Jump to content
IGNORERAD

- Växande oro för kupp i Thailand -


Zeke

Recommended Posts

Pressen ökar på den sittande thailändske premiärministern Somchai Wongsawat.

Återigen demonstrerar tusentals människor på Bangkoks gator.         

                                       

I torsdags sade även landets arméchef att Wongsawat borde ha avgått efter 

protesterna den 7 oktober som krävde två demonstranters liv.             

                                       

När demonstranter från PAD (Folkalliansen för demokrati) under fredagentågade genom huvudstaden höll dock   

polisen en lägre profil.             

                                       

Enligt bedömare vill militären sätta press på Somchai att avgå självmant.

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Joints

    8

  • ban99arne

    5

  • Gnarparn

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ajaj, det där låter inte bra. Det är märkligt att de inte kan respektera ett val som nyligen varit.

Det pratas ju ofta om Thailands trevliga traditioner, med all rätt, men här det en dålig sådan som

tyvärr ser ut att bara fortsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är just nu i Chiang Mai där Thaksin alltid har haft stort stöd men nu när nyheterna rapporterar om att han fortfarande styr Thailand i bakgrunden så börjar opinionen ändra uppfattning.När jag talar med folk på stan så vill de jag talade med att militären skulle ingripa genom en ny kupp och avsätta Somchai.

Den politiska parodin fortsätter medans jag själv sitter nöjd med en Chang i handen. :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är det som är målet med demonstrationerna, inte demokrati som PAD försöker lura i folk.

Det handlar bara om att dom rika, adeln och militären ska ta tillbaka makten och stoppa förbättringarna ute i provinserna.

Dom vill att allt ska fortsätta som tidigare med korruption och narkotika handel, där pengarna tillfaller dessa grupper.

Så länge dessa grupper är så starka kommer verklig demokrati där landets ledare väljs i fria val aldrig att accepteras.

Man kan ju leka med tanken att situationen vore omvänd, och att det var dom fattiga som hade demonstrerat och stormat TV stationer,

och förstört statlig egendom och skadat landets ekonomi.

Hur länge hade dom fått hålla på och hur många hade kommit levande därifrån?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover,

Intressant inlägg. Är det spekulationer eller har du mer kött på benen i dina teorier?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det här med att adeln, militären, poliser och andra rika + grupper av statsanställda får en stor del av korruptions och knark pengarna har man ju hört sen man börja åka till LOS.

Och jag tror inte att det skulle vara möjligt att fortsätta med detta i så stor skala om inte dessa grupper var för det, dom kunde stoppat detta för länge sen om dom ville.

Och jag har svårt att förstå deras ovilja mot demokrati om det inte var på detta sättet.

Det är något som skrämmer dessa grupper så fort folket ska vara med och bestämma, eller hur ?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var onekligen en aningen forenklad analys av den politiska situationen av den nyblivne 50-aringen. Det finns tydligen ingen automatik

i att man blir mer nyanserad bara for att man blir aldre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning jag fått av vad dom diskuterar är att det är dom utbildade, lite mer erfarna som ser helheten som hatar Taxin och allt som ens har en koppling till honom och dom outbildade fattiga på landsbygden som fått pengar av Taxin som älskar honom

Att pengarna är rena mutor missar dom liksom. Dom ser honom som en välgörare och "ängel" eftersom han ger dom pengar eller stora lån utan ränta.

Massor av människor ute på landsbygden har fått pengar av Taxin i utbyte mot att dom gett hans partikamrater fullmakt att rösta i deras namn

Inte svårt att vinna ett val på dom premisserna om man mutar den största folkgruppen i landet dvs lågutbildade bönder på landsbyden.

Folket i städerna, speciellt Bangkok har han inte lyckats muta genom sina aktiviteter så det är ju inte konstigt att hans motståndare finns där då.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men om jag förstår det rätt så är det dina egna teorier eller..?

/jfk

Trodde du visste att IL är Thaksins egen "Bagdad Bob" här på MPR :wai:

Hur som helst har Somchai fullt upp, Thaksin har redan utsett sina tre kandidater att efterträda svågern ifall han avgår.

PPP, och i förlängningen Thailand, styrs helt klart från en lägenhet i London. En så kallad bananmonarki...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en i min mening bra beskrivning av PAD: PAD på Wikipedia

En sammanslutning av thaksin-hatare som försöker provocera fram en militärkupp. I ledningen hittar vi korrupte mediemogulen Sonthi och en gammal kuppmakare till general (Chamlong). PAD har tidigare föreslagit ett slags 70:30-system där 70% av de politiska beslutsfattarna utses på odemokratisk väg och 30% via röstsedeln. En vanlig uppfattning bland thailändare i storstaden (och faranger som umgås med dem) verkar vara att thailändare på landsbygden är primitiva och obildbara. PAD tycks anse att de inte förtjänar sin rösträtt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu vill ha demokrati i Thailand varför inte bjuda in PAD att  deltaga i regeringsarbetet.En samlingsregering är vad som behövs för att landet skall få lugn och ro och kunna utvecklas.

Men stoltheten hos PPP går nog före.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som att Reinfeldt skulle bjuda in Mona, Lars och gänget till regeringsarbetet eftersom de har en annorlunda åsikt? Ett annat alternativ vore ju för PAD att bilda ett parti och ställa upp i val (eller kampanja för ett redan existerande). Det tänker de inte försöka med eftersom de skulle få en minoritet av rösterna.

Säkrare att köra den beprövade thailändska varianten: protester på gatorna och sedan kallas kompisarna i armén in för att "återställa ordningen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, PAD har med sin utbildning förstått att det här med demokrati skall på intet sätt överdrivas.

Får folk välja som de vill finns ju risken att nomenklaturan tappar makten.

[move]Oöverdrivne Arne[/move]   

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, lika galet är det ju nu i Svea rike.

Reinefltaren har ju mutat husägarna med slopande av fastighetsskatt.

Vart är vi på väg, låt det outbildade svenska folket få välja lite, men garantera plats åt sossarna i regeringen.

PADlaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här är en i min mening bra beskrivning av PAD: PAD på Wikipedia

En sammanslutning av thaksin-hatare som försöker provocera fram en militärkupp. I ledningen hittar vi korrupte mediemogulen Sonthi och en gammal kuppmakare till general (Chamlong). PAD har tidigare föreslagit ett slags 70:30-system där 70% av de politiska beslutsfattarna utses på odemokratisk väg och 30% via röstsedeln. En vanlig uppfattning bland thailändare i storstaden (och faranger som umgås med dem) verkar vara att thailändare på landsbygden är primitiva och obildbara. PAD tycks anse att de inte förtjänar sin rösträtt.

http://en.wikipedia.st_Dictatorship

Här har vi lite info om dårarna med röda tröjor...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trodde du visste att IL är Thaksins egen "Bagdad Bob" här på MPR :wai:

Dagens klockrena!  :mdr:   hade glömt av Bagdad Bob, men vilken lirare  :glasses:

Blir + på den och lite annat  :great:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med dig Lamai, vilka tal han höll :)

Mohammed Saïd al-Sahaf aka Bagdad Bob

http://www.youtube.c...h?v=s27Oq5ot0ZI

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

srisaketkalle

Quote

Min uppfattning jag fått av vad dom diskuterar är att det är dom utbildade, lite mer erfarna som ser helheten som hatar Taxin och allt som ens har en koppling till honom och dom outbildade fattiga på landsbygden som fått pengar av Taxin som älskar honom

Att pengarna är rena mutor missar dom liksom. Dom ser honom som en välgörare och "ängel" eftersom han ger dom pengar eller stora lån utan ränta.

Massor av människor ute på landsbygden har fått pengar av Taxin i utbyte mot att dom gett hans partikamrater fullmakt att rösta i deras namn

Inte svårt att vinna ett val på dom premisserna om man mutar den största folkgruppen i landet dvs lågutbildade bönder på landsbyden.

Folket i städerna, speciellt Bangkok har han inte lyckats muta genom sina aktiviteter så det är ju inte konstigt att hans motståndare finns där då.

det var tamej fan det bästa jag har hört sen jag konfiskerades sist. :50: :50: :50: :50: .kalle.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Maichai,

Sympatiserar du med PAD? Jag bara undrar..

Ingalunda min käre Joints, PAD är ett gäng bakåtsträvande romantiker som drömmer om en värld där man tar sig fram som snabbast med elefant och folket går med böjda huvuden för härskaren. Ungefär samma sak som DAAD önskar fast deras ideal härskare heter Thaksin Shinawatra.

Dårar i Thailand har både röda och gula tröjor på sig...

Den enda lösningen är nog att upplösa alla politiska partier i Thailand och bannlysa alla som någonsin haft en politisk post så att man kan börja om på en ny fräsch och framtida politik.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var roligt att höra att fler har genomskådat PAD, ibland känner man sig lite ensam som demokrati förespråkare.

Det är mest vänner till militär juntan som hörs, så tack för dom inläggen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingalunda min käre Joints, PAD är ett gäng bakåtsträvande romantiker som drömmer om en värld där man tar sig fram som snabbast med elefant och folket går med böjda huvuden för härskaren. Ungefär samma sak som DAAD önskar fast deras ideal härskare heter Thaksin Shinawatra.

Dårar i Thailand har både röda och gula tröjor på sig...

Den enda lösningen är nog att upplösa alla politiska partier i Thailand och bannlysa alla som någonsin haft en politisk post så att man kan börja om på en ny fräsch och framtida politik.

Det låter bra det min gode Maichai. Den idé verkar bra men jag tror inte den räcker. Passar därför på att pånyo länka till årets bästa artikel http://www.bangkokpo...2008_news18.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det var roligt att höra att fler har genomskådat PAD, ibland känner man sig lite ensam som demokrati förespråkare.

Det är mest vänner till militär juntan som hörs, så tack för dom inläggen.

Mvh Isan Lover

Nu väntar vi bara på att du ska genomskåda Dr T också, kommer det att ske? :glasses:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...