Jump to content
IGNORERAD

Ormar


Guest Falang

Recommended Posts

Har sedan mitt första besök i Thailand 1982 bara sett totalt tre ormar.

Detta fram till det att vi flyttade in i våran nya bostad i Lamai - bara de

senaste två månaderna har vi haft 4 ormar inne i huset.  :surprised:

En kobra, en viper, en ofarlig trädorm och den sista såg jag aldrig själv, så den

vet jag inte vad det var för art.

Vad är era erfarenheter om ormar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    3

  • Amigo

    3

  • ban99arne

    2

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Jag har bara sett 2 ormar i Los. 1 kobra i hua hin och en kobra i Roi et. Båda var döda .

Hehe döda ormar har man ju sett massor av, oftast överkörda, det jag menar i min

ursprungliga fråga är levande ormar.  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett orm 2 ggr. Ena gången var i Jomtien då jag nästan trampade på en brunaktig rackare, thailändarna sa att den hette Gaba eller nåt liknande. Andra gången satt jag trygg i en bil i skogen mellan Pattaya och Ban Chang och såg en stor elak kobra ringla sig över vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då en å annan som nu i agusti.

Såg en sån där liten grön en med pilformat huvud

liggande på en gren å nyficken som man är så måste

man ju kolla men ca 1 m kvar såg frugan vad jag gjorde

å ryckte bort mig! Dom är våldigt agresiva dom små

gröna rackarna men jag klarade mig men senare så vart

ja stucken i foten när jag skulle gå å pissa, vart som

dubbel storlek på foten, alltid ett sjukhusbesök när

ja är i Thailand.

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe döda ormar har man ju sett massor av, oftast överkörda, det jag menar i min

ursprungliga fråga är levande ormar.  :glasses:

Nu ska du inte vara så kinkig Falang ! Orm som orm  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kanske är lite kinkig.  ;)

Men ska vi vara lite mer flexibla så är väl byxsnoken den mest vanliga och farligaste av dem alla...  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hund o katt är bra ett skäl till att skaffa sig. Våran  hund stod o markera orm på tomten.

Har sett när en katt fixa middag när en huggorm kom förbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hund o katt är bra ett skäl till att skaffa sig. Våran  hund stod o markera orm på tomten.

Har sett när en katt fixa middag när en huggorm kom förbi

Hund har vi, en tre-månaders schäfer valp, men jag tvivlar på att han skulle inse

faran om en orm dök upp.

Han vill leka med allt och alla - blir nog bättre när han växt upp.

Alla fyra ormarna vi haft i huset senaste tiden har han ialla fall missat...  :sleep:

Tollarn's fru rekomenderade att lägga ut citron frukter runt huset.

Någon som hört om det eller andra 'knep' för att hålla ormarna borta? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ormen såg jag -84 i Pattaya.

Tjejen som gick före mig i en trappa mot stranden märkte inte ormen när hon gick förbi.

Ormen en grön slank sak lyfte då huvudet, tittade runt och nästan sprätte iväg in i buskarna ett par meter framför mig.

Sedan har jag sett en massa ormar i ormfarmen i södra Phuket. Har till och med hållit en Kungskobra runt halsen :yes:

Ute i det fria har det varit dåligt med ormar men en jätteödla har jag sett men det räknas väl inte.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi håller ju till på landsbygden så ormar är ganska vanliga, det gäller att hålla marken ren runt huset, inga löv och rishögar.

Vi har ofta krait (den randiga ormen) och en del huggormsliknande sorter + ibland gröna trädormar på tomten.

En sort som heter "Ngo shing" som man fångar i risfälten är väldigt god att äta, kokt i bitar med kryddor och grönsaker.

För övrigt har jag träffat på ormar när jag har badat i åar och dammar, som kommer simmande ibland på en meters håll.

När vi fiskar i träsken ser vi ofta ormar, och om dom är ätbara får dom följa med hem.

Frugans pappa är säker på att hantera ormar, det verkar dom flesta manliga på landet i Isaan vara.

Problemet som utlänning är ju att man inte vet vilka som är giftiga.

En kompis som hälsade på blev helt paralyserad och ropade på hjälp när han stod i ån med schampo i håret och en orm kom simmade rakt emot honom.

Jag fick hoppa in framför honom och skvätta vatten på den så att den vände om.

Det är inte så dumt med hus på pålar ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det gör det säkert, försök få någon att ta med dig ut på ormjakt, så kan du nog få fina bilder.

Nu när riset har skördats börjar högsäsongen för sork och ormjakt på fälten.

Att gå med ut på natten och fånga dom är spännande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Isanlover!

Förklara gärna för oss med ormfobi hur du kan vara så avslappnad och nästan tycka det är gemytligt med dödligt giftiga ormar tom inne i huset.

Jag kan ju bara föreställa mig lidandet att bli ormbiten i byn långt ifrån resonabel läkarvård.

BRRRR

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fick vi se på en parkbänk på zoo i Korat.

Ödlan "tockej"rörde på sig ibland och Thaifolk vågade sig inte i närheten.

Jag tror det var en typ av råttsnok, någon som vet?

[attachment=1]

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej BTT

Ormar är så vanliga på landet att folk redan som barn lär sig att leva med dom.

Själv har jag stor respekt för dom och jag vågar inte ta dom själv, bara äta dom för det är faktiskt väldigt gott.

Men dom drar sig undan om dom kan, det är bara ett fåtal som ligger kvar och är aggresiva.

Sedan finns det läkarstationer utspridda även över landsbygden, till våran station är det t.ex 4-5 km.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, nu våras bodde man på andra våningen i ett guesthouse i patong o hörde ett gapande från tanten tidigt på morgonen,

Hon hittade en smal brunaktig orm på handfatet o blev helt till sig.

Fick ringa upp folk som skickade den till ormhimlen.

En annan gång hadde vi en grön på besök i en resturang på Nai Harn .

Tur man inte har en jätteskräck för ormar den gången dom hänge en tung kollos runt halsen på en, när man satt i en liten kanot på floatingmarket(lite svårt att fly)

Fast lite spak är man när man inte vet om dom är giftiga.

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Orm ser man mest overkorda pa vagarna, har dock stott pa ett par individer runt huset, de har inte varit aggresiva, men eftersom man inte ar nagon ormkannare sa fick de ga till ormhimlen i preventivt syfte, vi har ju barn i huset.

Har for mig att jag nagonstans last att forekomsten av Cobra i Thailand skall vara 1,8 per rai i genomsnitt. men eftersom cobras ar skygga sa ser val inte farangogat dem speciellt ofta.

Nerike, tack for siten med orminfot, valdigt intressant.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den vanligaste ormen är ju den sk byxsnoken. Den kan ge upphov till svullnader i magtrakten om man handskas oförsiktigt med den lille krabaten.

[move]Zoologen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den vanligaste ormen är ju den sk byxsnoken. Den kan ge upphov till svullnader i magtrakten om man handskas oförsiktigt med den lille krabaten.

[move]Zoologen Arne[/move]

Halla dar herr Zoologen, snoken ar ogift(ig) och kan val darfor inte ge nagra men? Ar det inte den pa hugget varande byxormen herr zoologen avser?

Baa(ra larvar mig lite)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Är i huset utanför Udon, ser orm i princip varje dag. Senast igår gjorde tanten sushi av en stor orm som skulle käka hennes fiskar.  Har haft orm inne i huset med, har dock tätat huset noga nu för att slippa.  Ett par krait har jag stött på i trägården, dödliga så man får se upp. Klart farligt om man har småbarn som inte är vana . Se upp !

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången hemma i byn så satt jag och läste en bok i godan ro, men av någon anledning

så tittade jag upp mot taket  och där var något grönt rullat runt takstolarna

Har har de snörat ihop taket tänkte jag och ropade å tjejen för att fråga om det var så, hon skrek rakt ut och

hämtade grannen som kom med en åra och jagade ut snöret som var en orm, en annan gång skulle jag ta ut kläderna

som låg på golvet och då rusade en stor skorpion över golvet, fan va rädd jag blev för jag gillar inte ormar och skorpioner

Men det är det enda jag sett hemma i byn på 6 år!

Fast förklaringen ligger nog i att svärmors hus verkar vara sammlingspunkten i vår gata alltså mycket tjatter hela dan :lol:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ormen är förmodligen mer rädd för dig och med all rätt då antalet ormar som dödas av människor är ju lite större än antalet människor som dödas av ormar.

[move]Djurvännen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...