Jump to content
IGNORERAD

- Växande oro för kupp i Thailand -


Zeke

Recommended Posts

Hej ! har läst i denna tråd och försökt att hålla tyst  :morgon: är det något som JAG tycker så är det ILLA om knark smugglare,försäljare dessa personer har enligt MIG sig själva att skylla om dom blir jagade som dom svin dom är! Sen är det beklagligt att det kommer oskyldiga till skada.

Detta är MIN åsikt jag kan inte styrka den med en massa fina länkar till tidnings klipp.

Ann&Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Joints

    8

  • ban99arne

    5

  • Gnarparn

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ann,

vissa andra länder griper misstänkta droghandlare och ställer dem inför rätta där de kan dömas till långa fängelsestraff. Fast det är väl bättre att skjuta av dem, lite som vi gör med älgstammen i sverige varje år :morgon:

Det var väl inte mer än ett tiotal barn under tio år som strök med i kriget mot droger i Thailand, det får man kanske räkna med? De var nog härdade knarklangare allihopa...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin har stor skuld i "kriget mot droger". Men jag undrar om skulden ska läggas på enbart honom? Bland kungens rådgivare finns det ett gäng generaler som tog itu med misstänkta kommunister på liknande sätt under 60- och 70-talet: man sköt först och frågade sedan. Verkar inte osannolikt att kriget mot drogerna sanktionerades av dessa herrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej ! har läst i denna tråd och försökt att hålla tyst  :morgon: är det något som JAG tycker så är det ILLA om knark smugglare,försäljare dessa personer har enligt MIG sig själva att skylla om dom blir jagade som dom svin dom är! Sen är det beklagligt att det kommer oskyldiga till skada.

Detta är MIN åsikt jag kan inte styrka den med en massa fina länkar till tidnings klipp.

Säg detta till mamman till den 6åriga pojke som vart ihjälskjuten mitt i Bangkok av skjutglada poliser mitt i ett drogtillslag under DR T,s krig mot droger.

Jag får väl anta att pojken var langare?

Och om det skulle vara så att man skjuter ner knarklangare, är det inte ganska milt straff att somna in för en pistolkula?

Är det inte bättre att isåfall döma dom och låta dom ruttna i fängelse?

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Till er som tycks tro på att kampen mot knarket gick ut på att skjuta barn och andra oskyldiga, så finns det en förklaring till att sånt inträffade.

Nämligen att det är mycket hårda straff för dessa brott i Thailand bl.a livstid och även dödsstraff, detta gör att ingen följer med polisen frivilligt.

Utan dom flesta chansade och försökte skjuta sig fria och var helt desperata vid gripandena, och flera av dom som skulle gripas var t.o.m poliser själva.

Så att låta dessa grova brottslingar gå fria för att dom var beredda att göra motstånd hade varit helt fel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej

Till er som tycks tro på att kampen mot knarket gick ut på att skjuta barn och andra oskyldiga, så finns det en förklaring till att sånt inträffade.

Nämligen att det är mycket hårda straff för dessa brott i Thailand bl.a livstid och även dödsstraff, detta gör att ingen följer med polisen frivilligt.

Utan dom flesta chansade och försökte skjuta sig fria och var helt desperata vid gripandena, och flera av dom som skulle gripas var t.o.m poliser själva.

Så att låta dessa grova brottslingar gå fria för att dom var beredda att göra motstånd hade varit helt fel.

Mvh Isan Lover

ähh det behövs inga vapen mot knarkligor... det hade räckt med lite svensk samtalsterapi. Jag tror vi ligger i världstoppen där faktiskt!  :yes:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Till er som tycks tro på att kampen mot knarket gick ut på att skjuta barn och andra oskyldiga, så finns det en förklaring till att sånt inträffade.

Nämligen att det är mycket hårda straff för dessa brott i Thailand bl.a livstid och även dödsstraff, detta gör att ingen följer med polisen frivilligt.

Utan dom flesta chansade och försökte skjuta sig fria och var helt desperata vid gripandena, och flera av dom som skulle gripas var t.o.m poliser själva.

Så att låta dessa grova brottslingar gå fria för att dom var beredda att göra motstånd hade varit helt fel.

Mvh Isan Lover

Hade du tyckt att det var okej om det var dina barn som dog i polisens kulregn?

Till och med i Thailand bör misstänkta erbjudas möjligheten att försvara sig i domstol mott misstankarna innan man döms och eventuellt avrättas. Nu skippade ju Dr T processen med domstolen i det här fallet, tänk om man gjort samma sak med korruptionsmisstankarna mot honom?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt konstigt resonemang som en del för här. Tycker man inte om Thaksin och PPP så tycker man inte om vare sig demokrati eller fattiga människor. Tycker man inte om att misstänkta och direkt oskyldiga sköts ihjäl i det så kallade narkotikakriget och ser det som ett raserat rättssamhälle, ja då vurmar man för narkotikalangare och skiter fullständigt i narkotikans offer. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar varlden sa svart och vit som flera har malar upp? Kanns spontant som att flera pro-Thaksin skribenter har anvander sig av samma forenklade och fordummande argumentation som deras fralsare.

IL, Ann, m.fl

Aterigen, tyckte ni att Thaksins krig mot knarket var bra genomfort? Sjalvklart kan man alltid rationalisera bort sma ovidkommande saker som att oskyldiga mordades och att polis gjorde det till sport att bli av med ovanner for att sedan gomma sig bakom den generella amnesti som gavs for dem. Det handlar inte om att vara for eller emot knark som vissa forvirrade intellekt verkar tro utan snarare hur man valjer att ga tillvaga. Tror man pa demokrati och framforallt vardet av en ratts-stat dar aven myndigheter bor folja lagar sa borde man ocksa ifragasatta hur Dr. T med kompanjoner valde att losa problemet.

Skall vi gora samma sak i Sverige? Skjuta av alla narkomaner, misstankta droghandlare samt lite annat random folk som kan tankas komma i vagen eller vara allmant obekvama? Jag menar, det ar val synd om skolbarn som drabbas av narkotikabrottslighet i Sverige ocksa? Med det resonemanget sa borde ni ju rimligtvis forespraka samma losning for Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Man önskar ju att alla som ömmar för knarkhandlarna i Thailand gjort detsamma för oskyldigt avlivade i Afghanistan och Irak. :yes:
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:whistle: Man önskar ju att alla som ömmar för knarkhandlarna i Thailand gjort detsamma för oskyldigt avlivade i Afghanistan och Irak. :yes:

Vem ömmar för knarkandlarna?

Bara för att man är emot att avrätta folk lite random på gatorna som skedde under Thaksins krig mot narkotikan behöver man ju inte ömma för några knarkhandlare?

Vem ömmar för de barn som sköts ihjäl under denna insats? Skulle du tycka det var ok om det var dina barn eller din TGF´s barn som strök med för att man måste skjuta av lite misstänkta knarklangare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:whistle: Man önskar ju att alla som ömmar för knarkhandlarna i Thailand gjort detsamma för oskyldigt avlivade i Afghanistan och Irak. :yes:

Da bor detta kanske adresseras i en diskussion gallande Afghanistan eller Irak eller? Eller var vill du dra gransen? Skall vi prata folkmord i Rwuanda/Burundi ocksa? Fattar du sjalv hur imbecillt ditt resonemang blir?

Skall det var sa svart att forsta skillnaden pa att vurma for knarkhandlare och fordomma statssanktionerade mordpatruller som bevisligen hade ihjal oskyldiga (inklusive barn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

"Man önskar ju att alla som ömmar för knarkhandlarna i Thailand gjort detsamma för oskyldigt avlivade i Afghanistan och Irak."

Ja för mig är också ett människoliv lika mycket värt på dessa platser, och det är upprörande att se världens största "demokrati" bomba bröllop, och barnfamiljer i syfte att förebygga terror.

Och är det någon som har tips om hur man griper beväpnade knarkhandlare utan att använda våld så är nog polismyndigheter i hela världen intresserade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

"Man önskar ju att alla som ömmar för knarkhandlarna i Thailand gjort detsamma för oskyldigt avlivade i Afghanistan och Irak."

Ja för mig är också ett människoliv lika mycket värt på dessa platser, och det är upprörande att se världens största "demokrati" bomba bröllop, och barnfamiljer i syfte att förebygga terror.

Och är det någon som har tips om hur man griper beväpnade knarkhandlare utan att använda våld så är nog polismyndigheter i hela världen intresserade.

Mvh Isan Lover

Googla på till exempel Clark Olofsson så ser du att han gripits ett flertal gånger utan man behövt skjuta ihäl någon för det.

Är det några fler brott som du vill att man ska avrättas direkt ifall man är misstänkt? Protitution är ju illegalt i Thailand, ska vi avrätta alla glädjeflickor och torskar på samma vis som de misstänkta knarklangarna? De kan ju för bövelen också vara beväpande så det är ju bästa att skjuta först...

Jisses, det är ju så man baxnar när man förstår hur vissa här värderar rättssäkerhet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Googla på till exempel Clark Olofsson så ser du att han gripits ett flertal gånger utan man behövt skjuta ihäl någon för det.

Är det några fler brott som du vill att man ska avrättas direkt ifall man är misstänkt? Protitution är ju illegalt i Thailand, ska vi avrätta alla glädjeflickor och torskar på samma vis som de misstänkta knarklangarna? De kan ju för bövelen också vara beväpande så det är ju bästa att skjuta först...

Jisses, det är ju så man baxnar när man förstår hur vissa här värderar rättssäkerhet...

Hur vet du vilka som sköt först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Da bor detta kanske adresseras i en diskussion gallande Afghanistan eller Irak eller? Eller var vill du dra gransen? Skall vi prata folkmord i Rwuanda/Burundi ocksa? Fattar du sjalv hur imbecillt ditt resonemang blir?

Skall det var sa svart att forsta skillnaden pa att vurma for knarkhandlare och fordomma statssanktionerade mordpatruller som bevisligen hade ihjal oskyldiga (inklusive barn).

Hur vet du att det "mördarpatrullerna" som hade ihjäl de oskyldiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints.Du har en poäng där,ingen skall väl dömmas utan att få en rättvis rättegång(om den nu blir rättvis i Thailand) men hårdare tag mot narkotikan är väl inget fel det är ju trots allt ett jävla destruktivt preparat som medför mycken brottslighet och elände.Det finns många som ser det som ett sätt att få snabba pengar och flashigare leverne utan att tänka på följderna Mvh Måne   :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.Du har en poäng där,ingen skall väl dömmas utan att få en rättvis rättegång(om den nu blir rättvis i Thailand) men hårdare tag mot narkotikan är väl inget fel det är ju trots allt ett jävla destruktivt preparat som medför mycken brottslighet och elände.Det finns många som ser det som ett sätt att få snabba pengar och flashigare leverne utan att tänka på följderna Mvh Måne   :wai:

Ja att hålla på med drog handel är väl bland det mest egoistiska man kan syssla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur vet du att det "mördarpatrullerna" som hade ihjäl de oskyldiga?

Jag baserar mina kommentarer bland annat pa den statliga utredning som gjordes och slog fast att en rad godtyckliga avrattningar hade skett. Vidare sa finns det hundratals redogorelser fran diverse manniskoratssorganisation och FN angaende detta. Detta har ju varit sa enormt omskrivet de senaste 5 aren sa det ar ju knappast nagon hemlighet och jag ar lite forvanad att det verkar vara en nyhet for manga harinne.

Sa har skrev bland annat The Nation angaende den statliga utredning som gjordes:

"Of 2,500 deaths in the government's war on drugs in 2003, a fact-finding panel has found that more than half was not involved in drug at all. At a brainstorming session, a representative from the Office of Narcotics Control Board (ONCB) Tuesday disclosed that as many as 1,400 people were killed and labeled as drug suspects despite the fact that they had no link to drugs. ... Senior public prosecutor Kunlapon Ponlawan said it was not difficult to investigate extra-judicial killings carried out by police officers as the trigger-pullers usually confessed."

Att 1,400 manniskor dvs. mer an halften av totalt antal doda blev mordade av misstag kanns lite langsokt. Eftersom Thaksin hade deklarerat att folk (las poliser) inte skulle atalas for att ha haft ihjal misstankta drogbrottsligar sa blev det i princip fritt fram att ha ihjal folk for att sedan havda att de var droghandlare etc.

Sjalvklart ar droger och droghandel en mycket vidrig och avskyvard foreteelse med djup negativ effekt pa samhallet. Dock ar steget till att borja skjuta av personer pa mafa mycket langt i mina ogon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.Du har en poäng där,ingen skall väl dömmas utan att få en rättvis rättegång(om den nu blir rättvis i Thailand) men hårdare tag mot narkotikan är väl inget fel det är ju trots allt ett jävla destruktivt preparat som medför mycken brottslighet och elände.Det finns många som ser det som ett sätt att få snabba pengar och flashigare leverne utan att tänka på följderna Mvh Måne   :wai:

Det finns säkerligen många ruttna ägg inom narkotikahandeln. Lagarna som finns nu är väl väldigt hårda, även mot brukare. Som vanligt kommer langarna att finnas så länge det finns en marknad. Att alla misstänkta ska åtalas i domstol med rättshjälp är en grundprincip som tjänar ett högre syfte. Tyvärr har den principen inte slagit igenom i Thailand ännu (och tydligen inte på det här forumet heller).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag baserar mina kommentarer bland annat pa den statliga utredning som gjordes och slog fast att en rad godtyckliga avrattningar hade skett. Vidare sa finns det hundratals redogorelser fran diverse manniskoratssorganisation och FN angaende detta. Detta har ju varit sa enormt omskrivet de senaste 5 aren sa det ar ju knappast nagon hemlighet och jag ar lite forvanad att det verkar vara en nyhet for manga harinne.

Sa har skrev bland annat The Nation angaende den statliga utredning som gjordes:

"Of 2,500 deaths in the government's war on drugs in 2003, a fact-finding panel has found that more than half was not involved in drug at all. At a brainstorming session, a representative from the Office of Narcotics Control Board (ONCB) Tuesday disclosed that as many as 1,400 people were killed and labeled as drug suspects despite the fact that they had no link to drugs. ... Senior public prosecutor Kunlapon Ponlawan said it was not difficult to investigate extra-judicial killings carried out by police officers as the trigger-pullers usually confessed."

Att 1,400 manniskor dvs. mer an halften av totalt antal doda blev mordade av misstag kanns lite langsokt. Eftersom Thaksin hade deklarerat att folk (las poliser) inte skulle atalas for att ha haft ihjal misstankta drogbrottsligar sa blev det i princip fritt fram att ha ihjal folk for att sedan havda att de var droghandlare etc.

Sjalvklart ar droger och droghandel en mycket vidrig och avskyvard foreteelse med djup negativ effekt pa samhallet. Dock ar steget till att borja skjuta av personer pa mafa mycket langt i mina ogon.

Tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har aldrig uttalat mig mot rättegångar, frågan är bara hur många som är villiga att deltaga frivilligt när straffet kan bli livsdtid eller dödsstraff ?

Jag tror bara att det är lite typiskt svenskt naivt att tro att det är så enkelt att få folk att medverka till det.

Ett sånt gäng är nog inte det minsta sugna på att följa med och bli dömda.

Att FN och Människorätts organisationer protesterade är välkänt även för mig.

Men jag tror inte dom heller har någon enkel lösning på problemet.

Hur många brottslingar skjuts i USA där FN:s högkvarter ligger ?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

du läste texten om den egna undersökningskommisionen som kom fram till att 1400 oskyldiga avrättades? Du tycker ändå att det var okej att göra så för att komma åt misstänkta narkotikahandlare?

Skulle du tyckt likadant ifall någon från din familj var bland de 1400 oskyldigt avrättade?

Det går bra att besvara frågan med antingen ett Ja eller Nej.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag och andra på detta forum som ser narkotika som ett stort problem i Thailand, tycker nog att en kampanj mot denna handel var befogad.

Det var när yaba pillren kom och dom såldes på skolor över hela landet som situationen blev ohållbar.

Att oskyldiga skulle drabbas i stor omfattning, förmodligen både av polisens och brottslingarnas kulor är naturligtvis inte något som jag är för, men jag vet inte heller om den rapport du hänvisar till är politiskt färgad eller ens trovärdig.

Eftersom Thaksin hade många fiender bland dom som tjänade pengar på denna handel så är jag väldigt försiktig när jag tar till mig statistik i denna fråga, det är mäktiga krafter som tjänar på att smutskasta polisen och Thaksin i denna fråga.

Att säga att vi som är emot knarkhandel är för mord på misstänkta är att lägga ord i våran mun som vi aldrig sagt.

Men att knark är ett gissel i samhället som måste bekämpas borde vi kunna vara överens om.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...