Jump to content
IGNORERAD

Min transport - Hur det fungerar praktiskt


Guest uncen

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    14

  • Soengsang

    12

  • Chan2014

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

En liten betraktelse som bara jag själv kan stå för. Har nu efter att ha arbetat med dessa transporter till Thailand runt 3 år nu, noterat att mycket förändras, och det förändras sakta, och det förändras faktiskt i flera fall till det bättre.

 

Jag märker t.ex. att infrastrukturen i Thailand blir märkbart bättre, och det blir lättare och lättare att lösa problem inom transporterna. OK det finns väldigt mycket att önska, men här tror jag att man får vara glad så länge som det går framåt, och så länge som det förbättras.

 

Så småningom kommer detta att bli riktigt bra här i Thailand tror jag i alla fall!!

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Det har nu "öppnats" en möjlighet för mig att kunna ta containers direkt till Songkhla för de kunder som vill skeppa gods söderut i Thailand. Bara som ett exempel. Avståndet Bangkok-Krabi = 810 km och avståndet Songkhla-Krabi = 310 km.

Så behandlingen av godset blir snabbare, och det blir också billigare fortsättningsvis.

uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Transporterna inne i Thailand, arbetet i hamnarna i Thailand, allting fungerar jättebra, och militärkupp eller inte, allt blev bara till det bästa.

Så inga störningar på den fronten.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Oregistrerad
Återknyter till det faktum att det finns ett nytt styre i Thailand sedan en tid tillbaka. Vad det innebär för övrigt vet jag inte, men det som kan sägas, är att det faktiskt har blivit något positivt utav detta vad det gäller både införtullning av flyttsaker till Thailand, och ävenledes utförtullning av gods ur Thailand.
 
Förut så häftade tulltjänstemännen allt flyttgods med avgifter oavsett vad regelverket sade, det kallades av vissa för "Tea-money". Nu idag så sitter det militärer och övervakar tulltjänstemännen, och de gör sitt bästa för att stoppa den värsta korruptionen.
 
Detta innebär då förhoppningsvis att vi är i ett fullständigt annorlunda läge, och våra flyttsaker, som vi tar med oss till Thailand, behandlas i enlighet med lagen och ingenting annat. Och det är en stor lättnad för de som vill ta med sig sitt bohag till Thailand rent ekonomiskt...
 
uncen
Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com
Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har nu efter ett antal flyttransporter, fått svart på vitt att det fungerar alldeles charmant vid införseln här i Thailand. Så de eventuella negativa tankar man

hade om militärens inflytande vad det gäller införtullningen, har helt kommit på skam!!

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla grejor man tar från sverige till Thailand är väl personliga i mina ögon sett

Ja ungefär på det sättet är det och fungerar det i hela den västliga världen. Men Thailand, och flera andra länder ifrån 3:e världen, de spelar INTE efter våra regler och moral.

De har egna regler. Och bl.a. så kommer dom runt det hela med att personliga effekter skall vara gratis, med att dom INTE kallar allting det som vi kallar för personliga effekter för just personliga effekter. De hittar på att elektriska saker skall inte vara gratis från tull och verktyg skall inte vara gratis...

 

Så om du kollar på mitt inlägg nummer 24, så pratar jag ganska utförligt om just denna sak, och förklarar att transportören är lika mycket i händerna på Tullverket som slutkunden är...Transportören tar hand om själva transporten, och ser till att godset kommer dit det skall enligt överenskommelsen...

 

Så visst alla saker som man skickar från Sverige till Thailand är väl personliga, men det är kanske inte just det som saken handlar om när Tullverket i Thailand är inblandat!! 

Till sist, det finns ett sätt att veta i förväg vad Tullverket i Thailand kommer att debitera, och det är att ge mig en packlista där Era saker finns specificerade, så kan jag få ett förhandsbesked på den saken...

 

Uncen..

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...
En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand).

Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset.. Naturligtvis åker smugglaren dit också.

Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!!

Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!!

Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll.

Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen.

Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!!

Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull.. Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!!
 
uncen.
modify_inline.gif
 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

uncen, on 02 Feb 2015 - 10:37, said:

 

En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand).

Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset.. Naturligtvis åker smugglaren dit också.

Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!!

Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!!

Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll.

Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen.

Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!!

Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull.. Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!!

 

uncen.
modify_inline.gif
 
 

 

 

Hur funkar det nu med att ta in en egen bil i Thailand. Innan fick väl en Thai ta in en bil inhandlad i europa om han/hon ägt den där i minst ett år utan att behöva betala höga skatter. 

Frugan blev erbjuden ett managerjobb i England i företaget hon jobbar. Nu väljer vi med största sannolikhet att bo kvar här men jag är nyfiken på reglerna med tanke på hur stora prisskillnaderna är på bilar i Europa mot Thailand.

 

Tack / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det nu med att ta in en egen bil i Thailand. Innan fick väl en Thai ta in en bil inhandlad i europa om han/hon ägt den där i minst ett år utan att behöva betala höga skatter. 

Frugan blev erbjuden ett managerjobb i England i företaget hon jobbar. Nu väljer vi med största sannolikhet att bo kvar här men jag är nyfiken på reglerna med tanke på hur stora prisskillnaderna är på bilar i Europa mot Thailand.

 

Tack / SatanG

i allmänhet utan att veta exakt Ert märke eller modell eller årsmodell o.s.v. så kan jag säga att i allmänhet så ligger tullavgiften på upp till 300% stundtals av värdet på bilen. Man gör allt i detta landet Thailand att skydda deras egna tillverkning av bilar, precis allt.. Så detta kallas i allmänt tal Skyddstullar!!

 

Så det är ytterligt svårt att hitta en normal personbil som körs omkring här i Thailand på vägarna, importerad ifrån utlandet...

Sorry inga bra nyheter, men det är nog en ganska dålig ide´att ens rota i det hela..

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Notera vänligen att godset skeppat per M/S Hamburg Bridge V30E kommer att ankomma Lat Krabang den 21 april 2015.

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Notera vänligen att godset skeppat per M/S Hamburg Bridge V30E kommer att ankomma Lat Krabang den 21 april 2015.

 

uncen..

 

Lat Krabang är det en hamn?

 

Tror du menar Laem Chabang.

 

Yrkesskada som stuveriförman och exportör att ifrågasätta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hejsan Leifen, Lat Krabang är en del av Bangkoks Hamn för FCL goods.

Styckegodset tas med fördel in i Laem Chabang som tillhör Chonburi!!

Ha en bra dag!

 

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Leifen, Lat Krabang är en del av Bangkoks Hamn för FCL goods.

Styckegodset tas med fördel in i Laem Chabang som tillhör Chonburi!!

Ha en bra dag!

 

uncen.

Ok, som distrikt förstår jag,

för Lat Krabang ligger en bit från havet.

 

Tillkommer det några extra kostnader när godset anlänt till Thailand annat än inrikes transport.

 

Fixar du till transport till olika orter i Thailand eller bara till Bkk?

 

Finns det dörr till dörr lösningar från Sverige som är säkra? Fast pris som håller?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Leifen, tack för dina frågor. Kostnader som tillkommer beror helt och hållet på vad som offererats ifrån början. Vill du veta hur kostnadskedjan ser ut???

Jag arbetar med shipping och tar mig därför an alla olika uppgifter, och kan offerera min service till alla platser överallt i Thailand.

 

Bra match idag, eller vad tyckte du? :aggressive:  :aggressive:  :aggressive: 

 

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Notera vänligen att godset skeppat per M/S Hamburg Bridge V30E kommer att ankomma Lat Krabang den 21 april 2015.

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Oregistrerad

Militärens inflytande börjar mer och mer att ge sig tillkänna faktiskt. Har ju nämnt det förut. Men nu kan man faktiskt se att tullpersonalen t.om. börjar respektera de lagar och regler som finns utan att fokusera till 100% att stoppa pengar i sina egna fickor.,,

 

Mycket trevligt att notera detta, gör ju tillvaron avsevärt enklare, både för kunder som för shipping-killen!

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Oregistrerad

För informations skull, så kan det meddelas att Immigration och tullen i Thailand har stängt;

 

4 May (Monday) Additional Day approved by cabinet.

5 May (Tuesday) Coronation Day

13 May (Wednesday) Royal Plowing Ceremony

uncen..

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

Får ofta frågor om huruvida man kan packa sitt gods själv, och om man kan packa sin pall själv i de fall man vill skeppa godset som styckegods.

Svaret är helt entydig JA, Man sparar pengar helt klart på att göra jobbet självt,

Bifogar ett foto på hur en pall kan göras "säker" via använda en vanlig SJ-pall (EU-pall) som ju är normen numera, och komplettera den med s.k. pallkragar, och ävenledes om man vill "bygga in" pallen med plywood eller liknande.

Kan vara bra idee´r... Dessutom ,så funkar det att man lastar godset på pall, och sedan så plastar man helt sonika in pallen. Glöm bara inte att "märka" godset med en adresslapp med Ert namn och adress i Thailand inklusive ankomsthamnen; Bangkok...

uncen..

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

post-7974-0-13554500-1435979232_thumb.jp

post-7974-0-47963500-1435979286.jpg

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Containern kontra pallen

Jag har ju som flera av Er läsare känner till arbetat med sjötransporter i hela mitt liv. Och i mitt arbete liksom i de flesta andras arbete så finns det svar, men till övervägande delen frågor. Just i mitt fall så kommer jag osökt att tänka på en av de stora paradoxerna i vårt moderna samhälle, nämligen att lastpallen är europeisk, med europeiska mått. Medans containern är amerikansk med amerikanska mått.

Och aldrig lär väl de två mötas. En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar eller som det hette förr SJ-pallar. Våra gamla sjöpallar som vi kallade dom skrotades ju slutet 1970:talet, i alla fall tillverkningen av dom, till förmån för utvecklingen, till det nya moderna samhället. Så EU-pallar har sitt metric-mått medans containern har sina mått baserade på de amerikanska enheterna fot och inches.

Men man jobbar på besatt för att lösa problemet, och containern är idag inte längre reducerad ned till endast 2 st olika längder alltså 6 m och 12 m långa, utan det finns mängder av varianter av olika containers. Vi kallar de gamla vanliga för standard-container, sedan kom det något som kallas för High-cube, vilka alltså är extra höga. Det har också utvecklats en 3:e typ som då är en 45 fots container, alltså längre än 40 fotaren.

Inom dessa 3 standard-containers, så finns det varianter i det oändliga känns det som, olika märken på containers har olika höjd och olika bredd, vi talar du naturligtvis om centimeter-skillnader. Men man gör allt för att anpassa containern till pallen och till godset som avlastarna (exportörerna) erbjuder.

Så hur man än vrider och lastar, så får man alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (lösgods). För att fylla containern på ett optimalt sätt. Pallar i containers är en matematiskt olöslig gåta, fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar".

Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår annars så super-rationalisade, och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt, i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtminstone som pall i container. Och så gör skillnaden mellan metriskt och tum-system, att "aldrig mötas de två"........

Så det är ju lätt att klan dra än den ene och än den andra parten, men faktum är i alla fall att när vi i Europa bestämde oss för att standardisera pallarna, och antog måtten 1,2 m x 0,8 m (längden/bredden), så skulle man ju med gott mod kunna anta att dessa människor kanske skulle göra en lite mänsklig åtgärd, och kolla runt omkring sig, INNAN man bestämde sig för vilka mått som pallen skulle ha!

Men icke man utgick istället ifrån bilflaket och tågvagnarnas mått för att bestämma sig för ett standardmått, och man glömde fullständigt bort den enskilt största transportören av pallar som fanns då, nämligen fartygen och containern. Tiden går och man fortsätter att producera containers i storlek 20 fot och 40 fot, och tiden löper på i Europa, och man producerar dagligen miljoner nya EU-pallar.

Men lite historia kan kanske vara kul att få sig till livs, vad det gäller containern och containerfartyg. I alla fall, de första containerfartygen var ombyggda tankfartyg, som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var något som hette Ideal-X, en ombyggd T2-tanker.

Under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas, så hade hon en last med sig, bestående av 58 containrar om 35 fot vardera. Detta var innan containrarna standardiserades, vilket skedde först 1961. Numera byggs containerfartyg till den funktionen från grunden. Bortsett från visss supertankers, så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs.

Container-fartyg är konstruerade på sätt, att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU (Twenty-feet Equivalent Unit), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU´s (Forty-feet Equivalent Unit).

När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning, utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar. 2900 TEU är då lika med t.ex. 145 st 20´containers, eller 72 st 40´containers.

Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg.

Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som t,ex, Maersk-fartygen som ju idag är enorma, som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik (feederfartyg), från mindre hamnar till större hamnar som till exempel; Hamburg. Bremerhafen, Antwerpen Rotterdam eller Amsterdam.

Men problemet med pallarna kontra containerfartygen och containrarna verkar olösligt. Fartygen fanns på plats långt innan den nya pallen, så i mitt tycke så är det vi i Europa som varit stendumma och konservativa, lika konservativa och inkrökta som vi anklagar amerikanarna för att vara i många andra fall...

uncen.....

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

containerfartyg.jpg

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Volvo pallen är ett par cm bredare än EU. Pallen .så volvo ladtvagnar  där jag arbetade

Innan pensionen lastade .Nästan alla marknader körde med pall ett fåtal  med special lådor för burken 

Lastade 2 raka pallar till vänster och 4 på tvären sen gjorde vi en fyrkant i mitten och fortsatte som i början passade prefekt 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo pallen är ett par cm bredare än EU. Pallen .så volvo ladtvagnar  där jag arbetade

Innan pensionen lastade .Nästan alla marknader körde med pall ett fåtal  med special lådor för burken 

Lastade 2 raka pallar till vänster och 4 på tvären sen gjorde vi en fyrkant i mitten och fortsatte som i början passade prefekt 

Snyggt jobbat av Er på VOLVO

uncen....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nöjet att informera om att för de kunder som bor i södra delen av Thailand typ Krabi, Phuket, och kanske Nakhon Si Thammarat,, eller kanske ännu mer söderut, så slipper man numera att forsla sitt FCL-gods till Bangkok.

Hamnen i Songkhla har öppnat för containerfartyg, och de flesta rederierna anlöper numera den hamnen.

Uncen...

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

För Er som bokat last med nedan fartyg notera att godset;

"HYUNDAI TOGETHER" ETA Bangkok 22 december 2015
APL  TEMASEK  beräknas nu ankomma Bangkok 25-29 december 2015
samt
"MANHATTAN BRIDGE" 01E ETA Bangkok 5-7 january 2016...

uncen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...