Jump to content
IGNORERAD

Att fånga en farang


Herr Chang

Recommended Posts

Råkade med viss hjälp av Soi Sixten hitta denna länk:

http://www.reuters.c...annel=0&sp=true

Denna artikel handlar om boken "Foreign Boyfriend, Foreign Husband" som tydligen bara finns på thailändska. Artikeln är såpass intressant att jag gör ett försök att översätta till svenska:

---

Av Rosalind Russell

Bangkok (Reuters Life!) - Han må vara gammal, fet och långt ifrån snygg, men en västerländsk make kan innebära en livstid av lycka, enligt en ny bok som ger råd om hur man träffar och gifter sig med en utländsk man.

"Foreign Boyfriend, Foreign Husband", med kapitel skrivna av thailändska kvinnor som redan är gifta med farang, säljer en Askunge-saga till unga thailändska kvinnor som hoppas på en biljett till ett bättre liv.

Denna bok är fylld med tips vad gäller dejting, kyssande, sexuella ställningar, bröllop, att leva utomlands och att uppfostra barn.

Ett tidigt kapitel ger grundläggande råd om hur man träffar sin utländska man: Häng i baren, hotellet eller varuhuset, var ensam, var sexigt klädd, etablera ögonkontakt, och, om du får chansen, berätta en rolig historia.

När du funnit din pojkvän, följ dessa regler för att få honom att bli kär i dig: se alltid bra ut, ha sex med honom när han vill, var inte avundsjuk på andra kvinnor, var inte alltför krävande och sköt allt hushållsarbete.

Det har alltid funnits ett visst stigma förknippat med fattiga thailändska kvinnor som gifter sig med utlänningar. I sämsta fall ses det som en prostituerad transaktion, ett utbyte av ungdom och skönhet mot pengar och trygghet.

Men boken presenterar en mer romantisk syn på det. Västerländska män, beskrivs det i entusiastiska ordalag, är vänliga och respektfulla och mindre benägna att ha de dåliga vanor som ibland förknippas med thailändska män vilket inkluderar drickande, otrogenhet och våld.

"Thailändska män må ha behagliga ord", säger boken, "men dom vill ligga med din syster också."

Utländska män kan vara flera år äldre, kanske tiotals år äldre, se detta som något bra. "En gammal man är mycket snäll. En gammal man har mer pengar. En gammal man är trogen," säger guiden.

Och utlänningar är mycket mer benägna att acceptera en frånskild eller änka, hävdas det, kvinnor som inte anses ideala fruar i det traditionella thailändska samhället.

Skriven på enkel thai, och till salu i bokhandlar över hela Thailand, den släta tonen riktar sig mot lättpåverkade outbildade kvinnor, och torde ses som ett skämt av många thailändska kvinnor, sa Aomjai Sarkhampee, en 27-årig lärare i Bangkok.

"Vi tror inte att gifta sig med en farang får ens drömmar att uppfyllas," sa hon. "Vi vill ha mer i livet."

Men i lantliga Thailand är det en vanlig ambition för unga kvinnor att hitta en utländsk man. I de fattiga nordöstra delarna så har ett inflöde av mer än 15000 utländska män medfört ett ekonomiskt uppsving och ett välkommet alternativ till det hårda arbetet på risfälten.

"Utländska män är inte stiliga, men de har mer pengar," vilket summerar boken.

---

Tja, vad ska man säga? Önskar jag kunde läsa boken på thailändska!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

  • Phodee

    9

  • ban99arne

    8

Mest aktiva i denna tråd

Ja vad ska man säga, boken ifråga är antagligen inte någon litterär höjdare.

Finns ju en del böcker redan där tjejer som träffat en farang erbjuds hjälp med sin engelska och i sådana har man ju tittat. Och det är i nästan alla fall ren skräp från pärm till pärm. Tillverkade enbart i syfte att tjäna en slant på tjejer som inte vet skillnaden på kvalité och skräp. Antagligen är denna bok ytterligare en i raden av sådana.

Men självklart fann Rosalind Russel, med det journalistöga hon har för säljande artiklar, denna bok intressant.

Kanske vore en affärsidé för t ex Magrood samt några av dom duktiga thaitjejerna på thailandska.se att gå ihop och skriva en bra bok på samma tema. Finns säkert en och annan baht att tjäna på att dela med sig av sina erfarenheter av att träffa en farang samt leva utomlands.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där.

Herr Chang,

en lång text som jag läste. Intressant.

Kim,

går det att tjäna pengar (baht) på böcker i Thailand? I Sverige är det svårt i alla fall...

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

går det att tjäna pengar (baht) på böcker i Thailand? I Sverige är det svårt i alla fall...

/jfk

Affärer av alla de slag börjar med en god idé. Sedan gäller det precis som i andra brancher att vara strået vassare än alla andra för att tjäna pengar.

Men bevisligen så går det att tjäna pengar på böcker både i Thailand och Sverige, annars fanns det förstås inga på hyllorna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Affärer av alla de slag börjar med en god idé. Sedan gäller det precis som i andra brancher att vara strået vassare än alla andra för att tjäna pengar.

Men bevisligen så går det att tjäna pengar på böcker både i Thailand och Sverige, annars fanns det förstås inga på hyllorna.

Ja, självklart. Men tänkte inte på förläggarna utan på författarna i första hand.

I Sverige är det en liten andel som tjänar pengar på det - och en extremt liten andel som kan leva på det.

Angående Thailand vet jag faktiskt ingenting om det... därav frågan.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, självklart. Men tänkte inte på förläggarna utan på författarna i första hand.

I Sverige är det en liten andel som tjänar pengar på det - och en extremt liten andel som kan leva på det.

Angående Thailand vet jag faktiskt ingenting om det... därav frågan.

/jfk

Nu slår du in öppna dörrar jfk, detta är faktiskt kända fakta även utanför journalistkretsar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu slår du in öppna dörrar jfk, detta är faktiskt kända fakta även utanför journalistkretsar.

Och det finns grupperingar som tror att jorden är platt.  :whistle:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Visst är det sannolikt en skitbok. Antagligen synd om de som slösar surt förvärvade slantar på denna bok. Och det vore förvisso intressant om någon med en mer balanserad syn på thai-farang förhållande skrev en bok om det.

jfk_68,

Trevligt att du orkade läsa den långa texten ;-) Jag undrar också hur mycket man tjänar om man får en bok publicerad i Thailand.

Nu väntar jag med spänning på vad BTT har att säga om detta!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

JFK,

Jag har nollkoll på vad en författare tjänar i Sverige.

Vad får dom i regel per såld bok?

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

.

Nu väntar jag med spänning på vad BTT har att säga om detta!

Herr Chang har talat.

Gör du? Det blir nog samma ramsa som tidigare. Den mannen borde skriva en bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den mannen borde skriva en bok.

Det blir nog en tunn bok i så fall.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall fråga frugan när hon kommer hem om hon har läst boken :aww:

C;D

( både gammal,ful o tandlös med pengar på banken  :intello: )

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske vore en affärsidé för t ex Magrood samt några av dom duktiga thaitjejerna på thailandska.se att gå ihop och skriva en bra bok på samma tema. Finns säkert en och annan baht att tjäna på att dela med sig av sina erfarenheter av att träffa en farang samt leva utomlands.

Hej Kim!

Eller snarare vore det kanske en affärsidé för BTT att skriva en bok och ge någon ha praktiskt användning för hans enorma kunskaper. Han skulle kunna lova läsarna möjlighet att blåsa västerlänningar på miljoner!  :great:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

JFK,

Jag har nollkoll på vad en författare tjänar i Sverige.

Vad får dom i regel per såld bok?

Olika från fall till fall och volym... men en knapp tia kanske... i bästa fall.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det blir nog en tunn bok i så fall.

Ja, i bästa fall. Men eftersom han anser sitt budskap vara så viktigt kan han nog inte hålla sig ifrån att pränta in det på ett oändligt antal sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Den 27 åriga lärarinnan från Bangkok uttrycker det väl ganska bra. Merparten av de kvinnor som flyttar med en farang kommer ju från det fattiga Isan.

Kvinnor som inte har så mycket att förlora.

Jag tror inte heller att en relativt socialt och ekonomiskt välanpassad medelklasskvinna från Bangkok eller någon annan provins har någon längtan efter att träffa en äldre västerländsk man.

Sedan krävs det ju ochså en viss erfarenhet i umgänget med faranger, vilket ju görs bäst i barsvängen eller i de miljöer där singelfaranggubbarna vistas när de är i Thailand.

Gränsen mellan freelancing och regelbundet barjobb är ganska flytande i Thailand, så det där snacket om att gubben träffat darlingen utanför baren, på disco eller Mc Donalds, ska man ta med en nypa salt.

Även om man "raggar upp" darlingen via nätet finns det ju absolut ingen faranti för att hon inte jobbar i bar eller frilansar i svängen någonstans.

Jag hävdar att det minsann inte är så enkelt att springa ifatt en normalt arbetande medelklasskvinna med ett ordnat liv.

En av anledningarna är just som lärarinnan säger, att de vill ha ut mer av livet än att bli husfru åt en åldrad västerlänning.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Broder tuk tuk,du brukar ju inte skämmas för vad du säger eller tycker.

kan du svara mig på en sak :whistle:

Har du någonsin varit med en thaitjej i Sverige?? :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av det du säger BTT , stämmer . Och det vet nog dom flesta . Men du säger det lite för ofta. :yes:

Men när jag var i Thailand sist så var det faktist en fin tjej som jobbade i banken där jag var som hemskt gärna

ville lära känna mej. Så det är ju inte bara i baren man kan träffa tjejer. Även om jag tror många gör det. Jag gjorde

det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande översatt HC :great:

Intressant, tror jag skall köpa uppföljaren till min kära hustru, om den kommer... "Hur man behåller sin Farrang" :whistle:

Kanske skall köpa denna oxå, med tanke på vad HC översatte i rad 8 och 9 av texten...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Gurkan!

Om du menar att jag bott tillsammans med en thaitjej i Sverige så är svaret nej. Den biten ger jag mig inte in på.

Däremot så har jag umgåtts med både bartjejer och vanligt arbetande tjejer i Thailand och jag har inte alls funnit att de vanliga tjejerna skulle ha något behov av att träffa en västerlänning.

Tvärtom så har de flesta haft ett normalt thailändskt familjeliv.

Paw!

Jo jag vet. Bara lite kul att retas med gubbarna härinne.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt BBT vad skriver. Att de flesta tjejer med ett vanligt arbete håller tyst om sitt extra kneg på kvällen är vanligt. träffat på många tjejer som haft upp till tre olika jobb varje dag. De affärer där utlänningar går o handlar är eftertraktade jobb med dåligt betalt bara för möjligheten o träffa falangsnubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Gurkan!

Om du menar att jag bott tillsammans med en thaitjej i Sverige så är svaret nej.

Nej,jag menar om du vänsterprasslat med någon thaidam som varit tillsammans med

någon falang här :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Gurkan!

Svaret på din fråga är nej.

Jag tillhör inte typen som prasslar med andras kvinnor.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt haft 2 Thaitjejer som varit sambo , som har velat träffa mej . En bara för ett par dagar sen. Jag har

inte ställt upp på det.Och kommer aldrig göra det heller. Inte kul om det skulle hända en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...