Jump to content
IGNORERAD

Min transport - Hur det fungerar praktiskt


Guest uncen

Recommended Posts

Oregistrerad

Bokad last skeppad per följande fartyg m/s "OOCL Charisma" beräknas ankomma Bangkok den 16 januari 2016.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    14

  • Soengsang

    12

  • Chan2014

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur hittar jag hemsidan?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokad last per m/s "OOCL Charisma" beräknas nu ankoma Bangkok run t den 18 januari 2016.

uncen....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan uncen, tack för en välskriven beskrivning av en flytt/transport. Jag kommer snart att flytta ner för gott, och kommer då att be om din hjälp. Just nu är jag nere i Thailand, så tankarna är många....

Jag skriver till dig på din emailadress eller via PM här. Jag behöver ju ha lite information om transporten och också tullen i Thaland, som ju blir en sak som jag får ta mig an när det lider, lite tips dock skadar icke....

Jag hör av mig strax!!!

Ändrades av krisiisaan
Link to comment
Dela på andra sajter

OK låter bra! Tack för kontakten...

uncen...

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

det är ett jäkla forhandlande med Thailändarna som har hand om inklareringen i Bankok (mutpengar)

räkna med MINST 50.000B i mutor

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ett jäkla forhandlande med Thailändarna som har hand om inklareringen i Bankok (mutpengar)

räkna med MINST 50.000B i mutor

Men faktum är att det har blivit MYCKET BÄTTRE det senaste halvåret faktiskt. Visst kunde man på en 40´full container se 30-50.000 baht i "avgift" ifrån deras tullverk..... Men allt blev sakta sakta till det bättre när Militären kom till makten.

Nu idag så kan min agent i Thailand inklarera flyttgodset fritt från avgifter om thaidamens namn står som mottagare och hon har varit ur landet totalt under 1 år... Problemet som jag ser det, är att tullen i Thailand absolut INTE ser på flyttsaker eller personliga effekter, så som vi och resten av omvärlden gör det.

De har lyckats med att benämna personliga effekter till en till synes väldigt smal lista av saker, och sedan vill dom ha pengar för det som inte finns med på listan..... 

Fr.om. nu på nyåret, så har jag lyckats med att för första gången, kunnat få en chans att planera för kunderna till vilken kostnad de kommer att hamna på i Thailand med tullavgifter. Men då måste jag ha en kopia av packlistan som jag ger till min thailändske agent, som sedan förhandlar med tullverket här, och sedan har vi ett belopp som gäller när godset väl ankommer till Thailand.

Detta kommer nog att skapa mycket mer goda nerver för de som flyttar, som då slipper råka ut för några överraskningar.

Det blir också bra för transportören som slipper att få ta del av kundens ilska gentemot dessa avgifter. Kundens/importörens mellan-havanden med tullverket i Thailand, har ingenting med transportören att göra egentligen, utan det är helt och hållet en sak emellan importören och tullverket...

uncen..

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har flyttat denna tråd till företagsforumet (ifrån grupperna) för mer rättvis annonsering och öppenhet från eventuella kunder.

Man måste som företagsägare kunna bemöta all slags saklig kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hejsan uncen, åker hem till Sverige igen nu imorgon, och skall spika ihop 2 pallar. Jag går efter fotografierna som du hade på forumet, ser bra ut. Jag tror att min transport blir av runt slutet februari senast, men meddelar dig inom nån vecka. Jag kommer att skicka över en lista över de saker som jag skall packa, så kanske du kan kolla vad tullen kommer att klämma mig på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns andra att skicka med, . Men jag vill inte smuggla in mitt gods i Thailand. Är gammal kollega med uncen i branschen och vet vad jag får. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns andra att skicka med, . Men jag vill inte smuggla in mitt gods i Thailand. Är gammal kollega med uncen i branschen och vet vad jag får. 

 

Vad menar du med att du inte vill smuggla in ditt gods i Thailand?

 

Rätt grov anklagelse du gör mot andra som jobbar i samma bransch tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad menar du med att du inte vill smuggla in ditt gods i Thailand?

 

Rätt grov anklagelse du gör mot andra som jobbar i samma bransch tycker jag.

 

Jag bokar mina pallar med en kille som har långvarig erfarenhet ifrån shippingbranschen, och som jobbar via ett speditionsföretag i Sverige. Jag kommer aldrig att boka mina pallar med privat-killar som leker speditörer utan varken egentlig utbildning eller erfarenhet.

Jag antar att det är mitt val och inte ditt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bokar mina pallar med en kille som har långvarig erfarenhet ifrån shippingbranschen, och som jobbar via ett speditionsföretag i Sverige. Jag kommer aldrig att boka mina pallar med privat-killar som leker speditörer utan varken egentlig utbildning eller erfarenhet.

Jag antar att det är mitt val och inte ditt.

självklart är det ditt val och inte mitt, har jag påstått något sådant menar du?

jag reagerade bara på att du anklagar andra för att dom inte sköter sitt jobb, du anklagar dom för att smuggla gods. Fortfarande en grov anklagelse enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad menar du med att du inte vill smuggla in ditt gods i Thailand?

 

Rätt grov anklagelse du gör mot andra som jobbar i samma bransch tycker jag.

 

Vad yrar du om, har du fått någons uppdrag att skriva skit om Uncen, du var ju inne i någon annan tråd också och hackade där han var inblandad, dom brukar ju nämna troll men vet i fan om det inte har kommit in en häxa också, alla varor som kommer in i Thailand måste förtullas i någon form, om inte smugglas varorna in i landet, vidare är det upp till Tullverket att bestämma tullsatsen, ex. vad är flytt gods eller inte.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad yrar du om, har du fått någons uppdrag att skriva skit om Uncen, du var ju inne i någon annan tråd också och hackade där han var inblandad, dom brukar ju nämna troll men vet i fan om det inte har kommit in en häxa också, alla varor som kommer in i Thailand måste förtullas i någon form, om inte smugglas varorna in i landet, vidare är det upp till Tullverket att bestämma tullsatsen, ex. vad är flytt gods eller inte.

Chan2014

Och vad yrar du om?

Jag bara reagerar på stt någon här anklagar andra för att bryta mot lagar och smuggla gods.

Läs allt innan du hoppar på och gör bort dig ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart är det ditt val och inte mitt, har jag påstått något sådant menar du?

jag reagerade bara på att du anklagar andra för att dom inte sköter sitt jobb, du anklagar dom för att smuggla gods. Fortfarande en grov anklagelse enligt mig.

Det verkar bara som om du anser det vara ditt val!! Jag har läst om det andra bolaget som du gör reklam för. Och de talar om för kunderna att deras gods kommer in tullfritt och utan "hassel" i Thailand, och det är bara att plocka upp det efter det att det bolaget har lastat ur sina egna varor i Bangkok. De arbetar med att handla insaker i Sverige och sälja det begagnat i Thailand, och kundernas lådor och kartonger läggs inne bland deras gods. Så har jag fattat det. Och detta företag är inte speditörer eller shippingmän, bara privatkillar som skickar sina containers till Thailand.

Jag anser inte att jag skall börja min vistelse och mitt boende här i Thailand, med att mygla in mitt gods med risk för att fastna i tullen och få dyra konsekvenser. 

För övrigt får jag fråga dig försvarar du lika enträget Maersk, Svenska ostasiatiska kompaniet, OOCL eller China shipping......, eller har du ett "intresse" här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar bara som om du anser det vara ditt val!! Jag har läst om det andra bolaget som du gör reklam för. Och de talar om för kunderna att deras gods kommer in tullfritt och utan "hassel" i Thailand, och det är bara att plocka upp det efter det att det bolaget har lastat ur sina egna varor i Bangkok. De arbetar med att handla insaker i Sverige och sälja det begagnat i Thailand, och kundernas lådor och kartonger läggs inne bland deras gods. Så har jag fattat det. Och detta företag är inte speditörer eller shippingmän, bara privatkillar som skickar sina containers till Thailand.

Jag anser inte att jag skall börja min vistelse och mitt boende här i Thailand, med att mygla in mitt gods med risk för att fastna i tullen och få dyra konsekvenser. 

För övrigt får jag fråga dig försvarar du lika enträget Maersk, Svenska ostasiatiska kompaniet, OOCL eller China shipping......, eller har du ett "intresse" här...

Jag har inte gjort någon reklam, det var en annan medlem med nicket Benjamas som skrev att det fanns fler att skicka godset med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad yrar du om?

Jag bara reagerar på stt någon här anklagar andra för att bryta mot lagar och smuggla gods.

Läs allt innan du hoppar på och gör bort dig ännu mer.

Kycklingen,

Jag gör sällan bort mej, var inne och sökte efter den där Krister och såg samtidigt att du är ju för tusan ett sådant där forum proffs, du är tydligen inne och brötar på dom flesta forumen som handlar om Thailand trots att du bara är en vanlig turistnisse............respekt!

Eftersom du tydligen är någon forumvärd på det omnämda forumet kanske du kan ha vänligheten att ge mej kontakten till denna Krister, kunde vara intressant att höra om hans upplägg, vi har några framledes importer på gång till Thailand.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Kycklingen,

Jag gör sällan bort mej, var inne och sökte efter den där Krister och såg samtidigt att du är ju för tusan ett sådant där forum proffs, du är tydligen inne och brötar på dom flesta forumen som handlar om Thailand trots att du bara är en vanlig turistnisse............respekt!

Eftersom du tydligen är någon forumvärd på det omnämda forumet kanske du kan ha vänligheten att ge mej kontakten till denna Krister, kunde vara intressant att höra om hans upplägg, vi har några framledes importer på gång till Thailand.

Chan2014

eftersom jag vågar köra med samma nick på alla (2) forum till skillnad mot dig så var det väl ingen svår uppgift att hitta mig. Men eftersom du vet var den andre killen är så kontakta honom själv, jag har inte nämt något namn eller forum i denna diskutionen.

Frågan är om du inte har någon som uppmuntrar dig till att tjata på mig, det känns så.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak ska du ha fullständigt klart för dej, mpr är det enda forumet jag är medlem på, kommit in på mpr mer eller mindre av ett misstag, jag har alltså inga tunga forum ryggsäckar att bära, ser ingen anledning att jag skulle vara uppmuntrad av någon, därimot har uncen varit behjälplig på ett professionellt sätt i dom frågorna jag har varit i kontakt med honom, ang. det upplägget som beskrivs om denna Kristers verksamhet kan jag bara tolka som illegalt och smuggel, eller har du en annan syn på upplägget?

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak ska du ha fullständigt klart för dej, mpr är det enda forumet jag är medlem på, kommit in på mpr mer eller mindre av ett misstag, jag har alltså inga tunga forum ryggsäckar att bära, ser ingen anledning att jag skulle vara uppmuntrad av någon, därimot har uncen varit behjälplig på ett professionellt sätt i dom frågorna jag har varit i kontakt med honom, ang. det upplägget som beskrivs om denna Kristers verksamhet kan jag bara tolka som illegalt och smuggel, eller har du en annan syn på upplägget?

Chan2014

Jag tror du har lässvårigheter, jag har inte nämt någon Krister eller någon annan person överhuvudtaget.

Det enda jag skrev var att det är grova anklagelser genom att ni anklagar vissa branscher för smuggel och när du nu namnger en person som du gör tycker jag det är ännu grövre anklagelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort någon reklam, det var en annan medlem med nicket Benjamas som skrev att det fanns fler att skicka godset med.

Vem som gör reklam för vem är väl en sak, men själv skulle jag välja en speditör/fraktsäljare som har ett registrerat företag, en juridisk firma någonstans. Skulle kännas tryggast med tanke på reklamationer och försäkringar. Andra och tredjepartslösningar skulle jag vara rädd för.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...