Jump to content
IGNORERAD

Nybygge i Uttaradit


biran

Recommended Posts

Med tanke på alla karman som jag fick på ett inlägg så förstår jag att byggen i Thailand intresserar MPR-are.

Min första resa till Thailand företogs 1979 och 1981 träffade jag min fru från Uttaradit. Jag har inte tidigare tänkt på husbyggen på grund av arbetssituationen här hemma då vi max kunnat vara i Thailand 3-4 veckor, men nu med lite högre ålder och mindre arbetssug startade mina planer.

I januari 2012 var vi i Utta och började planera eftersom frugan har en ärvd tomt. Nu har vi också förmånligheten med att känna byggare och jobbare på plats och har sett flera av hus de byggt tidigare.

Jag ritade ett hus som jag planerat sedan en längre tids funderande. Tanken var att det skulle vara enkelt byggt med tanke på regnperioder och luftfuktighet. Huset är på 120 m2 med inbyggd altan på 34 m2. Vardagsrum med matplats i ett samt kök i vinkel mot matplats, 3 sovrum och badrum.

Efter att byggarn gått igenom ritningarna kom vi överens om pris sen var det bara att ge sig ut på byggmarknaden ock kolla material med priser ( takplattor, stål, fönster,dörrar,golvmaterial och badrumsutrustning). Jag tog foton på allt material med uppgjorda priser och gjorde iordning en bok med ritningar foton och bokföring så byggarn bara hade att hämta ut material vartefter bygget fortskred. Jag hade naturligvis kontrollant på plats (frugans syster) som ingen ens försöker lura.

Vi började med att röja tomten från teakträd och ett skjul. För att ta ner teakträden krävdes ett tillstånd men det var inga problem.

Den 25:e januari började byggarbeten med att sätt upp profiler och handgrävning av stolphål (vilket jävla jobb när det finns grävmaskiner). Sen började dom förbereda för armering och gjutning av stolparna. När första stolpen skulle göras var det traditionell thaicerenmoni.

Den 28/1 bar det av till Sverige efter det har kontakt skett med Skype och foton.

Jag ska lägg upp lite bilder hoppas det går bra det kanske är lite oordning på bilderna. Ha överseende första försöket att ladda upp flera bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biran

    12

  • Snucke

    4

  • BBJ

    2

  • kongo24

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej MPR are

Jag har problem med mitt ADSL men kommer att lägga ut bilder när det är fixat.

Ha en bra dag.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Snucke.

Huset är färdigt fattas bara köksskåp och vitvaror plus alla möbler. Huset har till idag kostat 1,1 mille men jag hoppas fullt färdigt ca. 1,3 mille.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser bra och praktiskt ut.

Planlösningen gillar jag.

Lycka till

Önskar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kanon ut. Vad jag förstår så är det tre sovrum + vardagsrum med kök? Hur många kvadrat?

Vi är i planeringsstadiet av att bygga ett enkelt hus till svärföräldrarna med ca 2-3 sovrum vardagsrum och kök nån timme utanför Srisaket. Ditt hus är kanske lite dyrare än vi tänkt oss men man vet aldrig.

Tack för bilderna och info!

Vart ligger Uttardit?

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kanon ut. Vad jag förstår så är det tre sovrum + vardagsrum med kök? Hur många kvadrat?

Vi är i planeringsstadiet av att bygga ett enkelt hus till svärföräldrarna med ca 2-3 sovrum vardagsrum och kök nån timme utanför Srisaket. Ditt hus är kanske lite dyrare än vi tänkt oss men man vet aldrig.

Tack för bilderna och info!

Vart ligger Uttardit?

Snucke

Skriv uttardit på google så får du exakt svar mvh burrabus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok har nu gjort det. tackar men visst jag förstår också att det går att söka på detta. Frågan kom väl mer i förbifarten. Egentligen är väl en stor del av alla informationsfrågor ganska meningslösa eftersom man kan hitta det mesta på google. men man frågar många gånger ändå av nån konstig anledning.

ha de

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu är man äntligen på plats och kan se huset med egna ögon. Bygget är riktigt bra utfört och jag har inget att klaga på. En del ändringar skulle jag ha gjort om jag varit på plats, något större badrum samt byggt taket på ett annat sätt det blir ingen skugga på altanen som solen står nu. Taket kommer att ändras i framtiden. Har gjort en resa till BKK och IKEA för att köpa kök och lite möbler + lite annat smått och gott. Transporten kommer imorgon så det blir till att skruva så det var den julen. Lägger ut lite bilder när det ser mer färdigt ut.

HA en bra dag för det har jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt var Khun Lasse bor. Jag ser på medlemsidan att han bor Uttaradit. Bor han permanent eller? Jag ska skicka ett PM när det tunnar ut på arbetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det går inte att googla på

 

Är du säker på att du verkligen har provat med rätt sökformel :crazy:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset 13 x 9 m, så då kan du uppskatta rummen efter planritningen. Hoppas det går bra annars får jag mäta upp och återkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen all MPR:are

 

Vi kom ner upp till Uttaradit den 9:e december för att inspektera huset som då var färdigbyggt. Jag är nöjd med i stort sett allt, lite klagomål på spacklingar av innertak samt bägge ytterdörrarna har tendens till sprickor (ska  bytas ut vem som betalar är oklart, förmodligen jag själv).

 

Vi var till Home Pro i Phitsanoluk och köpte armaturer till all belysning och en hel annant som fanns på hyllorna. Titta även på köksinredningar där men inget föll i smak.

 

Vi for ner till Bangkok och IKEA för att köpa kök och diverse annat, det gick bra att handla och få hemkört, så vi knalla ut genom kassorna med sex vagnar samt en lista på köket. Efter 3 dagar kom leveransen då var det bara att börja skruva ihop allt, dat är tur man är uppväxt med IKEA grejor.

 

Vi har gjutit infarten med betong och började anlägga gräsmattor. Gräset skulle ta ca 10 dagar och det tyckte jag var gott om tid för jag hade lite planer med att bygga en carport med förråd på ena gavelväggen. Det visade sig att det var svårt att hitta personal som kunde göra det. Jag köpte material och började med grundarbetena för betongplattan själv, balkar av stål levererades    svetsades på plats av mej ( men det var jobbigt i värmen) så när taket och takbeläggningen skulle på plats fick jag hjälp av ett par raska grabbar.

 

Nu blir det inga mer jobb utförda den här resan jag hoppas förråd och en del andra jobb är färdiga när jag kommer nästa gång.

 

Skickar med några bilder .post-9399-0-12871700-1359354195_thumb.jppost-9399-0-14044800-1359354371_thumb.jp

 

Hälsningar Biran

 

 

 

post-9399-0-40241300-1359354612_thumb.jp

post-9399-0-67114000-1359354842_thumb.jp

post-9399-0-86832500-1359355084_thumb.jp

post-9399-0-63164900-1359355601_thumb.jp

post-9399-0-94710600-1359355731_thumb.jp

post-9399-0-34226300-1359355944_thumb.jp

post-9399-0-12871700-1359354195_thumb.jp

post-9399-0-14044800-1359354371_thumb.jp

post-9399-0-40241300-1359354612_thumb.jp

post-9399-0-67114000-1359354842_thumb.jp

post-9399-0-86832500-1359355084_thumb.jp

post-9399-0-63164900-1359355601_thumb.jp

post-9399-0-94710600-1359355731_thumb.jp

post-9399-0-34226300-1359355944_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej igen all MPR:are

 

Vi kom ner upp till Uttaradit den 9:e december för att inspektera huset som då var färdigbyggt. Jag är nöjd med i stort sett allt, lite klagomål på spacklingar av innertak samt bägge ytterdörrarna har tendens till sprickor (ska  bytas ut vem som betalar är oklart, förmodligen jag själv).

 

Vi var till Home Pro i Phitsanoluk och köpte armaturer till all belysning och en hel annant som fanns på hyllorna. Titta även på köksinredningar där men inget föll i smak.

 

Vi for ner till Bangkok och IKEA för att köpa kök och diverse annat, det gick bra att handla och få hemkört, så vi knalla ut genom kassorna med sex vagnar samt en lista på köket. Efter 3 dagar kom leveransen då var det bara att börja skruva ihop allt, dat är tur man är uppväxt med IKEA grejor.

 

Vi har gjutit infarten med betong och började anlägga gräsmattor. Gräset skulle ta ca 10 dagar och det tyckte jag var gott om tid för jag hade lite planer med att bygga en carport med förråd på ena gavelväggen. Det visade sig att det var svårt att hitta personal som kunde göra det. Jag köpte material och började med grundarbetena för betongplattan själv, balkar av stål levererades    svetsades på plats av mej ( men det var jobbigt i värmen) så när taket och takbeläggningen skulle på plats fick jag hjälp av ett par raska grabbar.

 

Nu blir det inga mer jobb utförda den här resan jag hoppas förråd och en del andra jobb är färdiga när jag kommer nästa gång.

 

Skickar med några bilder .attachicon.gifDSC01176.JPGattachicon.gifDSC01177.JPG

 

Hälsningar Biran

 

 

Vad hamnade ett IKEA kök på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...