Jump to content
IGNORERAD

Vad kan med fördel köpas i Thailand?


GammalDansken

Recommended Posts

John Khonken

Nobuzz Köpte proggresiva glasögon för ca 1 månad sedan. Grundpris 995 kr. Men la till färgning. Med undersökning gick det då på lite över 1800 kr. Hos specsavers. Dom har fasta priser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    18

  • noBuzz

    17

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På den tid jag var arbetsaktiv (låter väldigt ambitiöst) köpte jag typ tennisskjortor av bra kvalitet till personalen som jobbade på mässor, på dessa lät vi brodera företagslogo och namn på samtliga, kostnad per skjorta 250 THB, brodyr 50 THB alltså 300 för profilkläder av mkt bra kvalitet och snyggt blev det också!

Numer skickar jag likadana med klubbnamn och spelarnamn till vårat herrlag i golf. Uppskattad "sponsring" från en flykting!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. vi köpte alldeles nyss (en månad sedan) två par vanliga glas till frugan och valde två ganska billiga bågar. Gick på 13 000 baht.

Progressivt glas började på 12 000 baht för den absolut billigaste varianten (bara glaset i sig alltså) för 3 år sedan när jag köpte ett progressivt par i Pattis.

För en månad sedan kostade samma glas 14 000.

På Top Charoen i Pattis.

Gissar att du inte menar progressiva glas utan något annat.

Handlar man i Pattis för man skylla sig själv. "Special price just for you".

Och eftersom Du envisas med att prata thai blir special, special.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt progressiva glasögon i Thailand 3 ggr och på 3 olika ställen. Ingen av gångerna valde jag exklusiva glas eller bågar. Priset hamanade samtliga ggr på mellan 20-25000 bath.

Men så har jag aldrig gjort en bra affär i hela mitt liv. :(

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har köpt progressiva glasögon i Thailand 3 ggr och på 3 olika ställen. Ingen av gångerna valde jag exklusiva glas eller bågar. Priset hamanade samtliga ggr på mellan 20-25000 bath.

Men så har jag aldrig gjort en bra affär i hela mitt liv. :(

Fritz..

... och jag har gjort min första.

Att det skulle vara så stor vinst i branschen att bara för att man känner optikern

det låter smått otroligt, men ingenting förvånar längre i Thailand.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

... och jag har gjort min första.

Att det skulle vara så stor vinst i branschen att bara för att man känner optikern

det låter smått otroligt, men ingenting förvånar längre i Thailand.

Här i turistkvarteren på Samui finns en optiker i varje gathörn.

Om de inte gjorde bra med pengar så skulle det inta vara så.

Optiker, skräddare, apotekare och 7-11/family mart finns i varje kvarter.

När jag handlar hos min lokala apotekare så får jag 40% rabatt från prislappen på produkten.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt progressiva glasögon i Thailand 3 ggr och på 3 olika ställen. Ingen av gångerna valde jag exklusiva glas eller bågar. Priset hamanade samtliga ggr på mellan 20-25000 bath.

Men så har jag aldrig gjort en bra affär i hela mitt liv. :(

Fritz..

Hmm..Jag känner egentligen bara till en av dina "affärer" och det var flygbiljetterna mellan Bkk och Phuket som var en kanonaffär jämfört med min affär vid samma tidpunkt (ca 10 000 Baht mot 15 000 Baht). :whistle:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej...

Det är enorma priskillnader mellan olika optiker både i Sverige och i Thailand.

Jag har handlat progressiva 2 ggr i Thailand. Ena gången à 8000 THB och andra gången 36000.

Båda gångerna har jag var helt nöjd med kvalitén.

8000 var hos "famijeoptikern" för progressiva glas med toning och japanska titanbågar med nonamebrand.

väntetid ca 10 dagar.

Andra gången var jag i tidsnöd och "måste" ha glasögon för jobb efter att ha kört med linser en månad i Australien och hade 4 dagar i BKK på hemvägen.

Dom gamla hade hamnat i Induska oceanen efter att en jättevåg sköljt över mig på julafton på Bondi Beach. Jag såg vågen och kunde välja mellan att rädda glasögonen eller en 1 dollars keps. Av ngn anledning valde jag kepsen.. :)

Siam Optics, Siam square.. Progressiva glas utan toning och glas kvalitet 2 av 1-3, Davidoff bågar 36.000. Valde att svälja och ta utgiften. Att hämta dan efter.

Mbh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jösses Pettersson - secka priser ni betalar därnere i !"träsken".. Gudskelov att man bor häruppe i Isaan, helt andra priser. Måhända det är väldigt bra "affär" att betala 700 baht för bussen tur och retur till Chaiyaphum och betala Isaan-priser...

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nobuzz Köpte proggresiva glasögon för ca 1 månad sedan. Grundpris 995 kr. Men la till färgning. Med undersökning gick det då på lite över 1800 kr. Hos specsavers. Dom har fasta priser

Japp, det är ju bra pris. Helt i nivå med mina 3000 för två par! Var det titanbågar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det några, tror 4 år sedan, progressiva, photocromatiska och titanbågar...12 000 bath i Udon hos en "riktig" optiker!

Nu kar jag lyckats släpa dom i "gruset" och suttit på dom ett antal ggr så det är dax att byta i alla fall, sedan förändras dessvärre synen snabbare i o med hög ålder så, kolla lite priser, inom spannet 14-16 000 THB med OK bågar (ingat lyxande) får man syntest, photocromatiska proggresiva brillor, jmf samma koll i Svedala i fjol somras..8-14 000 SEK.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...

Det är enorma priskillnader mellan olika optiker både i Sverige och i Thailand.

Jag har handlat progressiva 2 ggr i Thailand. Ena gången à 8000 THB och andra gången 36000.

Båda gångerna har jag var helt nöjd med kvalitén.

Top Charoen beställer sina slipade glas och det skiljer sig väldigt mycket i pris beroende på vilken typ av slipning man väljer (hur brett bifokalt synfält man väljer i slipningen) och vilket typ av glas man väljer. Jag kom på att jag kunde välja mellan slipningar som kostade mellan 8,000 baht och 60,000 baht, För mina synfel alltså.

Nu är ju jag närsynt och jag gissar att det därför krävs en mer krävande slipning än för personer som inte är närsynta och där övre delen av glasen är oslipade.

Kanske är dessa slipningar ytterliggare 2-3000 billigare varpå man hamnar i spannet 5.000-6.000 baht och uppåt.

Kan inte komma på någon annan rimlig förklaring till prisskillnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om medicin i resväskan.

Tydligen ska man passa sig. Detta gäller säkert även i Sverige.

När det gäller begränsningar i individens frihet och förbud brukar de styrande här inte hålla sig tillbaka :-)

Ett enkelt piller kan kosta dig tusenlappar

post-3917-0-04238800-1343028246.jpg

post-3917-0-04238800-1343028246.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sparar in en del av biljettpriset genom att

1 - handla glasögon

2 - gå till tandläkaren

3 - köpa jeans och skjortor (original, även de billigare)

Tandläkarn är en höjdare, glasögon och linser innan jag gjorde Lasik. Lasik halva priset jämfört med Sverige. Jeans kostar ungefär samma i Baht i Thailand som i kronor i Sverige...

Seriealbum och böcker på Emporium eller Paragon. Man bags och rosa kläder.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Hmm.. vi köpte alldeles nyss (en månad sedan) två par vanliga glas till frugan och valde två ganska billiga bågar. Gick på 13 000 baht.

Progressivt glas började på 12 000 baht för den absolut billigaste varianten (bara glaset i sig alltså) för 3 år sedan när jag köpte ett progressivt par i Pattis.

För en månad sedan kostade samma glas 14 000.

På Top Charoen i Pattis.

Gissar att du inte menar progressiva glas utan något annat.

8000 bath i ChaingRai för progressiva forokromatiska glas antireflex och härdade. Lacoste titan bågar hos TOP Charoen eller hur det stavas.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det verkar som man kan fynda glasögon både i Sverige och Thailand.

Vilka bågar man förövrigt än väljer och var, så är tillverkningskostnaden runt 3 spänn.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Hmm..Jag känner egentligen bara till en av dina "affärer" och det var flygbiljetterna mellan Bkk och Phuket som var en kanonaffär jämfört med min affär vid samma tidpunkt (ca 10 000 Baht mot 15 000 Baht). :whistle:

Nu vet jag inte var ni handlar era glasögon men om det är turistorter så blir det mycket dyrt.

Det gäller tandläkare och annat man vill köpa i Pattaya eller Phuket.

Det räcker att gå av de kända turist stråken så upptäcker man att priser är lägre och går man långt från turistorter så halveras priser på det mesta.

Men vem orkar bry sig. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte var ni handlar era glasögon men om det är turistorter så blir det mycket dyrt.

Det gäller tandläkare och annat man vill köpa i Pattaya eller Phuket.

Det räcker att gå av de kända turist stråken så upptäcker man att priser är lägre och går man långt från turistorter så halveras priser på det mesta.

Men vem orkar bry sig. :crazy:

Tror inte att det där stämmer. Har inte stämt med några av de produkter jag jämfört med under åren jag bott där så jag tror inte att det stämmer med glasögon heller.

Förklaringen nog ligger snarare i vilken produkt man köper. Enklare slipning & smalare bifokalt synfältsbredd ger billigare glas.

Att jämföra pris på progressiva glas är ju lite som att jämföra pris på bil.

"Jag köpte en bil i Pattis för 1.2 mij. Den kostade samma hos alla handlare" - säger den ena.

"Din lurade stackare, jag köpte en bil i Isaan för 600K" - säger den andre.

Det kan ju ha viss betydelse vad det är för bil man diskuterar. Och att man jämför pris på samma bil. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det var standardbågar. men titanbågar fanns också. Tror det var antingen 1600 eller 1800 med titan inte helt säker

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskutera pris på glasögon är som att säga att alla bilar kostar 200 000..olika synfel, och styrka ger ganska stora skillnader på glasen. Jag har typ flaskbottnar om jag använder std.glas men med de nya plasterna kan tjockleken och därmed vikten reduceras betänkligt, men det är inte gratis. Skillnad på runt 4-5 000 bath har jag fått lära mig, och lika mkt i SEK så fortfarande vinner bra optiker i Thailand!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad på runt 4-5 000 bath har jag fått lära mig, och lika mkt i SEK så fortfarande vinner bra optiker i Thailand!

Nej, inte längre. Betalade som sagt 3000 SEK för två(2) par glasögon med progressiv slipning (1 st vanliga progressiva och 1 st s.k närprogressiva) och titanbågar.

Tror inte att du ens kan få tag i närprogressiva (eller rumsprogressiva) glas i Thailand eftersom de inte vet hur glasen slipas.

Letade efter det under två års tid utan att hitta en enda optiker som kunde beställa sådana glas.

Mina vanliga progressiva kostade 12.000 baht (en av de billigare varianterna på bifokal bredd) vilket alltså är samma pris som för båda glasen i Sverige.

Brukade alltid köpa mina glasögon i Thailand förut men kommer inte att göra det förrän det blir förmånligt igen.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Gav ca 20000 bath på Top Charoen hemma i byn, progressiva med Ray Ban bågar .....Jodå flott ska dé vara :thumbsup:

Tog de näst dyraste glasen

Men va fan, tre söta tjejer tar han om en och kommer med kylda drycker och torkar pannan samt polerar och justerar de

gamla glasögonen

Söööörvice kallas det :14:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Frugan och jag köpte slipade solglasögon för 10000 tbh för oss båda. Mkt bra pris imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att du ens kan få tag i närprogressiva (eller rumsprogressiva) glas i Thailand eftersom de inte vet hur glasen slipas.

Letade efter det under två års tid utan att hitta en enda optiker som kunde beställa sådana glas.

Om du med närprogressiva menar det som vi i Sverige kallar terminalglasögon så tror jag inte det är några problem att fixa till ett par sådana hos en optiker i Pattaya eller på nåt annat större ställe i Thailand. Dom är ju anpassade för ett avstånd från 40 cm till 1,5 m och det bör väl inte vara så svårt att få till ett par med den teknologi som finns i dag ?

Jag har själv ett par, inköpta i Thailand och undanstoppade nånstans.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du med närprogressiva menar det som vi i Sverige kallar terminalglasögon så tror jag inte det är några problem att fixa till ett par sådana hos en optiker i Pattaya eller på nåt annat större ställe i Thailand. Dom är ju anpassade för ett avstånd från 40 cm till 1,5 m och det bör väl inte vara så svårt att få till ett par med den teknologi som finns i dag ?

Jag har själv ett par, inköpta i Thailand och undanstoppade nånstans.

Fritz..

Japp. Terminalglas är en sorts närprogressiva (svensk länk :) ) och det är sådana jag menar. Gick inte att få hos optiker jag kollat med i pattis.

Har kollat med Top Charoen på Klangen (efter 7-11 efter gamla Carrefour), flera av butikerna i Royal Garden och några optiker på den mörka sidan. :)

Tillägg: Det här utspelade sig ju under 2007-2009 när jag fortfarande bodde där. Kan ju ha ändrats idag.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...