Jump to content
IGNORERAD

4x4


L200

Recommended Posts

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    10

  • Nicholas

    6

  • Tallviking

    2

  • Oscar

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En av mina tidigare 4x4, dom andra var 2 audis och med respekt för audirs så var dom inge vidare.

Audi 200 quattro, Audi V8 Quattro.

LC 100 här med Adria 743PU var en långt bättre bil och dessutom kunde den vara en äkta 4x4 dvs kunde spärra alla axlar.

Marsch-hastighet på ekipaget ca 150

post-9225-0-61294800-1341940477_thumb.jp

post-9225-0-61294800-1341940477_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina tidigare 4x4, dom andra var 2 audis och med respekt för audirs så var dom inge vidare.

Audi 200 quattro, Audi V8 Quattro.

LC 100 här med Adria 743PU var en långt bättre bil och dessutom kunde den vara en äkta 4x4 dvs kunde spärra alla axlar.

March-hastighet på ekipaget ca 150

post-9225-0-61294800-1341940477_thumb.jp

Fattar inte vad du menar,sparra alla axlar?.hade bilen ABR diffar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte vad du menar,sparra alla axlar?.hade bilen ABR diffar?

Diff-spärrar.

En normal 2 hjulsdriven bil driver på det hjulet som har sämst fäste.

En "4-hjuls" driver på det hjulet fram med sämst fäste och det bak med sämst fäste.

Man kan spärra 3 saker,

1: båda hjulen fram emot varandra

2: Bakhjulen likaså mot varandra.

3: fram och bak axlar spärras mot varandra.

vips går alla 4 hjulen stumt syncront.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diff-spärrar.

En normal 2 hjulsdriven bil driver på det hjulet som har sämst fäste.

En "4-hjuls" driver på det hjulet fram med sämst fäste och det bak med sämst fäste.

Man kan spärra 3 saker,

1: båda hjulen fram emot varandra

2: Bakhjulen likaså mot varandra.

3: fram och bak axlar spärras mot varandra.

vips går alla 4 hjulen stumt syncront.

Helt Fel.

En 4x4 bil driver diagonalt.Om vanstra framhjulet spinner sa spinner hogra bak.

PS.Har kort offroad i 10-ar sa sluta svamla

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst driver 4x4 diagonalt men med diffspärrar så kan man ju sätta det ur spel.

Med diffsärr på en axel så driver hjulen på samma axel konstant lika. Med spärr på mittdifferentialen så driver fram- och bakaxel lika.

Mao. som Nicholas säger, 3 spärrar och det är samma driv i alla 4 hjulen.

Spärr i framaxeln är väl inte att rekommendera annat än då det verkligen krävs eftersom den blir rätt så tungstyrd då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst driver 4x4 diagonalt men med diffspärrar så kan man ju sätta det ur spel.

Med diffsärr på en axel så driver hjulen på samma axel konstant lika. Med spärr på mittdifferentialen så driver fram- och bakaxel lika.

Mao. som Nicholas säger, 3 spärrar och det är samma driv i alla 4 hjulen.

Spärr i framaxeln är väl inte att rekommendera annat än då det verkligen krävs eftersom den blir rätt så tungstyrd då.

Ofan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har en bild på en ur Qvattro som va med på ett veteranbilsrally i våras

Tyvvär så det blir en annan bild från rallyt

post-5552-0-30609900-1341948280_thumb.jp

post-5552-0-30609900-1341948280_thumb.jp

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisens bil han har inga Diffsparrar,men kan andra luft trycket i dacken i hytten :thumbsup: .

post-6037-0-51401100-1341947646.jpg

post-6037-0-38089900-1341947682.jpg

post-6037-0-51401100-1341947646.jpg

post-6037-0-38089900-1341947682.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst driver 4x4 diagonalt men med diffspärrar så kan man ju sätta det ur spel.

Med diffsärr på en axel så driver hjulen på samma axel konstant lika. Med spärr på mittdifferentialen så driver fram- och bakaxel lika.

Mao. som Nicholas säger, 3 spärrar och det är samma driv i alla 4 hjulen.

Spärr i framaxeln är väl inte att rekommendera annat än då det verkligen krävs eftersom den blir rätt så tungstyrd då.

Bilar står sällan står på långsidan med båda höger hjulen (eller vänster) i backen och dom andra i luften.

Lyft upp bilen på långsidan och dom hjulen som är i luften kommer snurra och dom i backen stå still.

Diffar helt gör man ju sällan, skedde senast då jag fick dra loss några trevliga stekare med "4x4" som kört fast i Sälen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

post-7918-1342001603,53_thumb.jpg

Så länge som jag bor i Sverige så kommer jag att hålla mig till 4-hjulsdrivet. Helt underbart på vintern.

post-7918-1342001603,53_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bil idag, hur underbar som helst att köra.

post-3826-0-60573300-1342008690_thumb.jp

Rebnel

post-3826-0-60573300-1342008690_thumb.jp

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Oj, den här träden väcker gamla minnen till liv.

I min ungdom så körde flera av mina kompisar 4x4 av den gamla skolan och min polare Hasse hade en riktig raritet.

Det var en "militärsugga" RTGB där radio och antenner och allt fanns kvar.

Det var en best att manövrera eftersom den hade muskelservo och osynkroniserad låda. Den krävde sin man vill jag lova !

Vi åkte ofta iväg till jeepträffar och mest poppis var träffen i Borkhult. Kompisen Hasse insåg sin begränsning och höll sig mest i depåområdet :thumbsup:

Suggan hade från början den gamla raksexan men den byttes så småningom ut mot Volvos enda ( på den tiden ) V-8. B36.

B 36:an hade en härlig sång med öppna pipor och öppna spjäll :love:

Cadillac attack

En som gick ett steg längre var "Putte" Tenbrock som lirkade ned en 8,2 liters Cadillacmotor i motorutrymmet på sin Sugga

Från början så var 500 kubiktummaren ganska beskedlig men efter att "Putte" hade fått pilla lite på pinalerna så gav motorn den effekt som en åttaliters bensin V-8 skall ge.

Det finns vandringshistorier om hur "Putte" förödmjukade "Yuppies" med sin tunga högerfot och en vilt slirande Sugga som spann på alla fyra :wink2:

Jag har tyvärr inga bilder från den tiden då det begav sig så jag får lov att stjäla en från nätet :y11:

post-4529-0-78857600-1342254386.jpg

// Luke the Drifter

post-4529-0-78857600-1342254386.jpg

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

post-5702-0-18622000-1342271057.jpg

Här hjälpte varken 454 eller fulldiffat, fast i kvicksand 'sabka' i Saudi öknen. Min 1982 GMC Jimmy 454 som jag hade i några år från -82.

Strecket = sista bilden på rullen.

Oscar.

post-5702-0-18622000-1342271057.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...