Jump to content
IGNORERAD

Vad kan med fördel köpas i Thailand?


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Efter några resor lär man sig dels vad som måste tas med hem från Thailand (mat specifierad av she who must be obeyed)

men även annat som med fördel kan inhandlas där.

Det ska ju tas hänsyn till vikt och hur mycket plats det tar i flygbagaget.

Senast gjorde jag dessa fynd: Lätta grejor och lätta att packa ner.

1) Bilhållare till smartfånen. Sitter som berget på framrutan

Kan tiltas och vridas hur många grader som helst. (Kulled och flexibel arm).

Är lite smalare och högre än bilden visar. Perfekt för den relativt breda och höga Samsung Galaxy S3

Har två stöd under telefonen så laddkabeln kan sitta i.

Pris 70 baht. Köpt på Zeer Rangsit, nära Don Mueang, Bangkok.

post-3917-0-80000500-1342957845.jpg

2) Betong- eller murpluggar.

Har gått åt en del på ytterväggen hemma senaste tiden så därför fick jag syn på dom.

Påsar med 100 st inköpta i en vanlig järnhandel i Mae Sot. Pris 20 baht.

post-3917-0-29833100-1342958112_thumb.jp

3) Huvudvärkstabletter. (Motsvarar Ipren 400). Burk med 500 st. Pris 500 baht.

Kollade just upp priset i Sverige. ICA ska ha 45 kr för 30 st. Att jämföra med 30 baht för 30 av dessa

Enligt egen och dotters erfarenhet är de exakt lika bra.

Inköpt i Pharmacy i Pak Chong. Lite rabatterat för att vi köpte 1500 st.

post-3917-0-62804700-1342958285.jpg

Tacksam om andra har flera tips.

Eventuellt kan man ju sälja grejorna på Blocket eller Tradera eller åtminstone till bekanta.

mvh

post-3917-0-80000500-1342957845.jpg

post-3917-0-29833100-1342958112_thumb.jp

post-3917-0-62804700-1342958285.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    18

  • noBuzz

    17

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Handlar egentligen bara en massa kläder, billigare att fylla garderoben från Thailand.

Handlade en oljemålning sist, billigt och bra om man har en vägg att fylla. Rulla ihop, frakta hem och sedan rama in i sweden :thumbsup:

Kan bli en bra tråd detta :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Medicin är generellt en bra sak att köpa

Tshirts, shorts

Skräddarsydda kläder (kostymer, skjortor)

Upplevelser !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Medicin är generellt en bra sak att köpa

Tshirts, shorts

Skräddarsydda kläder (kostymer, skjortor)

Upplevelser !!

Angående medicin så var jag lite nervös innan tullen i Göteborg.

Lyckligtvis hade de tydligen en del övertid de skulle ta ut för 1500 tabletter är ju lite mera än vanligt "för eget bruk"

Hur är det generellt? Finns det saker man inte bör ha med (och jag menar inte knark)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv har jag inte köpt så mycket i Thailand och speciellt inte för köpandets skull.

T-shirtar har det blivit, men mest för att ha i Thailand. Inte så många av dessa har åkt till Sverige.

En iPad till dottern och en bra kökskniv.

Frugan har nog köpt en del skalare/ rivare och endel köksknivar. Knivarna kanske för att dom var billiga rivare/skalare för att dom är bättre än de svenska motsvarigheterna.

Jag ser varken någon större vinst eller förlust med att köpa sakerna i Sverige eller Thailand.

Det jag ska ha i Thailand köper jag där och det jag ska ha i Sverige köper jag i Sverige, förstås under förutsättning att sakerna finns i respektive länder.

Sedan är jag ingen storkonsument av medicin så jag kanske hade sparat 12Sek på ett år genom att inhandla medicinen i Thailand.

Är det en bättre medicin i Thailand så kanske jag skulle köpa den där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Converse är billigt i Thailand, de har iofs bara de modellerna som tillverkas där och endast hela storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräddarsydda kläder (kostymer, skjortor)

Handgjorda skor.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handgjorda skor.

Har du adress till en bra "skomakare" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du adress till en bra "skomakare" ?

De flesta skräddare kan fixa någon.

Jag känner flera bra här på Samui.

När min lillebror var och hälsade på lät han göra två par skor för 5000 baht(efter att jag prutat åt honom)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta skräddare kan fixa någon.

Jag känner flera bra här på Samui.

När min lillebror var och hälsade på lät han göra två par skor för 5000 baht(efter att jag prutat åt honom)

Ok. Skall inte åt det hållet tyvärr. Får kolla i Bangkok

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När det gäller skräddarsydda kostymer så har jag fått för mig att man ska upp i 10000 baht eller mera

för att få bra kvalitet - eller är det fel?

Köpte för en del år sedan en sådan på ett ställe utanför Chiang Mai.

(Silk Palace tror jag det hette - de hade även fjärilar och vävstolar så man fick en upplevelse på köpet).

I byggnaden intill såldes handgjorda parasoller / paraplyer och en massa andra träprylar.

Spännande och vackra grejor men ack så besvärliga att få med sig hem.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller skräddarsydda kostymer så har jag fått för mig att man ska upp i 10000 baht eller mera

Innan jag flyttade hit så betalade jag 3000 per kostym, 500 per skjorta.

När jag jobbade så hade jag bara skräddarsydda kläder.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Kläder. Köper alla kläder i Thailand numera. Med undantag av rena vinterskor och vinterjackor och strumpor. Köper bl.a. Skräddarsydda byxor och skjortor ca 80 kronor styck. Jeans, skjortor, kalsonger, piket mm osv.

Huvudvärkstabletter, linsvätskor, tandborsthuvuden, rakhyvlar ..

Kryddor. Även för europeisk matlagning typ peppar, oregano mm. Färsk chili att lägga i frysen och ta fram efter behov.

DVD skivor, skrivarbläck, Iphoneskal, reservladdare iPhone. Ev pappersfoton som behövs.

Vad jag kommer på just nu som jag köper ..

Sen har gumman sina saker. :)

Så länge det finns plats och kilon kvar i väskan är det bara att handla på, det är ju extrapris ...

Men jag är noga med att vi bara ska försöka köpa det vi behöver just nu annars blir det lätt slentrianköp som bara ligger och skräpar..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag flyttade hit så betalade jag 3000 per kostym, 500 per skjorta.

När jag jobbade så hade jag bara skräddarsydda kläder.

Som tur är behövs inte det med Singha-linnena eftersom de töjer ut sig automatisk efter första användningen. Efter det är de ju i rätt form. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med just mediciner i Thailand, och främst då piller i storpack, är att väldigt mycket är utgånget sortiment, eller som ligger nära utgångsdatum.

Nu är ju inte det hela världen när man pratar om huvudvärkstabletter.

Det är ju bara att ta 2-3 st istället för 1. Men det är ju inte en lika smart affär längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kläder. Köper alla kläder i Thailand numera. Med undantag av rena vinterskor och vinterjackor och strumpor. Köper bl.a.

...cut ...

Men jag är noga med att vi bara ska försöka köpa det vi behöver just nu annars blir det lätt slentrianköp som bara ligger och skräpar..

Extrapris och extrapris.

På dataprylar tycker jag man får nästan lika mycket i Sverige för pengarna och så är det ju

det där med garantin när man är i Sverige större delen av året.

Datagrejor som är billiga i Thailand är ofta av motsvarande kvalitet tycker jag mig ha konstaterat.

Däremot är det spännande att se så mycket det finns. Någon motsvarighet till monsterdatavaruhusen

i Bangkok och Chiang Mai tror jag inte finns här.

Förut sålde de piratkopior av snart sagt vilket dataprogram som helst, men det ser man inte mycket till numera.

Kläder, påstår gumman, är av sämre kvalitet i Thailand om man inte köper märkesvaror och de är dyra även där.

Hon har med sig begagnade långbyxor och skjortor till Thailand.

Förut köpte vi mängder med T-shirts och skjortor á 100 baht men det har vi tröttnat på.

Skräddarsydd är en annan femma. Nästa gång blir det satsning på sånt. Känns lite lyxigt till ett rimligt pris.

Mindre elektriska prylar har alltid den thailändska kontakten och då får man hålla reda på adaptrar o sånt.

Tandborsthuvuden låter intressant, var på väg att köpa Braun häromdan på Clas Olsson - de kostar 40 kr / st. på extrapris.

Kanske nåt att fylla resväskan med :-)

Vi funderar och skriver upp mellan resorna vad vi ska ta med nästa gång - i bägge riktningar.

Annars blir det precis som du säger slentrian och man släpar hem en massa man egentligen inte behöver.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det tråkiga med just mediciner i Thailand, och främst då piller i storpack, är att väldigt mycket är utgånget sortiment, eller som ligger nära utgångsdatum.

Nu är ju inte det hela världen när man pratar om huvudvärkstabletter.

Det är ju bara att ta 2-3 st istället för 1. Men det är ju inte en lika smart affär längre.

Hajar inte? Jag kollar utgångsdatumet.

Köper 100 tabletter 500 mg paracetamol.

Varför skulle inte det funka?

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hajar inte? Jag kollar utgångsdatumet.

Köper 100 tabletter 500 mg paracetamol.

Varför skulle inte det funka?

Med vänlig hälsning,

Kollade oxå mina. Går ut oktober 2015.

Men det är ett bra tips att se upp med det.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Extrapris och extrapris.

På dataprylar tycker jag man får nästan lika mycket i Sverige för pengarna och så är det ju

det där med garantin när man är i Sverige större delen av året.

Datagrejor som är billiga i Thailand är ofta av motsvarande kvalitet tycker jag mig ha konstaterat.

Däremot är det spännande att se så mycket det finns. Någon motsvarighet till monsterdatavaruhusen

i Bangkok och Chiang Mai tror jag inte finns här.

Förut sålde de piratkopior av snart sagt vilket dataprogram som helst, men det ser man inte mycket till numera.

Kläder, påstår gumman, är av sämre kvalitet i Thailand om man inte köper märkesvaror och de är dyra även där.

Hon har med sig begagnade långbyxor och skjortor till Thailand.

Förut köpte vi mängder med T-shirts och skjortor á 100 baht men det har vi tröttnat på.

Skräddarsydd är en annan femma. Nästa gång blir det satsning på sånt. Känns lite lyxigt till ett rimligt pris.

Mindre elektriska prylar har alltid den thailändska kontakten och då får man hålla reda på adaptrar o sånt.

Tandborsthuvuden låter intressant, var på väg att köpa Braun häromdan på Clas Olsson - de kostar 40 kr / st. på extrapris.

Kanske nåt att fylla resväskan med :-)

Vi funderar och skriver upp mellan resorna vad vi ska ta med nästa gång - i bägge riktningar.

Annars blir det precis som du säger slentrian och man släpar hem en massa man egentligen inte behöver.

Köper inga datorer i Thailand utan bara lättare kringutrustning som blanka cd/dvd, skrivarbläck, möss.. Det är billigare.. HP orginalbläck två patroner sv/färg 1090 THB jämfört med 5-600 SEK.

Skräddarsytt är från 2 thaiskräddare, en för byxor och en för skjortor. Dom vänder sig inte mot turistmarknaden.

Färdigsytt finns i ett mellansortiment mellan 100 baths T-shirt och rena märkeskläder. Dessa kan man hitta bl.a. På Export-shop, Dr. Zulu, mfl .. Här betalar du kanske 3-400 THB för en vara som kostar 3-500 SEK i Sverige och till bra kvalitet.

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några resor lär man sig dels vad som måste tas med hem från Thailand (mat specifierad av she who must be obeyed)

men även annat som med fördel kan inhandlas där.

Det ska ju tas hänsyn till vikt och hur mycket plats det tar i flygbagaget.

Senast gjorde jag dessa fynd: Lätta grejor och lätta att packa ner.

1) Bilhållare till smartfånen. Sitter som berget på framrutan

Kan tiltas och vridas hur många grader som helst. (Kulled och flexibel arm).

Är lite smalare och högre än bilden visar. Perfekt för den relativt breda och höga Samsung Galaxy S3

Har två stöd under telefonen så laddkabeln kan sitta i.

Pris 70 baht. Köpt på Zeer Rangsit, nära Don Mueang, Bangkok.

post-3917-0-80000500-1342957845.jpg

2) Betong- eller murpluggar.

Har gått åt en del på ytterväggen hemma senaste tiden så därför fick jag syn på dom.

Påsar med 100 st inköpta i en vanlig järnhandel i Mae Sot. Pris 20 baht.

post-3917-0-29833100-1342958112_thumb.jp

3) Huvudvärkstabletter. (Motsvarar Ipren 400). Burk med 500 st. Pris 500 baht.

Kollade just upp priset i Sverige. ICA ska ha 45 kr för 30 st. Att jämföra med 30 baht för 30 av dessa

Enligt egen och dotters erfarenhet är de exakt lika bra.

Inköpt i Pharmacy i Pak Chong. Lite rabatterat för att vi köpte 1500 st.

post-3917-0-62804700-1342958285.jpg

Tacksam om andra har flera tips.

Eventuellt kan man ju sälja grejorna på Blocket eller Tradera eller åtminstone till bekanta.

mvh

Men akta dig för att köpa smink, den är tillverkad i Kina med dom mest hemska gifter som finns!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå data och elektronik, någon som vet var man köper en ny touch screen (bara själva glaset) till en iPad, och då menar jag inte OEM, hade tänkt best själv från "deal extreme" / Kina men hinner inte.

post-3210-0-38712500-1342971107.jpg

post-3210-0-38712500-1342971107.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Men akta dig för att köpa smink, den är tillverkad i Kina med dom mest hemska gifter som finns!

Gumman köper något svindyrt märke (Kangzen) för tiotusentals baht.

Kan (ev.) inte köpas i Sverige och så ska det vara sååå bra.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar utgångsdatumet.

Kollade oxå mina. Går ut oktober 2015.

Njae.. ni kollar datumet som står på förpackningen. Och utgår från att detta är det korrekta utgångsdatumet.

Dessvärre så packas det om på andra ställen här i världen än på ICA. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandborsthuvuden låter intressant, var på väg att köpa Braun häromdan på Clas Olsson - de kostar 40 kr / st. på extrapris.

Kanske nåt att fylla resväskan med :-)

På ett köp 3 få 1 erbjudande här kom jag undan med 590 bath för 4. Inte direkt jättebilligt här heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...