ringa dit och få allt förklarat i klarspråk, senare jämförde hon givetvis priset och tydligen har hon hittat auktoriserad översättare som är billigare tvärs över gatan. Envis som hon är går det inte att rubba på detta beslut.

Quote

Det är lugnt bara kul att hjälpa till frugan och jag är mitt uppe i detta nu med hon har gjort intervjun och jag väntar på min (skriftlig).

    "* När och var vi träffades

    * Kortfattat de gånger vi träffats under årens lopp och vart vi rest tillsammans

    * Datum för förlovning samt att giftermål finns i planerna inom en snar framtid

    * Att hon ämnar bosätta sig i Sverige permanent med mig efter att vi övervägt möjligheterna och ansett att det är det lämpligaste för oss

    * Att hon ämnar överlämna det företag hon driver till sina familjemedlemmar

    * Att hon ämnar lära sig svenska, och därefter söka jobb inom den universitetsutbildning hon har/alternativt vidareutbilda sig om så krävs för att få jobb"

Tycker det var mycket och vettig info.

Känns lugnande att få besked om att det mesta verkar stå rätt till.

Är det något extra man ska bifoga för att underlätta processen? Har läst att folk tar kopior på sina pass för att styrka frekvent resande till sin flickvän samt i vissa fall även foton. Trodde att detta var något man sparade för intervjun på migrationsverket?

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello igen.

Tror det är tjejen som jobbar i resebyrån eller nåt sånt utanför. Ska tydligen vara jättebra och pratar och skriver svenska också.

Har berättat för min dam om bägge och hon väljer nog samma som din vad jag förstod på henne ;-) (rykten mellan damerna går nästan inte ändra på haha)

kopior på stämplar och sånt från passet fixar tjejen som hjälper till.Har för mig att damen måste ha 2 st foton och kopia på ditt pass. allt går att faxa om ni saknar nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan hade med kopia på pass (stämplar precis som du säger) sen hade hon även med bilder från vårat bröllop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jo hennes uppsättning av dokument har hon i sin ordning med dubbla kopior. Det enda som är kvar är översättningen till engelska/svenska.

Det jag undrade var om jag ska ta kopior på mitt pass och maila ner till henne?

Finns det något man kan göra för att skynda på ärendet mer än att komma med alla handlingar korrekt ifyllda?

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jo hennes uppsättning av dokument har hon i sin ordning med dubbla kopior. Det enda som är kvar är översättningen till engelska/svenska.

Det jag undrade var om jag ska ta kopior på mitt pass och maila ner till henne?

Finns det något man kan göra för att skynda på ärendet mer än att komma med alla handlingar korrekt ifyllda?

Mvh

Johan

Det är inte nödvändigt men bra helt klart.

Nej jag vet inget som kan skynda på mer iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ett litet problem.

Skatteverkets beställningstjänst tillåter inte beställning av Personbevis med ändamål Familjebevis som PDF-fil.

Alternativet jag har nu är att alltså personligen hämta ut ett sådant bevis och sedan scanna in det och maila till min flickvän som skriver ut det i två exemplar. Är det någon som vet om ambassaden kommer godta en sådan utskrift?

Eller är jag tvungen att posta ner familjebeviset?

Sätter lite käppar i hjulen då planerna var att åka till Bangkok imorgon.

Hoppas någon har erfarenhet av detta...

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

Ett litet problem.

Skatteverkets beställningstjänst tillåter inte beställning av Personbevis med ändamål Familjebevis som PDF-fil.

Alternativet jag har nu är att alltså personligen hämta ut ett sådant bevis och sedan scanna in det och maila till min flickvän som skriver ut det i två exemplar. Är det någon som vet om ambassaden kommer godta en sådan utskrift?

Eller är jag tvungen att posta ner familjebeviset?

Sätter lite käppar i hjulen då planerna var att åka till Bangkok imorgon.

Hoppas någon har erfarenhet av detta...

Mvh

Johan

Du kan beställa det direkt på skatteverkets hemsida så har du det dagen efter.

Eller  "Du som har e-legitimation kan skriva ut personbevis på din egen skrivare."

http://www.skattever...bc80003671.html

Tror det är helt ok att göra så, ring och fråga kanske

Tel:+66-(0)2 263 72 00

Tel viseringsärenden:+66-(0)2 263 72 11

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hello igen.

Tror det är tjejen som jobbar i resebyrån eller nåt sånt utanför. Ska tydligen vara jättebra och pratar och skriver svenska också.

Har berättat för min dam om bägge och hon väljer nog samma som din vad jag förstod på henne ;-) (rykten mellan damerna går nästan inte ändra på haha)

kopior på stämplar och sånt från passet fixar tjejen som hjälper till.Har för mig att damen måste ha 2 st foton och kopia på ditt pass. allt går att faxa om ni saknar nåt.

Tänker du på den låga byggnaden till vänster om ingången till ambassaden.

i så fall kan jag rekomendera det stället.

Sudawan heter hon som hjälp  oss mycket duktigt och lite billigare än 17,e våningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du kan beställa det direkt på skatteverkets hemsida så har du det dagen efter.

Eller  "Du som har e-legitimation kan skriva ut personbevis på din egen skrivare."

http://www.skattever...bc80003671.html

Tror det är helt ok att göra så, ring och fråga kanske

Tel:+66-(0)2 263 72 00

Tel viseringsärenden:+66-(0)2 263 72 11

Hej,

Bara blanketter för eget bruk går att beställa via Skatteverkets e-tjänst för utskrift från egen dator. Familjebevis hör dock till de blanketterna man måste beställa med vanlig postgång eller hämta ut personligen på skattekontoret.

Enligt samtal med ambassaden så godtar dom att man mailar en scannad kopia som skrivs ut i Thailand och bifogas ansökningshandlingarna. Det går även bra att faxa in personbeviset direkt till ambassaden.

:great:

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänker du på den låga byggnaden till vänster om ingången till ambassaden.

i så fall kan jag rekomendera det stället.

Sudawan heter hon som hjälp  oss mycket duktigt och lite billigare än 17,e våningen.

Till höger menar jag.

Varför går det inte ändra inläggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...