Jump to content
IGNORERAD

Är thailändare rasister ?


Rospigg

Recommended Posts

Ligger mycket i det du skriver Magrood..

Det finns otroligt många svenskar som går på a-kassan och jobbar svart vid sidan om, vilka jag tycker är parasiter.

Sen är det svårt att "slänga" ut svenskarna från Sverige, kanske kan fråga Norge om dom tar emot dom.

Fast högre krav på invandrare är väl en bra början, så får man kanske tyst på många som klagar på alla invandrare förrutom sin Thaitjej/fru.

Har själv en Thaitjej, så missförstå mig inte, men blir trött när folk gnäller på alla andra invandrare, fast tycker att sin egna darling ska ha alla bidrag man kan tänka sig.

Det ska vara lika regler för alla..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 246
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    23

  • svarten

    15

  • ban99arne

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Magrood, Du skriver som vanligt valdigt fornuftiga inlagg, sett ur ett perspektiv vi andra bara skonjer lita av.

Laser inte mer an huvudrubrikerna i tidningarna harifran men det later val fornuftigt att de invandrare vi i och for sig behover for att fylla tomrummet efter 40 talisterna ocksa gor det, inta bara far skitjobb utan far det arbete man ar kvalificerad att utfora.

Sen en liten upplysning, utbildningsnivan pa taxiforare i Sverige overensstammer ganska val med Danmark, Tyskland, m,fl. nordeuropeiska stater.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sen en liten upplysning, utbildningsnivan pa taxiforare i Sverige overensstammer ganska val med Danmark, Tyskland, m,fl. nordeuropeiska stater.

Tackar för upplysningen.

Synd att man inte har råd att åka taxi så mycket.

Hade varit intressant att föra konversation med de högutbildade taxichaffiser.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med andra ord så är ditt "ställningstagande" som du så fint säger är att acceptera bidrag+lån från staten men sedan skit i att betala tillbaka det som du är skyldig? Med andra ord så gillar du att spotta på skattebetalarnas ansikten? Ja du buzzen, hur var det nu med att kasta sten i glashus? Ditt svar till MsSomTam visar rätt bra vem du verkligen är, nämligen en osäker hycklare.

Som sagt... vet inget.. tror mycket.. och gnäller gärna.. :)

Ha en bra dag.. hoppas du kryar på dig.  :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrod.

Du skrev: "Jag tror att många invandrare vill göra rätt för sig. Men samtidigt finns det de som är lata om utnyttjar systemet. Det finns även svenskar som gör det. Men klart att de har mer rätt att utnyttja systemet eftersom det är deras eget land, eller???"

Magrod. Det finns faktiskt en stor skillnad om en arbetsovillig Svensk eller en icke Svensk utnyttjar systemet för bidragsförsörjning i Sverige.

Alla länder får ta hand om sina egna arbetsovilliga efter eget tycke! Om Sverige vill försörja sina egna arbetsovilliga är det en fråga för Sveriges skattebetalare att ta ställning till! Liksom det i motsvarande fall är för Singapores, Guatemalas, Fidjiöarnas eller Madagaskars skattebetalare.

Det finns ingen naturlag som säger att Sveriges skattebetalare skall ta hand om och försörja andra länders hitflyttade arbetsovilliga!

Ifall det rådde en viss balans mellan in och utflyttning av arbetsovilliga till sverige så skulle det inte spela någon större roll, men tyvärr så kommer det betydligt fler arbetsovilliga till Sverige, än vad som flyttar ut ur Sverige! Detta innebär att Sveriges skattebetalare för varje år får försörja allt fler hitflyttade arbetsovilliga. Detta innebär att antingen får Sveriges skattebetalare betala allt mer i skatt, eller så minskar och försämras det som dom får tillbaka för sina skatter, skola sjukvård och all annan samhällsservice.

Jämnför med en familj. Det känns antagligen inte helt främmande för föräldrarna att försörja sitt eget arbetsovilliga barn!

Men samma föräldrar skulle antagligen vägra att försörja grannens arbetsovilliga barn!

Detta med att mängder av utländska läkare kör taxi i Sverige är en vandringsmyt. Finns det något enda konkret exempel på detta?

Ifall en utländsk läkare med en utländsk läkarexamen kör taxi i Sverige, istället för att i läkarbristens Sverige arbeta som läkare.

Beror det med största sannolikhet på att vare sig hans läkarkunskaper eller hans kunskaper i det Svenska språket är ens i närheten av vad som behövs för att ge honom en Svensk läkarlegitimation!

mvh.

Luttrad

Link to comment
Dela på andra sajter

Luttrad

Du har en poang med familjejamforelsen. Daremot, (om inte lakare,) sa finns det en redovisad, (har tappat var, tror det var Malmoe,) overrepresentation av akademiker inom taxirorelsen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej Magrod.

Du skrev: "Jag tror att många invandrare vill göra rätt för sig. Men samtidigt finns det de som är lata om utnyttjar systemet. Det finns även svenskar som gör det. Men klart att de har mer rätt att utnyttja systemet eftersom det är deras eget land, eller???"

Magrod. Det finns faktiskt en stor skillnad om en arbetsovillig Svensk eller en icke Svensk utnyttjar systemet för bidragsförsörjning i Sverige.

Alla länder får ta hand om sina egna arbetsovilliga efter eget tycke! Om Sverige vill försörja sina egna arbetsovilliga är det en fråga för Sveriges skattebetalare att ta ställning till! Liksom det i motsvarande fall är för Singapores, Guatemalas, Fidjiöarnas eller Madagaskars skattebetalare.

Det finns ingen naturlag som säger att Sveriges skattebetalare skall ta hand om och försörja andra länders hitflyttade arbetsovilliga!

Ifall det rådde en viss balans mellan in och utflyttning av arbetsovilliga till sverige så skulle det inte spela någon större roll, men tyvärr så kommer det betydligt fler arbetsovilliga till Sverige, än vad som flyttar ut ur Sverige! Detta innebär att Sveriges skattebetalare för varje år får försörja allt fler hitflyttade arbetsovilliga. Detta innebär att antingen får Sveriges skattebetalare betala allt mer i skatt, eller så minskar och försämras det som dom får tillbaka för sina skatter, skola sjukvård och all annan samhällsservice.

Jämnför med en familj. Det känns antagligen inte helt främmande för föräldrarna att försörja sitt eget arbetsovilliga barn!

Men samma föräldrar skulle antagligen vägra att försörja grannens arbetsovilliga barn!

Detta med att mängder av utländska läkare kör taxi i Sverige är en vandringsmyt. Finns det något enda konkret exempel på detta?

Ifall en utländsk läkare med en utländsk läkarexamen kör taxi i Sverige, istället för att i läkarbristens Sverige arbeta som läkare.

Beror det med största sannolikhet på att vare sig hans läkarkunskaper eller hans kunskaper i det Svenska språket är ens i närheten av vad som behövs för att ge honom en Svensk läkarlegitimation!

mvh.

Luttrad

Bra sammanfattning där!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns faktiskt en stor skillnad om en arbetsovillig Svensk eller en icke Svensk utnyttjar systemet för bidragsförsörjning i Sverige.

Luttrad

Jag håller med dig Luttrad.

Som sagt så verkar farbror staten vara mycket duktig på att hitta på styrmedel.

Och jag önskar verkligen att de täpper till här med.

Så att vi alla, både invandrare och infödda kan lägga energi på något annat nyttigt istället.

Med taxichaufförer som har läkarutbildning har jag inget konkreta bevis på. Men det är alltför många akademiker som hamnar i den branchen.

Vag jag tror kan vara en bra lösning har jag redan skrivit i mitt tidigare inlägg.

Vi får verkligen hoppas att det blir av.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrod. Det finns faktiskt en stor skillnad om en arbetsovillig Svensk eller en icke Svensk utnyttjar systemet för bidragsförsörjning i Sverige.

Alla länder får ta hand om sina egna arbetsovilliga efter eget tycke! Om Sverige vill försörja sina egna arbetsovilliga är det en fråga för Sveriges skattebetalare att ta ställning till! Liksom det i motsvarande fall är för Singapores, Guatemalas, Fidjiöarnas eller Madagaskars skattebetalare.

Det finns ingen naturlag som säger att Sveriges skattebetalare skall ta hand om och försörja andra länders hitflyttade arbetsovilliga!

Bra tänkt... men några korta frågor bara...

1. Vem är Svensk?

Flyktingarna Abdullah och Fatima kom till Sverige med en 1 år gammal dotter och efter 6 månader här

föddes en son på Huddinge sjukhus. Sonen får vara lat och ta emot bidragsförsörjning, men inte dottern?

Eller, om det inte har med födslorätt att göra, har det med medborgarskap att göra?

Eller gäller dina synpunkter bara flyktingar och de utlänningar som är här på uppehållstillstånd?

2. Sveriges skattebetalare.

Vad gäller gruppen "Sveriges skattebetalare" som ska ta ställning till om huruvida vi ska försörja egna arbetsovilliga...

ingår utländska skattebidragare i den gruppen?

Alltså... ska invandrade läkar-Hassan som kör taxi och betalar skatt få vara med och bestämma om lata Nisse ska få bidragsförsörjning?

Eller får bara Svenskar rösta? I sådana fall.. vilka då? (Se fråga 1)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Bra tänkt... men några korta frågor bara...

1. Vem är Svensk?

Flyktingarna Abdullah och Fatima kom till Sverige med en 1 år gammal dotter och efter 6 månader här

föddes en son på Huddinge sjukhus. Sonen får vara lat och ta emot bidragsförsörjning, men inte dottern?

Eller, om det inte har med födslorätt att göra, har det med medborgarskap att göra?

Eller gäller dina synpunkter bara flyktingar och de utlänningar som är här på uppehållstillstånd?

2. Sveriges skattebetalare.

Vad gäller gruppen "Sveriges skattebetalare" som ska ta ställning till om huruvida vi ska försörja egna arbetsovilliga...

ingår utländska skattebidragare i den gruppen?

Alltså... ska invandrade läkar-Hassan som kör taxi och betalar skatt få vara med och bestämma om lata Nisse ska få bidragsförsörjning?

Eller får bara Svenskar rösta? I sådana fall.. vilka då? (Se fråga 1)

Vem är svensk? Vem har varit dansk? o.s.v...Komplicera inte en enkel fråga! Du gör dig bara dum genom din löjliga frågeställning! Jag tror till och med de flesta invandrare som vill, och försöker anpassa sig i Sverige håller med mig. Fattar du inte att dräggen som vi diskuterade lite tidigare, gör den s.k. främlingsfientligheten mycket värre i Sverige. Förstår du inte att ditt försvar eller försök till bagatelisering av problemet spär på motståndet?

Skulle vi inte kunna enas om att något måste göras för att försöka få hit riktiga flyktingar, som verkligen behöver hjälp, istället för den typen av kvoterad invandring som nu sker? En inre känsla säger mig att väldigt många problem skulle lösa då.

Sorry buzzen, du är en sneseglare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

!

...

Detta med att mängder av utländska läkare kör taxi i Sverige är en vandringsmyt. Finns det något enda konkret exempel på detta?

Ifall en utländsk läkare med en utländsk läkarexamen kör taxi i Sverige, istället för att i läkarbristens Sverige arbeta som läkare.

Beror det med största sannolikhet på att vare sig hans läkarkunskaper eller hans kunskaper i det Svenska språket är ens i närheten av vad som behövs för att ge honom en Svensk läkarlegitimation!

mvh.

Luttrad

Det är intressant hur känd Mona Sahlins taxiresa i Malmö med en medicinutbildade chafför har blivit! Vem vet hur många flera det finns? Det var lite dumt att använda just detta yrke i stället för att diskutera alla andra jobb som utländska läkare utför än just läkarjobbet. I den mån det finns utländska läkare som arbetar inom lågbetalda okvalificerade yrken handlar det om läkare som kom till Sverige för länge sedan. Den nuvarande läkarbristen suger upp alla nyinvandrade läkare. Just nu är det nyanlända irakiska läkare som är en stor grupp som dessutom har blivit uppskattade på arbetsplatserna.

De äldre läkarna som aldrig lyckades hade svårt att få tid att studera inför de proven om kunskap, rättspraxis och språk som krävs för legitimation. Proven kräver cirka ett år av studietid. Alla har däremot inte så lätt att vara utan inkomst i ett år. Därför började en del arbeta med annat under tiden och tiden de gick och de hann aldrig med studierna. Efter en mångårig frånvaro från sjukvården brukar läkare inte anses vara arbetsdugliga.

Generellt brukar Sverige anses vara mycket dåligt på att ta vara på invandrarnas akademiska examen. De flesta examen godkänns av högskoleverket men arbetsgivarna är ofta skeptiska. Många utländska akademiker hör ”nej, nej, nej” varje gång de söker jobb. Dina färdigheter i svenska språket är inte tillfredsställande.” Detta även om det finns intyg om utbildning och så vidare som styrker att den sökande talar och skriver väl på svenska. I internationell arbetsmarknadssammanhang brukar Tyskland, Storbritannien, USA och Kanada anses vara långt framme på att anställa utländska arbetskraft. Där brukar det antas att de språkliga färdigheter utvecklas snabbare inom arbetslivet än inom arbetslösheten i hemmet!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är intressant hur känd Mona Sahlins taxiresa i Malmö med en medicinutbildade chafför har blivit! Vem vet hur många flera det finns? Det var lite dumt att använda just detta yrke i stället för att diskutera alla andra jobb som utländska läkare utför än just läkarjobbet. I den mån det finns utländska läkare som arbetar inom lågbetalda okvalificerade yrken handlar det om läkare som kom till Sverige för länge sedan. Den nuvarande läkarbristen suger upp alla nyinvandrade läkare. Just nu är det nyanlända irakiska läkare som är en stor grupp som dessutom har blivit uppskattade på arbetsplatserna.

De äldre läkarna som aldrig lyckades hade svårt att få tid att studera inför de proven om kunskap, rättspraxis och språk som krävs för legitimation. Proven kräver cirka ett år av studietid. Alla har däremot inte så lätt att vara utan inkomst i ett år. Därför började en del arbeta med annat under tiden och tiden de gick och de hann aldrig med studierna. Efter en mångårig frånvaro från sjukvården brukar läkare inte anses vara arbetsdugliga.

Generellt brukar Sverige anses vara mycket dåligt på att ta vara på invandrarnas akademiska examen. De flesta examen godkänns av högskoleverket men arbetsgivarna är ofta skeptiska. Många utländska akademiker hör ”nej, nej, nej” varje gång de söker jobb. Dina färdigheter i svenska språket är inte tillfredsställande.” Detta även om det finns intyg om utbildning och så vidare som styrker att den sökande talar och skriver väl på svenska. I internationell arbetsmarknadssammanhang brukar Tyskland, Storbritannien, USA och Kanada anses vara långt framme på att anställa utländska arbetskraft. Där brukar det antas att de språkliga färdigheter utvecklas snabbare inom arbetslivet än inom arbetslösheten i hemmet!

Hälsning

Svarten

Nu är det ju så att det inte bara är invandrande akademiker som har svårt att få jobb inom den bransch som de är utbildade i.

http://www.dn.se/DNe...ousRenderType=1

Artikeln har ett par år på nacken och gäller ett specifikt arbetsområde men är ändå anser jag aktuell. Det stora problemet i denna fråga är att det är för många som utbildar sig till akademiska yrken.

Så det är inte bara högutbildade invandrare som får lägga sina intellektuella kunskaper åt sidan för att i stället få lite skit under naglarna, det får även högutbildade svenskar göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vem är svensk? Vem har varit dansk? o.s.v...Komplicera inte en enkel fråga! Du gör dig bara dum genom din löjliga frågeställning! Jag tror till och med de flesta invandrare som vill, och försöker anpassa sig i Sverige håller med mig. Fattar du inte att dräggen som vi diskuterade lite tidigare, gör den s.k. främlingsfientligheten mycket värre i Sverige. Förstår du inte att ditt försvar eller försök till bagatelisering av problemet spär på motståndet?

Skulle vi inte kunna enas om att något måste göras för att försöka få hit riktiga flyktingar, som verkligen behöver hjälp, istället för den typen av kvoterad invandring som nu sker? En inre känsla säger mig att väldigt många problem skulle lösa då.

Sorry buzzen, du är en sneseglare.

Att kalla det en enkel fraga kanns lite vilset. Detta framforallt som du inte heller besvarar de fragestallningar som stalldes. Vem ar i dina ogon "ett dragg" och vem en flykting? Om en flykting kommer hit och inte far/vill arbete/a blir personen ett dragg da? Sverige har kvoter fran tex. konfliktdrabbande lander som tex. Irak, Sudan mfl men aven andra folkgrupper dar det anses vara ett stort behov. UNHCR (FN's flyktingorgan brukar foresla olika kvoter till bla Sverige osv). Detta ar for flyktingar som soker tillfallig eller permanent asyl.

Jag ar lite oklar pa vilka som inte skall fa komma hit? Vilka ar de "falska" flyktingarna?

Du anklagar andra for att bagatelisera problemet nar du gor exakt detsamma med din s:k losning - allt baserat pa din " inre kansla".

Sjalvklart sa kan man aldrig forsvara manniskor som valjer att utnyttja socialforsakringssystemet eftersom det ar sa grundlaggande fel pa alla plan. Daremot sa betyder val det knappast att vare sig problem eller losning ar sa enkla som vissa skribenter vill gora gallande. Visst kan man ifragasatta systemet eftersom det kan uppfattas som att "uppmuntra" fusk och lattja men samtidigt sa innebar en forsamring att det blir betydligt mkt svarare for de som faktiskt forsoker men behover tillfalligt stod osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar precis som wille hur vi ska veta pa forvag vilka som kommer sitta och sloa pa SFI i 15 ar? Det enda vi kan gora ar att informationen medans de sitter i flyktingforlaggningar ar klar sa att folk forstar att Sverige ar ett land med bade rattigheter och skyldigheter. Sedan kan man givetvis tanka sig ett system dar det tar langre tid att bli svensk medborgare och att vissa motprestationer kravs for att na denna status. Nobuzz fraga om vem som ar svensk ar dock relevant. Om folk, av diverse anledningar, fortsatter att behandlas som "invandrare" oavsett hur lange de bott i landet sa forsvinner mycket av motivationen. Sverige ar oerhort daliga pa att dra nytta av att manga invandrare som kommer till Sverige kommer fran ganska valbargade familjer och darmed haft mojlighet att skaffa sig relativt bra utbildningar.

Jag betvivlar ocksa att sarskilt manga manniskor flyttar ifran slaktingar, land och egendomar till ett kallt och ganska ogastvanligt land i utkanten av varlden bara for att kunna fa bidrag och sitta i en 2:a i Akalla? Jag tror, och det bekraftas av de invandrare jag kanner, att de allra flesta verkligen ser Sverige som ett land dar de kan ateruppta ett normalt liv efter det de gatt igenom. I ett normalt liv ingar att jobba och tjana sina egna pengar. En kulturkrock som nog ofta uppstar, och som kanske maste informeras mera om i flyktingforlaggningarna, ar att icke-vasterlandska kvinnor valdigt sallan forvarvsarbetar nar de skaffat familj. De skulle givetvis kunna vara hemmafruar i Sverige ocksa men lockelsen att kunna fa lon for ett par timmar i veckan pa SFI ar kanske for stor for manga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Jag skriver ungefär "Lös problemet" Inte "jag vet hur problemet skall lösas"

Om jag nu själva inte har någon utarbetad plan på hur man skall filtrera bort drägget, så måste detta väl inte per automatik innebära att jag måste försvara nuvarande system? Eller som en del, inte vill se problemen. (Drägget kallar jag de som av olika orsaker, inte vill integreras i det svenska samhället men låter sig väl smaka av vår generösitet, i form av fritt boende, mat och pengar.) Om jag själva satt i ett tält på en sandplätt, med minimalt med mat och vatten att dricka, så skulle jag vara överlycklig om något land tog hand om mig. Men tydligen är det något som går fel på vägen. Jag vet inte vart det brister men något måste vara fel eftersom det finns så mycket konflikter kring frågan. Om det nu bara är en ekonomisk fråga så dubbla ersättningen till alla så kanske problemen minskar...  :neutral:

Kom nu inte med nya frågor om barn födda här eller där, vad skall gälla för en gammal mormor som är född i Grekland men uppvuxen i Sudan. Försök istället vara lite kreativa och hitta lösningarna på problemen. Jag tror inte lösningen på problemen är att försöka marginalisera konstigheterna. 

Jag tycker prestationskrav på SFI är ett sätt att få bort de som inte vill lära sig svenska. Tyvärr uppfattas detta som främlingsfientligt, varför förstår jag inte.

Enligt tabellen här nedan så ligger vi i topp när det gäller asylansökningar. Om nu någon är intresserad av min personliga åsik kring detta, så tycker jag att vi nog kunde hjälpa betydligt flera människor, men då med hjälp i deras egna länder. Förmodligen skulle pengarna då räcka dubbelt så långt.     

SnapYa! snapshot1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jing-Jings tabell ar intressant ur det perspektiv att det bara ar Sverige som har nagon markant okning, huruvida dessa ar "dragg" eller ej framgar naturligtvis inte, men lat oss anta att 25% inte kommer att tillfora nagot till statskassan, 25% gar jamnt upp och resterande ger mer eller mindre tillbaks, da ar jag overtygad om att det ar av noden tvunget med invandring, annars har vi ingen arbetsmarknad som erlagger skatt i Sverige kvar den dagen allt gar i topp igen.

En stilla undran fran LOS, hur va det nu, ar Thai rasister eller ej?

Baa

PS Kunde jag losa fragan vore jag integrationsminister, inte slappis har i LOS. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skriver ungefär "Lös problemet" Inte "jag vet hur problemet skall lösas"

Om jag nu själva inte har någon utarbetad plan på hur man skall filtrera bort drägget, så måste detta väl inte per automatik innebära att jag måste försvara nuvarande system? Eller som en del, inte vill se problemen. (Drägget kallar jag de som av olika orsaker, inte vill integreras i det svenska samhället men låter sig väl smaka av vår generösitet, i form av fritt boende, mat och pengar.) Om jag själva satt i ett tält på en sandplätt, med minimalt med mat och vatten att dricka, så skulle jag vara överlycklig om något land tog hand om mig. Men tydligen är det något som går fel på vägen. Jag vet inte vart det brister men något måste vara fel eftersom det finns så mycket konflikter kring frågan. Om det nu bara är en ekonomisk fråga så dubbla ersättningen till alla så kanske problemen minskar...  :neutral:

Kom nu inte med nya frågor om barn födda här eller där, vad skall gälla för en gammal mormor som är född i Grekland men uppvuxen i Sudan. Försök istället vara lite kreativa och hitta lösningarna på problemen. Jag tror inte lösningen på problemen är att försöka marginalisera konstigheterna. 

Jag tycker prestationskrav på SFI är ett sätt att få bort de som inte vill lära sig svenska. Tyvärr uppfattas detta som främlingsfientligt, varför förstår jag inte.

Enligt tabellen här nedan så ligger vi i topp när det gäller asylansökningar. Om nu någon är intresserad av min personliga åsik kring detta, så tycker jag att vi nog kunde hjälpa betydligt flera människor, men då med hjälp i deras egna länder. Förmodligen skulle pengarna då räcka dubbelt så långt.     

[attachment=1]

Jag tror inte problemen kommer att lösas i Sverige. För att kunna lösa problemen måste man kunna diskutera problemen. Detta är inte helt enkelt eftersom det finns tydligen bara två möjligheter, för eller emot.

Är du för måste du köpa hela paketet. Har du någon form av synpunkt är du per automatik emot, och då får du drevet efter dig.  :yes:

Hej!

Om inte Sverige ligger högst i världen med flyktingmottagning per kapita så är hon nog ganska nära. Sverige är ganska känt internationellt sett nära det gäller mottagningen från Irak. Där ligger Sverige högst även när det gäller absoluta tal. Jag tror att Sveriges mottagning av irakier ger landet mycket goodwill i världen. USA skapar monstret Saddam Hussein, ger honom vapen så att han kan ha ihjäl miljoner i Irak, Kuwait och Iran och sedan invaderar landet två gånger för att bli av med honom. Så mycket kan USA "hjälpa" Irak. Men när det gäller att hjälpa de människor som flyr det våld som USA:s vapen har orsakat finns det inte plats för så många av våldets offer. Sverige har inte varit delaktigt i stödet för Hussein men har ändå ställt upp med hjälp. Jag är faktiskt stolt över att bo i ett sådant land som Sverige.

Vad irakierna gör i Sverige har jag inte koll på. Som sagt tidigare vet jag dock att irakierna är Sveriges största och en mycket uppskattad källa för rekrytering av nya läkare. Det finns säkert en hel del irakier som bidragsfuskar och stör undervisning liksom svenskar och andra etniska grupper. Men jag tror inte att de är så pass många. Majoriteten sköter sig säkerligen. Hur många människor tycker att det är kul att lämna familjen och hemlandet för att leva på socialbidrag? Och vara de fattigaste människorna i Sverige? När det gäller störning av undervisning var det inget som jag upplevde. Jag hoppade över flera klasser i SFI och har inget minne av någon som störde i någon av klasserna. Då gällde det flyktingar från Polen, Grekland, Palestina, Chile, osv. Jag tror inte att irakier är så annorlunda än andra etniska grupper. Jag kommer dock ihåg att några svenskar störde undervisningen i gymnasium. Ganska många presterade ingenting. De vara bara intresserade av studiebidraget. Samma sak på universiteten. Några försökte göra minimum bara att erhålla studiebidrag. Men detta var bara en minoritet och inget att klandra hela svenska folket för. Hur som helst behövs det högre prestationskrav för att erhålla bidrag för utbildning tycker jag – både för svenskar och för invandrare.

Tack för tabellen Jing Jing! Den var mycket intressant. Jag har faktiskt inte följt den senaste utvecklingen. När det gäller samtliga invandrare kommer du säkert ihåg den tabell som jag visade tidigare. Andelen utrikesfödda är ungefär samma som gäller i den rikare delen av världen. Många länder har större andel. Invandring är mycket viktigt för ekonomin i samtliga höginkomstländer. Västvärldens befolkning skulle minska utan invandring. Även nyrika länder som Irland, Grekland och Spanien har upplevt behovet av en stor invandring för att kunna klara den ekonomiska utvecklingen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu är det ju så att det inte bara är invandrande akademiker som har svårt att få jobb inom den bransch som de är utbildade i.

http://www.dn.se/DNe...ousRenderType=1

Artikeln har ett par år på nacken och gäller ett specifikt arbetsområde men är ändå anser jag aktuell. Det stora problemet i denna fråga är att det är för många som utbildar sig till akademiska yrken.

Så det är inte bara högutbildade invandrare som får lägga sina intellektuella kunskaper åt sidan för att i stället få lite skit under naglarna, det får även högutbildade svenskar göra.

Hej M150!

Din artikel har några år på nacken men är ändå aktuell. Utexamineringstakten över åren liknar ekonomiska konjunkturer. Det uppstår brister inom ett området. Nya studenter blir uppmuntrade att läsa just dessa ämnen för att få ett garanterat jobb. Ofta överdrivs rekryteringskampanjen och får många utbildar sig. En bubbla uppstår. Datorvetenskap som du nämner är ett bra exempel. När jag läste räckte det att läsa en termin för att få mycket bra jobb som programmerare. De som tog examen i datorvetenskap några år senare hade mycket svårare. Den tidigare bristen var inte så stor man trodde. Samma gäller för mitt yrke. När jag läste var det lätt att få jobb. Nu har det varit svårt. Det var stor brist på företagsekonomer också när jag läste. Universiteten utökade antal platser enormt. Nu har nyutbildade företagsekonomer haft det väldigt svårt länge.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

jing jing, tack för dessa underbara parodier på terrorism. Jag skrattade så jag låg dubbelvikt. Jag älskar den sorts humor. Här kommer en favorit som jag bara älskar.

http://www.youtube.c...h?v=clPYfaTvHT0

Detta är humor när det är som bäst, eller vad säger ni. Det är ju också rasistiskt mot killar som vill bära BH och Trosor.  :crazy:

  :great: gubben :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jing jing, tack för dessa underbara parodier på terrorism. Jag skrattade så jag låg dubbelvikt. Jag älskar den sorts humor. Här kommer en favorit som jag bara älskar.

http://www.youtube.c...h?v=clPYfaTvHT0

Detta är humor när det är som bäst, eller vad säger ni. Det är ju också rasistiskt mot killar som vill bära BH och Trosor.  :crazy:

  :great: gubben :great:

Hej Gubben!

Denna sketch är mycket rasistisk eller sexistisk eller O.P.K. är kanske en bättre beteckning. Men den är kul!  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är den kul Svarten. Filmer som Life of Brian och alla Monty Pyton program på TV

Monty Pyton Flying Circus.

Kolla bara  denna rasistiska parodi på de stackars förföljda döta Papegojor

  :lock: gubben  :penguin:

PS.

      Dags för sängen, ska upp 5:30

                                                DS.

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi spa pa dialogen lite?

Hur manga % star "sandnegrerna" for? eller ex juggar?

                                     

  Svenskar snattar mest i Norden       

                                       

  Svinnet i svenska butiker är betydligt

  högre än i de andra nordiska länder- 

  na, visar en stor global rapport. Det

  drabbar i sin tur konsumenterna, som 

  i genomsnitt får betala 630 kr per   

  person årligen i högre butikspriser. 

                                       

  Bland de 1.426 svenska butiker som   

  deltog låg svinnet på 1,35 proc av om-

  sättningen. Det är högre än både det 

  europeiska och det globala snittet. 

                                       

  Louise Alplin, Sverigechef på säker- 

  hetsföretaget Checkpoint Systems som 

  ligger bakom undersökningen, tror att

  svenskar är rädda för att konfrontera

  anställda med anklagelser om stöld.

 

Vete fan om man vill ha ett svar eller ej, det kan ju bli raistiskt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om fördomar...

Är det någon som kan tänka sej en snattande thai?

Jag kan det inte!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...