Jump to content
IGNORERAD

Är thailändare rasister ?


Rospigg

Recommended Posts

Har en kompis som jobbat som butikskontrollant och han säger att vissa invandrargrupper är mer benägna att snatta än andra Mvh Måne.Huruvida snatterierna ökat i samband med den ökade invandringen har jag ingen som helst aning om  :aww:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 246
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • svarten

    15

  • ban99arne

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

På tal om fördomar...

Är det någon som kan tänka sej en snattande thai?

Jag kan det inte!

Alla fördomar är tydligen inte negativa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är ju vetenskapligt fastställt att svenskar är den nationalitet som har minst antal defekter. Asyl borde därför i 1:a hand ges till svenskar.

[move]Fördummen Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Har svenskar blivit terrorister?  :surprised:

http://www.aftonblad...ticle3547234.ab

Ja varför inte? Varför skulle vi ha synpunkter på detta när vi inte ens vågar ta itu med de små vardagsproblemen, ex. på SFI..  :neutral:

Oj... här är en till (svensk terrorist)

http://www.aftonblad...ticle3547240.ab

Hur många svenska terrorister finns det egentligen? Undrar hur det blivit så? Vad säger du buzzen?

Link to comment
Dela på andra sajter

A true Skåning..

du är bara svensk i ditt pass och under Hockey VM

flaggan är gul och RÖD, inte blå.

du kallar pommes frittes för stolpa-päror.

du vet att ålarens och kålhuvvu ska ses som förolämpning och inte alls handlar om mat!

du får hageskag när något är sorgligt.

en kraftigt berusad människa är 'dyng rag' och denna person tilltalar dig med orden 'Va fan glor du på, ska du ha po flabben'

du har skallebank och inte huvudvärk.

du är bugasprängd och inte mätt.

du beställer en 'cocka' i stället för en 'cola'

allt norr om hallandsåsen e Norrland !

du kallar choklad drycken pucko før 08:a

du har inte en huskatt utan en bonnakatt

du vet att päror inte betyder päron.

du säger inte groggvirke, du säger blannevann.

du vet att lättmjölk är röd, mellanmjölk blå och standardmjölk orange.

du grinar när stockholmare vill gräva loss Skåne, de gräver ju bara bort Sverige.

du grinar = du flabbar.

grinar och flabbar = skrattar.

du äter rabbemos till din falukorv.

du vet våren har kommit när rapsen blommar.

Zoegas - helst Skånerost, är det enda kaffe du dricker.

du fattar inte varför folk åker till fjällen, alperna ligger liika nära och backarna är dubbelt så långa.

du hoppas att Skånes alla grävmaskinister skulle vilja alliera sig för att vi en gång för alla ska frigöra oss från de självgoda stockholmarna.

Hipp Hipp, är det roligaste du någonsin sett på TV.

någon säger 'det var bättre förr' och du tänker 'ja, innan 1658 någon gång'.

du vet att pantofflor inte är ett par skor.

'tollor' är däremot funktionsdugliga skor du stukade fötterna i som liten.

du hade kommit på minst ett 'bombsäkert' sätt att smuggla in alkohol från Danmark innan din fjortonårsdag.

någon av dina tre första fyllor grundade sig i för mycket rebenshopen/aperetif(den med fågeln på 'den söte, söte, goe, goe)/pepiño.

vokalerna var det svåraste med att lära sig läsa och skriva i skolan - speciellt om du är från Lomma.

du köper Ramlösa och inte Raaaaamlösa.

du behöver inte fråga vad en 'rullebör' är.

en flaska Skåne akvavit alltid står på bordet vid högtider.

du inte börjar gråta för att systemet är stängt, för på andra sidan Öresund är det alltid öppet.

det bara finns ett berg - Kullaberg.

Tomelilla, Skurup, Höör och Klippan är lika självklara i din värld som London och Paris.

röv inte alls är något vulgärt.

'räligt' bara är din synonym för något som är fult, otäckt eller äckligt.

'balle' är en del av rumpan .

någon säger något somdu inte tror på och du utbrister 'ah, du snackar'.

du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska.

du blir förbannad av att läsa om befrielsen av Skåne, när det i själva verket borde stå ockupation.

sillamjölke är förolämpning som du antagligen aldrig använder, men om du ser någon som är riktigt klen så vet du att du skulle kunna kalla honom det.

du blir förvånad att mölla faktiskt kallas för väderkvarn på rikssvenska.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur många svenska terrorister finns det egentligen? Undrar hur det blivit så? Vad säger du buzzen?

Alldeles för mycket bidrag och för få krav på sfi'n naturligtvis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Alldeles för mycket bidrag och för få krav på sfi'n naturligtvis!

Visst buzzen, några Svenska terrorister är inget att bry sig över. Dom arbetar ju för god politisk sak. och vid närmare eftertanke så måste dom också ha någon som bryr sig, och tar hand om dem. Sverige är ett föredömme här Buzzen (oss filantroper emellan)

Tänker spontant på Bahamas som tydligen givit Thaiksin nytt pass. Visst gnyddes det lite över "pajas landet" Bahamas i denna fråga! Men frågan är hur andra länder ser på Sverige, med Buzzen i Spetsen som ett föredömme för svensk flyktingpolitik?

Jo buzzen, jag förstår att du nu plötsligt vill diskutera ersättningsnivån och krav på sfi studier!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jing Jing..

Så araber, turkar och dylikt pack ska inte släppas in i Sverige, men du välkomnar thailändskor med öppna armar??

Så det beror på vilken nationalitet dom har???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bästa Bling Bling, man häpnar när Talibananernas förmodade 2:e man är en svensk!

Nu kan vi inte ens släppa in svenska asylsökande i landet! Ut med svenskarna!

Vart är vi på väg.

[move]Osvenske Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst buzzen, några Svenska terrorister är inget att bry sig över. Dom arbetar ju för god politisk sak. och vid närmare eftertanke så måste dom också ha någon som bryr sig, och tar hand om dem. Sverige är ett föredömme här Buzzen (oss filantroper emellan)

Tänker spontant på Bahamas som tydligen givit Thaiksin nytt pass. Visst gnyddes det lite över "pajas landet" Bahamas i denna fråga! Men frågan är hur andra länder ser på Sverige, med Buzzen i Spetsen som ett föredömme för svensk flyktingpolitik?

Jo buzzen, jag förstår att du nu plötsligt vill diskutera ersättningsnivån och krav på sfi studier!    :great:

Om du vill kan jag skicka över en pidestal och en liten avbild av mig i form av en buddhafigur du kan ha i vardagsrummet.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jing Jing..

Så araber, turkar och dylikt pack ska inte släppas in i Sverige, men du välkomnar thailändskor med öppna armar??

Så det beror på vilken nationalitet dom har???

Rock on!

Dina slutsatser förvånar mig. Nu verkar det vara så,  om man har synpunkter på flyktingpolitiken så måste man vara emot all invandring. Du och Buzzen och Co gör det väldigt enkelt för er. Vi kan ju vända på steken... varför är du och Co, så jävla rädd för att kritisera det som är fel med invandringen? Eller du tycker den fungerar bra?

Personligen tror jag Sverige ganska lätt kan ta emot många fler invandrare, men då måste kontrollen och kraven skärpas. Eller det är för mycket begärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dina slutsatser förvånar mig. Nu verkar det vara så,  om man har synpunkter på flyktingpolitiken så måste man vara emot all invandring. Du och Buzzen och Co gör det väldigt enkelt för er. Vi kan ju vända på steken... varför är du och Co, så jävla rädd för att kritisera det som är fel med invandringen? Eller du tycker den fungerar bra?

Personligen tror jag Sverige ganska lätt kan ta emot många fler invandrare, men då måste kontrollen och kraven skärpas. Eller det är för mycket begärt?

Det är tyvärr du min käre Quasimodo som gör det enkelt för dig.

Jag har inga problem med att kritisera det som är fel på invandringen.

Tycker t.ex att det flygs för mycket och vandras för lite när de ska in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh!! Glömde ju det viktigaste.. håller ju med dig i att kraven måste skärpas!

Vi måste verkligen börja informera alla muslimer om att man inte får kasta ut sina döttrar från balkongerna.

Vill de göra sånt får de gott göra det innan de kommer hit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Om du vill kan jag skicka över en pidestal och en liten avbild av mig i form av en buddhafigur du kan ha i vardagsrummet.  ;)

hehe... ta dig själv nu inte på för stort allvar buzzen. Du är säkert en trevlig kille även om du har lite flummiga åsikter.

Men har du en bronsavgjutning liggande så inte mig emot. Sverige behöver iconer som öppet försvarar och tar ansvar för flyktingpolitiken.   :great: Har du några önskemål om favorit torg?

Varför blir vissa upprörda för att man vill ställa krav på uppenbara brister kring invandrarfrågor? Varför vill du göra mig till rasist för att jag vill ställa krav på de invandrare/kvotflyktingar. Är det bara jag som blir förvånad över att Sverige producerar internationella terrorister?   :surprised:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jing-Jing

Jag haller med Dig om mycket Du sager, daremot skulle Det inte falla mig in att fordomma utan underlag.

Mitt lilla bidrag till forstaelse kan vara detta.

Se Sverige som ett mulinationellt foretag och invandrarna som nyanstallda.

INTE F-N SLAPPER MAN IN NYANSTALLDA VIND FOR VAG UTAN HANDLEDNING OCH UTBILDNING, TAR DEN NYANSTALLDA INTE TILL SIG DETTA AKER HAN/HON UT IGEN, ELLER?

Solklart eller? Alla foretag behover nyanstalla men tar ocksa pa sig ansvaret for dessa betraffande forsorjning/lon.

Ansvar for utbildning om foretaget, dess affarside och handlaggande av div. goromal alltefter kvalifikation, eller?

De som inta klarar detta far ingen anstallning, eller?

Lite funderingar i morgonkylan, 15 grader kl 07.

MVH

Baa som fortfarande undrar om Thai ar rasister. (traden)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Intressant jämförelse mellan nyanställda och invandrare... det ligger en del i vad du säger.

Skillnaden är dock att Sverige knappast får mycket chans att välja mellan de som absolut vill komma hit. Inga "anställningsintervjuer"... visst begrundar man asylansökan, men på helt andra premisser än vad en arbetsgivare gör.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HC

Joda Du har for all del ratt i det, men a andra sidan har ju migrationsmyndigheten forsatt sig i en situation som knakar betankligt, for att inte saga ramnar, just p.g.av att man inte tilsatt det krafter som slussar in resp, flykting eller "legal" invandring typ Thaifruar i det svenska samhallet.

Men som sagts tidigare, kunde jag losa det har med ett par enkla knapptryckningar vore jag nog inte slappispancho i LOS.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Fru Flykting, visserligen så uppfyll ni de formella kraven för att vara flykting då ni löper stor risk att bli torterad och dödad om Ni skickas tillbaka.

Tyvärr så har Ni en alldeles för dålig engelska och mörk hudfärg för att komma in på arbetsmarknaden. Ni är ju dessutom från Somalia och då finns det ju dessutom en icke försumbar risk att Ni i framtiden kommer att bli en sk terrorist. Jag måste därför avslå er ansökan. Tack & hejdå!

Nääääästa!

[move]Flyktingkontrolleraren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I min lilla fantasivärld så läser man det som är intressant och roligt för dig själv, inte vad som det skrivs i massmedia med löjliga rubriker som "detta skall man läsa för att få jobb". I dag så är det ganska konstigt om en systemutvecklare går arbetslös. Antingen är personen "dåliga vibbar" för arbetsgivaren eller så har personen en av dessa "super-duper" KY-utbildning med sig till arbetsintervjun. Jämfört med personer utbildade vid KTH/DSV så är den inte mycket värd. Vet inte vilket år du syftade på i ditt inlägg  :wai:

Sedan att det finns "högutbildade taxiförare" i Sverige... nja... om man fick examen i sitt hemland underbara 70 och 80-talet så kan man inte direkt kräva att få ett arbete längre genom att säga "titta, jag har en examen!".

...

Hej Teyo!

Jag har samma fantasivärld som dig. Jag läste precis vad som passar mig bäst. Jag hade haft svårt att utföra ett jobb som kräver en utbildning som inte intresserar mig. Det är svårt att tänka sig hur väl andra människor kan lyckas med detta. Men samhället och statsmakten lyckas förvånansvärt väl att styra ungdomar över till "brist" utbildningarna. Det finns mycket tydliga upp- och nergångar i antal sökanden samtidigt som kampanjer pågår för att påverka ungdomarnas beslut.

Jag tycker inte heller att människor med en gammal läkarexamen som inte arbetat med patienter på länge ska få bli läkare om inte de kan bevisa att de har följt med utvecklingen. Taxiförare och dyl. har förmodligen inte gjort det!

Quote

...

Dock så håller jag inte med dig om att Sverige behöver MER arbetskraft... kanske bättre att de säkert 8-9% arbetslösa (utan att fiffla med siffror) får arbete innan "Hassan, Abdullah" med flera kommer hit.

Egentligen är det inte jag personligen som ser nyttan med att bevara den nuvarande invandringsnivån i västerlandet. Det är ekonomer och samhällsvetare som är övertygade om nyttan med invandringen särskilt i länder med låga födelsetal. Samma personer medger förstås nackdelarna som till exempel de som nämns i denna tråd men allt i allt överväger den samlade positiva nyttan långt den negativa. Det är trots allt mycket billigare och snabbare att få en ny arbetare i landet genom än att importera en vuxen från ett annat land än att föda ett nytt barn. Invandrare brukar dessutom lämna sina nya länder vid ålderdom (när de börjar kosta samhälle) i mycket högre utsträckning än de som födds i västerlandet.

De är inte så enkelt att sparka ut Hassan och Abdullah och ge deras jobb till Peter och Anders. Den västerländska arbetsmarknaden är mycket trög. Det finns alltid arbetslösa samtidigt som vissa tjänster går obemannade. Alla är inte villiga att lämna familjen och vänner för att flytta långt bort. Alla vill inte byta yrken och ta jobb med sämre lön. Alla är inte kvalificerade för alla jobb. Det finns dessutom utöver dessa personer slöfock och drägg som inte vill jobba. Arbetslösheten i flera europeiska länder och USA var nära 10 % i många år efter 70-talets oljekrisen. Samtidigt tvingades samma länder att importera miljoner invandrare som Hassan och Abdullah för att kunna tillsätta de jobb som inga inhemska arbetslösa som Peter och Anders varken inte ville eller inte kunde ta.

Säg att vi skulle för försöka lösa den 8-9 %:iga svenska arbetslösheten genom att kasta ut det antal invandrare som motsvarar antalet arbetslösa svenska. Då skulle bilförsäljningen, livsmedelsbranschen och många andra branscher minska sin försäljning med 8-9 %. Byggbranschen skulle kollapsa. Vi skulle förlora vår förmåga att kommunicera med alla företag i världen på deras eget språk. Sveriges import och export med utlandet skulle förmodligen krascha till följd av att ligga dåligt till i den hårda konkurrensen med andra länder. Arbetslösheten i Sverige skulle inte minska till noll utan öka till över 20 %. Nya jobb till arbetslösa svenskar skapas inte genom invandringsstopp utan genom ökad BNP-tillväxt. Det är själva invandringen som har ökat BNP-tillväxt i västerlandet och skapat flera jobb till de inhemska etniska grupperna. Det är ju inte bara antalet producenter som ökar ett lands välfärd utan även antalet konsumenter.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Teyo:

Finns det en fast mängd arbeten som ska utföras i Sverige? Har kakan en bestämd storlek, eller kan kakan bli större?

När jag gick på universitetet så fanns det en "kyrka" där som studentprästen skötte. Att det också skulle kunna finnas en moské har åtminstone jag inga problem med.

Jag jobbar dagligen med invandrare med alla möjliga etniska och religösa bakgrunder. Jag ser mer fördelar med detta än nackdelar, språkunskaperna ökar vår servicenivå. Skillnaden mot dina erfarenheter är kanske att många är andra generationens invandrare eller kom till Sverige när det var unga. Vi har iofs också flera som har flyttat hit de senaste åren. Visst kan det vara lite problem med svenskan i början.

Men vi har nog inga fundamentalister hos oss, varken kristna, muslimer eller hinduer. Iaf ingen som låter det påverka jobbet.

Självklart ska fundamentalism kritiseras! T ex bör säpo se upp med stödet som Saudi-Arabien skickar till olika muslimska församlingar och vilka som blir imaner.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Teyo:

Finns det en fast mängd arbeten som ska utföras i Sverige? Har kakan en bestämd storlek, eller kan kakan bli större?

När jag gick på universitetet så fanns det en "kyrka" där som studentprästen skötte. Att det också skulle kunna finnas en moské har åtminstone jag inga problem med.

Jag jobbar dagligen med invandrare med alla möjliga etniska och religösa bakgrunder. Jag ser mer fördelar med detta än nackdelar, språkunskaperna ökar vår servicenivå. Skillnaden mot dina erfarenheter är kanske att många är andra generationens invandrare eller kom till Sverige när det var unga. Vi har iofs också flera som har flyttat hit de senaste åren. Visst kan det vara lite problem med svenskan i början.

Men vi har nog inga fundamentalister hos oss, varken kristna, muslimer eller hinduer. Iaf ingen som låter det påverka jobbet.

Självklart ska fundamentalism kritiseras! T ex bör säpo se upp med stödet som Saudi-Arabien skickar till olika muslimska församlingar och vilka som blir imaner.

Jag har jobbat en del med invandrare jag också. Och att säga att vissa grupper inte låter sin religion påverka arbetet kan jag inte hålla med om. Har du tex ett fysiskt arbete tillsammans med en människa som inte äter på dagarna så blir det jobbigare för den som sköter sin kost. Somliga har väldiga problem med att ta order från kvinnliga chefer samt att det föregår kollektiv mobbning mot dom få som intergreras och äter under fastan för att orka med sitt arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag pratar om egna erfarenheter nu... i samtliga arbeten i mitt liv har jag haft svårast att samarbeta med invandrare/flyktingar. Om personen inte föddes  i Sverige utan kom till Sverige som vuxen p.g.a. diverse orsaker så har han/hon en helt annan syn på arbetslivet, kultur m.m. som gör det mycket svårare att arbeta tillsammans. För att man inte skall tro att jag "hatar" araber så kan jag säga att dagen jag måste arbeta med en thailändare med att t. ex. utveckla ett system så kommer jag att dra bort det sista håret jag har på huvudet.

Hmm... när jag jobbade med att bygga ett säljstödssystem i Thailand förra året hade jag inga som helst problem med att jobba med Thailändare.

Har träffat många kompetenta Thailändare som inte alls hade problem att kommunicera ideer på Engelska.

Tror inte deras kompetens skulle försvinna bara för att de kom till Sverige och jobbade.

Vad beträffar KTH/DSV och gamla utländska diplom så gäller fortfarande devisen att "utbildning är inget - intresse är allt".

En utbildning ger dig, förhoppningsvis, vana att inhämta information och verktyg att tolka och nyttja denna information

på det sätt som är lämpligt för syftet. Inget annat!

Några av dem som gjorde bäst resultat när jag gick på DSV var utlänningar.

Att dömma av hur du höjer DSV till skyarna gissar jag att du läst där/läser där du med.

Kan väl meddela dig att DSV står sig ganska slätt internationellt och att det finns många utlänningar

med utländska utbildningar som är bättre förberedda än det stora flertalet DSV studenter.

Men hälsa gärna Stefan Möller om du ser honom. Han är en för jävla kul och bra kille.

I övrigt är du så otroligt "way off" i dina funderingar att det är onödigt att ens kommentera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att vi alla vet att det finns båda typer i både bland invandrare och svenskar.

Det vi tar fram och diskuterar är vad vi själva väljer att se.

Och hur och vad vi väljer att se hos andra grundar mycket på hur vi är som person.

---

Själv vill jag inte säga att folk från det och det landet, eller den och den religionen är dåliga eftersom jag själv vet hur det känns att bli dömd i förväg bara för att jag har svart hår och kommer från Thailand.

---

Jag har haft tur att mina svenska chefer, arbetskamrater, barnen jag jobbade med och föräldrarna uppskattade min "olikhet" och såg det som en tillgång för verksamheten. Tyvärr så hade jag ingen utbildning inom den branschen trots min personlighet passade där. Jag satt löst och skulle åka först så fort det blir nedskärning.

Hade varit kul om min egen bransch, ekonomi, uppskattar mina kunskaper och mångfaldighet som en resurs och utnyttjar det.

Men nu har jag hittat min egen nisch. Sen får det bli en till examen fast en "SVENSK" sådan för att ha någon chans i den riktiga svenska arbetsmarknaden.

---

---

Det är i alla fall trevligt att diskussionen håller sig till diskussionsnivå och inte otrevliga personliga påhopp.

Känns roligare att följa...

---

Ha det gott, allihopa!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...