Jump to content
IGNORERAD

Taxibilars färg i Bangkok


Guest lars60

Recommended Posts

[Jag tog mig friheten att flytta dessa inlägg från tråden "Dagens Bild". HC.]

Som säkert många redan har sett, finns numera taxibilarna i Bangkok i gälla pastellfärger, som är ganska tilltalande.  :great:

Thailand854.jpg

Thailand952.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars60,

Finns det någon betydelse i färgerna annat än att det är separata taxibolag?

I Chiang Mai är det ju så att man kan se på song tao färg vart dom åker, dvs inne i Chiang Mai eller utanför.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja det finns en betydelse med färgerna, när man har åkt med olika bolag så vet man vilka som tar mest betalt.

Jag föredrar dom Gula samt gröna nertill, dom är billigast, dom rosa tar extra betalt för airkondi..

Så det är tur att dom olika bolagen har olika färger, man lär sig vilka man inte skall ta.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars60,

Finns det någon betydelse i färgerna annat än att det är separata taxibolag?

I Chiang Mai är det ju så att man kan se på song tao färg vart dom åker, dvs inne i Chiang Mai eller utanför.

Herr Chang har talat.

Herr Chang

Sambon säger att de pastellfärgade är olika firmor/bolag och att de

tvåfärgade grön/gul är privatägda.  :whistle:

Thailand898.jpg

Thailand022.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Chang

Ja det finns en betydelse med färgerna, när man har åkt med olika bolag så vet man vilka som tar mest betalt.

Jag föredrar dom Gula samt gröna nertill, dom är billigast, dom rosa tar extra betalt för airkondi..

Så det är tur att dom olika bolagen har olika färger, man lär sig vilka man inte skall ta.

Mvh

Nerike

Har jag aldrig uppfattat det som, jag åker i princip samma sträcka varje dag och priset blir nästan alltid det samma oavsett om bilen är gul, blå, rosa, orange, grön eller i vilken som helst av dessa kombinationer? Trafiken påverkar nog mer priset än färgen på bilen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Chang

Ja det finns en betydelse med färgerna, när man har åkt med olika bolag så vet man vilka som tar mest betalt.

Jag föredrar dom Gula samt gröna nertill, dom är billigast, dom rosa tar extra betalt för airkondi..

Så det är tur att dom olika bolagen har olika färger, man lär sig vilka man inte skall ta.

Mvh

Nerike

Later helt galet. Dels har jag inte markt det nagon endast gang och samma stracka vid ca samma tid/trafik kostar alltid lika mkt oavsett taxibolag. Dels sa anvander de sig av statligt reglerade taxametrar med lagstadgade taxor. Visst gar det sakerligen att trixa , men tror fa gor det. Efter prishojningen senast sa ar det fortfarande ett gang bilar som inte bemodat sig att modifiera taxametern och darmed kor lite billigare. Skalen sags vara att dels ar det vanteko till de stallen som gor det och att det dels kostar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Start avgiften är fortfarande 35 bath, men i de Taxi som fått sin taxameter justerad till den nya taxan så ingår endast 1Km i det priset, det var 2Km förut, annars tror  jag inte priset har gått upp, för utom kortare "fri" startstäcka.

Man kan uppleva olika priser för samma sträcka för tillfället, just på grund av att många av Bkk´s 100.000 Taxi inte har hunnit få sin taxameter justerad ännu, det är lång kö till "Justeringsverkstaden", eller vad man skall kalla det.

Alla bolag/färger i Bkk har samma taxa, men man kan naturligtvis bli blåst av föraren, vilket aldrig händer mig.

Det händer att föraren inte vill ta en körning på taxametern, om det är rusningstrafik utan vill sätta ett fast pris. då är det bara att välja, acceptera eller inte.

Jag accepterar ibland, om priset är rimligt, det har hänt att Taxi chaffisen förlorat på fastpris, då vi hamnat i rejäla köer (då beklagar de sig och vill ändra priset, men det har jag aldrig gått med på)...

Jag tror att Bkk-taxi är de billigaste i Världen, trots det tjänar många förare som bor i vårt kvarter riktigt hyfsat! (med thaimått).

MVH Tommy

Litet tillägg... Läste inte Willes inlägg innan jag skrev detta, därför blev det upprepning av vissa detaljer, sorry.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2 år sedan skulle vi ta taxi till Dreamworld och hoppade in i en taxi på gatan och han körde på taxameter

men vi hamnade på Safariworld istället, det var ju bra för där hade vi aldrig varit

Åkte runt i safariparken typ Kolmården och sedan gick vi in i själva parken medans taxin stod kvar på

parkeringen och väntade med taxametern påslagen!

Tillbaka till hotell Woraburi efter en hel dag på vift så kostade det inte mer än 1000 Bath inkl rejält med dricks

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som sagt, många färger finns det!  :lol:

Thailand299.jpg

Thailand284.jpg

MIN BLIVANDE FRU KOR TAXI HAR I Bangkok  :D OCH HON SAGER

-  "VI" LURAR ALLA FARANGER I ALLA LAGEN VI KAN.. :D   OCH I ALLA TAXIS GLADA FARGER...55

"Zeke" Bangkoks ylande nattvarg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MIN BLIVANDE FRU KOR TAXI HAR I Bangkok  :D OCH HON SAGER

-  "VI" LURAR ALLA FARANGER I ALLA LAGEN VI KAN.. :D   OCH I ALLA TAXIS GLADA FARGER...55

Och?

Måste dock säja att det är ovanligt med kvinnliga taxi-chaffisar, har dock åkt med några, alltid trevligt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

[move]Bangkok Taxi[/move]

IMG_0001.jpg

IMG_0001.jpg

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

[move]Ring en taxi[/move]

IMG_0002.jpg

IMG_0002.jpg

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...