Jump to content
IGNORERAD

Vad kan med fördel köpas i Thailand?


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Njae.. ni kollar datumet som står på förpackningen. Och utgår från att detta är det korrekta utgångsdatumet.

Dessvärre så packas det om på andra ställen här i världen än på ICA. :)

Vi köpte av en kompis till gumman som har apotek och hon fick hämta en ny låda på lagret

som vi fick öppna själv, så just denna leverans litar jag på.

Men kloka varningens ord.

Har du själv fått andra sortering någon gång du behövde riktiga grejor?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    18

  • noBuzz

    17

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • Baa

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack och Hej

På ett köp 3 få 1 erbjudande här kom jag undan med 590 bath för 4. Inte direkt jättebilligt här heller.

Stora märke är inte så mycket billigare i Thailand. Skillnaden är mindre än svensk moms

Och ofta följer ingen garanti utom på visa saker som har världsgaranti tex apples produkter eller en del kameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte av en kompis till gumman som har apotek och hon fick hämta en ny låda på lagret

som vi fick öppna själv, så just denna leverans litar jag på.

Men kloka varningens ord.

Har du själv fått andra sortering någon gång du behövde riktiga grejor?

Japp, har själv köpt utgången medicin när jag varit slarvig och inte kollat. Men i de fallen hade utgångsdatumet enligt förpackningen passerats.

Har bekanta som köpt medicin där utgångsdatumet inte passerats men tabletterna varit så porösa att de fallit isär när man öppnat paketet.

Och har såväl läst om fenomenet, som hört om fenomenet från folk i läkemedelsbranchen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd · Hidden by Surin P3, Augusti 8, 2012 - namnet syns
Hidden by Surin P3, Augusti 8, 2012 - namnet syns

Har du adress till en bra "skomakare" ?

min polare och leverantör Piya fixar det mesta :wink: han träffas på Weekend Market i Bkk, hälsa från "King kong så blir det kanske lite extrapris :wink:

som ni ser så e han och hans polare "deltidscowboys så om ni har "äkta amerikanska cowboyprylar så tjackar dom gärna ^^

http://www.facebook.ysboots.jatujug

post-3153-0-80548800-1342975013_thumb.pn

post-3153-0-80548800-1342975013_thumb.pn

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Banankontakt

Vi sparar in en del av biljettpriset genom att

1 - handla glasögon

2 - gå till tandläkaren

3 - köpa jeans och skjortor (original, även de billigare)

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sparar in en del av biljettpriset genom att

1 - handla glasögon

2 - gå till tandläkaren

3 - köpa jeans och skjortor (original, även de billigare)

Är du kvinna? Spara pengar genom att spendera pengar :giggle: .

Ett spartips då...köp 10 par glasögon 6 par jeans och 17 skjortor så är inte bara biljetten helt gratis ,du har dessutom tjänat 1889sek :wink: .

Trevlig kväll/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Banankontakt

Är du kvinna? Spara pengar genom att spendera pengar :giggle: .

Ett spartips då...köp 10 par glasögon 6 par jeans och 17 skjortor så är inte bara biljetten helt gratis ,du har dessutom tjänat 1889sek :wink: .

Trevlig kväll/Hn

Är inte kvinna ;-)

Många säger att man tjänar si och så mycket på att köpa vissa grejer på vissa ställen. Detta kan aldrig vara fallet eftersom ett inköp är en utgift. Att vänta med sina nödvändiga inköp tills man kommer till en plats där det är billigare att genomföra dem innebär en besparing, såvida man inte köper mer än man behöver.

Principen är - skall det köpas nya jeans eller ny skjorta skall samma antal slängas bort ur garderoben innan avresan.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Förr byte jag glasögon i Thailand. Men nu är priserna i sverige bra . Lagar tänderna i Thailand. Billigt och bra. annars köps väl papaya. På den frukten är skillnaden stor. Även chili i jättemängd. Allt enligt frugan

Ändrades av Jonasn
Tagit bort "Underline"
Link to comment
Dela på andra sajter

Förr byte jag glasögon i Thailand. Men nu är priserna i sverige bra . Lagar tänderna i Thailand. Billigt och bra. annars köps väl papaya. På den frukten är skillnaden stor. Även chili i jättemängd. Allt enligt frugan

Samma här. Frugan köper fortfarande glasögonen där eftersom svenska bågar är gjorda för jättar. Men annars så skiljer det sig inte så mycket.

Köpte två par progressiva glas med titanbågar i Sverige för 3000 spänn. Det får man inte ens ett par för i Thailand.

Skönhetsgrejer är väl fortfarande billigt. (ögonlaser, ny vänstertutte, högerskinka, blygdläpp, tandblekning och allt annat tandrelaterat etc)

Som tur är så behöver man inte så mycket av det där än så det var bara en tandblekning sist. Något som är betydligt smärtsammare än jag hade föreställt mig. Tortyr!

Annars är det bara frukt och grönt som gäller för vår del. Och viss medicin som t.ex Tiffy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandvård faktiskt, jag har två söndertuggade gaddar i truten nu. Och reparation får vänta till nästa resa, jag sparar/tjänar ungefär en av våra biljetter. Då är det ju bara dumt att fixa pluggen här...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har slutat köpa "Billiga" kläder i Thailand. Tröttna på fyrkantiga T-shirts efter en tvätt. Färg avfällning i evigheter. Tunn skit kvalitet osv. Köper jag kläder i Thailand så blir det oftast av kända märken vilket kanske inte är billigare om det inte reas. Sverige har ju reatider under året så som just nu och dom priserna och kvaliten går inte att jämföra med mycket av skräpet från Thailand. Men torkad bläckfisk köper jag med hem...Kilovis! Gott till ölen ;-) Och en kartong med P piller till damen så man slipper "Hjälm" tills nästa resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har bägge köpt progressiva glasögon med synprovning och allt för under 5000 baht paret.

Det senaste året.

Jag ville absolut ha bågar i titan och state of the art supertåliga glas från Korea så det gick på 5000 baht.

Fru GD nöjde sig med vanliga progressiva glas och med fancy bågar gick det på runt 4000 baht.

Nu var det ett antal år sedan jag köpte glasögon i Sverige och då gick de på 7500 kr. med titanbågar

och ett progressivt glas men det kan ju ha blivit billigare inte minst då man ibland kan få rabatt som är proportionell med ens ålder :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bägge köpt progressiva glasögon med synprovning och allt för under 5000 baht paret.

Det senaste året.

Jag ville absolut ha bågar i titan och state of the art supertåliga glas från Korea så det gick på 5000 baht.

Fru GD nöjde sig med vanliga progressiva glas och med fancy bågar gick det på runt 4000 baht.

Nu var det ett antal år sedan jag köpte glasögon i Sverige och då gick de på 7500 kr. med titanbågar

och ett progressivt glas men det kan ju ha blivit billigare inte minst då man ibland kan få rabatt som är proportionell med ens ålder :-)

Hmm.. vi köpte alldeles nyss (en månad sedan) två par vanliga glas till frugan och valde två ganska billiga bågar. Gick på 13 000 baht.

Progressivt glas började på 12 000 baht för den absolut billigaste varianten (bara glaset i sig alltså) för 3 år sedan när jag köpte ett progressivt par i Pattis.

För en månad sedan kostade samma glas 14 000.

På Top Charoen i Pattis.

Gissar att du inte menar progressiva glas utan något annat.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har slutat köpa "Billiga" kläder i Thailand. Tröttna på fyrkantiga T-shirts efter en tvätt. Färg avfällning i evigheter. Tunn skit kvalitet osv. Köper jag kläder i Thailand så blir det oftast av kända märken vilket kanske inte är billigare om det inte reas. Sverige har ju reatider under året så som just nu och dom priserna och kvaliten går inte att jämföra med mycket av skräpet från Thailand. Men torkad bläckfisk köper jag med hem...Kilovis! Gott till ölen ;-) Och en kartong med P piller till damen så man slipper "Hjälm" tills nästa resa.

Färdigsytt finns i ett mellansortiment mellan 100 baths T-shirt och rena märkeskläder. Dessa kan man hitta bl.a. På Export-shop, Dr. Zulu, mfl .. Här betalar du kanske 3-400 THB för en vara som kostar 3-500 SEK i Sverige och till bra kvalitet.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Progressiva glas hos optikern i Sverige går loss på 10 000 kr minst, även idag. Förr var de ännu dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandvård faktiskt, jag har två söndertuggade gaddar i truten nu. Och reparation får vänta till nästa resa, jag sparar/tjänar ungefär en av våra biljetter. Då är det ju bara dumt att fixa pluggen här...

Samma här tandvård, bet sönder en gammal lagning för ett par veckor sedan, tar det på nästa resa.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hmm.. vi köpte alldeles nyss (en månad sedan) två par vanliga glas till frugan och valde två ganska billiga bågar. Gick på 13 000 baht.

Progressivt glas började på 12 000 baht för den absolut billigaste varianten (bara glaset i sig alltså) för 3 år sedan när jag köpte ett progressivt par i Pattis.

För en månad sedan kostade samma glas 14 000.

På Top Charoen i Pattis.

Gissar att du inte menar progressiva glas utan något annat.

Jag menar progressiva glas och klarar mig inte med annat :-)

Ena paret (mina) inköpta i Pak Chong.

Visserligen en klasskompis till fru GD, men ändå.

Det andra paret inköpta hos en optiker i Bangkok i något stort center.

Kan mycket väl heta som ditt i Pattis, jag var inte med fru GD när hon handlade

men tog definitivt del av kontoutdraget sen :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar progressiva glas och klarar mig inte med annat :-)

Ena paret (mina) inköpta i Pak Chong.

Visserligen en klasskompis till fru GD, men ändå.

Det andra paret inköpta hos en optiker i Bangkok i något stort center.

Kan mycket väl heta som ditt i Pattis, jag var inte med fru GD när hon handlade

men tog definitivt del av kontoutdraget sen :-)

Ah. Ok. Jag kom just på en sak som kan förklara skillnaden. Du är inte närsynt, eller hur? Du är normalsynt och åldersynt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Färdigsytt finns i ett mellansortiment mellan 100 baths T-shirt och rena märkeskläder. Dessa kan man hitta bl.a. På Export-shop, Dr. Zulu, mfl .. Här betalar du kanske 3-400 THB för en vara som kostar 3-500 SEK i Sverige och till bra kvalitet.

Med vänlig hälsning,

Menar du att Export Shop säljer Kvalitet??? Smaken är som baken. Har visserligen några skjortor från Export shop från senast. Ena har mönster som är tryckt. Trycket har hamnat lite fel där av bra pris men det gör inget för det är typ sprängt mönster över hela skjortan. En OK långärmad skjorta som ännu inte fått sin första tvätt. Förhoppningarna är INTE stora. Men skjortan behövdes för hemfärden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Progressiva glas hos optikern i Sverige går loss på 10 000 kr minst, även idag. Förr var de ännu dyrare.

Samma här. Frugan köper fortfarande glasögonen där eftersom svenska bågar är gjorda för jättar. Men annars så skiljer det sig inte så mycket.

Köpte två par progressiva glas med titanbågar i Sverige för 3000 spänn. Det får man inte ens ett par för i Thailand.

Skönhetsgrejer är väl fortfarande billigt. (ögonlaser, ny vänstertutte, högerskinka, blygdläpp, tandblekning och allt annat tandrelaterat etc)

Som tur är så behöver man inte så mycket av det där än så det var bara en tandblekning sist. Något som är betydligt smärtsammare än jag hade föreställt mig. Tortyr!

Annars är det bara frukt och grönt som gäller för vår del. Och viss medicin som t.ex Tiffy.

Hur mkt sniffade du på den där dojan egentligen? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi reser alltid hem med 30-40 kg chili var, 10 kg torkad och malen kostar ca 500 bath, I Sverige ca 2500 kr.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ah. Ok. Jag kom just på en sak som kan förklara skillnaden. Du är inte närsynt, eller hur? Du är normalsynt och åldersynt?

Mina glas förstorar. Nästan +3 i nederkanten.

Kanhända det är billigare?

Åldersynt, det är jag säkert. Trångsynt oxå.

Själv tycker jag att jag är försynt men har haft brytningsfel och glasögon sedan 4 års ålder.

Edit...

Men visst var jag fin då

post-3917-0-84730200-1342984428.jpg

post-3917-0-84730200-1342984428.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina glas förstorar. Nästan +3 i nederkanten.

Kanhända det är billigare?

Åldersynt, det är jag säkert. Trångsynt oxå.

Själv tycker jag att jag är försynt men har haft brytningsfel och glasögon sedan 4 års ålder.

Ok. :)

Jag är närsynt OCH åldersynt. Ser alltså dåligt på långt håll och på riktigt nära håll.

Därav är min progressiva slipning kanske mer komplex och dyrare.

Annars har jag svårt att förklara prisskillnaden.

Har kolla runt hos många optiker (i Sri Racha och Pattis) och sett samma priser.

Någon förklaring till prisskillnaden måste ju finnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...