Jump to content
IGNORERAD

Min transport - Hur det fungerar praktiskt


Guest uncen

Recommended Posts

Oregistrerad

Hejsan!!

Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand.

Jag hoppas att jag som varande "shipping-kille", fortfarande aktiv, och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.

Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.

Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten" ??? är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er.

Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp och som man trivs alldeles utmärkt i och fortfarande är fräscha så de är värda transporten, så kanske manb skall betänka att nyanskaffa möbler i Thailand kan bli ganska "billigt". Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på.

Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.

PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.

Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).

Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ädodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.

Forts. imorgon. så ni orkar läsa resten...                                                                    uncen.....                                                                                                                     Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på; gtgfraktthailand@hotmail.com                                                                                                         

Ändrades av Surin P3
dfb
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    14

  • Soengsang

    12

  • Chan2014

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra, all info är välkommet. Jag som många andra är nog lite vilsna när det gäller att frakta ner sina saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Intressant info, fortsätt gärna resonemanget!

Får man verkligen frakta ner allt (mellan himmel och jord)? Inga regler eller bestämmelser som sätter käppar i hjulen?

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Hej Uncen,

Tack så mycket för ditt engagemang och delaktighet.

En fråga hur mycket kostar samma transport med 3 pallar som Drivern gjort ?

Precis som du nämner själv.

mvh Challenger98 :mpr:

"Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar.""

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Intressant info, fortsätt gärna resonemanget!

Får man verkligen frakta ner allt (mellan himmel och jord)? Inga regler eller bestämmelser som sätter käppar i hjulen?

Det finns mängder av regler och bestämmelser, och det finns ja och nej vad det gäller vilka saker som man får betala tull/skatt på, och vilka man kan slippa att betala tull och skatt på. Det är såpass individuellt, så jag tror att det är mer lämpligt att man tar det från fall till fall och kanske PM;ar mig, så kan jag svara.

Så svaret är att ÄVEN om du har en thai-fru, så kan hon alltså INTE importera vad som helst fritt till Thailand. Men i stort kan man säga att det som tillhör ett normalt fungerande hushåll brukar vara OK att ta in fritt i landet.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Uncen,

Tack så mycket för ditt engagemang och delaktighet.

En fråga hur mycket kostar samma transport med 3 pallar som Drivern gjort ?

Precis som du nämner själv.

mvh Challenger98 :mpr:

"Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar.""

Hejsan Challanger98!!!

priset på frakten är ju baserat på vilka saker som du vill inkludera i den transportkedja som jag kommer att skriva om senare, jag menar bor du i Växjö, och har en polare som äger en lastbil, och du kör godset till min terminal i Göteborg, då slipper du ju den kostnaden från mig i alla fall, och hamnar på ett billigare pris. Du kanske väljer att själv hämta godset i Bangkok, och INTE låta mig köra det hem till dig i Chaiyaphum. Där försvinner ytterligare en kostnad då ifrån mig!!!

PM;a mig och berätta om var du bor och vart du vill flytta i Thailand, så skall jag ge dig ett "arbets-pris"...

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hej Uncen,

Har du kontakter for container frakt(20ft) fran Thailand till Göteborg?

Mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Uncen,

Har du kontakter for container frakt(20ft) fran Thailand till Göteborg?

Mvh

Chan2011

Hejsan Chan2011 !!!!

PM;a mig och berätta var du bor i Sverige och vart i Thailand du vill flytta.. Så ordnar jag ett pris till dig!!

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hejsan Chan2011 !!!!

PM;a mig och berätta var du bor i Sverige och vart i Thailand du vill flytta.. Så ordnar jag ett pris till dig!!

uncen..

Las,jag vill skicka en 20ft container fran tex BKK till Sverige(Göteborg) med div varor,bor redan i Thailand sedan 7 år.

Mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Las,jag vill skicka en 20ft container fran tex BKK till Sverige(Göteborg) med div varor,bor redan i Thailand sedan 7 år.

Mvh

Chan2011

OK jag skickar ett svar till dig via PM lite senare idag. tack för din förfrågan!!

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant info, fortsätt gärna resonemanget!

Får man verkligen frakta ner allt (mellan himmel och jord)? Inga regler eller bestämmelser som sätter käppar i hjulen?

Har hört från de som tagit med bohag att man godkänner t.ex. bara en av varje typ TV DVD e.t.c. allt annat går som import, rätt eller fel?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har hört från de som tagit med bohag att man godkänner t.ex. bara en av varje typ TV DVD e.t.c. allt annat går som import, rätt eller fel?

hejsan Baa!!

Just här i Thailand så verkar de extremt "sugna" på att plocka privatpersoner på kosing vid införsel av bohag. Normalt sett i Sverige, Israel och de flesta andra länder, så vet ju tulltjänstemännen att vi i väst har oftast mer än t.ex. 1st TV. Många av oss har ju mellan 2-3 TV om man har ungar boendes hemma.

Men Thailand verkar inte bry sig så mycket utan ser din TV nr. 2 ofta som en källa till inkomst för nationen. Nu det sista så fick t.om en av mina kunder pröjsa för tavlor, jag citerar härmed svaret som min tullagent gav mig som svar på varför Tullverket här krävde 4.500 baht när det egentligen sk*klle ha varit helt gratis. - "As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items..."

Så Baa, ingenting verkar vara som det skall vara i amazing Thailand...

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Morrn, Har du någon aning om hur noga dom undersöker en lastpall. Har hört att dom kör med röntgen liknande den som vårt handbagage får passera.

Öppnar man pall lådor och kollar eller duger en bra ifylld tulldeklaration?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Morrn, Har du någon aning om hur noga dom undersöker en lastpall. Har hört att dom kör med röntgen liknande den som vårt handbagage får passera.

Öppnar man pall lådor och kollar eller duger en bra ifylld tulldeklaration?

Sista skeppningen, nu så hade de nog bara en vovve som sniffade efter knark. Allt verkade orört i stort sett. Men han hade snygga rena maskinskrivna dokument på allting förstås, och en bra transportkille förstås... Tulldeklaration, det ordet känner jag till i annat sammanhang, du menar packlista Rolf va?? I så fall så är en maskinskriven snygg packlista skriven på engelska full tillräcklig för att hålla tjänstemännen glada och positiva gentemot falang.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista skeppningen, nu så hade de nog bara en vovve som sniffade efter knark. Allt verkade orört i stort sett. Men han hade snygga rena maskinskrivna dokument på allting förstås, och en bra transportkille förstås... Tulldeklaration, det ordet känner jag till i annat sammanhang, du menar packlista Rolf va?? I så fall så är en maskinskriven snygg packlista skriven på engelska full tillräcklig för att hålla tjänstemännen glada och positiva gentemot falang.

uncen...

Kanske ska klistra fast ett helrör på en av lådorna så dom blir riktigt glada :)

Jo jag kan tänka mej att det finns mycket yrkes stolthet hos dessa mannar.

Självklar så ska jag göra det så lätt som möjligt för dom gubbar som tullar. Med snygga doc osv.

Kör hårt nu med att bena ut problemen med transporter/flyttar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kanske ska klistra fast ett helrör på en av lådorna så dom blir riktigt glada :)

Jo jag kan tänka mej att det finns mycket yrkes stolthet hos dessa mannar.

Självklar så ska jag göra det så lätt som möjligt för dom gubbar som tullar. Med snygga doc osv.

Kör hårt nu med att bena ut problemen med transporter/flyttar.

Tack Roffe - det kommer senare idag en fortsättning...vill dra ut på det lite först...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Forts. från igår..

När vi har bestämt oss för vad vi vill göra, så är det dags att fundera på packning av godset, och här finns olika vägar att gå. Men en sak som ALLTID fungerar bäst det är att gå till en kontorshandel och köpa in en rulle bubbelplast med ett gäng tejprullar av den breda sorten ni vet. Rullen med bubbelplast kostar faktiskt en liten slant, kanske runt 6-800:-, men det är en väl värd investering skall ni veta...

 

För de kunder som väljer bort en container som alternativ och skeppar sitt gods som styckegods, har i flera fall valt att "bygga" lådor med hjälp av att snickra runt pallen eller att använda s.k. pallkragar. Det brukar ge ett alldeles charmant skydd emot både skador som repor på godset. och dessutom så hålls ju "klåfingriga" typer borta.

 

Under tiden som ni packar era saker, så skall ni föra "lista" över era tillhörigheter. det finns lite riktlinjer här som är ovärderliga att följa. Vist kan man fuska till det i latmansland, men varför utmana ödet i form av en förbannad tulltjänsteman borta i Thailandet, det är ju bara idi*tiskt!! Därför, skriv packlistan på engelska. har ni möjlighet med t.ex. en thaifru, så skriv den också på thai, det visar respekt. Lika mycket som långbyxor och skjorta visar respekt på Immigrations-kontoret.

 

Listan skall vara detaljerad, men inte hopplöst detaljerad. jag ger härmed ett par stycken exempel på hur det kan se ut, ni kan säkert göra just "Er" lista ännu snyggare:

 

PACKINGLIST FOR FAMILY NOI ENGLUND

 

1 carton kitchenware 1 carton books 1 carton book 1 carton tools 1 carton bedroomware 3 tables 12 chairs 4 drawers 2 bookshelves 1 colour-TV panasonic 52 " model XYZ-001 secondhand year 2005 1 refrigator Electrolux model UOP-302 secondhand year 2009 4 mirrors

Växjö den 27 september 2012 . ... .

......... xx Noi Englund

 

Men fasen vad "fult" det blev... skitdator... men sakerna skall stå under varandra, ja ni förstår säkert...ni får snygga till det själva... Ungefär så här håller ni på. Allt som är elektriskt försöker ni att vara lite mer detaljerade med. De saker som kan tänkas vara "target" för thailändska tulltjänstemän är ju de med värde på sig. Så försök att ha dokumentation på sakerna om möjligt. "Hitta" gamla fakturor som visar att TV;n verkligen är så gammal som ifrån 2005.. och inte är värd mycket nuför tiden.. Ni har bevisbördan..

 

Maskinskriven packlista, visst jag har hört om folk som berättar om sina handskrivna packlistor, och klarat så sig bra igenom tullen. Visst så kul för Er. Men de som drabbas är de som kommer efter Er, där tulltjänstemannen bara spyr över utländska svårtydda packlistor skrivna för hand. Tänk på att han har ett hellvete bara att tyda ren engelska och maskinskrivet. ordspråket "En lycklig tulltjänsteman är en generös tulltjänsteman", och visst vill vi alla ha den killen på vår sida, eller hur???

 

Så nu är det packat och klart och Er utvalde shippingkille, kanske jag rent av, blir emailad och ni beställer transporten med datum och allt. Det gäller nu att ni verkligen försöker ha en kontakt som ni kan lita på. Det gäller för Er att kolla offerten, så att "allting" finns med där. det finns ju inget trökigare än ekonomiska överaskningar, eller hur? ???

 

Godset är nu packat in i Er container, och den har plockats upp av containerbilen och körts till hamne i Göteborg. Nu när fartyget har lämnat hamnen antingen i Göteborg eller Hamburg/Bremerhafen/Rotterdam/Antwerpen, detta beroende på vilket rederi er shipping kille har valt att samarbeta med. Då kommer fartygsagenten attutfärda ett konossement, på engelska ett s.k. "Bill of lading". Det är alltså på ren svenska en "fraktsedel" på sjön. Ni kommer att få uppge:

 

- Fullständigt avsändningsnamn, personnummer och full adress. - Mottagare med fullt namn, full adress passnummer samt telefonnummer i Thailand där man

kan nå Er vid ankomsten av godset. - containernummer - sealnummer (sigillnummer) - kolliantal - vikt

 

En VIKTIG sak i sammanhanget är att ni som har en thaifru, skriver naturligtvis thaifrun som avsändare och mottagare, glöm nu inte vid dubbla pass att skita i att nämna det svenska passets nummer, ta endast med thaipassets nummer. Vidare så MÅSTE den som står som avsändare fortfarande vara skriven vid tidpunkten när jag utförtullar sagda container ur Sverige. Det sker när jag kör in containern in i hamnen i Göteborg. Man får ICKE exportera gods ut ur Sverige om man inte är skriven i Sverige. Forts. i morgon

uncen..

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd !

Jag såg att Driverns prylar tog 44 dagar att transportera.

Är det vad man normalt kan räkna med ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Bra tråd !

Jag såg att Driverns prylar tog 44 dagar att transportera.

Är det vad man normalt kan räkna med ?

Enligt seglings-listan, så skall det ta cirka 35 dagar ifrån hamn till hamn. Normalt sett så levererar man cirka 7-9 dagar innan avgången ifrån kontinenthamn. Detta för att containern ifråga skall hinna lastas och levereras ner till fartyget i hamnen. Så där har vi 44 dagar... Så svaret, ja, det är normalt tycker jag...

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Forts från igår...

När containern har kommit in i hamnen, så är det dags att uppfylla shippingkillens största önskan och det är att betala räkningen. Alla ni som tror att det finns kredit, eller att ni skall betala vid framkomsten, glöm det snälla. För flyttsaker och bohagsflyttningar så finns ingen kredit, utan det är betalning omgående efter slutförd lastning. Jag nämner det bara, så ni inte blir besvikna. har själv fått så många olika förslag ifrån privatmänniskor som flyttat så man kunnat skriva en bok om det;

a - Om du skickar dokumenten nu så betalar jag på fredag!!!

b - jag vill inte betala allt nu, jag vet ju inte om du tänker göra ditt, så här får du 50%...

c - jag betalar när du levererar godset i Chaiyaphum...

Ja så kan det gå till, men betalning förfaller omgående för oss privatpersoner.

Och jag hoppas också att detta kan vara till lite hjälp för de av Er som inte är i "branschen" då. Jag räknar här upp en s.k. transportkedja mellan Växjö (ex.) till Chaiyaphum (ex.), Thailand. De kostnadsposter som finns oftast är följande baserat på att vi lastar en container;

a - Chassitransport av containern till och från Växjö

b - Ni lastar själva i familjen eller hyr in folk

c - FOB-kostnader i GBG,s hamn terminalavgifter m.m.

d - Sjöfrakt Göteborg-Bangkok

e - Fartygsagentens avgifter s.k. ankomstavgifter

f - Införtullningsagentens avgifter typ tullavgift och VAT och annat.

g - Transport av container till och från Chaiyaphum

h - Lossning av containern av familjen eller inhyrt folk

Ja så här kan en s.k. transportkedja se ut - eller kostnadskedja om ni så hellre vill. Se i alla fall till att "utmana" de offerter ni stöter på, och kolla så att dessa poster verkligen täcks utav de företag ni vill arbeta med. Har själv märkt att många yngre förmågor som har fått "komma in på kontoret" alldeles snabbt, inte har mycket susning om alla detaljer, så det är upp till Er själva att stå på Er och hålla kollen på de ni väljer.

Ni kommer att ha frågor, som sagt var, och jag svarar gärna... vill ni hålla det mer personligt så PM,a mig!!!

uncen....

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uncen,

Tack för denna eminenta redogörelse för hur en skeppning går till.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Hej Uncen,

tack så mycket för ditt svar, då vet jag lite mer.

återkommer om/när det blir aktuellt för transport.

sommar hälsningar från

Challenger98 :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Forts. sista avsnittet.

Vid "export" av varor, och i detta fallet då flyttsaker, bohag, personliga effecter, removals, ja det finns många namn på "kärt barn", man bör då tänka på saker och ting i förväg. Vara noggrann, gärna utsätta den shippingkille som ni valt som Er leverantör, för frågor. Det gamla ordspråket som säger att – " det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar" fyller en bra funktion i detta läge i ens liv.

 

Vid "iordningsställande" av de underlag som kräves för att "bevisa" värdet på Era saker som ligger i lådan eller containern, så kanske det någon gång kan vara svårt att hitta de där gamla kvittona eller fakturorna, det finns ju olika vägar att gå då för att klara sig ur den knipan, och hitta ner till de värden som man vill ha och visa tullverket i t.ex. Thailand. I det läget så får ni fråga mig PM-vägen eller emailvägen, det är inget som jag skriver här.

 

Stressa inte, ta det vackert i alla fall, och tänk igenom alla de steg som beskrivits ovan. Spara gärna noteringar och de mail som ni får från Er shippingkille. Det finns tillfällen i livet som ens goe leverantör i ett besvärligt läge inte längre känner till vad han lovat. Och det kan gälla handskak eller givna muntliga eller t.om. skrivna löften.

 

Kontrollräkna och ifrågasätt om ni känner att det inte stämmer. Många människor har jättesvårt att räkna själva, och jag menar nu alltså leverantörerna. Och det är ju inte bra om ni som kunder får betala för andra människor oförmåga att skriva och räkna. Så kolla summan som presenteras för Er. Och be om förklaring om det inte stämmer med vad ni tycker det skall vara.

 

Godset har nu kommit fram till t.ex. Bangkok, och nu börjar den "thailändska huggsexan" vad det gäller att betala avgifter både relevanta som orelevanta sådana. Jag i alla fall har fått den uppfattningen om att det faktiskt inte går speciellt "rätt" till här bland fartygsagenter, införtullningsagenter och tulltjänstemän. Om man jämför med "falangvärlden" så bedriver Thailand en ren och skär lekstuga nere i hamnen i Bangkok.

 

Men låt Er icke avskräckas, har ni en duktig och erfaren shippingkille vid Er sida, så tar han reda på alternativen man har som importör och presenterar det för Er som kund. Jag nämnde det förut vid något tillfälle, men min sista kund fick som svar via mig följande text när jag ifrågasatte varför han skulle betala 4.500 baht när detegentligen borde ha varit helt fritt ifrån avgifter:

 

Citat: Hi ……..,

1) As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items...

2) We had clearly informed and explained to Mrs. …… for smooth clearance if she is acceptable for an amount of duty of Baht 4500.00 and need not to get her original passport...it is also convenient for herself too.

 

I am intending to send a report of POD to you but it is regret the POD report is later than yours !!!!

Best regards,

slut citat

 

Så här får vi då ett s.k. alternativ presenterat för oss, OK det är bra med alternativ. Och detta alternativ gällde då att OM slutkunden (min kund alltså) accepterade att betala 4.500 baht, så skulle de slippa att åka hela vägen till Bangkok och lämna över original-passet till tullen där. Nu slipper de det besväret.

 

Lagar och regler härnere är för idi*ter och "långsamma" människor känns det som faktiskt. I Thailand så kan allting lösas pengavägen verkar det som stundtals. Om jag får säga min egna mening, så är detta lite grand något av ett tudelat "svärd". Jag menar då att som falang, så vill man jobba efter givna regler och givna situationer där en sak antingen kan lösas eller icke lösas.

 

Nu på ålderns höst här i Thailand så har man då märkt att det å andra sidan finns en helt annan värld som helt är på kollissionskurs med övriga världen. Men jag tror nog att det ser ut på detta sättet i övriga 3:e världen också.jag har i alla fall funnit nu, att jag hellre "spelar med" och får saker gjorda än att jag sätter hårt mot hårt och skall ha "rätt", men inte får något gjort. Så för kunden skull så presenterar man de alternativ som finns, råder kunden, och sedan får kunden göra som han vill.

 

Vi pratar icke om några stora livsavgörande pengar, utan det är väl egentligen bara principen som retas oss falanger att där sitter det tjänstemän som helt öppet är med i ligor känns det som, och styr över en hel hamn i Thailand... Helt otroligt... Men igen.. mitt råd, spela med.. och spela samma spel. därför vill jag att ni PM;ar eller mailar.. som jag skrev ovan... så löser vi det så att det blir jämvikt nere i Bangkoks hamn.

 

Tullavgifter varierar väldigt mycket, precis som hemma. De ligger mellan 2% - 7% beroende på godsslag. Till detta så kommer det en tullmoms, som i Thailand är 7%. Hur man räknar ut tullen baserat då på värdet på godset, tullavgiften och tullmomsen, man gör då som följer:

 

Man har en sak som tullen i Thailand vill att vi betalar tull och moms på. Vi har bevisat värdet på denna sak till SEK: 10.000:-. Ekvationen startar med att man får ta reda på vilken kurs som Tullverket i Thailand använder sig av. I detta teoretiska fall så kör de med 4.55 (bussigt nog). Sedan vilken procentsatsen tullavgiften är på, och den råkar vara 3%. Så det hela ser ut som följer.

 

SEK: 10.000:- x 4.55 = 45.500 baht x 3% = 1.365 baht

45.500+1.365 = 46.865 baht x 7% tullmoms = 3.281 baht

Totalt att betala till Tullverket Thailand = 4.646 baht

 

Så ni förstår att det är viktigt att man tar det på fullt allvar redan hemma i Sverige när man letar efter "bevismaterial" för att kunna visa på värdet på vissa av de dyrare sakerna.

 

Godset är nu betalt av Er, och nu skall godset köras hem till Er i Thailand. Ni har naturligtvis 2 val här. Antingen, så har ni gjort upp med att ni hämtar godset själva, om det nu är styckegods ni skeppat. Och då är det ju inga problem kvar. Det är ju bara att hämta godset.

 

Men för containerns, så kör alltså vi hem containern till Er. Notera att det är lite annorlunda i Thailand gentemot de flesta andra länder i världen. Här i Thailand, så är det upp till Er som mottagare att lossa bilen med styckegodset eller lossa godset ur containern när containern står kvar på bilen.

 

Tänk också på att ni inte har hela dagen på Er att lossa. När ni gått över den s.k. "fri tiden", så debiteras s.k. "väntetid" på bilen. Denna tid varierar, så det får man ta ifrån fall till fall. Men ta det på fullt allvar. Har ni bestämt att bilen skall komma på omnsdag. Så se till att köpa hem Som Tam i mängder 1 flak öl samt kanske en flarra Regency och samla ihop lite thai,så hjälper de Er gärna att lossa snabbt och elegant.

 

Så med detta så skall det vara klart, och ni kommer att ha Ert bohag lyckligt och väl innanför dörrarna i Tjotaheiti nånstans i Thailand, och ni kan leva lyckliga resten av livet.

Lycka till. Uncen.

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du Uncen, varför göra saker enkelt när det går att krångla till det. Undrar om jag någonsin kommer att förstå hur dom tänker, jag kommer nog aldrig att tycka att det är ok men jag kommer nog acceptera det sätt dom tänker med ett smile och sen göra som jag vill utan att dom märker nåt.

Förutom till myndigheter, dom är stelbenta och det är likadant i Sverige har jag märkt etfer att ha jobbat på en i 15 år.

Så Uncen till årsskiftet är det dags för dej att jobba lite med mina prylar.

Det känns tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jaha du Uncen, varför göra saker enkelt när det går att krångla till det. Undrar om jag någonsin kommer att förstå hur dom tänker, jag kommer nog aldrig att tycka att det är ok men jag kommer nog acceptera det sätt dom tänker med ett smile och sen göra som jag vill utan att dom märker nåt.

Förutom till myndigheter, dom är stelbenta och det är likadant i Sverige har jag märkt etfer att ha jobbat på en i 15 år.

Så Uncen till årsskiftet är det dags för dej att jobba lite med mina prylar.

Det känns tryggt.

Roffe, tack skall du ha!!

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...