Jump to content
IGNORERAD

- Växande oro för kupp i Thailand -


Zeke

Recommended Posts

Quote

Hej igen

Jag och andra på detta forum som ser narkotika som ett stort problem i Thailand, tycker nog att en kampanj mot denna handel var befogad.

Det var när yaba pillren kom och dom såldes på skolor över hela landet som situationen blev ohållbar.

Att oskyldiga skulle drabbas i stor omfattning, förmodligen både av polisens och brottslingarnas kulor är naturligtvis inte något som jag är för, men jag vet inte heller om den rapport du hänvisar till är politiskt färgad eller ens trovärdig.

Eftersom Thaksin hade många fiender bland dom som tjänade pengar på denna handel så är jag väldigt försiktig när jag tar till mig statistik i denna fråga, det är mäktiga krafter som tjänar på att smutskasta polisen och Thaksin i denna fråga.

Att säga att vi som är emot knarkhandel är för mord på misstänkta är att lägga ord i våran mun som vi aldrig sagt.

Men att knark är ett gissel i samhället som måste bekämpas borde vi kunna vara överens om.

Mvh Isan Lover

Jag tror alla haller med om att narkotika ar ett allvarligt problem som kraver direkta atgarder fran staten. Dock sa har vi onekligen olika syn pa vad som ar acceptabla atgarder for att losa problemet. Nar du ifragasatter bland annat den statliga utredning som gjordes sa luktar det lite val mkt konspirationsteori och det blir aterigen att du utmalar Thaksin som folkets martyr.

Hur staller du dig sjalv till alla de uppgifter som cirkulerar kring Thaksins personliga inblandning i droghandel under sin tidiga karriar? Hur staller du dig till det faktum att Thaksin sjalv ifragasatte utfallet av kampanjen?

Du valjer alltsa ut vilka kallor som du upplever som trovardiga baserat pa .? Vad? Konspirationsteori snarare an en partipolitiskt obunden utredning samt en mangd internationella rapporter. Tror du amnesty, FN, Human Rights Watch osv hade sarintressen i att svartmala Thaksin eller att de bara var knarkhandlarnas lakejer?

Snart pastar du val att "forsvinnandet" av Somchai bara var en konspiration ocksa.

Du skriver att du inte ar for att oskyldiga drabbas men andock forsvarar du en kampanj dar total 2,500 manniskor blev dodade och bevisligen en majoritet inte vara inblandade i droghandel/anvandande - det rimmar ganska illa i mina ogon och jag har svart att folja logiken.

Din argumentation och direkta fornekelse av fakta med hanvisningar till att Thaksin hade maktiga fiender ar onekligen helt i linje med TRT/PPP radande doktrin och liknelsen till Baghdad Bob blir mer och mer slaende.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Joints

    8

  • ban99arne

    5

  • Gnarparn

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej

Jag har aldrig uttalat mig mot rättegångar, frågan är bara hur många som är villiga att deltaga frivilligt när straffet kan bli livsdtid eller dödsstraff ?

Jag tror bara att det är lite typiskt svenskt naivt att tro att det är så enkelt att få folk att medverka till det.

Ett sånt gäng är nog inte det minsta sugna på att följa med och bli dömda.

De väljer nog rättegång framför döden. Tror inte alls att det är lätt och givetvis har polis rätt att med våld arrestera misstänkta. De har givetvis också rätt att försvara sig om de blir attackerade. Däremot så har de inte rätt att avrätta utan rättegång.

Quote

Att FN och Människorätts organisationer protesterade är välkänt även för mig.

Men jag tror inte dom heller har någon enkel lösning på problemet.

Hur många brottslingar skjuts i USA där FN:s högkvarter ligger ?

Enkel lösning var väl det som Thaksin hade. Jag har aldrig hört talas om att någon brottsling skjutitis ihjäl vid FNs högkvarter. Säkerhet är nog bra med tanke på alla skumma typer som rör sig där.

Quote

Hej igen

Jag och andra på detta forum som ser narkotika som ett stort problem i Thailand, tycker nog att en kampanj mot denna handel var befogad.

Det var när yaba pillren kom och dom såldes på skolor över hela landet som situationen blev ohållbar.

Att oskyldiga skulle drabbas i stor omfattning, förmodligen både av polisens och brottslingarnas kulor är naturligtvis inte något som jag är för, men jag vet inte heller om den rapport du hänvisar till är politiskt färgad eller ens trovärdig.

Eftersom Thaksin hade många fiender bland dom som tjänade pengar på denna handel så är jag väldigt försiktig när jag tar till mig statistik i denna fråga, det är mäktiga krafter som tjänar på att smutskasta polisen och Thaksin i denna fråga.

Jag har inte sett någon på det här forumet som propagerat för narkotikahandel eller ställer sig emot att man gör något mot alla de problems som uppstår i dess kölvatten.

Så om du tog till dig kritiken skulle du ändra uppfattning då? Menar du på allvar att FN och olika människorättsorganisationer är inblandade i narkotikahandeln?

Quote

Att säga att vi som är emot knarkhandel är för mord på misstänkta är att lägga ord i våran mun som vi aldrig sagt.
1

Men vi som är emot utomrättsliga avrättningar är tydligen för knarkhandel?

Quote

Men att knark är ett gissel i samhället som måste bekämpas borde vi kunna vara överens om.

Mvh Isan Lover

Ja, det borde vi vara överens om, tydligen har vi pratat om helt olika saker. Dags att lägga ner den här diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

"Jag har aldrig hört talas om att någon brottsling skjutitis ihjäl vid FNs högkvarter. Säkerhet är nog bra med tanke på alla skumma typer som rör sig där".

Nej men du kanske har hört talas om att polisen i USA använder hårda tag och även skjutvapen mot brottslingar i hela landet.

Vad gör FN åt det?

" Menar du på allvar att FN och olika människorättsorganisationer är inblandade i narkotikahandeln?"

Det här med FN och narkotika handel förstår jag inte var du har fått ifrån?

Men faktum var att Thaksins kampanj mot droghandel var den första stora som jag har upplevt sedan första resan 1985.

Jag har däremot varit på karaoke maskerade bordeller där Polischefer håller dom prostituerade med rökheroin och amfetamin,

och poliser och armefolk är kunder. Att dessa samtidigt skulle bekämpa knarkhandeln har jag svårt att tro.

Och jag tror inte att man ska underskatta narkotika branschens möjligheter att påverka allt möjligt, både politiker, press och domstolar.

Är inte droghandel en av världens största industrier, med en enorm omsättning, den som försöker stoppa detta lever nog farligt.

Men nog sagt om detta,ha det bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Som pacifist skulle jag aldrig kunna försvara kriget mot knarkhandlarna under Thaksins styre. Men man måste förstå att en fredlig lösning inte kan komma så lätt. Narkotikahandeln i Thailand och i den övriga världen är en mycket våldsam bransch. De är inte bara handlarna och polisen som skjuter på varandra utan handlarna är flitiga på ha ihjäl varandra också. Innan Thaksin kampanj var mordfrekvensen i Thailand extremt högt. Den var 2 gånger så stor som i USA vilket brukar utpekas som ett ovanligt våldsamt land. Jag vet inte anledningen bakom morden innan Thaksins kampanj men jag skulle satsa pengar att narkotika låg bakom de flesta.

Narkotikabruket infördes i regionen med våld. Engelsmännen satte i gång en enorm opium produktion i East India (inkl. Burma). Innan koloniseringen fanns inga opiumodlingar i gyllene triangeln. Fransmännen beivrade opiumkonsumtion i Indokina. De två koloniländerna krigade med Kina för att tvinga landet att importera opium. Resultatet blev ett utbrett folkligt narkotikamissbruk som världen aldrig tidigare hade och förmodligen aldrig senare har åskådat.

Kina lyckades ta itu med detta utbredda missbruk först under kommuniststyre. Ingen vet hur många miljoner som förlorade sitt liv under processen. Missbruket i Indokina och Burma kunde stävjas enbart med hårt diktatoriskt styre.

Även i Mexiko, Colombia och USA förlorar 1000-tals människor sitt liv i krigen mellan olika grupperingar samt polisen.

De som deltog i hårdhanskekampanjen kan visserligen dömas ut men faktum är att folk kommer att dö hur staten ändå försöker att få slut på narkotikahandeln. Thaksin må ha haft bedömningsfel när han lovade amnesti till poliser som sköt narkotikahandlare men jag tror aldrig att han sanktionerade att polisen skulle skjuta av knarkare på samma vis som vi i Sverige skjuter av älgstammen. Sådana handlingar utfördes av dåliga poliser. Bland de 1000-tals dödsoffer som skördades under kampen mot narkotikahandeln fanns många som inte dödades av polisens kulor. Det fanns många fall där handlare mördade sina egna underordnade för att minska risken att åka dit. Många passade på att utföra mord av andra skäl under de anarkistiska förhållanden som rådde.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt av detta inlägg. Men huvudsakligen är det att säga att det inget finns svart eller vit när det gäller narkotikaindustrin. Det är alldeles för komplicerat för att peka ut specifika personer som skyldiga och skribenter som idi*ter.

Hälsningar Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Svarten

Tack för det inlägget, ja jag tror också att kampen mot droghandeln har skördat många offer i andra länder än Thailand.

Inte minst i Colombia som du nämde, där följde inte heller så många med frivilligt till rättegångar.

Där var det väl mer regelrätta krig med tunga vapen?

Och hur många liv har knarket taget?

Och hur kan man veta att dom skjutna är oskyldiga om ingen rättegång har hållits, mig veterligen blir man väl både fälld och frikänd i just rättegången?

Hur vet man att alla dessa människor sköts utan att skjuta tillbaka, var dessa organisationer med vid samtliga gripanden?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten

Tack för det inlägget, ja jag tror också att kampen mot droghandeln har skördat många offer i andra länder än Thailand.

Inte minst i Colombia som du nämde, där följde inte heller så många med frivilligt till rättegångar.

Där var det väl mer regelrätta krig med tunga vapen?

Och hur många liv har knarket taget?

Och hur kan man veta att dom skjutna är oskyldiga om ingen rättegång har hållits, mig veterligen blir man väl både fälld och frikänd i just rättegången?

Hur vet man att alla dessa människor sköts utan att skjuta tillbaka, var dessa organisationer med vid samtliga gripanden?

Mvh Isan Lover

Jag har svart att forsta att man konsekvent skall anvanda de varsta exempeln som mattstock for laget i Thailand. Tidigare i traden refererades till Irak och Afghanistan och nu aven Colombia. Vi pratar alltsa om 3 av de mest "fragile states" i varlden och det kanns som jamforelsen darmed haltar. Kan och borde inte Thailand vara oandligt mkt battre nar det galler bland annat rattssakerhet eller?

Man kan alltid valja att bortse fran fakta eller ifragasatta legitimiteten av diverse fakta. Det ar ju ett ganska populart trick och verkar aven vara nagot som anammas av vissa har - vilket gor hela diskussionen meningslos.

Svarten,

Val balanserad text. Dock vill jag pasta att man visst kan identifiera enskilda individer som har mer eller mindre ansvar. Detta galler framforallt personer med officiell makt att satta dagordningen. Da kan man (och bor) krava ansvar for beslut som ar tvivelaktiga. Det ar ju liksom halva tanken med demokrati och iden om en rattsstat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten

Tack för det inlägget, ja jag tror också att kampen mot droghandeln har skördat många offer i andra länder än Thailand.

Inte minst i Colombia som du nämde, där följde inte heller så många med frivilligt till rättegångar.

Där var det väl mer regelrätta krig med tunga vapen?

Och hur många liv har knarket taget?

Och hur kan man veta att dom skjutna är oskyldiga om ingen rättegång har hållits, mig veterligen blir man väl både fälld och frikänd i just rättegången?

Hur vet man att alla dessa människor sköts utan att skjuta tillbaka, var dessa organisationer med vid samtliga gripanden?

Mvh Isan Lover

Goddag yxskskaft!

Det är liksom det som är huvudidén med att gripa folk utan att döda dem först för att låta en domstol avgöra huruvida de är skyldiga eller oskyldiga. Din husgud avskaffade ju det momentet under sitt krig mot drogerna.

Den egna Thailändska utredningen som tidigare refererats till visar på att 1400 var att betecknas som osyldiga av de 2300 som sköts ihjäl. En utredningt som tillsatts av Thaksin själv och TRT.

Förstår du nu varför jag och en del andra är emot att skjuta folk vilt på gatorna för att man MISSTÄNKER dem för ett brott?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Du skriver "Jag har däremot varit på karaoke maskerade bordeller där Polischefer håller dom prostituerade med rökheroin och amfetamin,

och poliser och armefolk är kunder. Att dessa samtidigt skulle bekämpa knarkhandeln har jag svårt att tro."

Och detta har du sett hända?

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mjölis

Det har jag (och en kompis till mig också), i.o.m att jag har hållt mig utanför turistorterna mestadels, och har sökt spänning och äventyr i 25 år så har jag sett och upplevt mer än jag vågar skriva om i många länder.

I detta fall gällde det en barackliknande byggnad ute i en skogs dunge utanför en mindre stad i Thailand, som ägs av en polischef, han sitter där varje kväll och räknar inkomsterna och dricker whiskey.

Och hans kunder är andra poliser och befäl från en närliggande militärbas, jag och kompisen var dom enda som inte var beväpnade där.

Tjejerna bor i baracken och kommer både från Thailand, Laos och Kambodja, flera av dom rökte heroin helt öppet, och berättade vem dom fick det av.

Det är ganska vanligt att lokala polischefer kan driva olagliga verksamheter, både i Bangkok och på landsbygden.

Jag har varit där några gånger med Thailändare och det har varit samma sak varje gång.

Själv är jag inte det minsta itresserad av droger utan nöjer mig med öl och en whiskey ibland.

Ha det, Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten,

Val balanserad text. Dock vill jag pasta att man visst kan identifiera enskilda individer som har mer eller mindre ansvar. Detta galler framforallt personer med officiell makt att satta dagordningen. Da kan man (och bor) krava ansvar for beslut som ar tvivelaktiga. Det ar ju liksom halva tanken med demokrati och iden om en rattsstat.

Hej Wille!

Tack för artikeln om den offentliga hälso- och sjukvården i Thailand som du skräddarsydde åt mig med hänsyn till källor som jag litar på!   :yes:

Jag menar väl inte att Thaksin slipper allt ansvar. Men det kan diskuteras just vad han är ansvarig för. Dets tycks finnas skribenter här som tror att Thaksin beordrade poliserna att gå och skjuta ihjäl alla som såg ut som pundare och alla barn som var deras grannar. Jag har inte sett något belägg för någon sådan handling. Hade så varit fallet hade han ställts inför rätten i Haag för folkmord den sekund han satte foten i England.

Men slarvigt har han utom tvivel varit. Han borde ha insett mycket tidigare hur hans kampanj misslyckades och stoppade den tidigare än när han faktiskt fick stopp för det blodbad som resulterade.

Quote

(Isan Lover)

Jag har svart att forsta att man konsekvent skall anvanda de varsta exempeln som mattstock for laget i Thailand. Tidigare i traden refererades till Irak och Afghanistan och nu aven Colombia. Vi pratar alltsa om 3 av de mest "fragile states" i varlden och det kanns som jamforelsen darmed haltar. Kan och borde inte Thailand vara oandligt mkt battre nar det galler bland annat rattssakerhet eller?

Varför ska man inte beakta vad som händer i resten av världen? I hela har våld använts med att först införa knarkhandeln (i Kina, "East India" och Indokina i alla fall), att bibehålla den och att kämpa emot den. Våld i knarkens värld är mer regel än undantag. Många miljoner är döda från överdosis, HIV, krig mellan ligor, våld mellan handlarna och polisen/militären, korseld, osv.

Tyvärr är Thailand litet i den internationella drogscenen. Knarkproduktionen och konsumtionen är en global företeelse. Det blir absurt att låtas att det som händer är något specifikt thailändskt eller även Thaxinskt. Polisens våld i bland annat Mexiko, USA och Columbia har skördat minst lika många liv. Läs gärna om vad människorättsorganisationerna har att säga dessa länders användning av våld i nartikotabekämpningen.

Det enda sättet att lösa narkotikabruket utan våld är att ta itu med efterfrågan. Tills dess kommer stater att ta det "enklare" sättet och bekämpa produktionen i stället.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,menar du att USA inte ska använda hårda tag mot brottsligheten i sitt land,den utveckling som det har varit i det landet är ju katastrofal (gällande grova brott och knark)man kan väl inte sitta och titta på när mänskligheten går under och det är väl knappast något samhälle vi vill ha varken i Sverige eller Thailand.Det dalltas alldeles för mycket med kriminella   :diablo: Mvh Måne   :lol:   :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...es_30086532.php

Tänk om myndigheterna annamat Dr T´s lysande idé från "The war on drugs" fullt ut hade vi sluppit släpa en massa mål till domstolen som sen kan överklagas, skjut dem direkt istället...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast att en polischef, inte ens en lokal sådan, ger brudar heroin och amfetamin.

I alla fall inte då faranger finns i närheten.

Jag ska inte säga att jag har mer erfarenhet av Thailand än dig, jag var här -75 första gången, och bor här sen 20 år,

visst har jag sett snutar fulla och att dom driver business, men att dom visar sånt här öppet, det har jag svårt att tro.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror knappast att en polischef, inte ens en lokal sådan, ger brudar heroin och amfetamin.

I alla fall inte då faranger finns i närheten.

Jag ska inte säga att jag har mer erfarenhet av Thailand än dig, jag var här -75 första gången, och bor här sen 20 år,

visst har jag sett snutar fulla och att dom driver business, men att dom visar sånt här öppet, det har jag svårt att tro.

Möljis

En svensk hamnade för ca 15-20 år sedan i thailändskt fängelse för innehav av heroin.. Hans mamma lyckades köpa honom fri om dom lämnade landet inom 24 timmar och det var lite omskrivet i svenska dagstidningar.

Jag vet vem denna svensk är.

Han gjorde drogaffärer med ett högt uppsatt polisbefäl.

När dennes priser gick upp och svensken vägrade betala mer för varorna så svarade han; -Ok, specialprice for you.

Vid nästa deal så låg drogpolisen i bakhåll och anhöll svensken.

Jag har även sett en thailändsk knarkpolis själv inta droger, om än lättare droger än heroin.

Så visst förekommer även poliser i dessa smutsiga affärer.

Men jag kan väl hålla med om att även jag har svårt att se att dom öppet skulle tillgodose brudar, och annat folk, med droger helt öppet.

Det sker nog mer i det dolda.

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Mjölis

Det händer mycket som folk inte varken tror eller hör, men jag har medvetet tagit lite onödiga risker och ibland hamnat där jag kanske inte borde vara.

Men jag har nog inte setts som ett hot eftersom jag har vistats i området under lång tid och aldrig lagt mig i sånt som jag inte har med att göra.

Jag har även varit på kalas med denne polischefs chef och var inbjuden på polisens årsfest i den staden, jag tog med 3 falanger till kalaset varav en som är ganska känd bland dom som vistas i Pattaya. Han känner säkert igen sig om han läser det här.

Vi satt vid huvudbordet tillsammans med Polischeferna och "borgmästaren" och maken till fest får man nog leta efter.

Efter festen tog jag med Pattayasvensken till bordellen och han fick själv erbjudande om att smaka på rökheroin som dom inandades i folierör.

Han sjöng karaoke och drack whiskey istället.

Till Måne, nej jag menade att andra länder också är tvugna att använda våld vid narkotika bekämning som t.ex i USA.

Till Kharess, det här var nog så dolt som det kan bli, en mil ut bland risfälten i en skogsdunge, mitt i natten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till Kharess, det här var nog så dolt som det kan bli, en mil ut bland risfälten i en skogsdunge, mitt i natten.

Mvh Isan Lover

Det låter väldigt troligt efter det man själv sett och hört.

Och om vi vänder oss till den svenska polisen.

Man ska ju inte inbilla sig att alla har rent mjöl i påsen inom vår poliskår heller.

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trakigt att Isan Lover valjer den klassiska "Neeej, vansterpartiet har aldrig varit kommunister" vandningen nar argumenten tryter och

han borjar babbla om USA, Colombia och knarkande poliser for att komma ifran sakfragan. Vi ar alla overens om att en knarkhandlare ska

dommas till ett hart straff. En klar majoritet pa forumet tycker att i en demokrati och rattsstat ska detta straff utdelas av en domstol

medans IL tycker att det ar helt OK att en enkel polisman med 6 ars utbildning utdommer straffet med sin pistol. Tyvarr ar det ju ratt

manga thailandare som faller in under signalementet "svart har, runt 1.70" sa da far man ju rakna med en viss "collateral damage". Gar ju

heller inte att utesluta att en del av IL's snutpolare som delar ut rokheroin ocksa var de som skrev ut "dodslistorna" och att vanliga

hederliga personer de inte gillade hamnade pa listan. Vad jag har forstatt sa var det ocksa valdigt fa storbossar som strok med utan

mestadels smalangare. Nej forresten, inte ens det, mestadels var det helt oskyldiga personer. Det blir en ganska meningslos aktion da

smalangarna latt ersatts sa lange utbudet fran storbossarna och efterfragan fran koparna finns kvar.

Det var helt klart en bra tanke av Thaksin att forsoka gora nagot at det utbredda missbruket men som sa manga av hans bra ideer

(ja, han hade verkligen en mangd bra ideer) sa stupade de. Jag ar inte tillrackligt insatt for att avgora varfor sa manga av hans bra ideer

aldrig materialiserades men jag skulle gissa att det berodde pa en blandning av den enorma korrumption som han omgav sig med och hans

motvilja att lata experter komma till tals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mai Chai

Det jag menade med den jämförelsen var att droghandeln har ansetts vara nödvändig att bekämpa med våldsamma metoder på fler platser i världen.

Det var därför exempel på detta användes, och Colombia, Afghanistan är just exempel där denna industri också gör motstånd,

och vissa mänskliga rättigheter har fått stryka på foten. Rätt eller fel kan man ju diskutera.

Men jag tror inte vi kommer längre  i ämnet, så tack så mycket för en trevlig diskussion.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Mai Chai

Det jag menade med den jämförelsen var att droghandeln har ansetts vara nödvändig att bekämpa med våldsamma metoder på fler platser i världen.

Det var därför exempel på detta användes, och Colombia, Afghanistan är just exempel där denna industri också gör motstånd,

och vissa mänskliga rättigheter har fått stryka på foten. Rätt eller fel kan man ju diskutera.

Men jag tror inte vi kommer längre  i ämnet, så tack så mycket för en trevlig diskussion.

Mvh Isan Lover

Jag undrar fortfarande om du tyckt samma sak ifall någon av dina anhöriga funnits med ibland de 1400 förmodat oskyldiga dödsoffern?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Thailand har visat mycket inhumanitet i samband med sin kamp mot droghandeln.

Man klev t ex in med en TV-kamera och följde med fångvaktaren när denne lämnade över penna och papper till en dödsdömd fånge;

-Om 2 timmar kommer din dödsdom verkställas, skriv ett brev till dina närmaste.

2 timmar senare avrättar man honom och det kablas ut i TV alltihop.

Som Atom skriver; visst hade Thaksin vissa bra ide'er om hur man skulle komma till rätta med drogproblemen, men han hade även ide'er som var bortom all rimlighet och mänsklighet.

Ett människoliv var ingenting annat än en siffra i statistiken och visar man bra statistik & siffror så brydde man sig inte alltid om värdet eller skyldigheten bakom detta människoliv.

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Quote

Thaksin har stor skuld i "kriget mot droger". Men jag undrar om skulden ska läggas på enbart honom? Bland kungens rådgivare finns det ett gäng generaler som tog itu med misstänkta kommunister på liknande sätt under 60- och 70-talet: man sköt först och frågade sedan. Verkar inte osannolikt att kriget mot drogerna sanktionerades av dessa herrar.

Bara för att backa upp mitt påstående, här är ett utdrag från kungens födelsedagstal 2003 där han uttalar sitt stöd för "kriget mot droger". Klippet kommer från AsiaSentinel.

“They blame the prime minister for the drug deaths,” he said, referring to Thaksin. “Not all the deaths have been counted, but most of victims were killed by those involved in the drugs trade. There may be only a few deaths for which authorities must take responsibility, so we have to classify those who were killed by fellow dealers, buyers and addicts, and those killed by authorities.”

“Victory in the war on drugs is good,” he added. “They may blame the crackdown for more than 2,500 deaths, but this is a small price to pay. If the prime minister failed to curb [the drugs trade], over the years the number of deaths would easily surpass this toll.”

Annars, här är en läsvärd beskrivning av PAD skriven av Thongchai Winichakul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...