Jump to content
IGNORERAD

Hur ska han göra med deponi av sinsoden?


maakaao

Recommended Posts

Utan att gå in på summan så är den nog för stor som semesterkassa och teckna konto i bank hade han försökt vid sista resan men blev avvisad pga av att han bara hade turistvisa i passet.

Det kanske är lättare att ta med sig en bunt sedlar in på banken och be att få prata med chefen. :)

Kasikon bank ger ALLA konto som vill ha det, ta med en adress och ditt pass. Det finns andra banker med, som ger konto på turistvisa, men det kan skilja lite lokalt.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    8

  • Rogigoal

    4

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kasikon bank ger ALLA konto som vill ha det, ta med en adress och ditt pass. Det finns andra banker med, som ger konto på turistvisa, men det kan skilja lite lokalt.

Lycka till med att skaffa ett konto i Kasikorn Ayutthaya. Trots att jag redan hade ett konto i Kasikorn (Phuket) med en stor bunke pengar som jag ville flytta över var det tvärnit.

Ska tillägga att hade såväl "långvisa" som tjusigt adressintyg (undertecknat av borgmästaren i Ayutthaya). Givetvis var jag både nykter, nyrakad och välklädd.

Men likt förbannat tvärnit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kasikon bank ger ALLA konto som vill ha det, ta med en adress och ditt pass. Det finns andra banker med, som ger konto på turistvisa, men det kan skilja lite lokalt.

ja just Kasikorn i Jomtien och Pattaya är ju välkänt bland BÅDE damerna i fråga som falangerna att den banken ger alla som vill ha, ett bankkonto. Medans man häruppe där jag bor i Isaan verkligen fick bevisa både på det ena som det andra sättet att man bor där man bor. Dessutom så var Kasikorn den mest värdelösa bank jag stött på i Chaiyaphum vad det gäller att prata engelska, de bara vägrar helt enkelt...

jag har dumpat den skitbanken här för längesedan. Kul att se hur ALLA de andra bankerna alltid har någon som pratar lite grand engelska, och som är villiga att ge lite service.. Så stort buuuh för Kasikorn Bank... tycker jag i alla fall...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att visa upp pengarna (sinsoden) är ju en tradition som det inte är så mycket att göra åt, det är bara att gilla läget.

Att tjejen vill behålla pengarna i Thailand kan ju ha flera orsaker, t.ex om äktenskapet spricker av någon anledning och pengarna står på mannens konto i Sverige riskerar hon ju att bli utan sinsod, så att hon vill ha pengarna i Thailand är ju inte så konstigt, men varför inte sätta halva summan i Thailand och resten i Sverige?

På så sätt garderar ju sig båda lite.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man kan ju resonera på olika sätt. vilket som är rätt eller fel får andra avgöra.

Men jag känner i alla fall att om man åker till Thailand, gifter sig med en partner som är

thai. Och man gifter sig efter thailändsk tradition, vilket man ju faktiskt gör. Varför allt

detta dravvlet? Varför inte följa traditionen till 100%, varför försöka komma undan mer eller mindre...

Då är det väl lika bra kanske att strunta i det hela, inse att man inte vill följa spelreglerna och nöja

sig med att gifta sig borgligt och "lagligt" här i Thailand, då behöver man juj inte bekymra sig...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju resonera på olika sätt. vilket som är rätt eller fel får andra avgöra.

Men jag känner i alla fall att om man åker till Thailand, gifter sig med en partner som är

thai. Och man gifter sig efter thailändsk tradition, vilket man ju faktiskt gör. Varför allt

detta dravvlet? Varför inte följa traditionen till 100%, varför försöka komma undan mer eller mindre...

Då är det väl lika bra kanske att strunta i det hela, inse att man inte vill följa spelreglerna och nöja

sig med att gifta sig borgligt och "lagligt" här i Thailand, då behöver man juj inte bekymra sig...

uncen...

Helt riktigt. Själv var jag helt fascinerad av tanken på ett äkta thailändskt bröllop i hembyn. Så då får man acceptera vad som gäller.

Exfru Chang var inte lika entusiastisk, och det visade sig vid bröllopet varför.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Snålheten bedrar visheten ibland..Eller så är det tvärtom

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Jag undrar var svenska traditioner har tagit vägen i denna diskussion?

Har ni aldrig hört talas om HEMGIFT.

Min svärfar frågade om hur det fungerar i Sverige.

Det var OK att vi gifter oss i Sverige och ingen sindod behövdes betala.

Det är ju ändå ni som tar hand om bruden och senare kanske hela släkten

så förklara att i Sverige finns det hemgift,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemgift

Link to comment
Dela på andra sajter

ja just Kasikorn i Jomtien och Pattaya är ju välkänt bland BÅDE damerna i fråga som falangerna att den banken ger alla som vill ha, ett bankkonto. Medans man häruppe där jag bor i Isaan verkligen fick bevisa både på det ena som det andra sättet att man bor där man bor. Dessutom så var Kasikorn den mest värdelösa bank jag stött på i Chaiyaphum vad det gäller att prata engelska, de bara vägrar helt enkelt...

jag har dumpat den skitbanken här för längesedan. Kul att se hur ALLA de andra bankerna alltid har någon som pratar lite grand engelska, och som är villiga att ge lite service.. Så stort buuuh för Kasikorn Bank... tycker jag i alla fall...

uncen...

Att det för övrigt är en skitbank håller jag med dig om, men frågan var, vad man lättast får konto. Själv fick jag utan adress och visa, utan problem. Har i dag den blå banken, vissa av deras kontor snackar bara Thai, tror att Bankok bank kan vara den bästa för oss som bor här nere. Verkar även ha den bästa växelkursen på kronan.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att det för övrigt är en skitbank håller jag med dig om, men frågan var, vad man lättast får konto. Själv fick jag utan adress och visa, utan problem. Har i dag den blå banken, vissa av deras kontor snackar bara Thai, tror att Bankok bank kan vara den bästa för oss som bor här nere. Verkar även ha den bästa växelkursen på kronan.

Jag tror, utan att veta, att den "bästa" banken för oss är helt enkelt helt individuellt. Här i Chaiyaphum så är enligt mig då Khrung Thai bank helt överlägsen. Mest beroende då på att de har flera stycken som pratar engelska, de är alltid tillmötesgående, och så har de folk som kan hjälpa en med internetbanking, vilket jag då har stor glädje av.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, jag hoppas att kompisen kan få ut något av dessa inlägg..

Jag träffar honom i kväll och då ska han få ta del av tråden.

:wai:

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...