Jump to content
IGNORERAD

Hur ska han göra med deponi av sinsoden?


maakaao

Recommended Posts

En kompis ringde idag, han tänker gifta sig i Thailand i januari nästa år men de är inte överens om var sinsoden ska deponeras.

Hennes far vill inte ha några pengar men tjejen vill att de ska stå på ett konto i Thailand och sparas där till framtida gemensamma husköp medans kompisen vill att de ska stanna i Sverige där de kan få bättre ränta och ha koll på pengarna.

Det hela går ut på att hon vill visa pengarna på bröllopet men att de får behålla hela summan eftersom hennes familj redan har pengar så det räcker. Att föra över pengar fram och tillbaka ser han inte som något alternativ. :kort:

Mitt förslag var att han satt över en summa på ett konto och översätter kontobeskedet till Thai och lägger fram det för allmän beskådan.

Eller låna lite av hennes far :)

Har ni några förslag?

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    8

  • Rogigoal

    4

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Räntan är bättre i Thailand, så där finns en fördel.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är dom tröga på riktigt?

Flasha med stålarna under bröllopet sedan sprättar man upp dom som semesterpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre ränta o koll??skillnaden är nog liten angående räntan o koll kan man ha om man har konto i eget namn...

Använd stålarna som sinsod på plats,,sen in på konto i Thailand o använd dom som semesterkassa för dom lämnar väl inte direkt efter bröllopet?...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntan är bättre i Thailand, så där finns en fördel.

Leif

Ja, men om det dröjer 5-10 år till innan det blir aktuellt med husköp så kan det nog vara bättre att ha pengarna i Sverige.

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre ränta o koll??skillnaden är nog liten angående räntan o koll kan man ha om man har konto i eget namn...

Använd stålarna som sinsod på plats,,sen in på konto i Thailand o använd dom som semesterkassa för dom lämnar väl inte direkt efter bröllopet?...

Utan att gå in på summan så är den nog för stor som semesterkassa och teckna konto i bank hade han försökt vid sista resan men blev avvisad pga av att han bara hade turistvisa i passet.

Det kanske är lättare att ta med sig en bunt sedlar in på banken och be att få prata med chefen. :)

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om det dröjer 5-10 år till innan det blir aktuellt med husköp så kan det nog vara bättre att ha pengarna i Sverige.

Jag får 3 % i Thailand, i Sverige mycket mindre.

I alla fall så behövs alltid en reskassa när man är där. Inget fel att då ta ut från thaikontot.

Säker kurs, inga konstiga uttagsavgifter, och ett belopp som växer.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gå in på summan så är den nog för stor som semesterkassa och teckna konto i bank hade han försökt vid sista resan men blev avvisad pga av att han bara hade turistvisa i passet.

Det kanske är lättare att ta med sig en bunt sedlar in på banken och be att få prata med chefen. :)

Antagligen blir det lättare men bunt i handen :nyam: ,,o angånde semesterkassa så kommer väl han återkomma till Thailand innan dom 5-10 åren har gått tills husplaner,,inte så dumt o ha ett par års semesterkassa på plats redan...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får 3 % i Thailand, i Sverige mycket mindre.

I alla fall så behövs alltid en reskassa när man är där. Inget fel att då ta ut från thaikontot.

Säker kurs, inga konstiga uttagsavgifter, och ett belopp som växer.

Leif

Då är jag inte säker på att du har koll på var man kan placera pengar i Sverige, det går att få 5% i Sverige utan att spela på aktier.

Vill du ha högre ränta är det bara att prova utbudet, har du pengarna i Sverige kan du sälja i rätt tid.

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Det är väl inte bara räntan som spelar in?

Eventuell kursförändring mellan bathen och kronan har väl också en viss betydelse?

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag inte säker på att du har koll på var man kan placera pengar i Sverige, det går att få 5% i Sverige utan att spela på aktier.

Vill du ha högre ränta är det bara att prova utbudet, har du pengarna i Sverige kan du sälja i rätt tid.

Nu förutsatte jag att sinsoden skulle hålla sig om rimliga belopp om 100.000 till 200.000 bath. Med sådana belopp får man inga supererbjudanden om bra räntor i Sverige.

Gäller det sinsod över en mille så har du rätt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara räntan som spelar in?

Eventuell kursförändring mellan bathen och kronan har väl också en viss betydelse?

Givetvis är det så, sia om kursförändringar känner jag ingen som kan? :)

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förutsatte jag att sinsoden skulle hålla sig om rimliga belopp om 100.000 till 200.000 bath. Med sådana belopp får man inga supererbjudanden om bra räntor i Sverige.

Gäller det sinsod över en mille så har du rätt.

Leif

Då är vi överens! :)

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ha stålar,,en stor sinsod ska visas som han får behålla,,vem har bestämt summan om man får fråga?..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ha stålar,,en stor sinsod ska visas som han får behålla,,vem har bestämt summan om man får fråga?..

Vet ej, troligen pappan eftersom mamman är död.

Jag vet att sinsoden är viktiga för att visa grannar och släktingar, när jag och frugan gifte oss för 8 år sedan så bestämmdes en sisnod på 200.000 baht.

Bröllopsfesten för 100 gäster betalades av svärmor och svärfar.

När allt var över så lämnade svärmor tillbaka 100.000 baht för hon ville inte ha mera. :)

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej, troligen pappan eftersom mamman är död.

Jag vet att sinsoden är viktiga för att visa grannar och släktingar, när jag och frugan gifte oss för 8 år sedan så bestämmdes en sisnod på 200.000 baht.

Bröllopsfesten för 100 gäster betalades av svärmor och svärfar.

När allt var över så lämnade svärmor tillbaka 100.000 baht för hon ville inte ha mera. :)

Har pappan bestämt nivån på sinsoden och att den ska visas upp så får han nog göra så och nått kontoutdrag vore väl opassande,,bara o ta kostnaden för o skicka pengar fram o tillbaks,,ingen större kostnad om man ska lägga så stor sinsod..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle alldrig falla mig in att betala sinsod.(princip)

Gift er i Sverige och bjud hit hennes föräldrar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

På långsiktigt sparande i Thailand går det oftast att hitta bra alternativ. Även för måttliga belopp. Normalt utformade med "trappstegsränta" med pissränta i början men rejält hög på slutet. Snitträntan blir dock bra. Om man har pengarna kvar på kontot hela perioden. Något som banken givetvis hoppas på att många kunder inte har.

Dessutom är skatten på ränta 15% i Thailand. Så att det skulle löna sig att spara i Sverige tvivlar jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att stålarna ska upp på bordet så att släkten storögt kan se dom!

En lapp med kontoutdrag ger garanterat inte samma effekt.

Angående konto för en falang, skiljer det mellan bankerna.

Jag fick snabba nej från 2 Bkkbank, då gick jag till Kasikorn och fick ett mycket bra mottagande.

Bodde då i Pattaya och det var Kasikorn på Pattaya Thai jag gick till och jag har alltid blivit väl bemött där.

Angående ränta, så kan man förhandla till sig verkligt bra om man förbinder sig att låsa pengarna X antal år.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Ge pengarna till tjejen efter uppvisandet och låt henne få några timmars shoppingtid så är problemet löst

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skulle alldrig falla mig in att betala sinsod.(princip)

Gift er i Sverige och bjud hit hennes föräldrar istället.

Det var ju respektfullt må jag säga!!!

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hustruns systerson gifte sig hade ungdomarna själva sparat tillsamman till gemensam sinsod, som visades upp på en bricka.

Allt fick de sedan tillbaka, då det skulle användas till att bygga gemensamt bo.

TS kanske skall ta kostnaden att föra över pengar till Thailand och visa upp dom,och sedan skaffa konto i Thailand för det framtida bobygget i Thailand. Uppskattas nog av familj och blivande hustru att farangen gör sig detta besväret

Inte så snyggt att tillfälligt låna av svärfar pga praktiska skäl

post-8853-0-18532700-1343703352.jpg

post-8853-0-18532700-1343703352.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle alldrig falla mig in att betala sinsod.(princip)

Gift er i Sverige och bjud hit hennes föräldrar istället.

Håller med dig, bjud brudens föräldrar till Sverige följ Svenska seder och bruk och låt hennes förädrar betala hemgift, då blir det nog annat ljud i skällan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...