Jump to content
IGNORERAD

Egen bar - nej tack!


BORN62

Recommended Posts

Hej!

Det finns ju en dröm hos många om att öppna en egen bar i Thailand och det är säkert en berikande och rolig erfarenhet för många.

Men mig skulle det nog inte passa något vidare.

För det första är jag generellt sett emot prostitution och för att det ska bli bra fart i en bar behövs det nog tjejer där som erbjuder diverse tjänster.

Och detta (jag pratar utan egen erfarenhet av egen bar) inbillar jag mig drar till sig en hel del problem jag vill slippa.

Jag har ingen som helst lust att sitta och gagga med massa påverkade människor kväll efter kväll samtidigt som man är spik nykter själv. Och att hålla sig borta från alkoholen är nog en förutsättning för att det inte ska bli pannkaka av alltihopa då jag sett alltför många exempel på barägare som tar en öl med var och varannan gäst och till slut är dom själva den största kunden i baren.

Eller att vara hobbypsykolog år någon som känner sig lurad eller bedragen av en tjej, eller stå i mitten och medla. Kanske dåliga exempel med troligen sådant som kan uppstå och dylika problem orkar jag helt enkelt inte med och har inget som helst intresse av.

På några års sikt när min son vuxit upp och om mitt förhållande fortfarande står starkt kan jag mycket väl tänka mig att flytta till Thailand, kanske bo i Sverige och Thailand växelvis sommar/vinter.

Men då uppstår ju frågan - vad fan ska jag göra där?

Är alldeles för rastlös för att bara sätta mig och inte göra någonting så nåt måste jag ju syssla med.

Har funderat lite smått på att hyra en strandplätt på någon av turistorterna med solstolar, vattenskotrar, skärmflygning, mat och dryck etc.

Upp tidigt, ut med grejerna sen full fart hela dagarna (under säsongen) till sena kvällen.

Något som skulle passa mig och som jag skulle tycka vore roligt.

Dessutom skulle min tjejs bröder och systrar med familj kunna hjälpa till och även driva verksamheten då jag inte själv är på plats, några jag litar på.

Har inga förhoppningar om att tjäna några pengar på detta utan det är mer för att ha något att göra som jag skulle trivas med.

Någon med erfarenhet av detta?

Har även en dröm (kommer nog dessvärre stanna vid just en dröm) om att öppna en skola (en skola byggd på omtanke och hög kvalite) för utsatta barn, i kanske norra Thailand.

Antagligen massor av jobb varav mycket, kanske t.o.m det mesta i motvind men i gengäld skulle det nog ge obetalbar lycka tillbaka om man skulle få se glädje och framgång hos barnen.

Såg ett program om ett franskt par som drev ett liknande projekt i Kambodja och jag kan inte annat än imponeras av människor som osjälviskt utan tanke på egen vinnnig och med massor av jobb i motvind driver liknande projekt.

Har ju själv absolut noll egen erfarenhet av dylik verksamhet och ska det bli den kvalitet jag föreställer mig skulle det nog även bli dyrt och kräva sponsorer eftersom det handlar om åratal av arbete.

Behoven är, som jag inbillar mig enorma och bara en sådan sak som att `välja ut vilka` som får plats och vilka som inte får, kan ju få vem som helst att få gåshud.

Har haft denna tanke ett antal år och aldrig presenterat den publikt innan.

Vet inte ens om jag är rätt person för detta men tankar på dylik verksamhet finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Lite underligt det här med att man ofta har lätt att se (affärs)möjligheter på nya ställen, medan man bara ser svårigheter här hemma i Sverige. Nog det som skiljer ut en sann entrepenör - man får nog inte vara helt riskavert. :)

Funderar ofta på om saker här skulle kunna ha någon marknad i Thailand, men frugan säger oftast att det redan finns där. Nu, med alla faranger som bor i Isaan, så verkar det poppa upp mängder med "europeiska" verksamheter: typ kaféer, konditorier m m. Konkurransen hådnar snabbt.

Någonting måste man ju hitta på om man skall bosätta sig Thailand? Vi är väl oftast utestängda ifrån det mesta, legala hinder och dåliga på språket samt kanske saknar kontaktnät.

Serviceverksamhet i liten skala är nog mest att betrakta som terapiverksamhet, som kanske i bästa fall kan ge ett litet överskott.

Jordbruk är väl någorlunda säkert, marken finns ju där och missväxt kan det väl inte bli varje år. Ofta finns det väl lite kompetens där redan på den thailändska sidan och med farangens kapital så kanske produktiviteten kan bli riktigt hygglig? Förutsätter väl att frugan kommer från jordbrukstrakter.

Annars att handla i jordbruksproduker kanske kan vara något för den som har kapital och lagringsmöjligheter? Fast å andra sidan kan man kanske göra det direkt på "The Agricultural Futures Exchange of Thailand" istället.

Markaffärer kanske kan vara något för den kapitalstarke. Här gäller det väl att rikta sig mot farangmarknaden. Kräver nog mycket kontakter m m, om man skall kunna få det att fungera.

Idealet är väl att sitta och förvalta sitt kapital (placerat i Sverige) på ett ställe med bättre klimat och billigare levnadsomkostnader.  :morgon:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan på planet hem efter en 2veckorsresa iPhuket, så satt Jag och polaren å snickra på en ny resa.

Man var lyrisk, vilken energi man hade fått,hjärnan bara kokade utav alla intryck.

sanningen är att denna resa inte innehöll ngt större "barliv" o inga fruntimmer på rummet  :-X .

Det enda man hadde i skallen var hur man skulle kunna komma ned snabbt igen.

2;a resan vart det tvärt om. Hängandes i en o samma svenskbar på SoiErik.

Där satt man o gagga med ägaren till långt in på småtimmarna innan man raglade hem till hotellet.

Livet lekte, allt var så perfekt, alla dessa leenden.

3;dje resan: se resa nr2.

Hela tiden mellan resorna så satt man  hemma o dividerade hur man skulle kunna livnära sig där nere så att man kunde stanna "forever" i detta på många sett grönskande paradis.

Öppna ett guesthouse??

Bar??

Ja, man satt väl o hadde samma drömmar som många andra.

Nu, när man har ett par resor o "lite" mer erfarenhet av livet i Thailand så är ägandet av en Bar det första som slogs ur skallen.

Inte fasiken kan Jag sitta o vara nykter i en bar natt efter natt.

Visst, Jag sitter fortfarande o drömmer om hur Jag skall kunna stanna där nere föralltid el åtminstone 9mån/år.

Fantiserar om hur livet skulle kunna vara. Vad Jag skulle göra om dagarna. 

Men grejen är att Jag tyvärr inte har tillräckligt med DRIV längre, el  finanser till o dra ihop ngt.

Visst, frun o Jag brukar ha våra kvällar då Vi sitter o fantiserar om hur vi skulle göra om fru fortuna skulle ge oss den möjligheten.

O vad Vi har kommit fram till så är det nog ett litet gemytligt guesthouse i Kanchanaburi som skulle passa oss bäst. Där stortrivs både frugan o Jag. Lagom litet o med charm.

Där skulle hennes familj kunna vara behjälpliga med både det ena o det andra. Jag skulle kunna göra en insats när lusten att sitta under korkeken avtar.

Fytusan detta blev visst mer som "min dröm" än ett inlägg om barägandet.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra ut solstolar är nog ingen bra ide,för att man får inte konkurera med Thai såvida du inte anställer några Thai som fixar med stolarna.Och du sitter och räknar pengarna :rolleyes3: Desutom får du nog inte hyra stranden.Hotel funkar,men kräver stor invenstering.Jordbruk funkar också om du bygger upp något som Thai inte har råd med typ större odlingar lr grisuppfödning.=lite billigare än hotel.I Thailand ska man inte jobba man ska njuta av livet,ta det lungt.Och sisst,rastlösheten går över efter ett tag blir man lika slö som Thai men det gör inget.MAI PEN RAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...