Jump to content
IGNORERAD

Vilken doft eller lukt från Thailand får er att längta dit??

Kitung
 Dela

Recommended Posts

Hoj

För mig finns det några dofter som triggar igång en stark längtan till LOS. Hur är det för er andra?

I Kahnom förstod jag efter några dagar var den starka, söta dofter som fanns överallt kom ifrån. Det var en tidig morgon, och jag var ute på en joggingtur, samtidigt som byn började vakna upp, barnen åkte till skolan på mopparna, och mammorna lagade mat över öppna eldar. Till eldarna använde man kokosnötsskal som bränsle. Det var den lukten som låg tät över hela regionen. Stark, söt, angenäm.

Ibland känner jag igen den doften här i Sverige. Den närmaste beskrivningen är som blött snus på mina fingrar.

Har ni några lukter som får er att längta?

Hälsningar

Kitung

Dela på andra sajter

• Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• LuckyPär

2

• Jerker

1

• Phodee

1

• Joints

1

Mest aktiva i denna tråd

Hehe Kitung,

Kanske inte riktigt det svar du vill ha men...

När fru Chang lagar sin Isaanmat i köket så minns jag våra besök i hembyn där. Det luktar förvisso nästan likadant!

Å andra sidan, om några år kanske jag sitter i Isaan, känner lukten och associerar till vårt kök i Göteborg ;-)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

:wai: När sambon tänder "rökelsen" vid sin miniatyr-buddha hemma i vår lägenhet.

Då kan min fantasi spela upp olika scenario som handlar om LOS.hehe.

Dela på andra sajter

Doften av min frus hud.

Samma här, fast min frugas hud då :yes:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det blir nog Durian för  mig också, vi kan omöjligt passera en försäljare utan att köpa och äta lite direkt på plats.

God två kommer Bläckfisk i alla former som också är oemotståndlig.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Dorften från alla gatustånd som säljer mat o grillat.

Eller när massösen tar fram en olja som luktar gott och börjar massera.

Dela på andra sajter

Nu har jag tänkt och tänkt och tänkt men jag kan inte komma på några enda dofter som får mig att drömma mig bort till Thailand. Tyvärr!

Thaimat osv är ju tillgängligt dagligen även här i Sverige sedan snart 7 år tillbaka för mig personligen så det är inget jag längre förknippar med speciella minnen av Thailand. Möjligtvis doften av puder (barnpuder), det använder vi ju inte så ofta i klimattorra Sverige men däremot massvis av i fuktiga Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

jag kan nog inte säga en doft... men när jag kommer till sukhumvit och går ut på kvällen och insuper dofterna och stämningen så kan inget gå fel känns det som.

har nästan haft religösa uppleverser att jag kommit hem när jag suttit i en taxi och rullat in på sukhumvit road. men om 58 dagar är jag där igen!

<edit> efter tänkt lite så tänker jag på doften av brända kokosnöts skal! det var nog den första doften som fick mig hooked 94 på koh samui och ibland så kan jag få för mig att jag känner den doften i svedala</edit>

.-' henke

Dela på andra sajter

Jag kände doften  :crazy: av Thailand i förgår det är grannen som bränner sina sopor och sin septertank har gått sönder. Njöt av doften tänkte tillbaka när jag träffa första gångerna exfrugan i Phuuket hon hade en lägenhet där. När man promenerade iväg på kvällen kände man dom har dofterna + luftfuktigheten då njöt man  :mdr: .

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Jag måste ha samma luktsinne som Jerker, för det är det jag kommer att tänka på också.

Men på min första resa till Thailand (Phuket)  så var jag ute första kvällen på en fisk rest. i utkanten av Patong. Där

var det en servitris som som servade mej . och hon va inte bara otroligt vacker , hon luktade också otroligt gott.

Jag tänkte att nu hade jag hamnat i paradiset . Tror det var då jag blev förälskad i Thailand och dess innehåll.

Ett litet lukt minne. :aff:

Dela på andra sajter

Tycker att när det bräns soppor på kvälningen mörket lägger sig och alla blir aktiva på ett specielt sätt.

De är på väg till och från något familj,mat vänner då utstrålas posetivte och förväntan och det ligger i luften svårt att beskriva.

Jag missade ofta denna stunden tidigare planer nummera så att jag inte missar denna timmen.

Dåliga dofter mögel lukter,unkendoft i hotel detta är det samma dyrt som billigt hotel vägra bo på ett sådant hotel.

Banan skal i Taxi bilar eller vad det nu är de har som göra att jag bytter taxi vägrara åka med dem får huvudvärk av doften.

Phodee

Dela på andra sajter

Kitung ställde den här frågan . Såg inte förrän nu hans förtäckta svar . Första ordet. :gasp: :Drogar-Laugh(LBG):

Dela på andra sajter

Kitung ställde den här frågan . Såg inte förrän nu hans förtäckta svar . Första ordet. :gasp: :Drogar-Laugh(LBG):

Hoj, på dig!  :lol:

Dela på andra sajter

Pruttens kemi:

En prutt, fis eller flatulens – som gasutsläppet kan kallas med ett finare ord – består främst av kvävgas som bildas när bakterier i tjocktarmen jäser de födoämnen som inte har tagits upp av tunntarmen.

Även metangas och vätgas finns med i blandningen och dessa gaser är antändningsbara.

Lukten beror främst på svavelväte som i höga koncentrationer är en starkt giftig och brandfarlig gas. Odören påminner om den från ruttna ägg.

:kort:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...