Jump to content
IGNORERAD

Är thailändare rasister ?


Rospigg

Recommended Posts

Att de glada och vänliga thailändarna som vi ofta sätter på pedistal inte är så förtjusta i muslimer och de från Indien märker man snart i samtal, för att inte tala om negrer. Det pratas en hel del skit om dessa människor om man för det på tal. Nog är det väl med en viss förvåning hur dessa trevliga thailändare så lätt ser ner på andra och anser sig vara förmer samtidigt som de i buddismen finns etiska regler ( har jag hört ) som säger att man inte skall förhäva sig och skryta. Känner en thai som inte skrädde på orden vad de gällde dessa kreatur från andra länder. Farangerna klarade sig ganska välskinnade ur skitsnacket, särskit om man har pengar. Har ni thailandälskare själva någon erfarenhet från detta ( eller varit döva och blinda på alla resor )?

http://blogg.express...p?messid=182339

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 246
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • svarten

    15

  • ban99arne

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Ja Rospigg,

Nog har man hört en hel del skitsnack om bland annat negrer. Dom är liksom "smutsiga" då dom har mycket mörk hudfärg... säger man helt ogenerat.

Och indier luktar illa... gissningsvis pga av stor konsumtion av curry och andra kryddor?

Kineser... jo om det kliar i röven så det en kines som vill gifta sig med en!

Tja, jag är för det mesta mållös när jag hör detta rasistiska struntprat.

Utan tvivel snackas det en massa skit om farang också, fast det slipper man väl höra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai: Jo, en del har man hört!

Fram för allt i den egna kommunen med ett stort antal invandrade muslimer varje år.

Muslimer är lata, de jobbar inte och bara pixxar för att få bostadsbidrag, barnbidrag mm.

Så de kan skicka hem pengar!

De är nog en ganska vanlig uppfattning hos thai-damerna i Borlänge, och säkert på andra

platser också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att många är väldigt måna om att inte sälja ut Thailand utan låta andra nationaliteter hålla sig lite på avstånd då det gäller inre angelägenheter som politik och markägande.Jag vill inte kalla det racism men stark nationalism.

Alla växer upp med nationalsången 2 ggr per dag och formas att älska sitt land och det är väl inget fel i det.

Artikeln tar upp att mörka Thailändare har svårare att få jobb på banker mm men det har väl mer med att göra att fattiga människor ofta är mörkhyade pga arbeten ute i solen som risbönder,strandförsäljare byggjobbare mm och samtidigt inte har samma utbildningsnivå som de som har råd med utbildning.

Och många Rika ser ner på de som är mörka men det är mer en klassfråga tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg det land där det inte finns rasister? Skillnaden på Sverige och Thailand är väl att thailändarna ligger lite efter och inte har förfinat sina fördomar eftersom de ofta framstår som väldigt korkade sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints,

Helt rätt att det finns rasism i Sverige också, men att den ofta uttrycks på ett mer förfinat sätt som du uttrycker det.

bangkokbusen,

"men det har väl mer med att göra att fattiga människor ofta är mörkhyade pga arbeten ute i solen"

Nja, en person från Afrika kan ju undvika solen hur länge som helst, men kommer trots det att ha mörk hud. Detta fattar man tydligen inte i Thailand. Däremot är det ju så att fru Chang kommer att få ljusare hud under mörka vintern i Sverige. Något hon är mycket glad över. Det enda som är bra med kalla vintern... håhåjaja.

Men visst anser man att mörk hud betyder att man tvingats arbeta med lågstatus arbete ute i solen. Å andra sidan när jag ser folk arbeta ute i Thailand så är man ofta mycket väl påklädda för att skydda sig mot solen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att de glada och vänliga thailändarna som vi ofta sätter på pedistal inte är så förtjusta i muslimer och de från Indien märker man snart i samtal, för att inte tala om negrer. Det pratas en hel del skit om dessa människor om man för det på tal. Nog är det väl med en viss förvåning hur dessa trevliga thailändare så lätt ser ner på andra och anser sig vara förmer samtidigt som de i buddismen finns etiska regler ( har jag hört ) som säger att man inte skall förhäva sig och skryta. Känner en thai som inte skrädde på orden vad de gällde dessa kreatur från andra länder. Farangerna klarade sig ganska välskinnade ur skitsnacket, särskit om man har pengar. Har ni thailandälskare själva någon erfarenhet från detta ( eller varit döva och blinda på alla resor )?

http://blogg.express...p?messid=182339

Rasism finns i alla länder, i alla kulturer, mer eller mindre explicit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hela diskussionen blir lite forvirrad nar man blandar ihop begrepp som rasism, nationalism, fordom osv.

Rospigg,

Man skall nog inte blanda ihop muslimer med folk fran mellan ostern. Finns ju onekligen massor av thailandska muslimer som "thailandare" inte har nagra problem med.

Busen,

Det ar ju mer an bara tiden i solen som paverkar eller? Olika delar av Thailand har olika morkt pigment. Dessutom sa ar det ju traditionellt fint att se lite ljust-kinesikt ut. Ar ju knappast en tillfallighet att samtliga hudprodukter har innehaller div. whitening egenskaper.

Att thailandare ibland har extrema fordomar som dessutom kan uppfattas som okunniga tror jag ar ett direkt resultat av begransad forstaelse/kunskap om omvarlden. Titta bara pa vad som tex. lars ut i historia i grundskolan. Thailand ar civilisationens vagga osv.

Att thailandare ar rasistiska kan det rada delade meningar om. Visst tar det sig ofta fordomar sadana uttryck men men det ar onekligen svart att skilja pa vad som ar vad. Nar det galler det mer eller mindre foraktet mot folk fran Laos, Kambodja och Burma sa ar det mer renodlat och nagot som de far med sig fran modersmjolken kan det ibland verka som.

Nationalismen ar alltid hett omdiskuterad. Senast for nagon vecka sedan gick Khunying Kasama (permanent secr. of education) ut och beklagade sig over att undervisningen i Thailand inte var tillrakligt nationalistiskt. Det tyckte jag var underbart ironiskt eftersom sa knappast ar fallet. Centralpropaganda med nationalistiska fortecken har onekligen haft direkt inverkan pa relationen mellan olika folkgrupper i Thailand som har satt ganska djupa spar. Fortfarande sa ar foraktet fran centralthai mot vissa grupper ganska utbrett. Senaste exemplet ar en aktuell film dar huvudpersonen samlar otaliga billiga poang pa att hana de sk: hill tribe folket.

Nystar man lite i begreppet Kwamphenthai sa inser man nog snart varfor det ar bade en av de saker som gor Thailand till en sadan underbar plats men ocksa roten till manga av de problem som de nu star infor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det rasism i Thailand, de ser ner på framförallt folk från sina grannländer men även afrikaner och araber. Sen ser det ner på folk inom landet också vilket avspeglas i samhällsklimatet.

I veckan skulle jag ta en taxi frå hörnet på sukhuvit soi 5, cirka 100 meter före mig stod en "neger" och vinkade efter taxi. En bil med röd lampa kommer, kör förbi den afrikanske mannen och stannar vid mig istället.

Jag frågar han om han inte såg mannen som vinkade?

"Jo det gjorde han men han tycker inte om "Khon dam" så han kör dem inte om där finns andra att köra"

Men om han skulle stått med resväskor och varit på vär till flygplatsen då, frågade jag?

"Hmmm, ja då kanske jag skulle stannat"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker inte att Thailändare är det minsta mer rasistiska än vi svenskar eller andra folk i världen.

Det ligger nog i människans natur att sätta sig själv och sin egen kultur i centrum.

Det man är uppväxt med ses som naturligt och det främmande är onaturligt.

Att turistande muslimer under t.ex ramadan ökar i antal, och dessa dricker alkhol och äter dygnet runt + är storkunder på massage institut och barer,

gör nog att denna grupp får sig en extra känga ibland.

Att vi falanger får lite skit är väl väntat, och förvånande lite om man ser till hur vi som grupp uppträder och uppför oss,

det är inte alltid (eller ganska sällan) som man är stolt över att vara en vit människa.

Att färgade också får skit är nog också rätt, men nämn ett land förutom i Afrika där det inte ses ner på dessa människor (av någon löjlig anledning).

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de glada och vänliga thailändarna som vi ofta sätter på pedistal inte är så förtjusta i muslimer och de från Indien märker man snart i samtal, för att inte tala om negrer. Det pratas en hel del skit om dessa människor om man för det på tal.

Bäste Herr R.O Spigg, du kunde väl lika gärna skrivit svenskar eller fransmänn, främligshat har sin största orsak i okunskap och rädsla som tyvärr finns i alla länder.

Faktum är väl snarare att thai är ganska toleranta mot muslimer och de lever ju sida vid sida i tex Pattaya, där har väl inte moskeerna brunnit som skett i Malmö.

Att sedan vissa thai-invandrare kallar sina muslimska SFI kompisar för buffalos skall man nog inte göra till ett generellt uttryck för thai-rasism.

Renrasige Arne

PS: Finner du något positivt med thaiare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många tänkvärda svar.

Till Arne som frågade om jag inte lika gärna kunde ha skrivit svenskar eller fransmänn. Eftersom det här är ett forum om Thailand och thailändare m.m. så skulle det bli lite fel att skriva om människor från andra länder. Därför så blir svaret på frågan Nej.

PS: Motfråga till Arne. Varför ställer du frågan: Finner du något positivt med thaiare?

( Försöker tänka. Det finns alltid något bra med alla människor. Även bananen under skalet. )

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

När jag satt i spjället så var negerna de absolut mest utsatta för thailändarnas hån och spott och spe.

Vi faranger kom ganska lindrigt undan.

Förutom att det var jätteroligt att bombadera oss med stora kackerlackor.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr R.O Spigg, det var ett påstående beträffande svenskar och grodätare, inte en fråga.

Min fråga angående hurvida Ni funnit något positivt hos de pedistal uppsatta thailändarna kommer sig av att Ni alltsom oftast har en negativ underton till dem i Era skriverier.

[move]FrågVise Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som vill veta sanningen om moskébranden i Malmö kan Googla på "moskebrand i malmö".

Sanningen är PK:ismens värsta fiende!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Alla människor är mer eller mindre rasister, beroende på vilken situation man befinner sig i.  :yes:

Blir man hotad av ett gäng på 5-6 st svarta eller vita , är det inte konstigt om det börjar klia i avtryckarfingret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Ja,den frågan är inte lätt att svara på :neutral:

Men det finns naturligtvis thailändare som är rasister och

så finns det thailändskor som inte är det :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Klipp ur ett finsk forum http://keskustelu.suomi24.fi/ :

"olen täysraitis mies ja en halua thaivaimoa tai muutakaan vaimoa jonka ihonväri on tumma, vaikka nuo thainaiset ovatki yleensä täysraittiita.

Haluan että jälkeläiseni ihonväri olisi valkeaihoinen.

ongelma on se että täysraitista suomineitoa on tosivaikea löytää, minua ei kiinnosta ravintolat tai kapakat, ja viinankanssa läträäminen."

Samma på svenska:

Jag är en helnykter man och vill inte ha thai eller annan fru vars hudfärg är mörk, även om de här thaikvinnorna i allmänhet är helnyktra.

Jag vill att min ättling ska vara ljushyad.

Problemet är att det är mycket svårt att hitta en helnykter finsk tjej, jag är inte intresserad av restauranger eller krogar och inte dricka sprit.

Jag skäms att det finns fortfarande såna åsikter i mitt gamla hemland.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljus hudfarg ar vackert, och innebar att man kommer fran en rik och viktig familj, typ Adel!

Sa tycker manga manniskor fortfarande, tex i Thailand.

Det ar inte sa fortvivlat lange sedan det samma gallde i Europa, jag tanker tex pa Svenska hovet for nagra hundra ar sedan da ALLA sminkade sig i ansiktet med vitt puder for att visa att de minnsann aldrig behovde vistas i solen (samma i alla Europeiska hov, tror jag)...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga .. vissa människor är rasister?  :lol:

jag har några svenskar kompisar som ALLTID snackaskit om några som de kallar för "Kroknäsa"    :whistle:

Min kille tycker inte om muslim.(Han är svensk)

Alla av hans kompisar "Make fun" med skånska dialekter:lol:

Så det är inte bara thailändska  :mdr:

Ps. Jag tycker att svarta män är snygga och sexig .. yum yum  :lol: . De 3 snyggaste man som jag älskar är 1 : Simon Webb (Svart) 2 : Will smith (Svart) och 3 : David Backhem  (Ni vet :P ) :lol:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan man säga .. vissa människor är rasister?  :lol:

jag har några svenskar kompisar som ALLTID snackaskit om några som de kallar för "Kroknäsa"    :whistle:

Min kille tycker inte om muslim.(Han är svensk)

Alla av hans kompisar "Make fun" med skånska dialekter:lol:

Så det är inte bara thailändska  :mdr:

Ps. Jag tycker att svarta män är snygga och sexig .. yum yum  :lol: . De 3 snyggaste man som jag älskar är 1 : Simon Webb (Svart) 2 : Will smith (Svart) och 3 : David Backhem  (Ni vet :P ) :lol:

Du har rätt där, det finns rasister var du än kommer.

Sen får man inte blanda ihop fördomar med rasism..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar handen på hjärtat... Hur många av oss skulle vinna en fajt med fru/flickvän!!!!!! Vi är och förblir 3 klassens folk i Thailand,,,,,Rasism eller smarthet kan jag ej dömma

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du har rätt där, det finns rasister var du än kommer.

Sen får man inte blanda ihop fördomar med rasism..

Rock on!

My bad :P

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...