Jump to content
IGNORERAD

Vart tog gula febern vägen?


Vaxet

Recommended Posts

Tja, om man vill skaffa sig problem i onödan så är det ju ett bra sätt att fundera som du...

Du säger att du egentligen "vill att du skall vilja åka till Thailand".men du vill inte och då har du problem med detta...

Hör du inte själva hur dumt det låter?

Och får man fråga varför du vill att du skall vilja åka till Thailand, trots att du inte vill åka dit???

MVH Nonki

Jojo, jag vet mycket väl hur det låter, men jag vill gärna ha tillbaka känslan av den eufori det innebar att ha gula febern.

Jag vill njuta, längta och älska precis allt med Thailand, för det var så jädrans underbart att känna så.

Men nu är den känslan borta, min fru och mina barn är lyckligtvis inte borta, och det innebär att jag för deras skull kommer hamna i Thailand många gånger i framtiden om jag lever och mår väl.

Förövrigt så är jag inte överaskad över att du inte fattar dessa känslor.....

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Vaxet

    9

  • andrejsdenruskige

    9

  • noBuzz

    8

  • b-tung

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Ja, det är väl lite som att vara nykär.

Efter ett tag så blir allt som vanligt

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl lite som att vara nykär.

Efter ett tag så blir allt som vanligt

Exakt, därför är egenkärlek att föredra för den tröttnar man aldrig på :crazy: .

Trevlig dag/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.Gula febern har fastnat i min lönnfeta kropp,och den är lika härlig som alltid.En ganska dyr sjukdom om man säger så! :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja - bodde i Thailand 87- 2000 , 2000 hem flytt för studier & ta hand om skogsbruket hemma.

Sedan 2000 en till 3 resor per år mellan 3 veckor & 4 månaders vistelse.

Nu mera tycker offshoren suger som jag jobbar med men är man nordsjö hora så är man en.

Där i mot så tycker jag det är kul att bygga upp nått i Khao Lak som vi nu håller på med ( hus för uthyrning)

Så nej gul febern har ej avtagit snarare till tagit, det enda som håller mig kvar är skogsbruket som jag tycker är roligt att hålla på med..

Sticker ner i Feb för en 14 veckors vistelse & jag planerar & en halv pension vid 50 dvs 3 månaders arbetet & ett 6- 6 boende.

6 år kvar & mycket vatten hinner rinna under broarna tills dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en 500-ing över sedan förra semestern och är sugen på att låta min mormor ansöka. Får man tillbaka 500-ingen om det inte funkar? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Har en 500-ing över sedan förra semestern och är sugen på att låta min mormor ansöka. Får man tillbaka 500-ingen om det inte funkar? :)

Buzzen, har lite flera krav såsom att dom ska ha en 20-30 rai eller några millar på kontot 555555

och nej, ingen refound ( då spricker ju hela min affärside hehe

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buzzen, har lite flera krav såsom att dom ska ha en 20-30 rai eller några millar på kontot 555555

och nej, ingen refound ( då spricker ju hela min affärside hehe

Hehe. Synd, då sprack det. :)

Kul tröja. Gissar att du fått lite uppmärksamhet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Yep, har kört det som ett skämt i många år eftersom jag får frågan om jag lärt mig Thai av min fru (som jag inte har ) typ några tusen ggr hehe

den väckte "lite uppmärksamhet :wink:

gav bort en tröja till en av grabbarna som renoverade min lya och som ska till phuket, han lär nog ha kul 5555

post-3153-0-48136700-1341743519_thumb.jp

ps har gjort en 20 pcs så har några till salu, ska be polarn skicka formen så kan jag trycka den här, har fler ideer :wink:

post-3153-0-48136700-1341743519_thumb.jp

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, har kört det som ett skämt i många år eftersom jag får frågan om jag lärt mig Thai av min fru (som jag inte har ) typ några tusen ggr hehe

den väckte "lite uppmärksamhet :wink:

gav bort en tröja till en av grabbarna som renoverade min lya och som ska till phuket, han lär nog ha kul 5555

post-3153-0-48136700-1341743519_thumb.jp

ps har gjort en 20 pcs så har några till salu, ska be polarn skicka formen så kan jag trycka den här, har fler ideer :wink:

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า 500 บาท

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

bra där Buzzen, brukar skämta just om att det ena rummet e för sverige, det andra för Thailand och ett för frugan och det fjärde antagligen för mia noi 5555

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra där Buzzen, brukar skämta just om att det ena rummet e för sverige, det andra för Thailand och ett för frugan och det fjärde antagligen för mia noi 5555

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att de allra flesta gamla bilder är ännu oscannade dia, de första 8 årens resor hade jag ju ännu en "kemisk" kamera.

Fast jag planerar att scanna av de mesta så fort jag fått ordning på utrustningen. Måste använda mig av en gammal dator eftersom scannern inte stöds av Windows7 så det är lite bökigt.

Gamla nightlifebilder är det dock bäst att avhålla sig från för husfridens skull. :wink:

De bilderna bör nog stanna i arkivet :thumbsup: Jag har sett när Oa ger ögat :13:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า 500 บาท

kanske en liten ändring :wink:

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า วันละ 500 บาท

eller varför inte

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า คืนละ 500 บาท

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bara att konstatera att man inte är nå'n thailandsräv än på länge, då suget och lyckan är konstant.

Att få vakna varje morgon i Thailand är en stor förmån och till stor glädje för mig.

Att gå upp på måndagsmorgonen och ha hela arbetsveckan framför sig har alltid kännts lite tungt hemma i Sverige.

I Thailand susar veckan bara förbi och på fredag em har de 40 timmarna bara försvunnit.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske en liten ändring :wink:

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า วันละ 500 บาท

eller varför inte

หัวใจมี๔ห้อง

๒ห้องยังว่างอยู่

ค่าเช่า คืนละ 500 บาท

Jo. Beror ju lite på vad du vill ha för arbetstider och arbetspass. Själv skulle jag vilja vara ledig på kvällen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så har jag fortfarande ett stort Thailandssug, det är bra mycket mindre än när man var nere första gången helt klart. Så som jag ser det :

- Om man ändå skall jobba en 40-timmarsvecka som löneslav så är det bättre att göra det i ett land där man får bra betalt, gratis försäkrad/sjukvård samt där man får pensionsinbetalningar.

Har väll 3 år i Thailand fördelat på 5 resor totalt, så jag ser faktiskt fram emot att göra en 2-3 veckors ren turistresa nästa gång. Dock när man väl är pansionerad så kan jag mycket väl tänka mig att flytta ner permanent.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=3]En intressant tråd med många bra och vägledande inlägg, är ju så att det är det praktiska vardagslivet som får fälla avgörandet för många tror jag, för vår del är det ej något alternativ med Thailand då vi har en dotter på 2,5 år så det är förskola, och sedan skola som ligger i planerna dock ser vi till att hon kan tala såväl Thai, Svenska och Engelska så att alla möjligheter finns för oss och henne. Men vi anser nog att det är bäste med Sverige för oss alla i dagsläget det kanske ändras i framtiden med det ligger utanför vår tidshorisont.[/size]

[size=3] [/size]

[size=3] Annars så är vi nog ense om att ca 1 + 2 månader är max tiden för en vistelse innan man börjar stora sig på småsaker som inte funkar så smidigt, [/size]

[size=3] [/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3] [/size]

[size=3]Magnus-Chumphae[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

- Om man ändå skall jobba en 40-timmarsvecka som löneslav så är det bättre att göra det i ett land där man får bra betalt, gratis försäkrad/sjukvård samt där man får pensionsinbetalningar.

Varför skulle man inte kunna få bra betalt när man jobbar i Thailand då?

Se'n så är ju ingenting gratis, försäkringssystem, sjukvård mm. skall ju betalas på det ena eller det andra sättet. Skattemedel eller egna medel.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför skulle man inte kunna få bra betalt när man jobbar i Thailand då?

Se'n så är ju ingenting gratis, försäkringssystem, sjukvård mm. skall ju betalas på det ena eller det andra sättet. Skattemedel eller egna medel.

Svårare i Thailand att få vettig betalning om man inte har väldigt speciella kunskaper.

Och vad som är vettigt betalt för dig kanske inte är vettigt betalt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårare i Thailand att få vettig betalning om man inte har väldigt speciella kunskaper.

Och vad som är vettigt betalt för dig kanske inte är vettigt betalt för mig.

Så sant och i de flesta fall krävs det väldigt speciella kunskaper för att få arbeta i Thailand. Många yrken är ju inte ens tillåtna för faranger.

Vad det gäller vettigt betalt för mig så är det att det täcker mina utgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo, jag vet mycket väl hur det låter, men jag vill gärna ha tillbaka känslan av den eufori det innebar att ha gula febern.

Jag vill njuta, längta och älska precis allt med Thailand, för det var så jädrans underbart att känna så.

Det är en utopi..

Precis som om man gärna vill ha tillbaka känslan man hade när man var kär för första gången.

Tyvärr...du lever i drömmarnas land..

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en utopi..

Precis som om man gärna vill ha tillbaka känslan man hade när man var kär för första gången.

Tyvärr...du lever i drömmarnas land..

MVH Nonki

Är det fel att försöka få tillbaks den känslan man en gång hade?

Även om den aldrig kommer tillbaks, så är det värt ett försök..

Reser själv med barn nu för tiden och saknar själv ibland enkelheten man hade, när vi åkte ner ensamma.

Nu blir minsta grejen ibland väldigt komplicerad..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Numera åker vi dit för att halva familjen bor där.

Trots värmen som är en plåga för mig när strand och hav inte finns till hands.

Man får vara tacksam att det hade sin tjusning engång.

I gengäld är tjusningen med att komma hem efter en månad i Thailand så mycket desto större

så egentligen är det status quo på tjusningssidan.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har alltid en längtan till Thailand.

Det spelar ingen roll om det är på vintern eller sommaren, om det är kort eller lång semester. Jag vill åka jämt.

Men nu kan jag ju inte det eftersom jag har ett arbete att gå till.

Dessutom är det ju just semester som jag längtar till. Jag är inte säker på att jag skulle vilja bosätta mig där för all tid och evighet.

Jag tror jag är för feg, men helt säker är jag inte.

Instämmer att det finns baksidor, man upptäcker dem ju mer tid man lägger i LOS. Sedan är det klart att man ser dem väldigt tydligt när man bor där och är en del av samhället och systemet.

För min egen del så försöker jag att tona ner de tråkiga delarna, jag tänker inte så mycket över dem och undviker att konfronteras med dem.

Undviker att uppröras eller störa mig över saker (även om det ibland kan vara jäv...igt svårt)

Man brukar säga att man plockar russinen ur kakan. Och det är ju förstås något som är enklare när man är där enbart på semester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...