Jump to content
IGNORERAD

Min och sambons resa den 15/9-15/10 2008

Guest lars60
 Dela

Recommended Posts

Tjillivippens på er!

Dag 1 och 2

Vår resa var inbokad på Thai Airways den 15/9 kl 14.35 från Arlanda till Bangkok.

Vid incheckningen så fick jag anmärkningar på mitt pass som var snyggt lagat med en liten tapebit, tyckte jag själv i alla fall.

Ta bort tapen, sa Mr Butter vid incheckningen.

Sagt och gjort, visade jag upp passet igen.

Nej, nej det går inte för sig sa Butter, du får åka till Passpolisen och ordna ett nytt pass.

Jaha, det var bara att lyda. Något förhandlingsutrymme var inte att tänka på.   :no:

Snabba och flinka damer hos Polisen fotade och skrev ut passet så att på ca 30 min var jag tillbaka med buss 10 på terminal 5 igen.

Men det hade i alla fall blivit lite varmt under tiden i armhålorna, av förklarliga själ, hos resenären.   :cry:

Här är skapelsen, som kostade 980 kr i extra pengar.

Thailand948.jpg

Sen bar det av i folkvimlet på Arlanda till gaten för att invänta avgång.

Picture008.jpg

Under väntan så upptäckte jag och sambon att vi inte hade fått platserna bredvid varandra, utan tre rader ifrån varandra. "En olycka kommer sällan ensamt", tror jag det heter.   :grrrrrr:

Picture009.jpg

Träffade ett par MPR-killar på planet (minns inte namnen), men känns kanske igen ovan.

Väl framme i Bangkok, så var det som vanligt lång kö for passkontrollen.

Picture013.jpg

Då vi landade den 16/9 kl 06.00 blev vi hämtade av sambos äldre syster. Vi kollade med hotellet och det skulle kosta extra att checka in före kl 12.00, så syster tog med oss på några utflykter i Bangkok istället.

Först landade vi vid ett tempel, Wat Lan Pon, för lite kulturella aktiviteter.

Picture023-1.jpg

Picture024.jpg

Strax utanför templet fanns det gott om fiskar i Klang Saen Sab, tror vi vattendraget heter, som skulle matas.

Picture017-1.jpg

Picture019.jpg

Efter detta blev det ett parkbesök vid Suannluang Ra 9.

Picture035.jpg

Picture031.jpg

Picture041.jpg

Därefter en snabblunch före incheckning på hotellet.  :whistle:

Picture042.jpg

Mycket mumsigt på den här menyn tycker damerna!  :yes:

Efter maten åker vi sen till hotellet. Som var det här:

Picture048.jpg

Det var dyrt, och de tar THB 5 200 för ett dygn, exkl frukost.

Ok, för en natt och aldrig mer.ville vi testa det fina folkets boende.  :lol:   "Once in a lifetime".heter det ibland.

Dörren öppnades snyggt...av en fötjusande dam.  :great:

Picture062.jpg

Mycket personal var det här.bl a därav priset.

Picture072.jpg

Picture071.jpg

Senare på kvällen var vi utbjudna på middag av syster med dotter. Kommer inte ihåg namnet på stället, men det var heller inte billigt.

Picture053.jpg

Picture054.jpg

Picture058.jpg

Picture056.jpg

Forts följer..

Dela på andra sajter

• Svar 217
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

10

• broder tuk tuk

8

• svarten

6

• Nerike

3

Mest aktiva i denna tråd

Härligt med bildberättelser !

Längtar tillbaka till Bangkok och seafood

Kenneth

Ser fram mot mera

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Bra bilder lasse, är på g ner till thai, 5 nov, samma hotell, men 5,200 bath ???

Hej Lars!

Välkommen hem! Vad kul att du hörde av dig så snabbt efteråt. Jag har längtat efter bilder från dig.

Du bjöd på en överraskning idag. Jag väntade mig foton från byn men fick titta på bilder på ditt lyxliv i Bangkok i stället! Vilket hotell! Och vilken havsmat!

Väntar otåligt på fortsättningen - särskilt bilderna från Roi Et!

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

Fina bilder Lars.

Hur gammalt var ditt pass? Mitt pass var tillverkat 2001 vilket tydligen var ett dåligt år för passtillverkning. När det gick sönder fick jag ett nytt gratis på ambasaden.

Hälsar Joints

Dela på andra sajter

Hej Lars!

Välkommen hem! Vad kul att du hörde av dig så snabbt efteråt. Jag har längtat efter bilder från dig.

Du bjöd på en överraskning idag. Jag väntade mig foton från byn men fick titta på bilder på ditt lyxliv i Bangkok i stället! Vilket hotell! Och vilken havsmat!

Väntar otåligt på fortsättningen - särskilt bilderna från Roi Et!

Hälsning

Svarten

Svarten

Hej på dig!

Tack för hälsningen!  :great:

Roi Et kommer så småningom, någon dag till bara.

Njae, lyxliv för ett dygn iaf, men knappast mera.

Dela på andra sajter

Hehe,

Tycks som Lars60 är kvar på thaitid. Vilket jag inte kan skylla på ;-)

Hur som helst ser jag fram mot mer bilder och text från resan!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hehe,

Tycks som Lars60 är kvar på thaitid. Vilket jag inte kan skylla på ;-)

Hur som helst ser jag fram mot mer bilder och text från resan!

Herr Chang har talat.

Herr Chang

Hehe, jo man är lite seg/trög i starten.

Dela på andra sajter

Fina bilder Lars.

Hur gammalt var ditt pass? Mitt pass var tillverkat 2001 vilket tydligen var ett dåligt år för passtillverkning. När det gick sönder fick jag ett nytt gratis på ambasaden.

Hälsar Joints

Mitt pass är från 1999 och skulle ju gå ut nästa år.men det blir nog ett nytt ganska snart nu, så man är beredd ifall det trillar ner en vinst på Lotto.  :lol:

Dela på andra sajter

Lars

Bra bilder samt att man inte ljuger hur mycket pengar man har, tänkte på din natt på landmark.

Men visst känner man igen sig, första dygnen, kostar alltid mest pengar.

Då när ATM maskinen har som mest, samt så har man väl tagit nån öl eller två finns ett ordspråk om det och den lyder så här.

Fredag eftermiddag då arbetaren är på väg hem (i sverige)

Nu ska jag hem och göra frugan vacker och ungarna snälla, dvs. han ska stanna till på gröna skylten på väg hem.

Din serie blir en pluskarma, väntar bilder från Roi Et

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Hej Lars

Tack för den ingående berättelsen direkt från start,vill ha mera mera mera:yipi:

bär det av till byn nu? :lol:

Long live the King

Dela på andra sajter

Dag 3   :wai:

Efter att ha sovit ut riktigt efter gårdagens ankomst till LOS så var vi hungriga.   :morgon:

Vi tyckte båda att det var enklast och bekvämast att äta på hotellet.   :gasp:

Det kostade multum efter lokala mått mätt. Nämligen ca THB 750 per person, men var vi på Landmark fick vi

löpa linan ut, tyckte vi båda.

Det var en magnefik buffé som väntade, och så här såg det ut.

Picture065.jpg

Picture069.jpg

Även här mycket personal vilket borgar för hög servicegrad!

Picture070.jpg

Picture064.jpg

Här gäller det att smörja kråset, tycker sambon!

Picture066.jpg

Även här verkar det var god aptit!

Picture067.jpg

Tillbaka till rummet, så kom besök av en annan syster med make, för lite presenter från Sverige.

Picture047.jpg

Då vi senare på kvällen skulle åka till Roi Et fick vi löfte om att lämna kvar väskorna i garderoben utan avgift, och komma tillbaka senare och hämta dom. Jo, du läste rätt.ingen avgift.   :lol:

Provade på hotellets Internet, en gång, på vån 31, som kostade THB 150 för 15 min!!!!   :cry:

När vi gick ut för att göra Bangkok några timmar ville sambon posera med livvakten!

Picture082.jpg

De stod under märket här.

Picture081.jpg

Väl ute i folkvimlet ville vi prova på Skytrain, för det var länge sen.

Här gäller det att välja rätt station och hur mycket det kostar.

Thailand298.jpg

Och stoppa i mynt i automaten!

Picture079.jpg

Mycket folk så fort skytrain stannar.

Picture080.jpg

Här fanns det många maskiner att välja på, hoppas att hon nöjer sig med en!

Picture073.jpg

Det här uttaget gav fortfande THB 5 för SEK 1.

Med ICA-kortet såg det ut så här:

Köpdatum: 2008-09-17 

Bokföringsdatum: 2008-09-19 

Belopp: 20.000,00 THB   

Belopp i SEK: -3.979,94 SEK 

Plats: Bangkok 

Text: 000001000770027

Vi var nu på ett varuhus som heter BGM, och skulle överlämna svensk Karl Johan-svamp till en bekant till sambos kompis.

Picture074.jpg

Picture075.jpg

Efter överlämnandet, så fick vi eller sambon rättare sagt fick tid till annat.  :lol:

Picture076.jpg

Hehe..och jag kikade på annat!

Picture077.jpg

Nu kan vi inte spilla mera tid i Bangkok, utan måste ge oss iväg till flygplatsen för kvällsflyget till Roi Et.  :great:

Forfarande skapligt med packning, men något lättare iaf!

Picture083.jpg

En mycket smart inplastningsmaskinen fick jag se på "inrikes"

Picture084.jpg

Ett mycket trist väntrum, före vi går ombord. Men sambo glad ändå!

Picture087.jpg

Vi flög med P B Air kl 19.40 tror jag det var, kostade THB 2 700 per person, one way.

Resan tog knappt en timme, som med buss tar ca 8 tim de drygt 50 milen till Roi Et.

Picture088.jpg

Dela på andra sajter

Jag försökte ändra i föregående men "tidslimiten" hade gått ut.  :lol:

Forts följer.imorgon i Roi Et!  :yipi:

Dela på andra sajter

Hej igen Lars!

Som vanligt en rolig delreseberättelse från dig! Det blir kul att se Roi Et bilderna i morgon. Jag hoppas att ni hade pengar kvar ni kom fram efter de dyra hotell- och restaurangbesök i Bangkok när kronan var som lägst i värde. Jag lade märke till att ni hade börjat att åka kollektivt redan i Bangkok!  :D:D:D

Vi hörs!

Svarten

Dela på andra sajter

Hej igen Lars!

Som vanligt en rolig delreseberättelse från dig! Det blir kul att se Roi Et bilderna i morgon. Jag hoppas att ni hade pengar kvar ni kom fram efter de dyra hotell- och restaurangbesök i Bangkok när kronan var som lägst i värde. Jag lade märke till att ni hade börjat att åka kollektivt redan i Bangkok!  :D:D:D

Vi hörs!

Svarten

Svarten

Jodå, några bathingar fanns kvar med till Roi Et efter lyxlivet i Bangkok. Vi får se hur långt det räcker..hehe!

Dela på andra sajter

Hej lars60,

Du behöver inte inte lägga till i föregående inlägg, det är helt OK att skapa nytt inlägg i denna tråd varje gång du vill fylla på.

Ser fram mot bilder från Roi Et!

Herr Chang har talat

Dela på andra sajter

Hej lars60,

Du behöver inte inte lägga till i föregående inlägg, det är helt OK att skapa nytt inlägg i denna tråd varje gång du vill fylla på.

Ser fram mot bilder från Roi Et!

Herr Chang har talat

Hej Herr Chang

Ok, jag förstår.  :great:

Dela på andra sajter

Dag 4 och 5

Det här var ju den här kärran vi åkte med från Suvarnabhumi till Roi Et Airport.

Picture089.jpg

När vi kom fram efter en knapp timmes flygning såg det ut så här, ganska mörkt alltså.

Även på och från stationsbyggnaden.

Picture090.jpg

Vi hade i förväg bokat en hyrbil, som väntade på oss vid flygplatsen. En dam var vänlig nog att åka dit med bilen,

och hon ville ju inkassera lite pengar också så klart. Bilen kostade THB 1 500 per dygn, prutat och klart.   :neutral:

Jag tror det var Svarten, om jag inte minns fel, som tipsade om uthyrningsfirman, efter det att jag själv hade sökt på nätet utan resultat. Tack för det Svarten!   :great:

Firman heter Phipatpong Tour Limited Partnership 101. Tfn 043-512835, 043-519577 eller mobil 087-2780092, om någon kanske behöver nån gång.

Det som var lite lustigt, tycker jag, var att bilens tank bara var halvfylld. Vilket den blev senare också när vi lämnade tillbaka den.

Picture149.jpg

Efter en natts behövlig vila stiger sambon ut och är glad att vara hemma hos mamma igen.

Picture092.jpg

Det här är huset som sambon äger, och har numera en mur runt om som inte fanns förra gången jag var här. Det har sambon fixat med den lokala snickaren, som är lite av tusenkonstnär.

Picture094.jpg

Ett tidigt besök hos pappa var självklart nödvändigt.

Picture098.jpg

Picture097.jpg

Pappan dog 1998, och det var före innan vi träffades första gången 2002. Några minns kanske att jag visat bilder från begravningen/ceremonin som var så sent som dec 2007.

Bland annat den här bilden är därifrån.

Pan134.jpg

Det som fattas nu är en "begravningssten, eller deras motsvarighet, som diskuteras här med mamma och munken, från det lokala templet.

Picture095.jpg

Vi åker senare in till centrum och tittar på olika storlekar och utföranden, som jag återkommer till senare.

Nu känns det som att det är dags att åka till centrum och handla lite mat bland annat.

Det var hit vi åkte för det mesta, Tesco Lotus, som säkert flera känner till.

Picture172.jpg

Picture099.jpg

Picture103.jpg

Picture104.jpg

Dela på andra sajter

Då vi börjar bli lite hungriga, passar vi på att äta på Tesco Lotus som har 2 st restauranger.

Picture100.jpg

Mamman valde "dopp i grytan"! Vilket smakade jättebra.   :great:

Picture101.jpg

Picture102.jpg

Mätta och belåtna gjorde vi sen en rundtur i centrum och besökte det här stället.

Picture111.jpg

Picture110.jpg

Picture108.jpg

Här fanns det många gamla museum-föremål.   :lol: Kanske inte den sista i raden.hehe.

Picture109.jpg

Efter det blev det ett stopp vid en vacker park, där vi kunde både mata fiskar och fåglar med mat som vi så klart fick köpa.  :yes:

Picture112.jpg

Dela på andra sajter

Hej Lars,

Var det ingen som protesterade när du fotograferade inne på Tesco Lotus?

Har själv försökt ta bilder inne på Big C, Carrefour och Tesco Lotus i Chiang Mai, men då har det alltid kommit fram någon och vänligt men bestämt bett mig sluta. Vilket antagligen beror på att man inte vill att konkurrenterna ska kunna sitta och analysera varuutbud, skyltning, priser etc.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...