Jump to content
IGNORERAD

Min transport - Hur det fungerar praktiskt


Guest uncen

Recommended Posts

Hej Unken,

Jag har kontaktat några företag här Swedala om 20-fots container frakt från Sthlm till Hoa Hin. Priserna på enbart frakten ligger på c:a 65000sek. Kan Du göra bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    14

  • Soengsang

    12

  • Chan2014

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Unken,

Jag har kontaktat några företag här Swedala om 20-fots container frakt från Sthlm till Hoa Hin. Priserna på enbart frakten ligger på c:a 65000sek. Kan Du göra bättre?

Hej Hasse,

jag tror du skall skicka ett pm till honom så får du ett snabbt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej Unken,

 

Jag har kontaktat några företag här Swedala om 20-fots container frakt från Sthlm till Hoa Hin. Priserna på enbart frakten ligger på c:a 65000sek. Kan Du göra bättre?

 

 

JA, PM; kommer strax..

MVh - uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

De befarade frakthöjningarna där det redan infördes en höjning på USD. 500:-, i november, den höll i 2 veckor, och sedan sket det sig fullständigt för rederierna, de började nästan genast att bjuda under sin egna överenskommelse.

Nu var det planerat bland den sammanslutning som skapades på frakttraden till Fjärran östern, att en 2.a frakthöjning skulle komma nu i december. P.gr.a. vad som skedde med november-höjningen, så är också december-höjningen inställd. Allting är därför vid samma nivå som hela det sista året nu igen, och vi alla fraktköpare kan andas ut.

 

MVH

uncen...

(transportör Sverige-Thailand)

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

De befarade frakthöjningarna där det redan infördes en höjning på USD. 500:-, i november, den höll i 2 veckor, och sedan sket det sig fullständigt för rederierna, de började nästan genast att bjuda under sin egna överenskommelse.

Nu var det planerat bland den sammanslutning som skapades på frakttraden till Fjärran östern, att en 2.a frakthöjning skulle komma nu i december. P.gr.a. vad som skedde med november-höjningen, så är också december-höjningen inställd. Allting är därför vid samma nivå som hela det sista året nu igen, och vi alla fraktköpare kan andas ut.

MVH

uncen...

(transportör Sverige-Thailand)

Gör du transporter andra vägen också?

Isåfall vad är max last i en container och vad hamnar det på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du transporter andra vägen också?

Isåfall vad är max last i en container och vad hamnar det på?

Ja då, bägge vägar är OK, jag PM;ar dig nu,,, så tar vi det den vägen, hoppas att det är OK för dig?

MVh - uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med alla PM så får vi andra ju inte veta vad det kan kosta :y7:

Inte aktuellt ännu men kåken är på gång och så skall man vänta några år till pensionen.

I vårat fall så köper vi möblemanget där nere men allt annat krafs.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Med alla PM så får vi andra ju inte veta vad det kan kosta :y7:

Inte aktuellt ännu men kåken är på gång och så skall man vänta några år till pensionen.

I vårat fall så köper vi möblemanget där nere men allt annat krafs.

 

 

Galten, förstår vad du menar precis, men anledningen är helt enkelt att det är enormt många olika förutsättningar för de olika familjerna, typ varifrån i Sverige till vart i Thailand. Och dessutom så handlar det också om neutralitet och att informationerna som jag får om olika familjer INTE skall läcka ut hej vilt här på forumet.

 

Detta är de anledningarna, och det är utav respekt för Er alla som jag sköter jobbet vid sidan av forumet och inte härinne.

 

men du är mer än välkommen Galten att fråga mig baserat på dina egna förutsättningar, så lovar jag att svara, men då email eller PM-medels, OK!!!

MVH - uncen...

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej på er.
Nu har lugnet och mörkret sänkt sej över Casa.
Efter att först ha upplevt en utomordentligt skött transport av vårt gods från Sverige till vårt hus utanför BanPhe. Som antagligen inte hade varit så punktligt (6 veckor) om inte Uncen hade hållt i trådarna.
Inte ett bekymmer varken med frakt tull eller avlastning vid vårt hus.
Vi bugar och tackar ett proffs i sin bransch.
Dom till och med ringde från Bangkok och frågade om vi hade folk att hjälpa till med avlastning, annars så skulle dom skicka med en kille.
Han fick följa med och kostade den svindlande summan av 300Thb.

Här kommer bilen.

post-7892-0-56190200-1356475119_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Jag funderade lite grand på det här med fraktvolymer och mått överhuvudtaget på godset som man skeppar iväg. Det är ju alltid bra om man försöker att mäta godset hemma själv, innan man kör ner det til terminalen i utförsel-hamnen.

 

Grundregeln är alltså som vi kanske redan sagt att man letar upp de punkter på godset som representerar följande;

 

- Den längsta längden (L)

- Den bredaste bredden  (B)

- Den högsta höjden   (H)

 

M3, eller som det heter i dagligt tal kubikmeter mätes alltså genom den ekvationen LxBxH. Till skillnad ifrån andra transportsätt som bil och flyg så har fartygstransporterna kvar sitt sedan länge system för hur man beräknar fraktvolymen. Vi gör inte som biltrafiken och som fklygtrafiken gör, alltså konstrar med ekvationer som ingen mänsklig varelse utanför själva branschen förstår. Det systemet i sig är utformat efter att enbart gynna en part i sammanhanget och det är inte kunden...

 

På sjösidan så är 1.000 kilo (ton) detsamma som 1 m3, och inga andra konstigheter... Så det kräves alltså 1.001 kilo för att det skall anses vara mer än 1 m3, ok?

 

För att ytterligare förtydliga: 12 kollin bly  18 ton 9,5 m3, Här är det så välkänt bland shippingkretsar att vissa godsslag är tyngre än det mäter (skrymmer), så då är fraktnivån bra mycket högre än fraktraten vad det gäller m3 på samma fartygsrutt...

 

Personliga effekter i snitt, och detta är nu lite personligt, men i snitt vågar jag säga med stor tilltro att det mäter 10 ggr mer volymmässigt än viktmässigt, menandes då att 150 kilo är detsamma som 1,5 m3..

Detta är lite grand hur det fungerar..

med vänlig hälsning

uncen.

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vill gärna också nämna på förekommen anledning lite grand information om det här med införtullning, och dess hantering här i Thailand. För det första så är det alltså inte så enkelt som att säga att "personliga effekter" är tull och avgiftsfria. Javisst de är det i grunden, men det har visat sig nu erfarenhetsmässigt att den thailändska tullen istället limiterar vad man anser vara personliga effekter.

 

Hemma i Sverige, och större delen av den resterande världen, så anses personliga effekter vara det som man har och använder normalt i ett hem, och att det är normala kvaniteter av detsamma. Här i Thailand så anser de tydligen nu istället att elektriska artiklar och varor och prydnadsföremål t.ex. inte är personliga effekter.

 

Detta gör då att kunderna ofta finner sig belagda med extra tull-avgifter, vi pratar inte om några himmelska avgifter, men ändå om man inte förväntar sig extra så blir ju lite extra jobbigt att hantera för den enskilde kunden.

Det försigår "förhandlingar" mellan införtullningsagenterna och tjänstemännen på tullverket i Thailand och det bestäms vilka belopp som skall betalas. Jag som transportör kan försöka så gott jag kan, att lägga lite press på dessa parter och i övrigt försöka få själva transporten att fungera praktiskt. Det är ungefär det jag kan göra.

uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Jag kan lägga till då i samband med mitt föregående inlägg, att eftersom nu den relativt nybildade avdelningen som handlägger mutor och korruption, plötsligt blivit lite mer aggressiva och lite mer energiska i sin stil. Fortfarande måste de, antar jag, ta stor hänsyn till när de jobbar, så de inte trampar de riktiga stora skurkarna på tårna allt för mycket, utan det gäller ju som överallt i världen, att låta fotfolket få lida så mycket som möjligt.

 

jag tror att utav de "små" ställena inom det thailändska samhället, så är nog tulltjänstemännen här de absolut mest korrupta och giriga. Dessa tjänstemän åtsidosätter fullständigt den thailändska lagen, allt för att fylla sina egna och sina chefers fickor. Man ser ju på vanliga importer av personliga effekter, där kanske de tar ut avgifter på 4-5.000 baht när det skall vara fritt från avgifter. pengarna stoppas i fickorna, och detta är bara ett exempel. Varje dag så kommer det tusentals försändelser och enormt många av dom "avgiftsbeläggs" och pengarna stoppas i fickorna av tjänstemännen och återigen deras chefer,..

jag förstår att poliser och politiker har stora fina hus här där jag bor, jag kan bara fantisera om hur stora hus och inkomster desa gangsters till tulltjänstemän då har. Jag hoppas att polisen slår till snart emot dessa stollar och sätter stopp på det.. men det är nog bara en drömma att stilla bedja om... Vi vanliga får nog fortsätta och försöka det vi kan att minimera våra förluster.

Men annars funkar det bra i hamnen, inget alls att klaga på faktiskt för övrigt!!

uncen...

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Det verkar vara en strid ström av falanger som fortfarande flyttar ner hit till Thailand, Man skulle ju kunna tro att det skulle lugna ner sig med tanke på valutorna och med tanke på de s.k. dåliga tiderna hemmavid.

Men det verkar faktiskt tvärtom, ju sämre ekonomiskt det går hemma, ju snabbare vill man iväg ifrån ekorrhjulet som man trampat i under hela sitt liv.

uncen...

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Kom idag faktiskt att tänka på en av de allra första som jag lärde "känna" i Göteborgs hamn. jag kommer ihåg det för att hans födelsedag precis har passerat. Denne "gubbe" som man ju kallade dessa killar, var kanske i 55 års-åldern, årtalet var 1967 när vi träffades första gången. Jag var en nyanställd 16 årig yngling som var springpojk på en speditionsfirma vid namn Reinhold Westerberg. Förutom att springa runt på kontoren i city och utefter kajerna dagarna i ända med dokument som skulle lämnas och hämtas typ Bill of lading och fraktsedlar, så fick jag ganska omgående en syssla som hette duga.

Min chef C-G Thigerström sade stramt till mig en morgon att - "kom med mig pojk", han körde mig i sin bil ner till Masthuggskajen, och vi gick fram till en lång rad av nånting. Det var en 100 meter lång stuv med bomullsbalar. NU tog en 3:årig tid vid, där jag blev nerkallad till hamnen vareviga gång som ett fartyg anlöpte med bomullsbalar till någon av de stora spinnerierna (hette det så?) eller väverierna (?) Typ Dahlsjöförs, Sedan kommer jag inte ihåg de andra två som importerade detta,

Jag stod där och min chef lämnade mig med stränga order att jag den 16:årige ynglingen på sin första anställning skulle kolla "statsvägaren". Stuveriarbetarna rullade fram balarna till en stor våg, Statsvägarn vägde bomullsbalen på vågen med hjälp av små mot-vikter. jag kollade vikterna samtidigt som statsvägarn, och så jämförde vi våra siffror vid var 10.e bal, det MÅSTE bara stämma annars...

Trucken stod sedan på andra sidan vågen och plockade upp bomullsbalen, och lastade den på den väntande bilen som skulle köra allting till väveriet. Den utan jämförelse grymt bäste truckförarna hette Rickard Kleihs, vi sågs många många gånger under årens lopp nere i hamnen, Vi tappade kontakten när jag gick vidare runt 1973, vi sågs sedan inte föränn 1987 och då som tränare i Askims IK, Det blev ett kärt återseende faktiskt, en mycket trevlig man må jag säga.

Alltnog "Bagarn", han kom över min horisont redan första dagen vid bomullsstuven. Min mamma var i upplösningstillstånd över att jag skulle börja arbeta och bli man, som hon uttryckte det. Jag hade inte en suck (chans) hon klädde på mig i svarta byxor med en vit skjorta. Mina lama försök att tala om för henne att jag skulle ner till hamnen och arbeta med bomullsbalar föll inte alls i god jord. Duktiga människor har snygga kläder sade hon bara, och schasade ut mig genom dörren kl. 06.25 på morgonen.

jag kommer då till arbetet i hamnen med min chef, han visar mig tillrätta, och när han går bort till bilen för att ge mig anteckningsboken, så hör jag vilket smeknamn min chef redan hade bland gubbarna, de kallade honom lite sådär halvt föraktfullt "fröken Thigerström",,, Å jäklar tänkte jag, skall jag få ett smeknamn nu också. Det hörde till saken att min chef hade en alldeles för hög och pipig röst, och man kommer bara inte undan ett smeknamn i hamnen med en sådan defekt, det är chanslöst bara...

Fröken Thigerström lämnade hamnen Jag hann nog fasen inte mer än ta emot anteckningsboken, och första balen rullade emot vågen, när den förste gubben lät undslippa sig - "hej du vitskjorta". jäävvlar anåda nu är det kört.. Plötsligt steg "Bagarn fram och sade till gubbarna, han sade. killen är ny sluta nu, imorgon och framledes så blir det ingen mer vit skjorta.... Jag nästan stammade fram - "n ä aldrig mer". gubbarna skrattade och de tog mig till sig, och jag satt med dom hela dagen vid kaffetårarna och vid lunchen, och de var skitsnälla.

mamma fik höra storyn när jag kom hem, och hon lät mig fortsättningsvis själv bestämma klädvalet... Det löste sig bra, och jag glömmer aldrig Bagarn för den insatsen han gjorde då på morgonen 1967. Men vi sågs som sagt var många gånger nere vid jobben i hamnen, och många gånger körde han hem mig och jag fick hoppa av vid Frölunda Torg, så fick jag promenera 30 minuter ner till Järnbrott.

Bagarn såg jag framledes i hamnen under åren som gick, jag var ju kvar i branschen, men hamnen förändrades snabbt när containern runt 1969 gjorde sitt första framträdande i Göteborgs hamn på fartyget Nihon. Det blev mindre och mindre gods att hantera för gubbarna och snart hade containern totalt tagit över. Bagarn såg jag aldrig mer efter 1973 tror jag det var.. Men han kommer alltid att finnas i mitt minne i alla fall..Han drack aldrig på arbetstid, vilket till viss del var ganska ovanligt bland stuverigubbarna, och han höll sin familj bakom ryggen. Han var respekterad därnere..

uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara i all enkelhet tipsa om hur jag gjorde mina flytt lårar. Om någon är intresserad.

Lastpallar, pallkragar och Osb skivor.

 

post-7892-0-67716700-1371991942.jpg

post-7892-0-46369600-1371991986.jpg

post-7892-0-76923900-1371992048.jpg

post-7892-0-41913300-1371992078_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Oregistrerad

Ja man är ju helt imponerad hur bra du packade dina saker, och du är ju inte ens proffs ju, även om man nog kan

trycka in dig i det facket med det snygga resultatet...

 

MVH - uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Satt och bläddrade i gamla trådar och hittade denna.

Tänkte bara lyfta fram den om någon funderar på att skeppa gods till Thailand.

Så är detta ett bra sätt.

 

mvh Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att förbereda flyttgods för 20" container i Uncens regi. Rapport följer.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Här kommer ytterligare ett exempel på hur man kan förpacka sina saker på ett bra sätt. 

 

uncen

post-7974-0-34922200-1377876977_thumb.jp

post-7974-0-98826900-1377876991_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

P.gr.a. responsen jag fick utav flera stycken, så vill jag passa på och nämna att det fungerar också

alldeles utmärkt att packa sina saker i vanliga märkta kartonger. dessa kartonger kommer ändå

att lastas på pall till syvende og sist och plastas in, en billig historia för Er för att säkerställa säkerheten lite grand för godset.

uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det har varit en hektisk höst med många transporter och många flyttningar av svenskar hit ner till Thailand, och det är ju glädjande.

Transporterna har gått som vanligt väldigt bra, och tullverket i Thailand har också varit ovanligt hektiska och på alerten. De kräver ju

in sina avgifter, så man ibland undrar vilken planet de kommer ifrån. Men i det stora hela så funkar det jättebra.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har ju sett en massa inlägg på diverse forum, och tycker mig märka att övervägande delen av de falanger som flyttar ner till Thailand faktiskt

undviker att bosätta sig runt turistfällorna. Det är mestadels Isaan, Östra delen samt till viss mån norra delen av landet, som man slår ner sina

bopålar!!!

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har ju noterat att det förekommer från tid till annan att man ibland hör sig för om det finns andra som är villiga att "dela" container med varandra. Rent praktiskt så kan man säkert överkomma de problem som uppkommer. Ex. A bor i Uppsala och B bor i Lidköping. Har man då en container man tänker dela på, så blir det ju en hel del kostnader i att flytta godset ifrån hemmet till containern för den ena av de två parterna.

Och bara den grejen kan ju göra hela operationen ganska olönsam... Lägger man sedan till att man bor kanske på helt olika orter i Thailand, så blir kostnaderna än större. Teoretiskt, så kan man överkomma problemen med tullen genom att en av parterna "äger" hela innehållet i containern och står också i fraktdokumenten som ägare till godset.

Man tar då också risken att man "ansvarar" för precis allting, och om tullen öppnar containern och finner en del otillåtna saker därinne, så hjälper det föga att komma och lipa över detta i efterhand. Man står där med ansvaret, HELA ansvaret.

Jag brukar därför i stort sett alltid avråda ifrån dessa situationer där folk vill få transporten billigare genom att dela på kostnaderna. Men med tanke då på extrakostnader som uppkommer och sedan att man ju kan skicka sitt "egna" gods som styckegods och enbart betala för den volym som man själv har, alltså per m3, så är nog förtjänsten med delning en stor chimär och kan lätt sluta i en katastrof.

En liten tanke ifrån mig bara.

uncen

Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på gtgfraktthailand@hotmail.com

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...